هنر


توضیح عنوان کلاسیک برای موسیقی دستگاهی ایران / محسن حجاریان | ۱۲:۱۶,۱۳۹۸/۵/۱۳|

واژه های گوشه، ردیف، دستگاه، کلاسیک و حتی مُد در موسیقی ایران واژه هایی تو در تو و مرتبط با یکدیگرند، یعنی تعاریف آنان درهمدیگر درپپیچیده شده و تا کلیتی جامع با ارجاع به هرکدام در دست نباشد تعریف هریک با کاستی مواجه خواهد شد. وقتی می گوئیم دستگاه مجموعه ای از گوشه ها است

«همایون خرم»، هنرمندی که موسیقی ایرانی را پرآوازه کرد | ۱۳:۲۴,۱۳۹۸/۵/۹|

نهم امردادماه، هشتاد و نهمین زاد روز شادروان همایون خرم است که با کوشش فراوان موسیقی ایرانی را به مجامع علمی – هنری جهان معرفی کرد. با توجه به جایگاه نا به‌جای موسیقی ایرانی و عدم شناخت مردم نسبت به این هنر پرواضح است که شناساندن آن در مراکز بین المللی کاری بس دشوار بود ولی زنده یاد همایون خرم دمی از تلاش باز نایستاد و با نوشتن مقالات، سخنرانی‌ها و اجرا توانست قابلیت‌های منحصر به فرد موسیقی ایرانی و مشاهیر آن را به رخ جهانیان بکشاند.

شیرین‌نوازی که مجنونش نامیدند | ۸:۱۹,۱۳۹۸/۴/۳۱|

شصت‌و‌پنج سال از مرگ رضا محجوبی از ویولن‌نوازان و آهنگسازان نامدار ‌موسیقی ایران می‌گذرد. شیوه ویولن‌نوازی او کاملاً ایرانی بود و سرپنجه‌های‌ شیرینش خیلی‌ها را مسحور می‌کرد. محجوبی را به‌واسطه شرح حال روزگارش و آنچه که بر او گذشت «رضای مجنون» می‌نامیدند؛ درباره جنونی که در اواخر عمر گریبانگیرش شد حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد اما شاید عشق، علاقه به هنر و موسیقی محجوبی شیدا را به وادی جنون کشانید.

گفت‌وگو با دکتر بهمن نامورمطلق درباره «ارتباط دو نهاد سیاست و هنر» | ۸:۱۵,۱۳۹۸/۴/۳۱|

شاید در نگاه نخست به نظر نرسد که «هنر» با همه زیبایی و ظرافتش در کنار «سیاست» با نگاه کلان مدیریتی آن، قابل بحث و بررسی باشد؛ اما نگاهی دقیق‌تر به ماهیت، کارکرد و اهداف «هنر» و «سیاست» در صحبت با فردی که به لزوم صورت‌بندی‌‌های تازه دانش و سیاست در دوره پساگونه‌شناسی جهان اعتقاد دارد، ارتباط این دو مقوله عمیق‌تر به نظر می‌رسد.

منزل استادِ خط شکسته ایران پلاک‌کوبی شد | ۷:۳۷,۱۳۹۸/۴/۲۹|

آیین پلاک‌کوبی منزل استاد یدالله کابلی از استادان برجسته خط شکسته ایران صبح چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ در محل زندگی این استاد انجام شد.

رضا محجوبی؛ «بهلول» موسیقی ایرانی | ۱۰:۲۶,۱۳۹۸/۴/۲۶|

۲۹ تیرماه، شصت و پنجمین سالمرگ استاد رضا محجوبی نوازنده چیره دست ویولن است که بسیاری او را «رضا دیوونه» و جمعی نیز وی را «بهلول» موسیقی ایران می نامیدند.

تحولات نقاشی ایران / غلامعلی طاهری | ۸:۲۸,۱۳۹۸/۴/۱۹|

موضوع همان بحث قدیمی تقابل سنت و مدرنیته است. زمانی که آندره گدار در تاسیس مدرسه هنرهای زیبا در ۱۳۲۰ مشارکت می‌نمود و برنامه درسی تدوین می‌کرد و مدرسه را سرپرستی و مقارن آن مجله سخن پیرامون هنرهای تجسمی نوین غرب و جریانات تجسمی معاصر ایران در دهه ۲۰ مباحثی را مطرح می‌کرد که چندان مورد توجه جامعه نبود مگر تعدادی انگشت‌شمار، بذر هنر مدرن با تاخیر یکصد ساله در ایران کاشته می‌شد

«قدیم نویسان معاصر»؛ گواه تغییر و تکامل هنر خوشنویسی | ۱۰:۳۶,۱۳۹۸/۴/۱۸|

جریان «قدیم نویسان معاصر» به عنوان جریانی نوین در خوشنویسی ایران است که ثابت کرد این هنر در دایره تکرار محدود نیست و پویایی ذاتی هنر را هرچند با کند در خود دارد. کاوه تیموری جامعه شناس و پژوهشگر هنر که قرار است در نشستی تخصصی با عنوان «قدیم نویسان معاصر؛ جریانی نوین در خوشنویسی ایران» به تبیین این جریان هنری بپردازد خوشنویسی را پدیده‌ای اجتماعی و در عین حال هنری می‌داند و بر خلاف بسیاری، معتقد است که این هنر نیز همانند سایر رشته‌های هنری از نوعی پویایی برخوردار است و قدیم نویسان معاصر از جمله پویش‌های گواه این مدعاست.

«طبیعت» تجلی مکان مقدس در نگارگری ایران | ۱۱:۹,۱۳۹۸/۴/۱۷|

منظره‌نگاری ایرانی با حضور تأثیرگذار خود اگرچه در نگاه عمومی بخشی از بافت‌روایی و در ارتباط با متن مصور به نظر می‌رسد، اما از نگرشی ویژه به طبیعت برخوردار است و جنبه‌هایی نمادین به خود می‌پذیرد. چنانکه مناظر همیشه ‌بهار نگارگری، مکان رویدادها را در حالتی ازلی و آغازین نمایش داده که به آن جلوه‌ای تقدس‌گونه می‌بخشد. تحقیق پیش‌رو با در نظرداشتن این معنی به دنبال بررسی جنبه‌های اساطیری طبیعت در نگارگری مکتب شیراز سده‌های8تا10هق است که با مضامین آفرینش طبیعت در فرهنگ ایران باستان مرتبط به نظر می‌رسد.

خوانش صورتگرایانه عناصر نستعلیق و تشعیر در کتاب‌آرایی دوران تیموری تا قاجار | ۱۱:۵۴,۱۳۹۸/۴/۹|

نستعلیق و تشعیر دو عنصر هم‌نشین در کتاب‌آرایی محسوب می‌شوند. شروع تقریبی این دو هنر در یک برهۀ تاریخی و کاربرد مکرر آن‌ها در کنار یکدیگر از عواملی است که پرداختن به این موضوع را ضروری می‌نماید. هدف این تحقیق شناسایی دقیق فرم نستعلیق و تشعیر در کتاب‌آرایی ایرانی در فاصلۀ زمانی دورۀ تیموری تا قاجار است. پرسش‌های این مقاله عبارت‌اند از: 1- چه عواملی سبب شکل‌گیری فرم نستعلیق و تشعیر در کتاب‌آرایی ایرانی شده است؟

مجسمه‌هایی که با داستان‌های شاهنامه فردوسی جان گرفتند | ۸:۱۰,۱۳۹۸/۴/۹|

ناصر هوشمند وزیری، مجسمه ساز و هنرمندی بود که به همت خود در منطقه لواسانات موزه‌ای موزه‌ای منحصر به فرد را ایجاد کرد. وی با استفاده از وسایل دورریختنی وبا نمایش آثار و مجسمه‌های خود این موزه را ساخت تا بتواند به جذابیت‌های لواسان اضافه کند.

نام کسائی با ساز نی همنشین است | ۱۲:۴,۱۳۹۸/۴/۳|

از بزرگان موسیقی ایران است و شاید بهتراست بگوییم برگی ازتاریخ کهن وغنی موسیقی ایران زمین. سخن از استاد حسن کسایی است؛ موسیقیدان و نوازنده بی‌بدیل نِی و سه‌تار. ساز نی با نام او گره خورده و خالق تحولی عظیم در این ساز است. او نام آشنای موسیقی ایران است و به قول هوشنگ ابتهاج «شکایت شب هجران که می‌تواند گفت حکایت دل ما با نی کسایی کن». علاقه‌مندی کسایی به موسیقی به دوران کودکی اش برمی‌گردد و درمکتب مهدی نوایی از شاگردان نایب اسدالله تلمذ کرده است.

جلیل شهناز به روایت داریوش پیرنیاکان در ششمین سالروز درگذشت شهنواز تار ایران | ۹:۰,۱۳۹۸/۳/۲۷|

امروز شش سال از درگذشت استاد جلیل شهناز می‌گذرد، 27 خرداد ماه سال 1392 بود. هنرمندی که تار با پود روزها و روزگار او گره خورده است و او را شهنواز تار ایران لقب می‌دهد و براستی این نام برازنده قامت هنری جلیل شهناز است. این نوازنده تار در طول زندگی هنری خود با هنرمندان بسیاری از جمله فرامرز پایور، حبیب‌الله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، علی تجویدی، امیر ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، حسن کسایی، سید محمد موسوی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، عبدالوهاب شهیدی، اکبر گلپایگانی، حسین خواجه امیری، محمد رضا شجریان، شهرام ناظری و... همکاری داشته‌ است.

هنر چگونه در خدمت ضدگفتمان حاکم قرار می‌گیرد؟ | ۱۱:۱۶,۱۳۹۸/۳/۲۲|

نشست نقد و بررسی کتاب «گفتمان‌های فرهنگی و جریان‌های هنری ایران» (1397) نوشته محمدرضا مریدی عصر روز گذشته سه‌شنبه 21خرداد ماه در دانشگاه هنر برگزار شد.

وقتی هنر ارمنی و ایرانی تلفیق می‌شود | ۱۳:۵۳,۱۳۹۸/۳/۲۰|

جلفا از محله‌های قدیمی اصفهان است که هنرهای سنتی آن بخش مهمی از تاریخ صنایع دستی این استان را تشکیل می‌دهد. هنرهای دستی که در دوره‌های تاریخی گذشته همخوان با الگوهای هنر قرون وسطای ارمنی و مطابق با هنرهای کهن ایرانی تولید می‌شدند، ولی به نظر می‌رسد که امروز دیگر جایگاه مناسبی در میان صنایع دستی اصفهان ندارند.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما