هنر


پژوهشی بر آلات موسیقی دورۀ اشکانی / مژگان خان مرادی | ۱۳:۲۱,۱۳۹۶/۹/۱|

تا کنون درباره موسیقی و آلات مورد استفاده در دورۀ اشکانی، پژوهش چندانی صورت نگرفته؛ حال آنکه منابع تاریخی و به ویژه داده های باستان شناختی موجود، اطلاعات ارزنده ای در این خصوص در اختیار محققان قرار می دهند. پیکرک ها، پلاک های سفالی، صحنه های حک شده بر روی ریتون ها و نقاشی های دیواری، از مهمترین منابع موسیقی اشکانی به شمار می روند

گفت‌وگو با خواهر زاده جلال آل احمد به مناسبت سالروز تولدش | ۸:۲,۱۳۹۶/۹/۱|

جلال آل‌احمد، نویسنده‌ای نیست که با یک‌بار خواندن، کارش تمام بشود و بتوانیم کتاب‌هایش را ببندیم و در قفسه کتابخانه بگذاریم؛ گزینه‌ای است که باید همچنان روی میز باشد و بارها خوانده شود، مثل چشمه‌‌ای جوشان یا جویباری جاری آکنده از افکار و عقاید تازه و نظریات جذاب، تحریک‌کننده و بحث برانگیز.

روایت علی باباچاهی درباره نقش فراگیر سپانلو در ادبیات امروز ما | ۸:۵۲,۱۳۹۶/۸/۲۹|

امروز سالروز تولد محمد علی سپانلو، شاعر، نویسنده و منتقد معاصر است. برنده جوایز شوالیه شعر فرانسه و جایزه شعر ماکس ژاکوب فرانسه، در زمان حیاتش شعرهای بسیاری منتشر کرد. "آه... بیابان"، "خاک"، "رگبارها"، "پیاده روها"، "سندباد غایب"، "خانم زمان"، "ساعت امید"، "فیروزه در غبار" و " تبعید در وطن" بخشی از دفترهای شعر منتشر شده این شاعر است. کتاب‌های " بازآفرینی واقعیت"، "نویسندگانِ پیشرو ایران" و "چهار شاعر آزادی" نیز از مهم‌ترین تالیفات اوست.

موسیقی آذربایجانی جزئی از موسیقی اصیل ایرانی است در گفت و گو با وحید اسدالهی | ۸:۲۱,۱۳۹۶/۸/۲۹|

از دلاوری‌ها می‌گویند؛ موسیقی‌شان مملو ازحس قهرمانی و حماسه است برای آنها موسیقی مرزی ندارد و عاشقانه‌هایشان را برای مردم کشورشان می‌خوانند، آنان که به موسیقی آذربایجانی و فرهنگ این اقلیم تا به امروز تمام قد ادای احترام کرده‌اند. موسیقی که اصیل است و ریشه در اقوام ایرانی دارد و در کنار رقص‌های محلی خود توانسته‌اند فرهنگ و هنر آذربایجان ایران را به دنیا معرفی کنند.

چشم روشنی برای نوآوران شعر مدرن ایران | ۸:۳۰,۱۳۹۶/۸/۲۷|

بان‌ماه، ماه میلاد نوآوران شعر مدرن است؛ نوآورانی با بیان‌ها و دستاوردهای متفاوت و گاه حتی صف‌آرایی کرده برابرهم؛ با این همه، بخش مهمی از آنچه شعر مدرن می‌نامیم‌اش، حاصل کوشش‌های این چهره‌هاست. از میان ایشان، برخی منتقد-شاعر، برخی پژوهشگر-شاعر و حتی شاعر-سینماگر هم داریم اما تنها عبدالعلی دستغیب است که او را بیشتر به نقدش می‌شناسیم. در این مجال کوتاه، اگر بنا را بر این می‌گذاشتم که مفصل درباره هر یک نوشته شود کار به کتابی ختم می‌شد

جایگاه خوشنویسی و خوشنویسان در جامعۀ عصر تیموری | ۱۵:۳۲,۱۳۹۶/۸/۲۳|

در طول تاریخ ایران پس از اسلام، سدۀ 9 ق را که مقارن با دوران حاکمیت تیموریان بر این سرزمین است می توان عصر رشد و شکوفایی انواع شاخه های هنری نظیر نقاشی، معماری، تذهیب، کتاب آرایی و موسیقی دانست.

موسیقی ایرانی و اسناد تاریخی معاصر / سید علیرضا میرعلینقی – بخش دوم | ۸:۵۶,۱۳۹۶/۸/۲۳|

در شمارۀ پیشین این سلسله مقالات، نمایی بسیار کلی از کمبودها، موانع، بازیافتنی هایی که در راه تهیه و تدوین تاریخ موسیقی معاصر ایرانی وجود دارد، ارائه شد. در مقالۀ حاضر، می کوشیم، برخی از علل مطرح شده را تا حدودی روشن سازیم، و بحث جامع و مانع را در این باره به مقالۀ مفصلتری وامی گذاریم.

موسیقی ایرانی و اسناد تاریخی معاصر / سید علیرضا میرعلی نقی | ۱۲:۵,۱۳۹۶/۸/۲۲|

نخستین گویندۀ اصل «موسیقی، دیرتر می آید و عمیقتر»، به درستی مشخص نیست. قوانین جاودانه ای که عمق و شمول وسیع دارند، از چنان سیطرۀ غیر آشکار و نافذی برخوردار هستند که بیشتر اوقات نخستین کاشفان یا گویندگان راز نهانی خود را نیز در بر می گیرند و حتی نامی هم از آنها بر جای نمی ماند

گفت‌و‌گو با ناصر زرآبادی؛ لهجه شیرین ایرانی در زبان ویولن غربی | ۹:۴۸,۱۳۹۶/۸/۲۲|

گلدان های شمعدانی چیدمان شده روی پله‌ها، رنگ خاصی بر حیاط کوچک خانه‌اش زده است. گاه گاهی عصرها یا هر زمان دیگری که دلش برای گذشته تنگ می‌شود عصای خود را به دست می‌گیرد و آرام آرام به سمت این حیاط حرکت می کند و در کنار گل‌های زیبا و آراسته‌ای که به سوی خورشید دست دراز کرده‌اند به دوردست‌ها خیره می‌شود؛ به آن روزهای «گلها»، آن زمان که در کنار استاد ابوالحسن خان صبا رنگ دیگری بر ویولن زدند و در کنار نت‌های خارجی که آن دوران به وفور شنیده می‌شد

داریوش پیرنیاکان: کمانچه را به ثبت می‌رسانیم تا از اتفاق‌های مشابه پیشگیری شود | ۸:۲۶,۱۳۹۶/۸/۲۲|

سرپرست تیم تهیه‌کننده و تدوین پرونده ثبت کمانچه در یونسکو گفت: ثبت ساز کمانچه در یونسکو حاصل ساعت‌ها تحقیق وفعالیت جمعی از پژوهشگران است که بزودی در کنفرانس عمومی این سازمان انجام می‌شود.

«بر تیزپای دلکش آوای خود سوار» | ۷:۳۸,۱۳۹۶/۸/۲۲|

اقلیم ازلی روستا در خود شاعری پرورش داد که اقلیم هزار ساله شعر پارسی را در نوردید تا هنرمندان بعد از او همواره برای ایجاد فضایی جدید به او وتجربه های اندیشه اش رجوع کنند. علی اسفندیاری که بعدها نیما یوشیج نام گرفت یک اتفاق در رهگذر شعر پارسی است که توانست قداست تاریخی شعر پارسی را نه با انکار آن که با نگاهی تازه در ذهن مخاطب بر هم زند. برخی صاحب‌نظران، اثرگذاری نیما را نه در نوآوری قالب صرف می دانند که او را جریان ساز در محتوا نیز می دانند

اسماعیلی : انتشار گزیده‌ترین شعرهای عاشورایی تاریخ | ۱۰:۵۸,۱۳۹۶/۸/۱۷|

مسئول گروه داوری شعرهای عاشورایی بنیاد دعبل خزاعی از انتشار گزیده‌ترین شعرهای عاشورایی تاریخ خبر داد و گفت: در میان این شعرها، آثار عاشورایی از ناصرالدین شاه رصد و بررسی شد.

پیشینه موسیقی درمانی | ۱۲:۳۵,۱۳۹۶/۸/۱۶|

نظرهای گوناگونی درباره اصل موسیقی، در جوامع گوناگون بشری دیده می شود، بومیان آمریکا، موسیقی را از موهبتهای الهی می دانند، برهما، موسیقی را به عنوان ودای پنجم بر روی زمین آورد، پیروان فیثاغورث، آن را لحن موسیقیِ خلقت دانسته اند و آن را برگرفته از بانگ گردشهای چرخ شناخته اند و این نظر را حکما و فلاسفه یونانی و اسلامی پذیرفته اند. عطار آن را «لحن موسیقی خلقت» و مولوی «زبان هاتف غیبی» می شناسد.

تاریخچه سیر تکامل هنر نمایشی در ایران / ابوالقاسم جنتی | ۱۱:۰,۱۳۹۶/۸/۱۳|

انقلابی که در اوائل قرن معاصر در ایران و کشورهای مجاور رخ داد، مانند انقلاب ایران به سال 1906، عثمانی 1908، منچوری 1911و روسیه 17-1907 که خانواده های سلطنتی رمانف،منچو، آل عثمان و قاجار را با سقوط و تغییر مواجه کرد و سازمان قرون وسطایی آنان را به هم زد، به نمایشهای مذهبی این دول نیز رفورمی داد و یا آن را به نقاط متروک و ولایات دور افتاده تبعید کرد.

در خدمت و خیانت مطبوعات به شعر | ۹:۸,۱۳۹۶/۸/۱۳|

قابل کتمان نیست که اگر مطبوعات نبودند، شعر چه در زمانه مشروطه و چه در زمانه مدرن، قدرت ظهور یا تغییر اوضاع ادبی، اجتماعی، سیاسی را نمی‌یافت. بزرگ‌ترین دستاورد مطبوعات در این دوره زمانی، معرفی «چهره» به جامعه بود. این چهره‌ها البته، اغلب «ماندگار» نماندند یعنی توسط مخاطبان خاص ادبیات یا مخاطبان عام برای یک زمان طولانی پذیرفته نشدند و در نتیجه به «تاریخ ادبی» راه نیافتند. طبیعی هم بود، چون کار مطبوعات پیش از آنکه معرفی «هنرمند» باشد، معرفی «ستاره» است و «ستارگان» به همان سرعتی که مشهور می‌شوند از یادها نیز می‌روند.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما