اندیشه


چرا اسلامی سازی علوم انسانی تا به حال محقق نشده است؟ | ۱۴:۴۸,۱۳۹۶/۱۰/۲۷|

حبیبی، پژوهشگر فلسفه اسلامی گفت: با اینکه در ۳۰سال گذشته کارهای زیادی درباره اسلامی سازی علوم انسانی انجام شده هنوز نتیجه ای از آن ندیدیم چون ما هنوز معنی اسلامی کردن را نمی دانیم.

عرصه عمومی و حقوق شهروندی در گفت وگو با دکتر علی فردوسی | ۹:۴۲,۱۳۹۶/۱۰/۲۷|

دکتر علی فردوسی در کتاب «روشنفکری و عرصه عمومی» به تعریف مفهوم روشنفکری و موضوع روشنگری و مباحثی پیرامون این موضوعات پرداخته است. به نظر وی، جملگی خصائلی که برای روشنفکر قابل شمارش است، به نسبت او با عرصه‌ عمومی برمی‌گردد؛ یعنی این خصلت‌ها دارای انسجامی درونی هستند، و نه اینکه فهرستی باشند که اجزایش ارتباطی با هم ندارند.

حافظ و نیچه در گفت وگو با دکتر علی‌محمد اسکندری‌جو | ۹:۴۰,۱۳۹۶/۱۰/۲۷|

نیچه ازجمله فیلسوفان خوش‌اقبالی است که بسیاری از آثارش در ایران ترجمه شده و کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های متعددی درباره‌اش نوشته شده است. شاید بتوان گفت زبان شاعرانه نیچه و سبک گزین‌گویانه او در علاقه‌مندی ایرانیان نقش مهمی داشته است. لازم به یادآوری است که نیچه نیز در آثارش به ایران و برخی از شاعران ایرانی همچون حافظ اشاره داشته است.

معنای زندگی از دیدگاه ابن عربی / مهدیه کسایی زاده | ۱۴:۵۹,۱۳۹۶/۱۰/۲۶|

در تفکر غربی، «معنای زندگی» به عنوان یک مسأله شناخته می شود. از میان نظرات مختلف، یکی از دیدگاه ها دربارۀ معنای زندگی، دیدگاه عرفانی است که اگرچه تاکنون کمتر به آن نظر شده است، می تواند پاسخگوی بسیاری از پرسش ها در باب این مسأله باشد. در پژوهش حاضر، ارکان معناداریِ زندگی، از دریچۀ نگاه یکی از مشاهیر عرفان اسلامی، محی الدین ابن عربی شناسایی می گردد و جایگاه انسان و اهمیت حضور وی در جهان هستی، بر مبنای دیدگاه «خدامحور» این عارف بررسی می شود.

بلواهای توده‌ای زنان در قرن نوزدهم | ۱۰:۵۳,۱۳۹۶/۱۰/۲۶|

یکی از معدود آثار مهم‌ که تاریخ اجتماعی دوره قاجار را از پایین روایت می‌کند، کتاب «عهد قاجار» اثر ونسا مارتین، تاریخ‌نگار بریتانیایی، است. کتاب حاضر دوره‌ ٦٠ ‌ساله‌ بین جلوس محمدشاه و مرگ ناصرالدین‌شاه را بررسی می‌کند. مارتین در این کتاب بیشتر بر سه شهر بوشهر، اصفهان و شیراز متمرکز است و علاوه بر آن به چهار گروه فاقد قدرت نیز می‌پردازد:

فلسفه خواندن در تاریخ و اکنون جامعه ما در گفت‌وگو با محمد خندان – بخش دوم | ۱۰:۲۴,۱۳۹۶/۱۰/۲۵|

محمد خندان دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی و پژوهشگر «فلسفۀ اطلاعات»، «اخلاق اطلاعات»، و «مطالعات خواندن» است. او تألیف و ترجمۀ کتاب هایی چون «فلسفۀ اطلاعات در نظر لوچیانو فلوریدی و رافائل کاپورو»، «سیری فلسفی در سپهر اطلاعات»، «شناخت اطلاعات»، «اشاره های اندیشه (گفتارهایی در تاریخ، تجدد و فلسفه)»، و «سیاست‌های ملی کتابخانه‌های عمومی » را د رکارنامۀ خود دارد. آنچه که در تحقیقات او نمایان است و همان هم موجب شد به سراغ ایشان برویم، توجه ویژۀ ایشان به مسئلۀ کتاب و کتاب خوانی از نگاه فلسفی است. از طرفی خندان به خوبی توانسته است دو حوزۀ نظر و عمل را در مطالعات حوزۀ کتاب با هم تلفیق کند

اولویت اصلی فلسفه باید مسائل کاربردی باشد | ۸:۴۶,۱۳۹۶/۱۰/۲۴|

فلسفه کاربردی، عبارت است از به کار بردن اصول و مفاهیم مشتق از فلسفه و مبتنی بر آن، برای پژوهش در باره شئون عملی و فعالیت های انسان. این اصول و مفاهیم برای «پژوهش» در باب شئون عملی استفاده می شوند. علت این که چرا این نوع فلسفه مهم است، این است که معرفت کاربردی، معرفت فلسفی درجه سوم است و ضرورتا منجر به حقیقتی تام که قابل اجراء در تمامی زمان ها و مکان ها باشد، نمی شود.

داد و دین و دولت در اندیشه ایرانشهری / دکتر علی اکبر امینی - بخش دوم | ۸:۳۵,۱۳۹۶/۱۰/۲۴|

در سدۀ بیستم، در اندیشه غربی قدرت بیش از هر زمان دیگر به نقد کشیده شده است. برتراند راسل ضمن برشمردن گونه‌های قدرت به‌ویژه قدرت برهنه، از خطرات قدرت دولتی سخن به میان می‌آورد که یکی از آنها جداشدن فرد قدرت‌پرست از اخلاق است: «مردمان خواه ناخواه به خاطر عشق به قدرت معیارهای اخلاقی خود را نقض می‌کنند.»

سیمای نماز در مثنوی معنوی با استناد به آیات و روایات / محمد شفیعی | ۱۳:۱۲,۱۳۹۶/۱۰/۲۳|

گرایش های دینی در مثنوی چندان گسترده نیست که بتوان مولوی را به مثابه دانشمندی دینی فرض کرد که در مثنوی خود به شرح و تفسیر آیات و روایات پراخته است، اما گسترده معلومات مولوی شامل مسایل فقهی هم می شود.یکی از مباحثی که مورد توجه ایشان واقع شده، بحث نماز است. ضرورت عبادت و نماز و مقدمات و شرایط قبولی و کمال و ارکان و واجبات و برخی اسرار نماز و نماز جماعت و نماز جمعه و برخی احکام دیگر فقهی نماز، که مبتنی بر شریعت می باشد، در این مقاله از دیدگاه مولانا مورد بررسی، و استنادات قرآنی و روایی آن ها مورد اشاره واقع شده است.

رابطه خدا و هستی از دیدگاه ابن عربی و شمس مغربی | ۱۳:۹,۱۳۹۶/۱۰/۲۳|

یکی از مباحث مهم در عرفان، بیان نسبت و رابطه میان خدا و هستی است؛ این مطلب که در اشعار عرفانی با عبارت های گوناگون بیان شده است، با ظهور ابن عربی و تثبیت مکتب وحدت وجود، رنگ دیگری به خود می گیرد؛ در نگاه ابن عربی و پیروانش، عالم(ماسوی الله) حق مخلوق و حق متجلی است و این ، نزدیک ترین نسبت میان خالق و مخلوق را ترسیم می کند.

فردید و هاید گر ایرانی | ۱۲:۱۵,۱۳۹۶/۱۰/۲۳|

پیش از اینکه من «فلسفه چیست؟» را ترجمه کنم هیچ‌کس در ایران به‌جز سیداحمد فردید حتی یک خط نیز از هایدگر ترجمه نکرده یا درباره او ننوشته بود. فردید هم صرفا در سال‌های جوانی‌اش مقاله مختصری درباره هایدگر نوشته و از آن زمان تا سال ٦٧ صرفا درباره هایدگر حرف می‌زد و برداشت‌های خود را مطرح می‌کرد و طرفدارانش نیز او را صاحب دکان هایدگر در ایران می‌دانستند و صلاحیت دیگران را در صحبت از هایدگر نفی می‌کردند.

جایزه علمی نباید منحصر به علوم تكنیكی باشد / رضا داوری اردكانی – بخش سوم و پایانی | ۱۰:۲۰,۱۳۹۶/۱۰/۲۳|

شاید هم كسی بگوید كه كشورهای اسلامی برنامه علم و پژوهش ندارند و دانشمند نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و منتظر باشد كه این كشورها برنامه علم تدوین كنند و او در حدود آن برنامه به پژوهش مشغول شود.

داروین در میان مسلمین | ۱۰:۵,۱۳۹۶/۱۰/۲۳|

«این بیچاره اصم و كر بوده است از استماع این خبر كه عرب‌ها و عبری‌ها از چندین هزار سال است كه ختان می‌كنند و با وجود این یكی از آنها تاكنون مختون زاییده نشده است». «بیچاره»ای كه سید جمال‌الدین اسدآبادی (١٨٩٧-١٨٣٩م.) اینگونه او را تحقیر می‌كند، چارلز اسپنسر داروین (١٨٨٢-١٨٠٩م.) واضع نظریه تكامل است

بازآفرینی شكوه شاد تمدن اسلامی | ۱۰:۰,۱۳۹۶/۱۰/۲۳|

«اسلام، علم، مسلمانان و فناوری» كتابی است در دفاع از اجزاء و اركان سنت اسلامی و نقد علم و تكنولوژی مدرن. كتاب حاوی هفت فصل است كه چهار فصل اختصاص دارد به گفت‌وگوهای مظفر اقبال با سید حسین نصر. مظفر اقبال اندیشمندی اسلامی و نویسنده‌ای پاكستانی-كانادایی است كه حدود بیست سال از سید حسین نصر ٨٤ ساله جوان‌تر است.

مددی: هایدگر در چند دهه صرفا لقلقه زبان ایرانی‌ها بود | ۱۱:۵۵,۱۳۹۶/۱۰/۲۰|

مجید مددی، نخستین مترجم آثار مارتین هایدگر به زبان فارسی می‌گوید که نام هایدگر تا سال‌ها صرفا لقلقه زبان ایرانی‌ها بود و بسیاری با وجودیکه هیچ چیز از او نخوانده بودند، اما درباره فلسفه‌اش صحبت می‌کردند. مددی همچنین معرفی هایدگر از زبان فردید را یک معرفی ناقص و به دور از حقیقت می‌داند.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما