جهان اسلام


قرآن خطی نفیس با 4 قرن قدمت رونمایی می‌شود | ۱۲:۴۶,۱۳۹۷/۱۲/۱۲|

موزه آستان قدس رضوی از مصحفی نفیس به قدمت عهد صفوی که از شاهکارهای کتابت قرآن با ویژگی‌هایی منحصر به‌فرد است، رونمایی می‌کند. به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، به‌تازگی قرآنی نفیس مربوط به دوره صفوی که قدمت آن به سال 1005 قمری، یعنی قرن یازدهم و زمان شاه‌عباس صفوی برمی‌گردد، به گنجینه قرآنی آستان مقدس حضرت رضا (ع) اهدا شده است.

تاریخ گذاری مخطوطات قرآنی در پرتو روش‌های نوین علمی | ۱۱:۱۳,۱۳۹۷/۱۲/۱۲|

با توجه به اهمیت مسألۀ مخطوطات قرآنی به عنوان اسناد و مدارک عینی در مطالعات تاریخ قرآن؛ ثابت شدن تاریخ و قدمت قرآن‌های کهن در قرون نخست پس از هجرت می‌تواند شاهد و مدرکی قوی در دست قرآن پژوهان قرار داده و نظریه‌پردازی در حوزۀ تاریخ قرآن را تحت تأثیر خود قرار دهد.

تأملی بر ویژگی‌های هنری خط قرآن بایسنغری / محسن عبادی | ۸:۴۰,۱۳۹۷/۱۱/۱۷|

یكی از اقلام معروف خوشنویسی ایران، قلم محقق است که ویژگی‌هایی چون استواری، وضوح و صلابت دارد. در این قلم از یک سو حروفِ فشرده در محدودۀ اطراف خط کرسی و «الف» و «لام»های بلند، صورتی استوار میسازد و از سوی دیگر ضرب اهنگ مورب و موازی حروف مرسل و دوایر، خط را متحرك و پویا میکند.

قرآن‌نویسی در سده‌های نخست: قرآن وقفی علی‌بن‌حیدر جلالی | ۸:۳۷,۱۳۹۷/۱۱/۱۷|

در کتابخانۀ آستان قدس رضوی شماری قرآن و جزوات پراکنده نگهداری می شود که در سال 1348 ش از فضای بین دو پوشش سقف کتابخانۀ سابق در ضلع جنوبی بقعۀ مطهر پیدا شد. این قرآنها که شمارشان حدود هزاروهفتصد جلد است نسخه‌های قدیمی و عمدتاً نفیسی از سده‌های نخست هجری است.

علوم اسلامی درگفت و گو با مهدی محقق | ۹:۲۹,۱۳۹۷/۱۱/۱۵|

مهدی محقق چهره ‏ای استثنایی در تاریخ اندیشه معاصر ماست. از این بابت که با سه نسل از بهترین، مهمترین و تاثیرگذارترین فضلا و علمای علوم انسانی کشور حشر و نشر داشته است و بدین ترتیب می‏ توان به نوعی او را دایره‌المعارف زنده علوم انسانی و اسلامی دانست.

قرآن؛ سرچشمه همه معارف اصیل اسلامی / سیدحسین نصر | ۱۳:۸,۱۳۹۷/۱۱/۱۴|

طی دو قرن اخیر تفاسیر متعددی بر قرآن ­کریم نگارش یافته که در آنها کوشش شده یک «تفسیر علمی» به معنای علوم جدید غربی از کلام جاویدان خداوند متعال انجام گیرد که کاری عبث است.

مسجد ضرار، از آغاز تا روزگار ما / رسول جعفریان | ۹:۲۹,۱۳۹۷/۱۱/۹|

مسجد ضرار، داستان تاریخی ویژه خود را در تاریخ صدر اسلام دارد. در این تحقیق، نقلهای مربوط بر اساس سلسله منابعی که دارد، مورد بررسی قرار گرفته است. اما نکته مهم، این است که قرنها هیچ گونه استناد فقهی به آن نمی شد، تا این که از قرن هشتم، کسانی شروع به استدلال فقهی به آن کردند. تندروهایی مانند ابن تیمیه، سعی کردند از آن به عنوان مستندی برای تخریب مساجد و بقاع مقدس مخالفان خود استفاده کنند. این استناد، در آثار تئوریسین های القاعده و داعش عمومی شد و صدها مسجد و خانقاه و تکیه با استناد به داستان مسجد ضرار تخریب شده و منفجر گردید.

سرنخ‌هايى از پيشينه چاپ نزد مسلمانان / محسن جعفری‌مذهب | ۱۱:۵۷,۱۳۹۷/۱۱/۱|

یکم‌ بهمن‌ماه زادروز زنده‌یاد محسن جعفری‌مذهب است. وی تاریخ‌پژوهی جامع‌الاطراف بود و افزون بر تخصص تاریخی‌اش که مغول بود، سکه‌شناس، ایرانشناس، سندپژوه و مُهرشناس نیز بود. وی از معدود شخصیت‌های به معنی واقعی فرهنگی بود که دلسوزانه کار می‌کرد و هدفش ترویج و فرهنگ ایرانی بود، برگزاری نشست‌های سالانه درباره مشترکات فرهنگی ایران و کشورهای همجوار و برخی کشورهای اروپایی بیانگر تلاش و دلبستگی او به توسعه فرهنگ مشترک بود.

زیدیه و منابع مکتوب امامیّه / حسن انصاری قمی | ۹:۱۸,۱۳۹۷/۱۰/۲۵|

مناسبات میان دو گرایش عمدۀ شیعه، یعنی امامیه و زیدیه، از همان آغاز شکل گیری این دو گرایش وجود داشته است. گرچه در کوفه رجال شیعه در گرایش های مختلفی دسته بندی می شدند، اما در قرن دوم هجری با وجود نزاع های حاد میان زیدیه و امامیه، شاهد یک داد و ستد فرهنگی میان این دو فرقه هستیم که به ویژه در حدیث شیعی خود را نشان می دهد. پس از آغاز غیبت صغرای امام عصر (ص) زمینۀ اجتماعی برای نزدیکی دو فرقه و یا دست کم، کم رنگ شدن نزاع عا میان آنان ایجاد شد؛ چرا که در غیبت امام غایب، طبعاً حساسیت امامیه نسبت به دعاوی امامت از سوی رهبران زیدی کم تر شد..

پایتخت برونئی مرکز فرهنگ اسلامی آسیا 2019 شد | ۱۱:۵۲,۱۳۹۷/۱۰/۲۳|

اعضای حاضر در نهمین نشست وزیران فرهنگ سازمان همکاری اسلامی به میزبانی مسقط ، شهر بندری «سری بگاوان» پایتخت برونئی را به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی منطقه آسیا در سال 2019 انتخاب و معرفی کردند.

افول پس از هشت قرن / مونا فاطمی‌نژاد | ۸:۵۲,۱۳۹۷/۱۰/۲۳|

محدوده اندلس (Andalus) در دوره‌های مختلف متأثر از میزان اقتدار و نفوذ حکومت اسلامی در آنجا متفاوت بوده است. شبه‌جزیره ایبری واقع در جنوب غربی اروپا، پهناورترین سرزمینی است که پیروان اسلام آن را اندلس نامیده‌اند. کوچک‌ترین ناحیه نیز که به این اسم شناخته شد، غرناطه (گرانادا) در جنوب شرقی شبه‌ جزیره ایبری است. اسپانیا بخشی از این قلمرو بود که وضعیت سیاسی، اجتماعی و دینی آن تا حد زیادی بر کامیابی مسلمانان در فتح جنوب غربی اروپا تأثیر گذاشت.

آیسیسکو ۲۰۱۹ را سال میراث فرهنگی اسلام معرفی کرد | ۷:۲۳,۱۳۹۷/۱۰/۱۷|

سازمان آموزشی علمی فرهنگی ‘آیسیسکو ‘سال ۲۰۱۹ را سال میراث فرهنگی جهان اسلام وشهر قدس اشغالی را پایتخت دائمی فرهنگ اسلامی و عربی معرفی کرد .

درباره تقیه در فقه شیعی / حسن انصاری | ۸:۴۹,۱۳۹۷/۱۰/۱۵|

درباره تقیه و ابعاد آن هنوز تحقیق جامعی صورت نگرفته منتهی یک نکته معمولا در این زمینه مورد غفلت قرار می گیرد و آن اینکه می بایست برای درک ابعاد تقیه در فقه شیعی در سده های دوم و سوم یعنی تا قبل از سال ۲۶۰ ق و آغاز دوران غیبت به مناسبات فقهای سنی و دولت و به ویژه سهم خلیفگان در فرایند تدوین فقه اسلامی توجه داشت.

نقش اصل عدالت در اجتهاد شیعی و توسعۀ حقوق بشر / آیت‌الله دکتر مصطفی محقق داماد - بخش نخست | ۱۰:۱۷,۱۳۹۷/۱۰/۱۱|

پذیرش اصل عدالت از نقاط ممتاز کلام و فقه شیعی و از اصول مذهب تشیع است. این اصل از اصول پیش فقهی است و نه یکی از قواعد فقهی و نه از قواعد اصولی. قاعدۀ فقهی احکامی کلی است که مسائل فرعی متعددی را شامل می‌گردد. قواعد فقهی درون فقهی هستند و می‌توانند با یکدیگر همتایی و تعارض کنند و فقیه در مقام تعارض به دنبال حل و فصل و تعادل و ترجیح باشد، برای مثال: قاعدۀ تسلط مردم به اموالشان می‌تواند با قاعدۀ لاضرر و لاضرار در تعارض قرار گیرد و فقیه به فکر چاره افتد. قاعدۀ اصولی نیز قاعده‌ای است که مربوط به موازین کلی روش استنباط است؛ اما اصل عدالت از هیچ یک از دو نوع نیست؛ نه جزء روش استنباط است و نه از قواعد کلی فقهی.

«قرآن زعفرانی» با ترجمه‌ای کهن به فارسی / مرتضی کریمی نیا | ۱۰:۸,۱۳۹۷/۹/۲۶|

نسخۀ ش ۵۵۱ در موزه رضا عباسی یکی از مهمترین نسخه‌های قرآنی همراه با ترجمۀ فارسی از قرن ششم است که تاکنون توجه محققان و نسخه پژوهان را به خود جلب نکرده است. این اثر ارزشمند نسخۀ کاملی از قرآن کریم همراه با برگردان فارسی است که در سال ۵۴۶ قمری به دست کاتب ابوالفخر بن ابیالفضل الزعفرانی کتابت شده است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما