اندیشه


کنشگران مرزی؛ از دیوان حکومت تا ایوان عدالت در گفت و گو با مقصود فراستخواه | ۷:۳۵,۱۳۹۸/۵/۲۷|

کنشگران مرزی از دیوان حکومت تا ایوان عدالت دررفت‌وآمد هستند؛ همان روزنه‌ای که به تنگنای و ناامیدی می‌تواند روزنه‌ای باشد برای تاب‌آوری جامعه. اما امکان بوروکراتیک جامعه گاه هر سپهری را برای همبستگی اجتماعی به بن‌بست می‌رساند.

«ما» در میانه دولتشهر و دولت‌ملت | ۱۰:۳۴,۱۳۹۸/۵/۲۰|

سیاست به مثابه تدبیر و تنظیم حیات اجتماعی انسان، تاریخ پرفراز و نشیبی را هم در ساحت عمل و هم در ساحت نظر پشت سر گذاشته است. اصطلاح سیاست را اندیشمندان مسلمان در ترجمه واژه «politik» به‌كار برده‌اند كه در زبان یونانی به بحث در باب ضروریات دولتشهر گفته می‌شده است. ارسطو این نام را بر كتاب خود در باب آنچه شهر بدان نیازمند است به ‌كار برد.

چرا روشنفکران در ایران جایگاه مشخصی ندارند؟/ بحران مفهوم روشنفکری | ۱۲:۵۴,۱۳۹۸/۵/۱۶|

نشست تخصصی پدیدارشناسی و سیاست به همت کمیته ادبیات و سیاست انجمن علوم سیاسی ایران و گروه علوم سیاسی خانه اندیشمندان علوم انسانی عصر دوشنبه ۱۴ مرداد در سالن خیام این مجموعه برگزار شد. در ابتدای این نشست، دبیر نشست ضمن بیان مقدمه ای برای شروع بحث، خاطر نشان کرد که پدیدارشناسی در سیر تحول و تطور خود بیش از همه با نام ادموند هوسرل گره خورده است و وامدار اندیشه های اوست.

گفت‌وگو با مراد ثقفی دربارۀ زمینه‌های همکاری روشن‌فکران با دولت در تاریخ معاصر – بخش دوم | ۱۱:۲۲,۱۳۹۸/۵/۱۵|

مراد ثقفی دانش‌آموختۀ علوم سیاسی از مدرسۀ عالی مطالعات اجتماعی پاریس و سردبیر مجلۀ «گفت‌وگو» است. ثقفی بخشی از مطالعات خود را وقف تاریخ فکری معاصر ایران کرده است و دیدگاهی ویژه دربارۀ برخی از ابعاد این موضوع دارد. به نظر وی، همکاری روشن‌فکران با دولت را نباید صرفاً از منظر تاریخ فکری مورد بررسی قرار داد،

غزالی و مآخذ صوفیانه او / نصرالله پورجوادی | ۱۳:۳۴,۱۳۹۸/۵/۱۳|

ابوحامد محمد غزالی یکی از بزرگترین نویسندگان عالم اسلام است و بزرگترین و مهمترین اثر او نیز احیاء علوم الدین است. دربارۀ این اثر گفته اند که اگر همۀ کتابهای عالم اسلام از میان می رفت و فقط احیاء باقی می ماند ، با داشتن این کتاب گویی چیزی از دست نرفته بود.

گفت ‌و گو با محمد ضیمران درباره برایان مگی، فیلسوف ژورنالیست | ۱۰:۲۸,۱۳۹۸/۵/۱۳|

برای نگارنده به عنوان روزنامه‌نگاری كه در حوزه اندیشه كار می‌كند، پروفسور برایان مگی همواره یك ایده‌آل و یك الگوی دست نیافتنی است، روزنامه‌نگاری كه در ترازی بالا و در دانشگاهی چون آكسفورد فلسفه خوانده بود و با برخی از برجسته‌ترین فلاسفه زمان حاضر چون كواین و چامسكی و آیزابا برلین و هربرت ماركوزه و هیوبرت دریفوس درباره مهم‌ترین موضوعات فلسفی گفت‌وگوهایی جاودانه كرد.

علم زمان ما صفت ریاضی دارد/ رضا داوری اردکانی | ۱۵:۳۳,۱۳۹۸/۵/۸|

معنی ریاضی بودن علم جدید صرفاً این نیست که علوم به ریاضیات نیاز دارند و در محاسبات خود باید از ریاضیات بهره بگیرند. علم جدید از آن جهت ریاضی است که جهان و نگاه ما به آن ریاضی شده است. ما جهان را با نظر ریاضی نگاه می‌کنیم. گالیله و دکارت جهان را جهان ریاضی یافتند و گالیله حتی گفت: «خداوند مهندس است و جهان را با قلم ریاضی آفریده است.» جهانی که ریاضی است، فیزیک و شیمی و بیولوژی و اقتصاد و دیگر علم‌هایش هم باید ریاضی باشد.

تحول در دین یا دنیا؟ / بخش سوم | ۱۰:۳۰,۱۳۹۸/۵/۷|

اشاره: سخن به اینجا رسید که متفکران شیخیه راه سومی مستقل از عقل درست کردند به نام دل و باطن که هیچ عقلی صلاحیت ورود به آن را ندارد. و نیز مطرح شد که به نظر می‌رسد ملاصدرا نقش ناخواسته‌ای در آن داشته باشد. اینک ادامه سخن و بخش پایانی:

تحول در دین یا دنیا؟ / بخش دوم | ۱۱:۵۹,۱۳۹۸/۵/۶|

میزگردی با حضور استادان محقق داماد، دینانی، اعوانی، جعفریان و سیدفاطمی بخش دوم اشاره: در بخش نخست این گفتگو، از آغاز آشنایی ایرانیان با مفهوم تجدد و توسعه در عصر ناصری سخن به میان آمد و دیدگاه شیخ محمدحسین ممقانی مطرح شد که از عالمان شیخیه بود. اینک ادامه گفتگو که به همت گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم انجام شده و حامد زارع آن را تنظیم کرده است.

مرگ مدرسه یا آیندۀ مدرسه؟ / ابراهیم مجیدی | ۷:۵۴,۱۳۹۸/۵/۵|

نظام تعلیم و تربیت نه تنها نسبتی با زمانه خود، بلکه با اقتضائات و استلزامات زمانه خود نیز دارد. هر عصری آموزش و پرورش خود را متناسب با ابزارها و تکنولوژی‌ها جهت فرایند یادگیری و یاددهی به کار می‌گیرد.

تحول در دین یا دنیا؟ / بخش نخست | ۷:۳۱,۱۳۹۸/۵/۵|

تجدد و توسعه دو مفهوم محوری تاریخ اندیشۀ غرب مدرن است که در چهارصد سال اخیر چهرۀ اروپای غربی و آمریکای شمالی را متجدد ساخته است. اگرچه تجدد در نظر ایرانیان بیشتر معطوف به ظواهر مدرنیته بوده، اما مدرنیته و توسعه از باطنی برخوردار است که بر اندیشۀ تجدد متکی است. اندیشه‌ای که درصدد بازخوانی متون، باورها و آرای مبتنی بر سنت است.

موج جدید خوانش از آثار نیچه در گفت‌و‌گو با مارك دو لونه و دوریان آستور | ۷:۲۳,۱۳۹۸/۵/۵|

وِرونیك برگن فیلسوف، شاعر و نویسنده بلژیكی است كه آثار مختلفی را به ویژه در زمینه فلسفه دلوز، سارتر و... تالیف كرده است و از آن میان می‌توان به كتاب هستی‌شناسی دلوز(2001)، فتیشیسم‌ها(2016) و جستارهایی مانند «چهره‌های زیبایی‌شناسی نزد رانسیر و دلوز»(2008) و «توانمندی‌های خارج نزد دلوز و سیكسو»(2012) اشاره كرد. برگن تاكنون بیش از 10 رمان و بیش از 10 مجموعه شعر منتشر كرده و گوناگونی و اهمیت آثار او سبب شده است كه رویال آكادمی زبان و ادبیات فرانسوی بلژیك در سال 2018 او را به عضویت خود انتخاب كند.

اخلاقِ باور در گفت‌وگو با امیرحسین خداپرست، پژوهشگر فلسفه اخلاق | ۸:۱,۱۳۹۸/۴/۳۱|

كتاب «باور دینی و فضیلت فكری» با عنوان فرعی «تحول اخلاق باور دینی در تعامل با معرفت‌شناسی فضیلت‌گرایانه زگزبسكی» نوشته امیرحسین خداپرست، عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ایران، به تازگی منتشر شده است.

وحشت تاریخ / میرچا الیاده - ترجمه دکتر بهمن سرکاراتی - بخش اول | ۷:۵۵,۱۳۹۸/۴/۳۱|

وحشت تاریخ در منظری که فلسفه‌های مختلف تاریخ‌گرا فرا چشم ما می‌نهند، روز به روز تحمل‌ناپذیرتر می‌شود، برای اینکه در این نگرش‌های فلسفی، رویدادهای تاریخی معنی کامل و منحصر به فرد خود را فقط در تحقق و به وقوع پیوستن خود به دست می‌آورند. نیازی نیست که در اینجا وارد بحث درباره مشکلات تئوریک مکاتب معتقد به اصالت تاریخ شویم؛ بحثی که قبلا محققان زیادی را دچار دردسر کرده است.

سایۀ سنگین میراث خسروانی بر شانه‌های عابد الجابری / روح‌اله اسلامی | ۸:۱۹,۱۳۹۸/۴/۲۹|

اندیشمندان اغلب به دنبال پاسخ به پرسش‌هایی هستند که در دورانشان وجود دارد. جابری ملی‌گرای عربی است که قصد حاکم کردن جمهوری سکولار وحدت‌گرا بر کل کشورهای عربی را در سر می‏پروراند. او تداوم سنت طه حسین در اندیشه و جمال عبدالناصر در کنش سیاسی است. جابری مشکل جهان عرب را تفرقه، تجزیه، استعمار و هجوم غرب و قدرت‌گیری ایران می‏دانست.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما