جهان اسلام


رساله‌ها و تألیفات نگاشته شده در باره طائف در میراث اسلامی / احمد خامه یار | ۱۱:۰,۱۳۹۷/۸/۲۷|

طائف شهری است در شرق مکة مکرمه در عربستان که در سال هشتم هجری به دست پیامبرخدا9 فتح شد. در طائف مسجد و زیارتگاه عبدالله‌بن عبّاس، از صحابة برجستة پیامبر و زیارتگاه‌ها و اماکنی منسوب به آن حضرت وجود داشته که وجود این آثار باعث شده است که شماری از نویسندگان مسلمان در دوره‌های مختلف، به نگارش رساله‌ها و تألیفاتی دربارة طائف و فضایل و اماکن متبرک آن اقدام کنند. در این مقاله، تلاش شده ضمن ارائة کتاب‌شناسی جامعی از آثار تألیف شده دربارة این شهر، ویژگی‌های کلی و اهمیت آنها به طور اجمالی بیان گردد.

ریشه های تاریخی گسترش تشیع در هندوستان | ۱۳:۴۷,۱۳۹۷/۸/۲۱|

هندوستان با پیشینه تاریخی بیش از پنچ هزار ساله به عنوان دومین کشور پرجمعیت گیتی محسوب می گردد. از دیرباز این کشور پهناور مشرق زمین را به عنوان کشور عجایب و هفتاد و دو ملت شناخته می شود. مردمان و اقوام هندی با نژادهای مختلف، مذاهب و ادیان گوناگون در کنار هم در صلح زندگی می کنند و این عامل باعث شگفتی همگان قرار می گیرد. شیعیان هند با جمعیتی بیش از چهل میلیون نفر که در مناطق مختلف زندگی می کنند توانسته اند نقشی بسزا در جامعه هند ایفا کنند. اما برای شناخت هر چه بیشتر جامعه آنها نیاز به واکاری است.

تلاش برای مرجعیت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در جهان | ۱۲:۲۵,۱۳۹۷/۸/۲۰|

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به برگزاری اجلاس دبیران کل کمیسیون‌های ملی کشورهای اسلامی عضو آیسسکو در شیراز گفت: تلاش ما در ISC مرجعیت این پایگاه در بین کشورهای اسلامی و دنیاست و همچنین ایجاد یک شبکه علمی بین کشورهای اسلامی به منظور انسجام بخشی کارهای پژوهشی و تحقیقاتی به صورت مشترک است‌.

اصرار بر فراموشی میراث شرقی | ۹:۵۷,۱۳۹۷/۸/۲۰|

با سقوط امپراطوری عثمانی در پایان جنگ جهانی اول در ۱۱ نوامبر ۱۹۱۸ میلادی، «مصطفی کمال پاشا» متولد سال ۱۸۸۸ سالونیک یونان، بر بقایای آن سرزمین در آسیای کوچک، رهبری بی‌رقیب بود که با همفکران خود برای شروعی دوباره از هیچ کوششی دریغ نکرد: «ما از شرق آمده‌ایم اما به‌سوی غرب می‌رویم»

آلمانی‌ها می‌خواهند از مسلمانان بدانند | ۱۲:۱۹,۱۳۹۷/۸/۱۹|

حسین اوزگز؛ مدیر انتشارات «اسلامیکا» شهر برمن آلمان بیان کرد: انتشارات «اسلامیکا» بزرگترین انتشارات شیعی به زبان آلمانی است. این انتشارات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت خود را در آلمان آغاز کرده و از 12 سال پیش در قالب شرکت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

واکاوی وضعیت خوجه های اثنی عشری در تانزانیا / مصطفی قاسمی | ۱۳:۱۸,۱۳۹۷/۸/۷|

شیعیان خوجه اثنی عشری مهمترین فرقه شیعی در تانزانیا هستند. خوجه ها به دلیل ساختار تشکیلاتی منظم از طریق « فدراسیون جهانی خوجه ها » . و مراکز تبلیغی منسجم، مدارس، بیمارستان و هتل مخصوص خود دارند دفترهایی در افریقا و انگلستان به امور سیاسی این شیعیان رسیدگی میکند. شیعیان خوجه به عنوان اقلیتی نیرومند اشاعه فرهنگ تشیع و مذهب اهل بیت را سرلوحه برنامه های خود قرار داده اند.

رسانه‌های مورد استفاده اهل بیت (ع) برای احیای عاشورا / آیت‌الله‌ سیدمصطفی محقق داماد | ۸:۶,۱۳۹۷/۸/۷|

مطالعه تاریخ عاشورا نشان می‌دهد که خاندان پیامبر(ع) پس از این حادثه سعی کردند برای حفظ خون سید الشهداء(ع) و فراموش نشدن آن از رسانه‌ها‌ و تریبون‌های مختلفی که برای آنان ممکن می‌گردد، استفاده کنند. به یقین امکان بهره‌گیری از رسانه‌های تبلیغاتی دردست قدرت برای اهل بیت وجود نداشت. رسانه ی نمازهای جمعه و منابر رسمی هم دردست قدرت بود و هرگز اجازه نمی‌دادند که در رثای عاشورا چیزی گفته شود.‏

نقش دستگاه‌های تبلیغاتی در واقعه کربلا/ آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد – بخش اول | ۹:۳۶,۱۳۹۷/۸/۶|

عاشورا سال ۶۱ هجری اتفاق افتاده ورحلت رسول الله ۱۱ هجری است. بنابراین حدود پنجاه سال از رحلت رهبر عالم بشریت رسول اکرم(صلی‌الله علیه و آله) گذشته بود و هنوز فریاد آن بزرگ رهبر الهى، در گوش‎ها طنین‎انداز بود که: «الحسن و الحسین اماما امتى بعد ابیهما و سیدا شباب اهل الجنه و امهما سیدة نساء العالمین و ابوهما سیدالوصیین.»۲ و هنوز کسانى مانند «جابربن عبدالله انصارى، «ابوسعید خدرى»، حیات دارندکه روایات و احادیث زیادی از پیامبر در فضائل حضرت مولا نقل کرده‌ند.» سهل بن سعد ساعدى، «زیدبن ارقم(م.۶۸)» و «انس بن مالک(۹۳ق.)» زنده‌اند و حدیث «الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنه» را درباره آن دو امام از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) شنیده بودند.۳

انتساب جعلی بسیاری از نسخه‌های کهن قرآن به ائمه (ع) | ۹:۱۰,۱۳۹۷/۸/۱|

نشست «پژوهشی در نسخه‌های قرآن به خط کوفی: گنجینه ملک» با سخنرانی مرتضی کریمی‌نیا، نویسنده و قرآن‌پژوه، عصر دوشنبه 30 مهر در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد. کریمی‌نیا در این نشست، گزارشی از پژوهش‌ روی نسخه‌های خط کوفی قرآن کریم متعلق به قرن‌های اول تا پنجم هجری قمری ارائه کرد.

آگاهی‌های دیگری درباره ملوک علوی ری در دوره ایلخانی / احمد خامه یار | ۹:۲,۱۳۹۷/۸/۱|

پیش از این مقاله‌ای به قلم نگارنده با عنوان «ملوک شیعه ری و ورامین در دوره ایلخانی» (فصلنامه کتاب‌گزار، ش1، بهار 1395، ص433-438)، در معرفی یک خاندان علوی حاکم بر منطقه ری و ورامین در دوره ایلخانی منتشر شد. پس از انتشار این مقاله، در مطالعات و جستجوهای بعدی در منابع تاریخی، آگاهی‌های دیگری درباره این خاندان دست‌یاب شد که به عنوان تکمله‌ای بر مقاله پیشین، در قالب یادداشت حاضر ارائه می‌گردد.

الگوهای دینی و سازگاری آن ها با مقتضیات زمان / محمدمهدی زارعی | ۱۲:۱۳,۱۳۹۷/۷/۲۹|

اثبات فراتاریخی بودن الگوهای دینی، به مفهوم پذیرش تاثیر این الگوها در زندگی انسان ها به صورت دایمی است؛ بر این اساس، الگوهای دینی نه تنها در زمان حضور خویش الگو هستند بلکه علی رغم مقتضیات زمان، با در نوردیدن مرزهای تاریخی، خصلت الگویی خود را نمایان می سازند. در نگاه تاریخ محور الگوهای دینی، اسوه های دیروز از قبیل پیامبر (ص) نمی توانند الگویی برای امروز باشند، بنابراین سیره آنان در موضوعات فلسفی، اخلاقی و سیاسی معاصر ساکت و با توجه به مقاصد شارع، ناظر به زمان خاص است! در این نگرش با حضور اندیشه مدرن، فهم فراتاریخی از کتاب و سنت ناصواب است.

افضلیت امام از دیدگاه فرق کلامی / علیرضا نجف زاده | ۱۲:۱۱,۱۳۹۷/۷/۲۹|

یکی از ویژگی های امام که مورد اختلاف متکلمان مسلمان واقع گردیده، افضلیت او از سایر افراد امت است. افضلیت در نظر ایشان از دو حیث مطرح است: نخست افضلیت به معنای فزون تر بودن کرامت و ثواب او در نزد خداوند و دومی افضلیت در صفاتی که شرط امامت ظاهری است. متکلمان امامیه به اتفاق افضلیت از هر دو حیث را از شرایط ضروری امامت می دانند.

محقق داماد:ریشه بسیاری از جنگ‌ها اختلافات مذهبی و دینی بود | ۸:۱۴,۱۳۹۷/۷/۲۹|

محقق داماد با تاریخی خواندن مسائل الهیات و بررسی سیر اجمالی آن، مهمترین مساله زمانه و عالم ما را در حیطه کلام و الهیات، پرسش «حق مدار» بودن یا «تکلیف مدار» بودن در حیطه دین‌داری دانست.

قرآن«خراسان دختر نیشابور» با ترجمۀ فارسی از قرن پنجم هجری / مرتضی کریمی نیا | ۱۲:۲۶,۱۳۹۷/۷/۲۸|

این مقاله (در ادامۀ بخش نخست آن در شماره پیشین مجله ترجمان وحی) به معرفی و بررسی قرآنی کهن از قرن پنجم هجری می‌پردازد که در اوایل قرن ششم هجری در تملک دختری به نام خراسان بنت ابی القاسم بن علی بن مانکدیم قرار داشته است. تاکنون ۱۲ جزء مختلف از این قرآن در کتابخانه‌های مختلف در ایران و جهان یافت شده است.

افق پژوهش‌های قرآنی در گفت و گو با اندرو ریپین | ۸:۴۹,۱۳۹۷/۷/۲۸|

اندرو ریپین، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه ویکتوریا و یکی از برجسته‌ترین خاورشناسان معاصر است. زمینه اصلی مطالعات و پژوهش‌های وی مطالعات قرآنی و تفسیر است و مقالات متعددی در حوزة قرآن‌پژوهی در نشریات و دایره‌المعارف‌های معتبر به چاپ رسانده است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما