حوزه و دانشگاه


نگین یاوری: تاریخ اندیشه در تمدن اسلامی را دشمنان اسلام نوشته‌اند | ۱۲:۲۵,۱۳۹۸/۳/۲۹|

نشست نقد و بررسی کتاب «اندرز به سلطان» اثر نگین یاوری عصر روز سه شنبه ۲۸ خرداد، با سخنرانی حاتم قادری، استاد دانشگاه تربیت مدرس، نگین یاوری، نویسنده کتاب، مسعود جعفری، عضو فرهنگستان زبان فارسی و محمد دهقانی، مترجم کتاب، در دفتر نشر تاریخ ایران برگزار شد. «اندرز به سلطان» در زمستان سال گذشته (۱۳۹۷) با شمارگان هزار نسخه، ۲۳۶ صفحه و بهای ۵۰ هزار تومان توسط نشر تاریخ ایران منتشر شده است. نویسنده در این کتاب می‌کوشد تا به بررسی بخش‌های گوناگون و متعارض در تفکر سیاسی از قرن چهارم هجری تا امروز بپردازد.

واعظ پایتخت / احمد مسجدجامعی | ۸:۲۰,۱۳۹۸/۳/۲۷|

در بین محققان معاصر کمتر کسی مانند شیخ عزیزاله عطاردی خبوشانی در باب تاریخ و فرهنگ و رجال خراسان تحقیق و تفحص کرده است. این تحقیقات او بسیار وسیع بود و برای شناخت بهتر خراسان کتابخانه‌های جهانی و فهرست نسخ خطی را سطر به سطر کاویده بود تا سهم خراسان را در فرهنگ ایران و جهان بنمایاند.

بیژن عبدالکریمی: دانشگاه در ایران اسیر روزمرگی است | ۸:۵۲,۱۳۹۸/۱/۲۱|

دکتر بیژن عبدالکریمی ، استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی،از جمله دغدغه مندان دانشگاه در ایران است، او در گفت و گویی با ایرنا به بررسی وضعیت امروز دانشگاه در کشور پرداخته است که در ادامه می آید:

جدال دانشکده‌ها/ بررسی مسائل دانشگاه در ایران از دیدگاه ایمانوئل کانت | ۸:۴۵,۱۳۹۸/۱/۲۱|

یکی از نهادهایی که دغدغه فلسفه و پایش و ارزیابی سیاست‌‌گذاری‌‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌‌ها را برعهده دارد گروه‌‌ها و دفاتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی در دانشگاه‌‌های ایران هستند.

از سامانه جدید کتابخانه‌های دانشگاه تهران- آذرسا رونمایی شد | ۱۰:۳۷,۱۳۹۷/۱۲/۲۰|

روز یکشنبه، ۱۹ اسفندماه با حضور مدیران و مسئولین دانشگاه تهران و در محل در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این دانشگاه از سامانه جدید کتابخانه‌های دانشگاه تهران-آذرسا رو نمایی شد.

دانشگاه آرمانی‌شده: ضرورت دگرگونی معیارهای قدمایی فرهیختگی / محمدرضا کلاهی | ۱۰:۴۴,۱۳۹۷/۱۲/۱۳|

نگاه حاکم بر مطالعات دانشگاه در ایران نگاهی ساختی-کارکردی است. در این رویکرد، جامعه کلیتی واحد، یک‌دست و یک‌پارچه است: مجموعه‌ای از اجزا که در فضایی بی‌زمان و بی‌مکان در پیوندهای چندگانه و متقابل، نیازهای یکدیگر را برآورده می‌کنند و کلیتی زمینه‌زدوده، ساکن و آرمانی به نام «جامعه» می‌سازند. دانشگاه نیز یکی از این اجزا است که باید نیازهای علمی را برآورده کند، باید متخصصان لازم برای برآوردن نیازهای مختلف جامعه، ازجمله صنعت، اقتصاد و دستگاه بوروکراسی را پرورش دهد. دانشگاه محل پرورش متخصص و در سطحی عمیق‌تر، محل تولید و توزیع علم است؛ علمی که در نهایت در خدمت همان نیازهای تخصصی قرار دارد.

۱۵ بهمن، روز تأسیس و استقلال دانشگاه فرخنده باد / محمد ترکمان | ۹:۵,۱۳۹۷/۱۱/۱۶|

با تلاش‌ فرهنگیان ایران‌دوست و آزاده و دانشمند و تکاپوهاى دکتر على‌اکبر سیاسى ـ رئیس وقت دانشگاه تهران ـ در بهمن سال ۱۳۲۱ و پیشنهاد زنده‌یاد دکتر مصدق در مجلس چهاردهم مبنى بر استقلال مالى دانشگاه و تصویب آن در سوم بهمن ۱۳۲۳و در نهایت امضاى لوایح استقلال دانشگاه و ابلاغ آن توسط دکترمصدق در تاریخ ۲۷ دى ۱۳۳۱، استقلال دانشگاه قانونى و عملى گردید. پس از امضا و ابلاغ قانون استقلال مالى دانشگاه، رئیس دانشگاه تهران (دکتر سیاسى) به اتفاق شوراى دانشگاه و تعدادى از استادان در خانه دکترمصدق حضور یافته و از پشتیبانى‌هاى رئیس دولت از دانشگاه سپاسگزارى نمودند.

اولین دانشگاه / بررسی نقش دانشگاه تهران در تحولات سیاسی | ۸:۵۲,۱۳۹۷/۱۱/۱۴|

ایران در گذار به دنیای جدید نیاز به نهادهای نوینی در همه عرصه‌ها داشت. شکل‌گیری برخی از این نهادها بدون پیشینه فرهنگی و تاریخی و با اتکا به آموزه‌ها و دستاوردهای غربی رخ داد و برخی دیگر بازنمایی و بازسازی داشته‌های تاریخی و فرهنگی بودند. روز پانزدهم بهمن ۱۳۱۳ سنگ‌بنای دانشگاه تهران، اولین نهاد آموزش عالی در ایران گذاشته شد. نهادی که ترکیبی بود از ریشه‌های سنتی و فرهنگی و مؤلفه‌های فرهنگی و تمدنی جدید.

نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ دانشگاه در ایران» برگزار شد | ۱۰:۲۰,۱۳۹۷/۱۱/۹|

نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ دانشگاه در ایران» نوشته مقصود فراستخواه با حضور ناصر تکمیل همایون، شروین وکیلی و مولف کتاب عصر روز دوشنبه 8 بهمن‌ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

مصائب آزاداندیشی در دانشگاه‌ها / دکتر علی مرشدی‌زاد | ۹:۲۶,۱۳۹۷/۱۱/۳|

وجه عینی و تحقق بیرونی «آزاداندیشی» همان «آزادی بیان» است؛ اینکه انسان‌ها بتوانند براحتی دیدگاه‌ها و نظرات خود را به زبان آورند هرچند که مطلوب دستگاه‌های سیاسی و سیاستمداران نباشد. به تعبیری دیگر، آزاداندیشی در دانشگاه‌ها به این معناست که در یک فضای سیاسی و علمی افراد بتوانند همدیگر را تحمل کنند.

نگاه اقتصادی به دانشگاه ازانحرافات بزرگ در آموزش عالی است | ۹:۱۹,۱۳۹۷/۱۱/۲|

غلامرضا ظریفیان از دانشجویان مبارز قبل از انقلاب است که به خاطر فعالیت‌های سیاسی در رژیم پهلوی از دانشگاه تهران اخراج شد. اما او پس از انقلاب فرهنگی به تحصیلات خود ادامه داده و در رشته تاریخ موفق به اخذ مدرک دکترا شد. وی مسئولیت‌هایی از جمله؛ معاون مالی - اداری دانشگاه امیرکبیر، مدیرکل دانشجویان داخل وزارت علوم، نماینده‌ رئیس جمهوری در کمیته‌ بررسی حادثه کوی دانشگاه، معاون پارلمانی وزارت علوم و معاون دانشجویی وزارت علوم در دولت دوم اصلاحات را برعهده داشته است.

شجاعت اخلاقی در دانشگاه | ۱۲:۲۱,۱۳۹۷/۱۰/۲۹|

متفکرین بزرگی چون فیشته، آموزش و پرورش را وسیله ای برای بازسازی اخلاقی جامعه می دانند. دیگرانی چون تورستن هازن معتقدند، تمهید رهنمود اخلاقی، کارکرد حساس دانشگاه است. اگر این نهاد بزرگ اجتماعی چنین رسالت سترگ بیرونی را بر عهده داشته باشد ابتدا باید قادر به حل و فصل اخلاقی مسائل درون خود باشد.

رئیس دانشگاه تهران: باید اختیارات وزارت علوم در دانشگاه‌ها بیشتر شود | ۱۲:۴۳,۱۳۹۷/۱۰/۴|

محمود نیلی‌احمدآبادی؛ رئیس دانشگاه تهران درباره صلاحیت طرح تجمیع دانشگاها گفت: اتفاق اشتباهی که در مورد دانشگاه‌ها در یک دهه اخیر افتاد، این بود که دانشگاه‌ها به صورت بی‌رویه در شهر‌های مختلف کشور تکثیر شدند. این باعث شد که کیفیت آموزشی پایین بیاید و منابع مالی و انسانی هم به موازات آن محدود شود. من با تجمیع دانشگاه‌ها موافقم و پیش‌بینی می‌شود با تجمیع دانشگاه‌ها و قرارگیری دانشگاه‌های کوچک تحت نظارت دانشگاه‌های بزرگ اتفاقات خوبی به لحاظ کیفیت آموزشی بیفتد.

وحدت حوزه و دانشگاه، 40 سال بعد از انقلاب، چقدر میسر شده است؟ | ۹:۳۴,۱۳۹۷/۹/۲۶|

مسأله «وحدت حوزه و دانشگاه» با بهره‌گیری از نظریات امام خمینی(ره) و تلاش‌های شهید مفتح از سال 1359 و متعاقب «انقلاب فرهنگی» و تحت‌تأثیر آن در جامعه انقلابی مطرح شد. گویا هدف اصلی این وحدت در افقی مبهم و در پرتو طرحی کلی «گسترش و نزدیک کردن تعاملات علمی دانشگاهی و معارف اسلامی» بود. بدین ترتیب زمینه وحدت و همکاری دو نهاد حوزه و دانشگاه فراهم شد. برای ابهام‌زدایی از این وحدت با حجت‌الاسلام دکتر داوود فیرحی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به گفت‌وگو نشستیم.

بررسی وضعیت اولین دپارتمانِ فلسفه علم در ایران در گفت وگو با دکتر مهدی گلشنی | ۹:۵۰,۱۳۹۷/۹/۶|

ارتباط میان فلسفه و علوم دقیقه، لزوم توجه به علوم انسانی در دانشگاه‌های صنعتی و مهندسی، توجه به خودباوری و رهایی از خودباختگی علمی‌ـ فرهنگی، روند نزولی دانشگاه‌ها در توجه به ارزش‌های علمی و پایین آمدن کیفیت مدیریت علمی نسبت به گذشته و لزوم توجه به هویت ملی و میراث فرهنگی، مباحثی هستند که در سالهای اخیر بارها استاد گلشنی تذکر داده است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما