اقوام ایرانی


آذربایجان، ایرانِ کوچک / حجت یحیی پور | ۱۰:۵۱,۱۳۹۶/۱۰/۵|

همان طور که جغرافیای وسیع ایران در درازای تاریخ به‌عنوان اصلی‌ترین مسیر تلاقی فرهنگ‌ها و تمدن‌های جهانی مطرح بوده است و بواسطه چنین جایگاهی به فرش هزار نقش و طرح می‌ماند و ترکیب دلنشینی از اقوام مختلف است، سرزمین آذربایجان نیز در جغرافیای پهناور ایران نقش یک شاهراه را ایفا کرده و به همین دلیل بافت جمعیتی این دیار نیز آمیزه‌ای از گروه‌ها و اجتماعات مختلف است، به طوری که می‌توان سرزمین آذربایجان را نمونه کوچک شده‌ای ازایران بزرگ دانست و حتی آن را «ایران کوچک» نامید.

سیر تحول دین و مذهب در مازندران / صفر یوسفی | ۹:۴۴,۱۳۹۶/۹/۲۶|

از دیرباز مازندران در معرض نفوذ و کانون توجه و یا محل پیدایش اعتقادات دینی و مذهبی گوناگون بوده است و بر این اساس، مردم مازندران تحولات اعتقادی، دینی و مذهبی متعددی را پشت سر گذاشته اند. اولین اقوام بومی مازندران، (کاسی ها و تپوری ها و آماردها) عناصر طبیعت را می پرستیدند. سپس آیین دیوان یا پرستش روشنایی و خورشید در مازندران رواج یافت

پوشاک زنان کُرد ایران در سفرنامه های دوره صفوی تا پایان پهلوی / فرامرز آقابیگی | ۱۵:۱۷,۱۳۹۶/۹/۱۱|

سفرنامه ها از منابع مهمی هستند که به رغم اشارات سطحی و پراکنده، دقایقی از فرهنگ و سنن گذشته را در خو جای داده اند که در سایر منابع صحبتی از آنها به میان نیامده؛ از این رو، پرداختن به شاخصه های فرهنگی از طریق سفرنامه ها می تواند در انجام پژوهش و تحقیق، محقق را یاری کند.

بلوچ در شاهنامه فردوسی / هوشنگ محمدی افشار | ۱۲:۵۰,۱۳۹۶/۹/۱۱|

قوم بلوچ و کوچ دوبار در روزگار اساطیری شاهنامه جزو لشکریان سیاوش و کیخسرو در حمله به سرزمین توران و سه بار در روزگار کسری انوشیروان حضور فعال دارند و همراه دیگر اقوام ایرانی همچون پارس، گیلان، دیلمان و مبارزان دشت سروچ به عنوان مدافعان مرزهای ایران زمین از ایشان یاد شده است.

بررسی تطبیقی اسطوره میترا در اوستا و وداها | ۱۱:۹,۱۳۹۶/۹/۷|

اسطوره، داستان یا سرگذشتی است که متضمن روایت یک آفرینش است. شخصیت های آن موجوداتی مافوق طبیعی هستند. میترا، اسطوره ای هندی و ایرانی است که جنبه های اسطوره ای آن در اوستا و وداها آمده است. این خدا مفهوم هایی همانند: «معاهده، توافق، میثاق، اتحاد و وعده» را شامل می شود

نقش اعداد در آیین های گذر ایرانی / لیلا احمدی | ۱۲:۲۳,۱۳۹۶/۸/۳۰|

اگر کمی دقیق تر به محیط پیرامون خود نگاه کنیم به حضور انکار ناپذیر و پررنگ اعداد در زندگی روزمره، آینن ها، و اعتقادات خود بر می خوریم. شمار را می توان در تمامی جنبه های زندگی ایرانیان اعم از زندگی روستایی یا حتیشهری یافت. برخی از این اعداد پیوندی دیرینه با باورهای ما دارند و ریشه شناسی آنها ما را با دلایل مقبولیت و رواج آنها آشنا می سازد.

عاشیق‌های آذربایجان در گذر تاریخ / مریم صبری | ۱۰:۱۸,۱۳۹۶/۸/۲۴|

ادبیات شفاهی ملت‌ها دارای تاریخ بسیار قدیمی و وارث آفرینشی خردمندانه است که در زمان‌های بسیار دور همراه با کار و فعالیت‌های انسان‌ها شروع شده و به تدریج تکوین پیدا کرده است. موسیقی یکی از ارکان مهم فولکلور به شمار می‌رود. مطالعه موسیقی جوامع (قومیت‌ها) به عنوان، مطالعه‌ موسیقی در زمینه‌ اجتماعی و فرهنگی تعریف شده است، در این معنا این دانش ترکیبی از انسان‌شناسی و موسیقی‌شناسی است.

نگاره‌های زندگی ایلات ارسباران در مفروشی به نام وَرنی | ۹:۵۳,۱۳۹۶/۸/۲۴|

ایلات آذربایجان با تولید دست‌بافته‌هایی بی‌نظیر که ارزش و اعتبار خاصی در میان تولیدات صنایع‌دستی ایران دارد، جایگاه ویژه‌ای را در زمینه تولید مفروش به خود اختصاص می‌دهند. ورنی از جمله مفروش‌های تخت‌باف این منطقه است که با نگاره‌هایی خاص برگرفته از شرایط طبیعی منطقه، فرهنگ بومی، باورها و اعتقادات تولیدکنندگان آن، در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون بافته می‌شود.

یادداشتی درباره زبان بومی و آثار باستانی سیستان / ایرج افشار | ۱۵:۲۰,۱۳۹۶/۸/۲۲|

در آبان ماه امسال سفری تا سیستان رفتم و از کوه و دریاچه و کویر و ریگزار آنجا دیدن کردم. این سفر به مناسبت شوق و میل بیش از اندازه ای بود که دانشمند بسیار گرامی زمان ما آقای ابراهیم پورداود برای دیدن آن سرزمین داشتند.

تعویذ در فرهنگ عامه (مطالعۀ موردی: فرهنگ عامۀ مردم کرمان) | ۱۴:۱,۱۳۹۶/۸/۲۰|

در هر جامعه، مردم با تعیین عناصری که قدرت فرامادی دارند، در حفظ خود، اطرافیان و اموالشان تلاش می کنند. یکی از مهم ترین این چاره اندیشی ها، استفاده از تعویذ است. ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی اﺳﺮارآﻣﻴﺰ عناصر تعویذی ﺑﺮای اﻧﺴﺎن، آن ها را در ﻣﺮﻛﺰ ﻫﺎﻟﻪ ای اﺳﻄﻮره­ای و ﻣﻌﻨﺎﻳﻲ ﻗﺮار داده اﺳﺖ، ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ این عناصر، ﮔـﺎه در ﺟﺎﻳﮕـﺎه ﻳﻚ ﺗﺎﺑﻮ و ﮔﺎﻫﻲ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﭽﻮن ﺷﻴﺌ­­ﻲ ﺷﮕﻮن ﻣﻨﺪ و ﺗﻮﺗﻢ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﺼﻮر ﺷـﺪه ­اند.

جایگاه زن و خانواده در ضرب‌المثل‌های بختیاری | ۹:۱۵,۱۳۹۶/۸/۱۴|

بررسی ضرب المثل ها در شناخت جنبه­های مختلف فرهنگ مردم نقش مؤثری دارد؛ زیرا در آن‌ها، فرهنگ هر قوم و ملتی به‌تصویر کشیده می‌شود. هدف از این پژوهش، بررسی خانواده و جایگاه زن در ضرب المثل های بختیاری با رویکرد نقد فمینیستی است. در ضرب المثل های بختیاری زن گاه جایگاه فرادست، گاه فرودست و گاه برابر با مردان دارد.

ایجاد حفاظ برای خواجو و سی‌وسه پل/ اولویت با ایمن‌سازی است | ۹:۲۶,۱۳۹۶/۸/۹|

شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان به این نتیجه رسیده که برای همه دهانه‌های پل خواجو و سی و سه پل حفاظ گذاشته شود اما چگونگی اجرای آن در دست بررسی است.

ریشه‌های خرافات و کارکرد آن‌ها در فرهنگ مردم (مورد مطالعه: باورهای مردم کرمان) | ۸:۳۴,۱۳۹۶/۸/۹|

خرافات نگرش یا رفتاری است که بر اساس ترس، تهدید، عادت و عوامل ناشناخته‌ای به ذهن فرد خطور می‌کند تا بر اساس نگرشش از اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کند.

داستان شهر «قَلَمدان‌های مُرَصَّع» | ۸:۱۳,۱۳۹۶/۸/۹|

نیشابور، پیش از آنکه در ایلغار مغول آسیب فراوان ببیند و از رونق بیفتد، شهری بزرگ و پرجمعیت بود. حاکم نیشابوری در «تاریخ نیشابور»، ساخت این شهر را به «انوش بن شیث بن آدم» نسبت داده است؛ هرچند این ادعا کمی مبالغه‌آمیز به نظر می‌آید، اما در شکوه و عظمت نیشابور، در دوران پیش از اسلام و دست‌کم در سده‌های نخست اسلامی، تردیدی نیست.

نقش قوچ در آیین‌های وابسته به ایزدبانوی بزرگ در لرستان | ۱۲:۳۰,۱۳۹۶/۸/۶|

اسطوره‌ها با آیین‌ها پیوند تنگاتنگی دارند. با این حال، بعضی از اسطوره‌ها ممکن است بدون آیین‌ها، یا بعضی از آیین‌ها بدون اسطوره‌ها به بقای خود ادامه دهند. در این تعبیر اسطوره تنها داستانی نیست که خاستگاه چیزها را توضیح دهد، بلکه در شکل آیین در جوامع بشری حس کامل بودن و با هم بودن را ایجاد می‌کند.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما