1396/4/19 ۱۵:۴۴
محمد شفیعی و فرحناز نظری در کتاب «تاثیر تفکر اسلامی بر تعلیم و تربیت غرب» با ارائه تاریخچهای از تعلیم و تربیت در اسلام و غرب، کیفیت تاثیرگذاری تفکر اسلامی بر غرب را تحلیل میکند.
محمد شفیعی و فرحناز نظری در کتاب «تاثیر تفکر اسلامی بر تعلیم و تربیت غرب» با ارائه تاریخچهای از تعلیم و تربیت در اسلام و غرب، کیفیت تاثیرگذاری تفکر اسلامی بر غرب را تحلیل میکند. تاثیرپذیری و تاثیرگذاری تفکرات و فرهنگهای مختلف در دورههای تاریخی در همه دنیا چه امروز و چه در دورههای گذشته وجود داشته و همچنان ادامه خواهد داشت. فرهنگهای پویا همیشه موجب تحولات بودهاند و فرهنگ و تفکر اسلامی، قادر بوده تحولات شگرفی ایجاد کند. آرا و اندیشههای مسلمانان در همه زمینهها بهویژه در زمینه تعلیم و تربیت مانند نوری روشنگر و الهام گرفته از قرآن و فرامین امامان معصوم (ع) در قلب تاریکیهای دوره رنسانس، دورهای که اروپا در جهل و تاریکی مطلق بسر میبرد، تابیده شد. کتاب «تاثیر تفکر اسلامی بر تعلیم و تربیت غرب» در قالب دو فصل، روند و کیفیت این تاثیرگذاری را بررسی کرده است. بخش نخست با عنوان «تایخچه تعلیم و تربیت» در 9 بخش مباحث تعلیم و تربیت در اسلام، مبانی تعلیم و تربیت، تعلیم و تربیت از دیدگاه برخی از دانشمندان مسلمان، شالوده کهن آموزش و پرورش اسلامی، تاثیرات آثار اسلامی از دیدگاههای مختلف بر غرب، تاثیر تفکر اسلامی برغرب مدرن (از دکارت تا کانت) تاثیر اسلام بر اروپای قرون وسطی، مقایسه شخصیتها و دیدگاههای امام محمد غزالی و آگوستین قدیس و بیداری اسلامی در غرب را واکاوی کرده است. نویسندگان در فصل دوم کتاب نیز به «روششناسی و تحلیل اطلاعات» پرداختهاند. در صفحه 42 کتاب تعلیم و تربیت از دیدگاه ابوعلی سینا اینگونه تبیین شده است: «وی نخستین دانشمند اسلامی ایرانی است که راجع به تعلیم و تربیت صریحا اظهارنظر کرده است. نظرات تربیتی وی در تدابیرالمنازل، قانون (درخصوص بهداشت کودکان و ورزش) و شفا (انواع تعلیم) آمده است. او همچنین پرورش کودک را در 5 چیز میداند: ایمان، اخلاق نیکو، تندرستی، سواد، پیشه و هنر. وی در ادامه نظریاتش متذکر میشود که طفل را باید از شش سالگی به مکتب فرستاد و در ضمن تحصیل از ورزش که برای سلامتی بدن لازم است نباید غفلت کرد. معلم باید به روش تربیت طفل آشنا باشد و استعدادها و قریحه طفل را درک کند و ذوق تو را در انتخاب و آموختن هنر و پیشه رعایت کند. (مصاحب، ج اول، ص 34) وی همچنین معتقد است که کودک را تا حدی باید آزاد گذاشت، تشویق را مقدم بر تنبیه میداند. اعتدال و شناخت کودک را برای مربی لازم دانسته و تاکید دارد که در انتخاب شغل باید ذوق کودک درنظر گرفته شود.» در بخش دیگری از کتاب و در صفحه 122 درباره «تاثیر اسلام بر اروپای قرون وسطی» به نقل از دکتر هونکه میخوانیم: «تمدن اسلامی که بوسیله مسلمانان آغاز شد، نه تنها میراث یونان را از انهدام و فراموشی نجات داده و آنرا اسلوب و نظم بخشید و به اروپا داد، بلکه آنان پایهگذار شیمی آزمایشی، فیزیک، جبر، علم حساب به مفهوم امروزی و مثلثات فضایی، زمینشناسی و جامعهشناسی هستند. تمدن اسلامی تعداد زیادی کشفیات گرانبها و اختراعاتی در همه بخشهای علوم تجربی - که اکثر آنها را بعدها، نویسندگان اروپایی دزدانه به حساب خودشان گذاشتهاند - به مغرب زمین هدیه کرده است؛ ولی شاید گرانبهاترین آنها، اسلوب تحقیقات علم طبیعی باشد که این پیشقدمی مسلمانان بود که جای پا را برای اروپا باز کرد و منجر به شناخت قوانین طبیعت و تفوق کنترل آن گردیدند. (صوفی، محمدتقی، تمدن اسلامی از زبان بیگانگان، دفتر نشر برگزیده، 1374، ص 106)». نخستین چاپ کتاب «تاثیر تفکر اسلامی بر تعلیم و تربیت غرب» در 199 صفحه با شمارگان یکهزار نسخه به بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات پرتوک منتشر شده است.
منبع: ایبنا
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید