جهان اسلام


سه نکته و نویافته در مورد شیخ آقا بزرگ تهرانی / عبدالحسین طالعی | ۱۲:۱۲,۱۳۹۸/۱۱/۲۸|

بزرگداشت بزرگان و چهره‌های شاخص علم و دین، وظیفه‌ای همیشگی و همگانی است. در این میان دامنه و گسترۀ تلاش برخی از بزرگان وسعت بیشتر دارد، به گونه‌ای که این وظیفه بر دوش گروه‌های زیادی از پژوهشیان قرار می‌گیرد. محقق تهرانی در این شمار است.

میراث‌بان تشیع | ۱۰:۳۱,۱۳۹۸/۱۱/۲۸|

محمد حسن بن علی منزوی تهرانی معروف به آقا بزرگ تهرانی (1389 -1293 قمری) فقیه و كتابشناس برجسته شیعی در خانواده‌ای صاحب نام در تهران به دنیا آمد. پدر و پدربزرگش از روحانیان این شهر بودند. جد بزرگش، حاج محسن، بازرگان بود و با كمك منوچهر خان معتمدالدوله گرجی، نخستین چاپخانه ایران را بنا گذاشت.

احقاق حق و گذشت از حق / آیت الله سیدمصطفی محقق داماد | ۱۱:۳۵,۱۳۹۸/۱۱/۲۷|

اشاره: آنچه در پی می‌آید، سخنرانی آیت‌الله محقق داماد در مرکز نشر علوم اسلامی است که به مناسبت میلاد حضرت زهرا(ع) ایراد شده است: ۱ـ جریان فدک واقعه‌ای است که با قطع نظر از حواشی آن، حسب مدارک معتبر اصل وقوع جریان مسلم است. مزرعه‌ای در۱۶۰کیلومتری مدینه که در ید کارگران و زارعان زهرای اطهر(ع) بود. پس از رحلت رسول‌الله(ص) به دستور خلیفه اول تصرف شد و از دست ایشان خلع ید صورت گرفت.۱

دایرةالمعارف «اسلام در جغرافیای امپراتوری سابق روسیه» | ۱۱:۳۲,۱۳۹۸/۱۱/۱۵|

این دایرةالمعارف با سرویراستاری استاد جلیل القدر شرق شناسی روسیه، پروفسور استانیسلاو پروزروف، منتشر می‌گردد و شرق‌شناسان ارجمندی چون اولگ آکیموشکین، انس خالداف و ولادیمیر بابرونیکوف مشاوران علمی این دایرة المعارف بوده‌اند و ایرانشناس برجسته، دکتر الکسی خسمتولین، از همکاران اصلی این دایرةالمعارف است که علاوه بر نگارش مقالات متعدد، تنظیم نمایه‌ها را نیز عهده‌دار بوده است.

مهرداد عباسی: اسلام‌پژوهی غیر از كلام است | ۱۱:۵,۱۳۹۸/۱۱/۱۵|

نشست رونمایی از مجموعه 3 جلدی اسلام‌پژوهی با عنوان «نقل قرائات قرآن» اثر شادی حكمت‌ناصر به ترجمه الهه شاه‌پسند و ولی عبدی؛ «مضامین اصلی قرآن» اثر فضل‌الرحمان به ترجمه فاطمه علاقه‌بندی و «اسلام و مدرنیته» اثر فضل‌الرحمان به ترجمه زهرا ایران‌بان، عصر روز 12 بهمن با حضور مهرداد عباسی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات و الهه شاه‌پسند، مترجم كتاب «نقل قرائات قرآن» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

اخلاق معاشرت درتعلیمات فاطمی / سید مصطفی محقق داماد | ۱۰:۴۶,۱۳۹۸/۱۱/۱۲|

کتاب دلائل الامامه اثر طبری شیعی است . شیخ آقابزرگ طهرانی به دو طبری کبیر و صغیر قائل شده و این کتاب را از طبری صغیر دانسته است . ایشان با استفاده از قرینه ای که در برخی سلسله سندروایات اورده تاریخ تدوین معتقد است که این کتاب، مربوط به بعد از سال ۴۱۱ است.۱

يک کشف مهم در تاريخ‌نگاری علم کلام / حسن انصاری | ۱۲:۵۹,۱۳۹۸/۱۱/۷|

کتاب تثبيت الامامة که سامی مکارم در سال ۲۰۱۳ و از سوی مؤسسۀ اسماعيلی لندن چاپ کرد بی ترديد اثری از منصور خليفه فاطمي (خلافت: ۳۳۴ تا ۳۴۱ ق) نيست. ناشر البته کتاب را منسوب به منصور فاطمی منتشر کرده و دربارۀ اين انتساب قطعيتی ابراز نکرده اما برای کسی که با ادبيات بحث‌های کلامی در زمينۀ امامت از ديدگاه شيعه آشنا باشد و تحول تاريخی آن را بداند ترديدی وجود ندارد که اين کتاب نه تنها نمی‌تواند از منصور فاطمی باشد بلکه حتی نمی‌تواند تأليفی از دوران او باشد.

خودسوزی اُتوریته طب اسلامی با هیزم «هاریسون» / حجت الاسلام علی امیری | ۱۴:۲۸,۱۳۹۸/۱۱/۶|

حجت الاسلام علی امیری، مدیر موسسه فقه الطب در مورد اقدام کتاب سوزی مدعی دروغین طب اسلامی در یادداشتی به بررسی جوانب این عمل نابهنجار پرداخته است.

مفهوم صنعت در میان متفکران مسلمان / رسول جعفریان | ۹:۱۶,۱۳۹۸/۱۱/۱|

مسلمانان چه نگاهی به امر صنعت داشتند؟ صنعت بخش مهمی از تمدن بشری است و رشد و توسعه یا در مقابل، افت و کاستی در آن، می تواند معلول نگره هایی باشد که مردمان در یک جامعه، از زاویه دینی و ارزشی و عرفی به آن دارند. متفکران مسلمان، در تفسیر علوم، چه جایگاهی برای آن قائل بودند؟ صوفیان که در یک دوره طولانی بر نگره های جامعه تسلط داشتند، چه تفسیری از صنعت ارائه می دادند؟

دربارۀ مفقود شدن بخشی از کتاب‌های اماميه / حسن انصاری | ۱۲:۱۵,۱۳۹۸/۱۰/۲۱|

من قبلا دربارۀ اين موضوع نوشته‌ام و دلائل و زمينه‌های آن را کم و بيش کاويده‌ام. پرسش اين است: در حالی که بسياری از متن‌های حديثی و فقهی و تفسيری و کلامی دو سه سده نخست قمری از اهل سنت و غير شيعيان امروز موجود است، چرا آثار اماميه از بين رفته است؟ يکی از مهمترين دلائل آن وضعيت شيعه به عنوان جامعه‌ای در اقليت و تحت ستم در بسياری از ادوار تاريخ اسلام است. فراموش نکنيم که با کتابخانه‌های شيعی در بغداد و ری در سده‌های چهارم و پنجم چه رفت.

تفکر عقلی در اسلام / رسول جعفریان - بخش دوم و پایانی | ۸:۲۰,۱۳۹۸/۱۰/۱۵|

در اینجا نوشته‌ای را با عنوان «اسلام و تمدن» از یک نویسنده مذهبی دزفولی که در سال ۱۳۲۳ در نشریه آیین اسلام منتشر شده، مرور می‌کنیم و ادعاهای او را که بارها و بارها در متون بعدی هم در باره تمدن اسلامی آمده، بند بند می‌آوریم. مطالب زیر عبارات اوست، مگر آنچه در کروشه آمده است:

تفکر عقلی در اسلام / رسول جعفریان - بخش اول | ۱۱:۴۹,۱۳۹۸/۱۰/۱۴|

سیطره تفکر ارسطویی بر تاریخ تفکر عقلی در اسلام، از همان آغاز، سبب شده است تا هر باری که در متون قدیم فلسفی، نامی از سوفسطائیان به میان می‌آید، به دیده تحقیر به آنان نگریسته شده، و به عنوان دشمن بدیهیات، منکران عقل و نافی حقایق از آنان یاد شود. به نظر می‌رسد دشمنی میان جریان ارسطویی با جریان سوفسطایی در چهار سده پیش از میلاد، به آسانی همراه با میراث یونانی، وارد حوزه اسلامی شده و مانند بسیاری از موارد مشابه، از همان آغاز مانع از فهم درست دیدگاه‌های سوفسطائیان شده است.

گفت‌وگوبا حسن انصاری درباره چالش‌‌های فهرست‌نویسی | ۱۵:۴۰,۱۳۹۸/۹/۲۰|

حسن انصاری را بیشتر با پژوهش‌هایش در زمینه متون شیعی می‌شناسیم. او عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرینستون و عضو شورای عالی علمی مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی است. همکاری انصاری با مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی سبب شد تا او با شیوه‌های تحقیق تاریخی و شناخت منابع کهن آشنا شود و پژوهش‌های خود را در قالب تالیف و کتابشناسی ارائه دهد. انصاری بیشتر عقاید و اندیشه‌هایش را در صفحه «بررسی‌های تاریخی» وبگاه حلقه کاتبان عرضه کرده است.

شناخت ابن باجه فیلسوف اهل اندلس / لیلا نریمان فرد | ۷:۵۷,۱۳۹۸/۹/۱۳|

فلسفه یادآور نام بزرگانی از جمله فارابی، ابن سینا، ابن رشد و در کنار اینان ابن باجه می باشد. ابن باجه از جمله متفکران و دانشمندانی مسلمان است که در چندین رشته صاحب نظر بوده، آثار ترجمه شده دانشمندان و فیلسوفان یونانی را مورد نقد و ارزیابی و مطالعه قرار داده است؛ همچنین آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته است و یا سبب به وجود آمدن آثار ارزشمندی گردید.

آیت‌الله مصطفی محقق‌داماد: در میان مردم باشیم و حرفشان را بشنویم | ۱۰:۲,۱۳۹۸/۹/۱۱|

«جامعه ما سیاست‌زده و مأیوس شده است. در حالی که مقامات بالای کشوری، همواره اصرار دارند مردم را امیدوار کنند اما راه امیدواری آن است که وزرا جلسات گفت‌وگو با مردم برگزار کنند و حرف‌های مردم را بشنوند و اشتباهاتشان را بپذیرند و به اشتباهاتشان اعتراف کنند تا مردم احساس کنند که شنیده می‌شوند؛ مادامی که چنین احساسی را در مردم ایجاد نکنیم، نمی‌توانیم امیدواری را در آنان احیا و مشارکت‌شان را در جامعه برانگیزیم.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما