1395/9/3 ۰۸:۴۶
هزلیات که نوعی از ادب فارسی را تشکیل می دهد، در آثار شاعران بسیاری یافته می شود. اگرچه در نسخه لرد گرینوی که اساس کار فروغی در تصحیح کلیات اوست و در سال 721 (حدود 27 سال پس از درگذشت سعدی) بخش هزلیات وجود ندارد، اما اگر سعدی بدان پرداخته باشد، مانند بسیاری دیگر برای تفریح خاطر و از سر تفنن در اوایل کار شاعری یا دوران جوانی بدان پرداخته است. در این مقاله کوشیده شده تا ضمن تبیین این امر، به ویژگی هزل و انواع آن در آثار هنرمندان پرداخته شود و در ادامه با نوع هزلیات سعدی و ویژگی های آن مقایسه شود
چکیده: هزلیات که نوعی از ادب فارسی را تشکیل می دهد، در آثار شاعران بسیاری یافته می شود. اگرچه در نسخه لرد گرینوی که اساس کار فروغی در تصحیح کلیات اوست و در سال 721 (حدود 27 سال پس از درگذشت سعدی) بخش هزلیات وجود ندارد، اما اگر سعدی بدان پرداخته باشد، مانند بسیاری دیگر برای تفریح خاطر و از سر تفنن در اوایل کار شاعری یا دوران جوانی بدان پرداخته است. در این مقاله کوشیده شده تا ضمن تبیین این امر، به ویژگی هزل و انواع آن در آثار هنرمندان پرداخته شود و در ادامه با نوع هزلیات سعدی و ویژگی های آن مقایسه شود.
در مجموعه آثار سعدی چند رساله به نام های خبیثات، مضحکات و مجالس دیده می شود که به اصطلاح هزل نامیده می شوند. در نسخه لرد گرینوی که حدود 30 سال پس از درگذشت سعدی، یعنی در 720 هجری قمری نوشته شده و نسخه اساس محمد علی فروغی و نیز غلامحسین یوسفی بوده است، خبیثات و مضحکات دیده نمی شوند. در این نسخه از 450 صفحه در 11 صفحه آخر مجالس آورده شده که یک چهل و پنجم دیوان است. اما بنا بر تحقیق آقای دکتر محمود فتوحی در همایش بزرگ سعدی در شیراز در نسخه های قدیمی تر از لرد گرینوی دو رساله دیگر، خبیثات و مضحکات هم ضبط شده است.
سعدی شناسی اردیبهشت 1391 دفتر پانزدهم ویژه قصیده
دریافت مقاله
منبع: پرتال جامع علوم انسانی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید