جهان اسلام


فلسفه روزه در اسلام / هاشم صدیقی | ۱۰:۶,۱۳۹۶/۴/۴|

روزه یکی از عبادت های مهم و از ارکان دین اسلام است، هم در آیات قرآن و هم در احادیث مأثور و روایات ائمه در کنار نماز و دیگر عبادات توجه بسیاری به آن شده است تا جایی که قضای آن را باید به جا آورد و هیچ کوتاهی در این مورد از کسی پذیرفته نیست.

بررسی فقهی استهلال در نزد فریقین / عباس جلیلی | ۱۰:۳,۱۳۹۶/۴/۴|

ماه رمضان که می آید طبعاً به دنبال آن حال و هوای خاص و نورانیتی به زندگی مردم و فضای جامعه حاکم می شود و این ماه و اعمال مربوط به آن نظم خاصی را در اعمال فردی و جمعی مسلمانان جهت می دهد

روزه از منظر عرفای اسلامی / راهب عارفی میناآباد | ۹:۵۵,۱۳۹۶/۴/۴|

اگر چه عرفای مسلمان به تلاوت قرآن، ذکر، شب زنده داری، نماز و انواع نوافل توجه ویژه ای نشان داده اند. اما عبادت روزه داری و تحمل تشنگی و گرسنگی، به عنوان یکی از عبادت هایی که در تزکیه و تصفیه روح و جسم سالک نقش مهمی ایفا می کند، جایگاه والایی پیدا کرده است.

فلسفه و حکمت تشریع روزه | ۹:۵۰,۱۳۹۶/۴/۴|

دلایل محکمی وجود دارد که بیان مسائل مختلف از نیازهای زندگی روزمره انسان، بی شک در کلام الهی گنجانده شده است؛[1] که با تلاوت آن «بخوان»[2] «شفا و رحمت برای مؤمنان...»[3] پدید می آید و بشر، هدایت و رستگاری را خواهد آموخت[4] و از سوی دیگر در اندیشه مسلمین، هر حکم و دستورى که در قرآن نازل شده، داراى ملاک، مصلحت و حکمتى ویژه است، زیرا آفریدگار جهان دارای نهایت علم و حکمت است و از هرگونه بیهودگى، سستى و پوچى در آفرینش یا در هدایت خلق و تشریع و تعیین احکام مبرّاست

عید فطر در نگاه فریقین / سید مصطفی حسینی | ۹:۴۵,۱۳۹۶/۴/۴|

در این مقاله ابتدا به مفهوم لغوی و اصطلاحی عید پرداخته و سپس جایگاه عید سعید فطر در قرآن و روایات بر اساس منابع فریقین (شیعه و سنی) تبیین گردیده است.

عید عارفان مواجهه آدمی با بی نهایت / علی صنایعی | ۹:۴۰,۱۳۹۶/۴/۴|

در این نوشته کوتاه، قصد دارم یکیاز مهم ترین آموزه های مولانـا جلال الدین محمد بلخی را در حد توان خویش بازگو کنم؛ و آن، تلقی وی از «عید» است. شاید بتوان گفت؛ مفهوم «عید» نزد مولانا، با تلقی آن نزد سایر مکاتب و عرفا، تفاوتی گوهرین دارد و همین تفاوت است که مرا برانگیخت تـا بـه رسم ادب شاگردی نزد ویو شاگردانش، اندکی سخن بگویم.

عید فطر/ محمد محمدی اشتهاردى | ۹:۳۵,۱۳۹۶/۴/۴|

واژه ((عید)) از ریشه عود گرفته شده و به معناى بازگشت است, و واژه ((فطر)) از فطرت گرفته شده و به معناى سرشت است. بنابراین عید فطر; یعنى بازگشت به فطرت و سرشت. بازگشت از این نظر که آیا رابطه ما با فطرت پاک انسانى به طور صحیح برقرار است یا نه؟

نهج البلاغه و میزان اهتمام شیعیان بدان / حسن انصاری | ۹:۱۸,۱۳۹۶/۴/۴|

برخلاف تصور عمومی تاریخچه اهتمام علمای شیعه به نهج البلاغه در حد اهتمامی همگانی چندان زیاد نیست. نخستین شروح را علمای اهل سنت از میان معتزله و سنیان دیگر بر این کتاب نوشتند و حتی نخستین اهتمام ها برای روایت آن بیشتر از ناحیه علمای اهل سنت و یا معتزله خراسان بود.

خوش همی ‌آید مرا آواز او/ محمد مهدی جعفری | ۸:۱۴,۱۳۹۶/۴/۴|

نیایش و دعا یكی از مشتركات عموم ادیان است كه نقش موثر و انكارناشدنی‌ای در تربیت فردی و جمعی و تاثیرات روانشناختی و جامعه شناختی موثری دارد. فراسوی اینها اما دعا گفت‌وگویی عاشقانه با معبود و راز و نیازی عارفانه با معنای معناها و حقیقت مطلق است، گونه‌ای از رابطه متناهی با نامتناهی و مقید با مطلق.

ویژگی‌های ساختاری تذهیب قرآن تاشی خاتون | ۱۰:۵۶,۱۳۹۶/۴/۳|

در سدۀ هشتم هجری و در میان شرایط آشوب‌زدۀ ایران، هنرمندان بسیاری به‌خاطر حمایت‌های آل‌اینجو به شهر شیراز روی آوردند و باعث رشد فرهنگی و هنری این شهر شدند. حاکمان شیراز در این دوره از هنرمندان حمایت کردند و در سایۀ حمایت آنها نسخ ارزشمندی ایجاد گردید. نسخ بسیاری که گویای توانایی خوشنویسان و مذهّبان مکتب شیراز است.

داعش نتیجه فروپاشی سیاست / فاطمه صادقی | ۱۰:۱۹,۱۳۹۶/۴/۳|

تروریسم در روزگار ما ابعاد عجیب و غریبی پیدا كرده است و از همه سو متفكران، پژوهشگران و محققان شاخه‌های گوناگون علوم انسانی از فلسفه و تئولوژی گرفته تا جامعه‌شناسی و روان‌شناسی و علم سیاست و اقتصاد می‌كوشند تحلیلی از این وضعیت ارایه دهند.

مقالات «دایرة‌المعارف قرآن» براساس منابع تاریخی و تدبر در قرآن نوشته شده‌اند | ۸:۳۰,۱۳۹۶/۴/۳|

آذرتاش آذرنوش در این نشست تخصصیگفت: فکر می‌کنم تقسیم‌بندی خاورشناسان در سه مرحله‌ای که دکتر معارف بیان کرد، چندان در زمان ما صدق پیدا نمی‌کند. قرآنی که ما وحی الهی می‌دانیم در زمان ابوبکر و عمر نگارش آن آغاز شد و در زمان عبدالملک پایان یافت؛ مدافع این نظر پاتریشیا کرون است که در این دایرة‌المعارف، دهها بار به او ارجاع داده شده، در حالی‌که وی موافق قرآن نیست. نمی‌توان دوران حاضر را به‌طور کامل، دوران دوستی دانست، چراکه غربی‌ها همچنان انگیزه‌های خود را دارند. با گفته ادوارد سعید موافقم که معتقد است این تحقیقات بی‌گناهانه نوعی گام‌گذاری در حوزه استعمار جدید است.

داوری درباره سنت اسلامشناسی و شیعه شناسی / حسن انصاری | ۹:۴۳,۱۳۹۶/۳/۳۱|

دو نگاه درباره سنت اسلامشناسی غربی وجود دارد: یک نگاه به کلی منفی است و آن را و به ویژه آنچه تحت عنوان شرقشناسی شناخته می شود را به عنوان هجمه بر علیه اسلام و فرهنگ اسلامی می شناسد.

فنایی اشکوری : ادعیه به ما درس بندگی و انسان دوستی می دهد | ۱۳:۱۵,۱۳۹۶/۳/۳۰|

فنایی اشکوری گفت: برای اهل معنا هیچ لذتی بالاتر از این نیست که انسان با معبودش خلوت و با او راز و نیاز کند.

مفهوم مدیریت و رهبری در اسلام با تکیه بر نهج البلاغه / مهدی ماحوزی | ۱۲:۱۴,۱۳۹۶/۳/۲۹|

نخست روا میدارد دیباچۀ سخن را به فرازهایی از ترجمة شیوای نهج البلاغه، اثر جاویدان شادروان استاد دکتر سیّد جعفر شهیدی بیارایم و سپس مقالۀ خود را با عنوان «مدیری و رهبری در اسلام با تکیه بر نهج البلاغه» هم راه با خاطره ای چند از کلاس درس استاد ارائه دهد.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما