ایران فرهنگی


سرود چیستا / علی اکبر جعفری | ۱۳:۳۵,۱۳۹۶/۴/۴|

در اوستا سرودی به نام «دین یشت» داریم که همه در ستایش چیستا است، زیرا چیستا همان دین بهی مزداپرستی است، زیرا دین دانش است، و دانش دین. این سرود از دانش جویی و دانش پژوهی اشو زرتشت، هووی همسر مهربان آن وخشور، موبدان دین گستر و کشور داران اشتی پرور سخن می دارد و از خوبی هایی که از دانش و دریافت به دست می آید، یاد می کند

ورزش باستانی ایران و ریشه های تاریخی آن / مهرداد بهار | ۱۲:۵۲,۱۳۹۶/۴/۴|

بر ورزش باستانی ایران عمری دراز گذشته و مانند همۀ سنت های باستانی، اصل و منشاء آن در غبار تاریخ گم شده است و امروز اگر می کوشیم اصل آن را بازیابیم، این کوشش تنها بر نشانه هائی استوار است که این جا و آن جا به چشم می خورد، ورنه، مدرکی قطعی و صریح برای اثبات منشاء این آئین در دست نیست. در حقیقت این بازیافتن نیست، باز ساختن است!

سبک بیان نظامی/ عبدالحسین زرین کوب | ۱۲:۳۰,۱۳۹۶/۴/۴|

در بین شاعران قرن ششم نظامی گنجوی مخصوصاً از آن جهت در خور ذکر است که هم سبک بیان و هم مضمون قثه های او غالباً مایۀ تتبع و تقلید تعداد زیادی از شاعران نسلهای بعد واقع شده است. سبک بیان او در عین آنکه از تأثیر بعضی از قدما خالی نیست به طور بارزی تازگی دارد و از این حیث مقام وی در شعر دری ممتازست.

جایگاه تاریخی «مرد» در خانواده ایرانی | ۱۱:۱۳,۱۳۹۶/۴/۴|

نقش مرد و پدر در گستره تاریخی خانواده ایرانی، وضعیتی ویژه در حوزه اجتماع پدید آورده که بسیاری از دیگر گستره‌ها همچون سیاست و اقتصاد را نیز از خود متاثر ساخته است. ستاره فرمانفرماییان، دختر عبدالحسین میرزا فرمانفرماییان شاهزاده قاجاری در کتاب «دختری از ایران؛ خاطرات خانم ستاره فرمانفرماییان» در توصیف وضعیت خاندان قاجار پس از برافتادن حکومت آن دودمان و برآمدن پهلوی اول، به این نکته اشاره دارد. او زمانه کودکی‌اش را در باغ شاه چنین روایت می‌کند «کودکی من در این مکان، که اطراف‌اش را حوض‌ها و استخرها و باغچه‌های سرسبز و مصفا پوشانده بود، گذشت.

پاره‌ای باورهای بی‌پایه در زندگی اجتماعی توده‌ها | ۱۰:۳۶,۱۳۹۶/۴/۴|

پاره‌ای باورها از گذشته‌های دور در میان توده‌های جامعه ایران وجود داشته که ریشه‌ای مشخص برای آن‌ها نمی‌توان جست؛ عبدالله مستوفی، کارگزار دولتی در روزگاران قاجار و پهلوی اول و نگارنده کتاب «شرح زندگانی من» لابه‌لای روایت خاطره‌های درگذشت پدرش، از یک «رسم عجيب و تصادف عجيب‌» سخن می‌راند «اول شب كه از مجلس ختم بخانه آمديم، مادرم بمن گفت باقلاي پخته ميخوري؟

واژگان و سرنوشت ابدی / طیبه عزت اللهی نژاد | ۹:۱۴,۱۳۹۶/۴/۴|

چندی پیش به دیدن آثار تاریخی و پیشا تاریخی ری در تهران رفته بودم، یکی از اماکنی که دیدن کردم آرامگاه "بی بی شهربانو" بود. آرامگاهی زنانه که در ارتباط با دوره بسیار مهم ایران یعنی پایان دوره ساسانی و آغاز اسلام می‌باشد.

سرقت ادبی سه منظومه پهلوانی در قرن دهم: فرامرزنامه كوچك، شبرنگ نامه و سام نامه | ۸:۴۵,۱۳۹۶/۴/۴|

تاكنون درباره سراینده سام نامه بحث های بسیاری بین پژوهندگان درگرفته است. برخی سرودن آن را به شاعر نامدار قرن هشتم، خواجوی كرمانی، نسبت داده اند و برخی دیگر در این انتساب تردید كرده اند.

مطالعۀ تطبیقی تجلی نمادین سرو در ادبیات و نگارگری ایرانی | ۱۱:۰,۱۳۹۶/۴/۳|

سرو عنصری پرکاربرد و مشترک در ادبیات و هنر نگارگری است. مسئلۀ اصلی تحقیق آن است که چگونه می‌توان میان عنصر سرو در ادبیات و نگارگری رابطه‌ای یافت که آن را توضیح دهد.

روشنفکری و عرصه عمومی / علی عطایی | ۹:۳۸,۱۳۹۶/۴/۳|

روشنگری در خصوص مفاهیم نظری آنقدر اهمیت دارد که اگر دقیق انجام شود، ساختمان فکر و دانش ارتقا می‌یابد؛ لذا اگر چنین شرایطی به وجود نیاید، سرگردانی فکری از عواقب آن خواهد بود

نقش شیعیان امامی اثنی عشری دراسلام پذیری ایلخانان / سید ابوالفضل رضوی | ۱۷:۱۲,۱۳۹۶/۳/۳۱|

مغول‌ها قومی نامسلمان بودند و معیارهای حاکم بر جامعه اسلامی را ارجی نمی نهادند. همین طور فرهنگ و شعور سیاسی – اجتماعی غیرقابل قیاسی با فرهنگ ایرانی – اسلامی داشتند. به علاوه ورود آنها با کشتار، ویرانی و تخریب فراوانی همراه بود که ضربه های سنگینی بر تمدن اسلامی وارد کرد.

ماجرای قتل امیر کبیر (بررسی روان شناختی فراشد منجر به قتل) | ۱۷:۴,۱۳۹۶/۳/۳۱|

در دورۀ سه سالۀ صدارت امیرکبیر، ناصرالدین شاه از او آموخته بود که نفوذ اجتماعی و سیاسی بسته به اِعمال قاطع و اقتدار و مستقل بودن از آنانی است که به شیوه معهود دربارها عادت کرده اند سهمی از قدرت داشته باشند. نه نخستین، اما بزرگترین قربانی این آموزش ِ استقلال رفتاری خود امیر بود.

تاثیر تحرکات ابدالی ها در خراسان بر زوال حکومت صفویان / جواد عباسی | ۱۶:۵۰,۱۳۹۶/۳/۳۱|

در دو دهه پایانی حکومت صفویه و سال های پس از آن تا زمان ظهور نادر، شرق ایران شاهد یکی از دوره های پرحادثه و بحرانی خود بود. غفلت و ضعف روزافزون حکومت صفوی از یک سو و سیاست منفعل گورکانیان هند در منطقه از سوی دیگر زمین ساز بروز شورش ها و سربرآوردن قدرت های محلی مهمی شد میرویس و محمود غلزایی در قندهار و اسدا...خان ابدالی در هرات از رهبران مهم آنها بودند.

موانع اصلاحات عباس میرزا قاجار نایب السلطنه در بخش های دربار، سپاه و نهاد دین | ۱۶:۴۲,۱۳۹۶/۳/۳۱|

دغدغه اصلی این پژوهش در واقع اصلاحاتی است که اولین بار به سبک غربی در دوره ولیعهدی عباس میرزا، پسر دوم فتحعلی شاه، دومین شاه قاجار و با خواست او عملی گردید. اصلاحاتی که شاید اولین گام در راهی بود که بعدها ایران را به سوی تجدد به سبک غربی پیش برد.

سبک شناسی نظم در قرن ششم / سید ضیاءالدین سجادی | ۱۴:۲۳,۱۳۹۶/۳/۳۱|

بخش دوم از مقاله شادروان استاد سید ضیاالدین سجادی که بخش نخست آن در شماره پیشین به اطلاع خوانندگان گرامی رسید، اختصاص به معرفی ویژگی های سبک دو شاعر برجسته دیگر از قرن ششم یعنی انوری و جمال الدین اصفهانی دارد.

دو واژۀ نویافتۀ فارسی میانه از نامه‌های منوچهر / عسکر بهرامی | ۹:۲۹,۱۳۹۶/۳/۳۱|

منوچهر، پسر جوان‌جم، موبدان موبد پارس و کرمان در سدۀ سوم هجری، در پاسخ به بدعت برادرش زادسپرم، موبدان موبد سیرجان، در باب آیین تطهیر برشنوم، سه نامه به فارسی میانه به مردم سیرجان و زادسپرم و بهدینان ایران نوشت که مجموعۀ آنها موسوم به نامه‌های منوچهر است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما