1394/11/10 ۱۳:۲۴
کتاب تعارض دعاوی در ادیان نوشته عبدالرحیم سلیمانی (اردستانی)، ویراستاری حامد شیواپور، در 365 ص.، انتشارات دانشگاه مفید، با شمارگان500 جلد، در تابستان 1394، باقیمت 210000ریال روانه بازار گردید.
سنتهای بزرگ دینی جهان مدعی دو مسئله حقانیت و نجاتبخشی انحصاری هستند. وجه غالب این سنتها بر این بوده و هست که تنها یک دین حق وجود دارد و تنها همان دین نجاتبخش است. برخی دیدگاه انحصارگرایی را که حقانیت را منحصر در یک دین میدانند، عادلانه و عاقلانه ندانسته، و با نگاهی تکثرگرایانه تلاش کردهاند با حل تعارض ظاهری دعاوی ادیان، حقانیت و نجاتبخشی را برای دیگر ادیان هم قائل شوند. دسته سوم به عنوان راهمیانه، در حالی که حقانیت یا حقانیت کاملتر را منحصر در یک دین دیدهاند، راه راستگاری را به گونهای ترسیم کردهاند که رستگاری همه انسانها امکانپذیر باشد.
در این کتاب با معرفی و بررسی سه گرایش و مکتب عمده انحصارگرایی، تکثرگرایی و شمولگرایی، نخست در دوفصل ابتدایی به طرح مساله و مباحث کلی موضوع پرداخته و سپس در فصول بعدی نمونههایی از سه گرایش فوق در جهان غرب و نیز در جهان اسلام ارائه میشود. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد فلسفه دین و به طور کلی عموم فرهیختگان و علاقهمندان به حوزه مطالعاتی دین فلسفه و کلام مخاطبان این اثر هستند.
فهرست مندرجات عبارتند از:
مقدمه مرکز مطالعات قرآن
پیشگفتار
فصل اول: تکثر ادیان و چگونگی دینداریها
فصل دوم: رویکردهای کلی به تکثر ادیان
1- انحصارگرایی
2- کثرت گرایی
3- شمولگرایی
فصل سوم: انحصارگرایی از نوع راست دینی جدید مسیحی
فصل چهارم: الوین پلانتینگا و دفاع از انحصارگرایی مسیحی
الف)انتقادات اخلاقی به انحصارگرایی
ب) نقد و بررسی پاسخ به انتقادات اخلاقی
ج) انتقادات معرفتی به انحصارگرایی
1-آیا انحصارگرا غیرموجه است؟
2- آیا انحصارگرایی نامعقول است؟
3- آیا انحصارگرایی از قوت برخوردار است و انحصارگرایی میتواند نسبت به اعتقادات خود معرفت پیدا کند؟
د) نقد و بررسی پاسخ به انتقادات معرفتی
ه) سخن پایانی
فصل پنجم: شلایرماخر و اتو و دین بیرون از عقل و عمل
الف) موضع شلایرماخر درباره دین و ادیان
ب) بررسی موضع شلایرماخر
ج) موضع رودلف اتو درباره دین و ادیان
د) بررسی موضع اتو
فصل ششم: سنتگرایان و وحدت متعالی ادیان
الف) سنت گرایی و سنت گرایان
ب) حکمت جاویدان
ج) ظاهر و باطن دین
د) مفهوم سنت
ه) وحدت متعالی ادیان
و) بررسی موضع سنتگرایان
فصل هفتم: جان هیک و تکثرگرایی استقرایی
الف) جهان ادیان و ضرورت تکثرگرایی
ب) نگاه هیک به نظام الاهیاتی مسیحی
ج) راه حل هیک برای دعاوی متعارض
د) بررسی دیدگاه جان هیک
فصل هشتم: شمولگرایی در مسیحیت کاتولیک
الف) کارل رانر
ب) بررسی موضع رانر
ج) هانس کونگ
د) بررسی موضع کونگ
فصل نهم: دکتر سروش و صراطهای مستقیم
الف) طرح و مسئله و نگاه کلی
ب) بررسی نگاه کلی
ج) راههای دهگانه اثبات تکثرگرایی
1-10راه اول تا راه دهم
فصل دهم: نمونهای از انحصارگرایی در اسلام
الف) موضع آیتالله جوادی آملی
ب) بررسی دیدگاه آیتالله جوادی آملی
ج) موضع آیتالله سبحانی
د) بررسی موضع آیتالله سبحانی
فصل یازدهم: «مستضعفان» و «مرجون لامرالله» در قرآن و روایات
الف) قول مشهور درباره این دو گروه
ب) نگاهی به روایات اسلامی در این باره
ج) بررسی آیات و روایات
فصل دوازدهم: آیت الله مطهری و اسلام فطری
الف)رد تکثرگرایی
ب) رد انحصارگرایی
ج) اسلام فطری کلیدواژه رستگاری
د) نقش باورها و اعمال در رستگاری انسان
فصل سیزدهم: بررسی مبانی عقلی و نقلی نظریه اسلام فطری
الف) سابقه نظریه اسلام فطری
ب) هدایت الهی نسبت به همه انسانها
ج) نظریه اسلام فطری و ویژگیهای رستگاریشناسی عادلانه
د) قرآن مجید و حقپذیری فطری
ه)ایمان فطری و اسلام فطری
فصل چهاردهم: نظریه اسلام فطری، بررسی و توضیح
الف) دامنه باور به میدا و معاد
ب)عمل صاح مؤمنانه
ج) تطبیق سه عنصر فطری بر آیات قرآنی
فصل پانزدهم: قرآن مجید و دعاوی متعارض ادیان
منبع: مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید