اقوام ایرانی


تحول معنایی واژۀ دیلم / ندا گلیجانی مقدم | ۱۴:۲۴,۱۳۹۶/۴/۲۵|

تحول معنایی واژگان در گسترۀ زمان، نشان از یک فرآیند فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و یا اقتصادی دارد. بازخوانی برخی از واژه های تأثیرگذار در تاریخ بشری، بازگوی تحولات و گشایندۀ برخی حلقه های مفقودۀ تاریخی در حوزۀ اسناد و وقایع خواهد بود.

بررسی قبور و آرامگاه های دورۀ اسلامی سیستان (مطالعه موردی حوزۀ زَهَک) | ۱۴:۸,۱۳۹۶/۴/۲۵|

تدفین و توجه به دنیای پس از مرگ، در بین همۀ اقوام از اهمیت خاصی برخوردار بوده است؛ به همین دلیل ما شکل گیری اشکال مختلفی از تدفین در یک سرزمین واحد، در طول دوران های مختلف و بر اساس دین و اعتقادات آنها را شاهدیم.

ثبت جهانی بافت تاریخی یزد | ۱۳:۱۵,۱۳۹۶/۴/۲۴|

بافت تاریخی شهر یزد به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید. تصاویر بادگیرها در یزد را نشان می دهند.

جهانی شدن میراث تاریخی یزد/ کشف ستون تاریخی در مرودشت | ۱۰:۱,۱۳۹۶/۴/۲۴|

کشف ستون تاریخی در مرودشت، ثبت جهانی یزد، مطرح شدن دوباره طرح وزارت گردشگری و واگذاری پرحاشیه عمارت شترگلو از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

بررسی نقش تکایا و مراسمات آیینی مذهبی بر عملکرد مرکز محله ها (بافت تاریخی گرگان) | ۱۲:۴۳,۱۳۹۶/۴/۱۷|

در شهر گرگان سیستم معماری برپایه محلات مستقلی است که هر محله دارای مرکز محله و مرکز محلات مبتنی بر تکایاست و ساختار هندسی،کالبدی و هویتی محلات نیز بر مبنای تکایا می باشد .

طنین نغمه های رمضانی در دامنه های زاگرس | ۹:۳۱,۱۳۹۶/۴/۳|

در باب آواهای آیینی وسایر آیین‌های مذهبی در ماه مبارک رمضان در منطقه مهاباد وسایر مناطق زاگرس نشین که بیشتر کردها وآذری‌های عزیز را در دامنه‌های خود جای داده است گفتنی‌های بسیاری وجود دارد که در حوصله این کوتاه نوشته نیست. اما به اجمال می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد.آیین‌های جاری در مناطق کرد نشین بخصوص منطقه مهاباد از تنوع و جذابیت خاصی برخوردار است که عمده‌ترین آنها، آواهای آیینی است که در طول ماه مبارک رمضان، مردم منطقه مهاباد هرشب آن را می‌شنوند، یکی از این آواها، آوای سحوری خوانان کرد است که هنگام سحر از بلند گوهای شهر و روستا به گوش می‌رسد وبا دامن زدن به فضای معنوی، مشوق مردم برای بجا آوردن مناسک ماه مبارک رمضان با نشاط و طراوت بیشتری است و به شهر و روستا حال و هوای رمضانی می‌بخشد. مضامینی که سحوری خوانان درمناجات‌های خود بدان می‌پردازند اشعاری دلنشین است که به شیوه‌ای همه پسند، با درونمایه‌ای اعتقادی سروده شده‌اند.

سیرجان در منابع تاریخی / پریا آذرافزا | ۱۰:۵۸,۱۳۹۶/۳/۳۱|

برای بازیابی اطلاعاتی درباره سیرجان، از نوشته‌های نویسندگان و مورخین در طول قرون و اعصار کمک می‌گیریم. قدیمی‌ترین سندی که اطلاعاتی درباره سیرجان به ما می‌دهد، نوشته ابن اثیر است، که می‌نویسد «گشتاسب که یکی از پادشاهان قدیم ایران بود و دین سلیمان داشت، دین زرتشت را پذیرفت و در کوهستانی که «تمبور» نام داشت جای گرفت و در حالت تقیه به عبادت مشغول شد».

زخم رودبار هنوز درد دارد | ۸:۴۷,۱۳۹۶/۳/۳۱|

٢٧ سال پس از زلزله هنوز ساختمان‌های نیمه‌ویران به صورت پراکنده در رودبار دیده می‌شود معلولان زلزله رودبار ١٤٨ هزار تومان مستمری می‌گیرند در سال ٦٩ زلزله بیش از ٣٥ هزار کشته برجای گذاشت پس از حادثه هزینه بازسازی اقتصادی مناطق زلزله زده حدود ٥/٢ درصد از تولید ناخالص ملی یک سال برآورد شد

جست‌و‌جوی هخامنشیان در قلب اروپا در گفت‌وگو با عماد متین | ۸:۳۲,۱۳۹۶/۲/۳۱|

متأسفانه تا حدی در حق مطالعه دوره هخامنشی در خارج از ایران اجحاف شده؛ البته اتفاقات خوبی هم که در چند دهه اخیر افتاده توانسته آگاهی ما را در خیلی موضوعات از دوره هخامنشی بالا ببرد

خیامِ طهرانی ها / نصرالله حدادی | ۹:۳۶,۱۳۹۶/۲/۳۰|

پنجشـــــنبه گذشـــــته، روز بزرگداشــــت حکیم عمر خیام نیشابوری بود. گفته می‌شود او در 28 اردیبهشت سال 440 (و یا 427) قمری در نیشابور به‌دنیا آمده و در سال 536 ( و یا 517) قمری در سیزدهمین روز از آذرماه به دیار باقی شتافته و در آرامستان حیره نیشابور و در نزدیکی امامزاده محروق در خاک آرمیده است.

گذری بر تاریخچه کنیسه‌های تهران «کنیسای حئیم» / مهندس مهران ملک | ۹:۵۴,۱۳۹۶/۲/۲۶|

بررسی هایی که در تاریخچه سکونت کلیمیان در ایران انجام شده است حاکی از آن است که اولین گروه‎های کلیمیانی که در ایران و بخصوص درتهران زندگی می‎کرده‎اند، همواره بدنبال مکان هایی برای عبادت به­ درگاه پروردگار خود بوده­ اند و بطور کلی می توان گفت، که از اواخر سلسله قاجاریه در ایران بناهای اولیه کنیساها در تهران شکل گرفت.

کالبد شناسی شهری قزوین در دوران صفوی | ۸:۴۳,۱۳۹۶/۲/۱۷|

شهر قزوین پس از تشکیل دولت صفوی اهمیت ویژه و منحصر به فردی یافت و به سرعت مراحل رشد و ترقی خود را در زمان شاه طهماسب اول طی کرد. این شهر در وهلۀ نخست مرکز تجمع گروه ها و اقوام مختلفی شد که پس از پایتخت شدن راهی این شهر شدند.

ایلام؛ تاریخِ از یاد رفته، طبیعتِ بهشتی | ۸:۱۰,۱۳۹۶/۲/۱۶|

رئیس اداره میراث فرهنگی دره‌شهر : ویترین‌های تنها موزه باستان‌شناسی ایلام استاندارد نیست اما بودجه‌ای برای بهبود وضع نداریم

صبغه زنانه تاریخ کردها / اسماعیل شمس | ۷:۴۴,۱۳۹۶/۲/۱۳|

فرهنگ کتابت و به تبع آن تاریخ نگاری در جامعه کردی با تأخیر آغاز شد و به همین سبب میراث مکتوب کردی به نسبت میراث عربی و فارسی کمتر است.با وجود ضعف میراث مکتوب، میراث شفاهی کرد بسیار غنی است و کمتر ملتی در خاورمیانه همانند کردها از چنین میراثی برخوردار است.

کشتار لرها به دست قشون رضا شاه / محسن حجاریان | ۹:۴۳,۱۳۹۶/۲/۳|

سه سند زیر که به طور جداگانه در زمان های متفاوت به وسیله افراد گوناگون نوشته شده اند، حاوی تائید جنایات امیراحمدی و قشون شاه در سال های 1303 تا 1306 و بعد از آن در لرستان است. امیراحمدی از قزاقان اوایل روزگار رضا خان بود که به فرماندهی رضا شاه برای سرکوب و به اصطلاح برقراری امنیت در آن زمان به لرستان گسیل شده بود.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما