جهان اسلام


زمینه های «عرب شدن» مصر در صدر اسلام (21 تا 64 هجری) | ۹:۳۲,۱۳۹۶/۹/۱|

عرب شدن مردم مصر، یکی از موضوعات پژوهشی در تاریخ صدر اسلام است. مصریان که از تسلط سیاسی و فرهنگی بیزانسی ها ناخورسند بودند، هنگام ورود اعراب در برابر آنها ایستادگی نکردند و والیان مصر که از طرف خلفا برای اداره مصر اعزام می شدند، با «اهل ذمه» و به ویژه ساکنان اصلی مصر یعنی «قبطیان» براساس عهدنامه ها و پیمان ها رفتار می کردند.

درسهایی از نهج‌البلاغه / دکتر مهدی محقق - بخش دوم | ۸:۴۲,۱۳۹۶/۸/۳۰|

حضرت علی(ع) در جمله‌ای دیگر می‌فرمایند: «الناس نیام فاذا ماتوا انتبهوا» یعنی مردم در خواب هستند زمانی که بمیرند بیدار می‌شوند. انتبه، انتباه و تنبیه که از یک ریشه‌اند، یعنی بیدارشدن. وقتی می‌گوییم: فلانی را تنبیه کنیم، تنبیه در اینجا به معنای «مجازات» است؛ اما تنبیه در اصل به معنای آگاه کردن است.

ضرورت‌ بازتاب قرآن‌پژوهی‌های غربی و لزوم بررسی در مجامع داخلی | ۱۳:۴,۱۳۹۶/۸/۲۹|

قرآن‌پژوهی آکادمی‌های غرب دارای حیطه گسترده و سیع است که بررسی‌ها نشان می‌دهد نیاز به بازتاب این حرکت علمی در داخل کشور با هدف تشویق پژوهشگران این عرصه برای حضور در مجامع بین‌المللی ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

کرامت از نگاه امام کریمان / عبدالمجید معادیخواه | ۱۰:۸,۱۳۹۶/۸/۲۹|

اقبال خطاب به کسی که برای تبلیغ اسلام به فرنگ رفته بود، در یک بیت که روی سخن آن بیت همان قدر که آن مبلغ بود خود اقبال را هم شامل می شد، گفته بود: ره عراق و خراسان زن ای مقام شناس به بزم اعجمیان تازه کن غزل خوانی

صوفیه از دید علمای شیعه در قرن گذشته / علیرضا ذکاوتی قراگزلو – بخش دوم | ۹:۵۶,۱۳۹۶/۸/۲۹|

نقل خواب‌های عجیب و هذیانات غریب و مضحک که از صوفیان سر زده، زن بچه مرده را می خنداند و کودکان را به شگفت می آورد و ظاهراً به سبب افراط در خیالبافی است. شیخ برهان الدین مالقی از مشاهیر مشایخ هند است. اینک به سه خواب از خواب های او اشاره می کنیم که ارتباط وی را با مرشدش می رساند:

معرفت دینی، دغدغه اندیشمند دین / علیرضا صدقی | ۸:۰,۱۳۹۶/۸/۲۹|

ادیان حنیف را می‌توان تنها وارثان فقه دینی در عرصه جامعه امروز بشری دانست. شاید یکی از دلایل پایداری و بقای این ادیان وجود همین ساختار فقهی در بدنه معرفت‌شناسی آن‌ها باشد. به هر روی، یهود، تا حدودی مسیحیت و اسلام، با تکیه بر همین ساختار فقهی توانسته‌اند مدت‌ها در عرصه اجتماعی حضوری فعال و پویا داشته باشند.

وقف و قاعدّۀ تکریم انسان‌ها / استاد اکبر ثبوت - بخش دوم و پایانی | ۷:۳۸,۱۳۹۶/۸/۲۹|

شادروان گلزاده غفوری چند متن دیگر فقهی شیعی و یک متن فقهی سنی را نیز در اختیار من گذاشتند و توصیه کردند پاره‌ای از قسمت‌های آنها را که مربوط به وقف مال برای استفاده غیرمسلمانان است، ترجمه کنم و این هم حاصل کار:

«معجم» و «مشیخه» در اصطلاح محدثان / محمد رضا جدیدی نژاد | ۱۲:۳۹,۱۳۹۶/۸/۲۷|

«معجم»مصدر میمی است از «أعجم»، به معنای رفع ابهام از کلام یا کتاب به سبب نقطه گذاری و اعراب آن، و در اصطلاح اهل لغت به معنای مرتب کردن ماده اولیه کتاب، مطابق با حروف معجم (الفبا) است.

صوفیه از دیدگاه علمای شیعه در قرن گذشته / علیرضا ذکاوتی قراگوزلو - بخش اول | ۱۱:۱۴,۱۳۹۶/۸/۲۷|

بخش مفصلی از مجلد سیزدهم منهاج البراعه، شرح حاج میرزا حبیب الله خویی(م 1324 ق) بر نهج البلاغه از جمله آثار علمای متأخر شیعه، در نقد تصوف است که جهت علمی آن نیرومند است و بر اساس تحقیق و اطلاع نوشته شده و صرف نظر از بعضی زیاده روی های لفظی و با حذف دشنام های رایج ردیه ها، می توان تلخیص و ترجمۀ آن را نمونه ای از نقد شیعه بر صوفی شمرد؛ همچنان که تلبیس ابلیس عمدتاً نقد سنیان حدیثگرا بر صوفی و تصوف است.

وقف و قاعده‌ تکریم انسان‌ها / استاد اکبر ثبوت - بخش اول | ۷:۵۲,۱۳۹۶/۸/۲۷|

سال ۱۳۴۲ بود. در محضر مرحوم حجت‌الاسلام سیدعلی شاهچراغی، «شرح لمعه» را به درس می‌خواندم. یک بار به دلیل مسافرت استاد، نخست می‌خواستیم درس را برای دو هفته تعطیل کنیم و سپس پیشنهاد شد که در این مدت، خدمت آقای علی گلزاده غفوری برسم و زحمت تدریس با ایشان باشد.

درسهایی از نهج‌البلاغه / دکتر مهدی محقق ـ بخش اول | ۷:۴۶,۱۳۹۶/۸/۲۷|

کلمۀ «نهج» به معنی روش است. کلمۀ «بلاغت» نیز از اصطلاحات علمی است که در زبان عربی به علم معانی، علم بیان و علم بدیع و یا به عبارت دیگر «آیین سخنوری» اطلاق می‌شود. در تعریف بلاغت گفته‌‌اند: بلاغت آن است که سخن بر مقتضای حال باشد و این با سخنی که انسان با پدر خود در میان می‌گذارد، فرق می‌کن

سنت‌شکن حوزه / دکتر سید محمد مهدی جعفری | ۸:۳۲,۱۳۹۶/۸/۲۴|

سید محمدحسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی (زاده ۱۲۸۱ خورشیدی در تبریز، درگذشته ۲۴ آبان ۱۳۶۰ در قم) از آن جهت مورد احترام و تجلیل جامعه علمی است که در حوزه علمیه توانست سنت‌شکنی کند.

رسول اخلاق / دکتر مصطفی دلشاد تهرانی | ۸:۲۹,۱۳۹۶/۸/۲۴|

زندگی پیامبر اکرم(ص) و راه و رسم وی در عرصه‌های گوناگون سرشار از لطافت‌ها و زیبایی‌های رفتاری است. آن حضرت به تمام معنا رحمتی برای همگان بود؛ و تعاملش با دیگران حتی بدخواهان، زشت گویان، منکران و دشمنان، سراسر رحمت و محبت و بخشش و گذشت بود و هرگز بدی را با بدی پاسخ نگفت و نسبت به هیچ‌کس خشونت نورزید، بلکه بدی‌ها را با خوبی می‌زدود و دل‌های سخت را با لطافت رفتاری خویش نرم می‌کرد.

تأملی در مسیر کاروان اسرای اهل بیت (ع) / احمد خامه یار | ۱۰:۳۹,۱۳۹۶/۸/۲۲|

مسیر جغرافیایی کاروان اسرای اهل بیت (ع) از کوفه تا شام، از موضوعات تاریخی مرتبط با مسئله اربعین حسینی است که درباره آن، میان پژوهشگران اختلاف نظر وجود دارد و هر یک از آنان، یکی از سه مسیر مستقیم (از طریق بادیه شام)، میانی (به موازات رود فرات) و سلطانی را به عنوان مسیرِ کاروان اسرا برگزیده‌اند

دانش تفسیر در نگاشته های مستشرقان | ۱۱:۱,۱۳۹۶/۸/۲۱|

موضوع این پروژه بررسی نوشته های مستشرقان در موضوع دانش تفسیر قرآن، گردآوری دیدگاه ها، نقد و سنجش علمی آرای گوناگون آنان در این مسئله است. بر همین اساس، محور مطالعه ما در این پژوهش، تنها آثار تفسیری نستشرقان است، نه نوشته های دیگر آنان در موضوعات علوم قرآنی که ارتباط مستقیمی با دانش تفسیر ندارند. نتایج این پژوهه در سه محور مهم قابل ارائه است:

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما