اندیشه


آینده و آینده ما درگفت وگو با دکتر محمدعلى اسلامى ندوشن - کریم فیضی | ۱۳:۱۲,۱۳۹۶/۴/۲۷|

اشاره: استاد اسلامی ندوشن در کتاب «زندگی، عشق و دیگر هیچ» (چاپ انتشارات اطلاعات) مسائل و مطالبی را بیان کرده‌اند که بسیار آموزنده و شنیدنی است. آنچه در پی می‌آید، تلخیص فصلی از آن است درباره آینده.

فقه سنتی، فقه پویا یا فقه مدرن؟ / آرش ضیایی | ۹:۵۴,۱۳۹۶/۴/۲۷|

در جامعه‌ی فعلی، فقه سنتی کارآمد است یا فقه پویا؟ آیا مدل فقه مدرن مطلوب دنیای فعلی است؟ تردیدی نیست جهان معاصر با سودای سلطه بر طبیعت تمدن و دانشی عظیم پدید آورد که بر پایه‌ی آن، فرهنگ و روابط جدیدی سامان گرفت.

استهزای دین است یا افسوسِ دانش؟ / دکتر محمدعلی موحد | ۸:۱۵,۱۳۹۶/۴/۲۷|

«صد شتر زین علم نزد من دو جو» «کفارۀ کسی که با خوردن آب یا با خوردن خاک روزۀ خود را عمداً» باطل کرده، چه تفاوتی با هم دارد؟ ۱) «اولی باید برای هر روز یک مُد طعام به فقیر بدهد و دومی باید برای هر روز به شصت فقیر طعام دهد»

شناخت چیستی «جامعه» و طبقه بندی اجتماعی در پویش های فکری عصر اسلامی | ۸:۴۲,۱۳۹۶/۴/۲۶|

طی سده های میانه در پهنة جغرافیایی خلافت اسلامی، تمدنی پدیدار شد که بعدها به نام تمدن اسلامی نامیده شد. در این دوران، اندیشه ورزان این حوزة تمدنی، گام های بلندی را در فراگیری، باز تفسیر، تولید و توزیع علوم و فنون برداشتند و حاصل آن نیز عرضة آثار و متون علمی با ارزشی در حوزه های مختلف علمی بود.

آینده ما و میراث شریعتی / مجتبی مهدوی | ۱۰:۱۷,۱۳۹۶/۴/۲۵|

زمانه و زمینه اجتماعی ما و شریعتی یکسان نیست. او پدیده‌های زیر را آن‌گونه که ما زیسته‌ایم، تجربه نکرد: ظهور انقلاب، سقوط مدرنیسم اقتدارگرا و به‌دنبال آن تجربه حكومت اسلامي، فروپاشی بلوک شرق، شکست مارکسیسم رسمی و عقب‌نشینی نسبی گفتمان چپ، هژمونی گفتمان نولیبرالیسم و اعلام یک‌طرفه و پیروزمندانه «پایان تاریخ» و ادعای شکست همه گفتمان‌های بدیل توسط نولیبرالیسم، ظهور و افول جنبش‌های اجتماعی معاصر و مترقی در خاورمیانه و شمال آفریقا، گسترش جنبش‌های اسلام‌گرای ذات‌گرا، ظهور گفتمان‌های نو-اورینتالیستی همچون «نبرد تمدن‌ها» و محکومیت فرهنگ و مذهب خاورمیانه به‌عنوان عامل اصلی بحران معاصر و سرانجام فراگیرشدن سیاست‌های تهاجمی نولیبرالیسم تجاوزگر با عنوان «مداخله بشردوستانه» برای نجات عالم و آدم!

قدرت، اخلاق و دانشگاه / بهزاد رون | ۱۴:۵۳,۱۳۹۶/۴/۲۱|

فوکو تلقی ما از قدرت و سیاست را از حوزۀ سخت‌افزاری دولت‌ها به فضایی عظیم‌تر و پیچیده‌تر هدایت کرد؛ او با قطعه‌قطعه کردن تاریخ، نگاه ما را به مفهوم قدرت به‌عنوان یک امر دولتی و پلیسی به تلقی ظریف‌تر و پیچیده‌تر از قدرت سوق داد که در همه جا و بدون آنکه حس و درک مناسبی از آن داشته باشیم به شکلی همیشگی و نامحسوس بر ما اعمال می‌شود

زنان در فلسفه اخلاق چه چیزی را می‌جویند؟ / دکتر مریم نصر اصفهانی | ۱۲:۳,۱۳۹۶/۴/۲۱|

افلاطون در رساله «فایدروس»، داستانی تعریف می‌کند و معتقد است که نفس انسان سه جزئی است و به ارابه‌ای می‌ماند که دو اسب آن را می‌کشند که ارابه‌ران «عقل» است که هدایت اسب سفید «عواطف مثبت» و اسب سیاه «عواطف منفی» را در دست دارد.

هر بند گسسته شد مگر بند اجل / دکتر قاسم کاکایی | ۱۲:۰,۱۳۹۶/۴/۲۱|

مرگ عبارت از آن است که بین انسان و خواست‌ها و علائقش حائلی پدید آید. این مرگ، عین «وارستگی» است. اسقاط این اضافات و بریده شدن این تعلقات، نامش «مرگ» است. همان مرگ اختیاری که میسر نمی‌شود جز با «عشق».

فرقان نتیجه فقدان نوآوری ما بود | ۱۰:۲۴,۱۳۹۶/۴/۲۱|

«فرقانیسم از دیروز تا امروز» عنوان واپسین نشست انجمن اندیشه و قلم بود كه با همكاری خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. در این جلسه عبدالمجید معادیخواه، محمد عطریانفر، عباس حاج آخوندی و علی‌اصغر صباغ‌پور به عنوان چهره‌هایی كه هر یك به طریقی فعالیت‌های این گروه را از نزدیك دیده بودند و برخی به عنوان قاضی یا بازپرس پرونده با برخی اعضای این گروه به خصوص اكبر گودرزی، سردمدار آن صحبت كرده بودند، سخنرانی كردند. پیشتر در صفحه احزاب روزنامه اعتماد گزارش خلاصه و مختصری از این نشست ارائه شده بود كه با توجه به اهمیت آن اینك گزارش تفصیلی از نظر می‌گذرد.

پارادایم تاریخ نویسی در ایران؛ الگویی از تاریخ نگاری هزار ساله | ۹:۴۸,۱۳۹۶/۴/۲۱|

ارائه ی الگویی جامع یا حتی به نسبت جامع از تاریخ نگاری ایرانی با پهنه ی زمانی هزارساله، از اواخر قرن سوم هجری تا برآمدن جنبش مشروطه خواهی، بسیار دشوار می نماید.

بن مایه های تفکر و فلسفه زروانی در شاهنامه فردوسی / معصومه کریمیان | ۹:۴۶,۱۳۹۶/۴/۲۱|

بشر، از دیرباز در جست و جوی سرچشمه حیات خویش و مبدا آفرینش جهان بوده و با تعمق در عالم هستی، سعیدر گشودن راز دهر داشته است. پس از ظهور زرتشت در ایران و پیدایش آیین مزدایی، هم واره «اهورامزدا» و «اهریمن» به عنوان دو مبدا برای کاینات و آفریننده خیر و شر تلقی می شدند

بررسی عقل و زیر مجموعه های آن در دفتر چهارم مثنوی مولانا | ۹:۳۶,۱۳۹۶/۴/۲۱|

دفتر چهارم مثنوی همچون سایر حلقه های شش گانة مثنوی مشحون از تفکرات متنوع است. می دانیم که در هر دفتر هزاران حرف در عبارت آمده است و ذهن سیال مولانا دایماً از شاخه ای به شاخساری در پرواز است. خوانندة این کتاب مطوّل معمولاً در پیچ و خم ابیات ژرف و در لابه لای حکایت های توی در توی مثنوی و یا در جریان ذهن سیال مولانا گم می شود

درک منطقی از ماهیّت و مرزهای معنایی «تمدّن» | ۱۳:۲۹,۱۳۹۶/۴/۲۰|

تمدّن، مفهومی «تشکیکی» و «پیوستاری» است، به طوری که با رجوع به واقعیّت و مشاهدة مصادیقِ عینی آن، به روشنی درمی‌یابیم که این مفهوم، «مراتب» و «درجاتِ» گوناگون دارد.

کلباسی اشتری: موضع فیلسوفان مسلمان نسبت به مقوله زبان مغفول واقع شده است | ۱۳:۲۷,۱۳۹۶/۴/۲۰|

کلباسی اشتری، استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: موضع فیلسوفان مسلمان نسبت به مقوله زمان مغفول واقع شده است.

تحلیل سه دشوارۀ تودرتو در تاریخ تئوریک ایران / اسماعیل نوشاد | ۹:۴۱,۱۳۹۶/۴/۲۰|

داستان شرقیان از سنت بریده در نوع خود غم‌نامه‌ایست؛ آن‌ها از آیین اجدادی در پی هوس آزادی و عشق جدا شده‌اند، ولی بی‌اربابی را دوام نمی‌آورند، پیوسته از «ایسمی» به «ایسمی» دیگر درمی‌غلتند و هر بار ارباب را اشتباه گرفته و تنها دربه‌دری و رنج نصیب آن‌ها می‌شود.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما