حوزه و دانشگاه


دکتر پورجوادی: باید شدیدترین مجازات برای سرقت علمی اعمال شود | ۱۰:۵۱,۱۳۹۹/۵/۶|

نصرالله پورجوادی، استاد دانشگاه تهران و بنیانگذار و رئیس پیشین «مرکز نشر دانشگاهی» درباره کتابسازی، سفارش مقاله و پایان‌نامه و سرقت‌های علمی که متأسفانه این روزها در جامعه علمی ما به‌وفور دیده می‌شوند، گفت: سرقت، سرقت است و این جور سرقت‌ها، جزو تولیدات معنوی اشخاص و حتی بدتر از سرقت‌های مادی هستند و قبح این کار باید نشان داده شود.‌

دین پژوه نواندیش | ۱۰:۰,۱۳۹۹/۲/۱۴|

كودكی و نوجوانی در نجف‌آباد؛ دوستی با حسینعلی منتظری نعمت‌الله صالحی فرزند حسینعلی در تیر 1302 خورشیدی در شهر نجف‌آباد پا به عرصه وجود گذاشت. منزل پدری‌اش محل رفت و آمد همگان و به تعبیری قبله حاجات مردم بود. پدر او اگر‌چه كه یك كشاورز ساده بود، اما بزرگ فامیل و خیرخواه و كارگشای مشكلات مردم از همه طبقات بود. نعمت‌الله در خانواده‌ای پرجمعیت رشد و نمو كرد.

شهید مطهری، مصلح یا انقلابی در گفت ‌و گو با رضا مختاری اصفهانی | ۱۰:۳۸,۱۳۹۹/۲/۱۳|

شهید مطهری به عنوان یكی از نظریه‌پردازان اصلی انقلاب اسلامی و از نزدیك‌ترین یاران بنیانگذار جمهوری اسلامی، همواره یكی از محبوب‌ترین چهره‌های فكری نظام سیاسی حاكم بر ایران محسوب می‌شود و تاكنون درباره او هزاران هزار صفحه كتاب و مقاله منتشر شده و كتاب‌هایش به شكل وسیع در جامعه منتشر می‌شود اما جای تاسف است كه تاكنون یك زندگینامه انتقادی و دانشگاهی كه با نگاهی علمی و بدون حب و بغض به همه جنبه‌های زندگی ایشان بپردازد، وجود ندارد و آثاری كه منتشر شده معمولا با رویكردهای جانبدارانه و با ادبیاتی غیردانشگاهی نگاشته شده‌اند.

کتب «تاریخ فقه» و ضرورت بازنگری در آنها / حمیدرضا تمدن | ۱۲:۲۴,۱۳۹۹/۱/۳۱|

با شروع تابستان تصمیم گرفتم به سبب کسب آمادگی لازم جهت تدریس درس «تاریخ فقه و اصول فقه» در یکی از مراکز آکادمیک در سال تحصیلی جدید، قدری بیشتر با آثاری که در این زمینه نوشته شده و البته همواره یکی از علاقه‌مندی‌های پژوهشی‌ام به شمار می‌رفته است انس بگیرم.

آموزش زیر فشار کرونا | ۱۱:۳۳,۱۳۹۹/۱/۳۱|

با شیوع کرونا در جهان، نه‌تنها کسب‌وکارها، بلکه آموزش چه در سطح مدارس و چه در سطوح عالی نیز ضربه جدی دید و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و در کنار آن مدارس طولانی‌ترین تعطیلات خود را تجربه کرده‌اند. بنا بر آمار دریافت‌شده از وب‌گاه یونسکو در ۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶۵ کشور تعطیلی سراسری مؤسسات آموزشی را در دستور کار قرار داده‌اند که این تعداد، آموزش بیش از یک‌ونیم میلیارد فراگیر را برای تحصیل در همه مقاطع آموزشی شامل می‌شود.

فرار از دانشگاه | ۹:۱۱,۱۳۹۹/۱/۳۰|

از نیمه دوم دهه 1380 خورشیدی به تدریج در ایران نام موسساتی در ایران بر سر زبان‌ها افتاد كه كارشان برپایی جلسات و كلاس‌هایی با موضوع آموزش علوم انسانی بود. این موسسات با عناوین جذابی چون «پرسش»، «رخداد تازه» و... یا چهره‌هایی را برای تدریس و سخنرانی دعوت می‌كردند كه به هر دلیل در دانشگاه‌ها جایی نداشتند یا مباحثی را در شاخه‌های گوناگون علوم انسانی اعم از فلسفه، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، روان‌شناسی، هنر و... مطرح می‌كردند كه در دانشگاه‌ها و موسسات رسمی عنوان نمی‌شد.

ذاکر صالحی: دانشگاه ایرانی از هیچ الگوی رایجی پیروی نمی‌کند | ۱۱:۳۷,۱۳۹۸/۱۱/۱۵|

«مسائل آموزش عالی ایران» تالیف غلامرضا ذاکر صالحی عضو هیئت علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در بهار 1397 از سوی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شد. نویسنده در این کتاب ابتدا به مفهوم ایده دانشگاه در ایران و سپس به مسائل آن می‌پردازد. این اثر به همراه نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن اثر دیوید مناشری از نامزدهای دریافت جایزه کتاب سال 1398 در حوزه آموزش و پرورش معرفی شده‌اند. به همین مناسبت با نویسنده کتاب گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه آمده است.

محدثی: دانشگاه نگران نیست که خریدار صندلی‌اش چقدر صلاحیت دارد | ۱۳:۳۶,۱۳۹۸/۱۰/۲۴|

امیری: نهاد دانایی آفت زده است سیزدهمین جلسه از سلسله نشست‌های «فرهنگ و دانشگاه» که به نقد و بررسی کتاب «فساد دانشگاهی» اختصاص داشت، بعدازظهر دیروز دوشنبه بیست وسوم دی ماه در سرای کتاب برگزار شد.

تکثیر مکانیکی دانش، سند و متن نیست | ۱۲:۶,۱۳۹۸/۹/۳۰|

نخستین همایش آینده‌نگری نشر دانشگاهی، عصر پنجشنبه 28 آذرماه در حاشیه برپایی هفتمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی با حضور مسئولان و اهالی نشر در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. سخنرانان در چهار پنل تخصصی با موضوعات «آموزش عالی و توسعه نشر»، «آینده نشر و نشر در حوزه دیجیتال»، «نوآوری در بنگاه‌های نشر مبتنی بر فرصت‌های کارآفرینی» و «کتابخانه‌های دانشگاهی آینده» به طرح مباحث پرداختند.

ژاله آموزگار: پژوهش و تحقیق نباید تعطیل شود | ۱۰:۲۹,۱۳۹۸/۹/۲۶|

به مناسبت هفته پژوهش و فن‌آوری، بیست و هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با حضور محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، رسول جعفریان رئیس کتابخانه مرکزی، معاونین و مدیران کل این دانشگاه، عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمع زیادی از استادان، دانشجویان و پژوهشگران، دوشنبه 25 آذرماه درتالارعلامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

گفت‌وگو با مصطفی معین درباره چالش‌های نشر دانشگاهی و آموزش عالی | ۱۱:۲۷,۱۳۹۸/۹/۲|

مصطفی معین به مدت ده سال یعنی یک دهه سکان‌دار وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری فعلی یا وزارت فرهنگ و آموزش عالی بوده است. دوره وزارت او چندان آرام و بی‌دردسر نگذشت و نهایتا هم کار او به استعفا کشید و در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ هم نتوانست مجدد به صورت جدی به عرصه سیاست اجرایی بازگردد. با این حال او تجربیات خود از دوران وزارتش را در یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های وزارتی کشور، در کتابی به صورت تاریخ شفاهی منتشر کرده است.

سنجش وضعیت عدالت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت کشور | ۱۰:۴۲,۱۳۹۸/۸/۲۲|

چند ماهی است که با اعلام نتایج کنکور 98 دانشگاه‌ها دوباره موضوع عدالت آموزشی در کشور مطرح شده است. امسال هم همچون سال‌های گذشته بیشتر نفرات برتر کنکور، دانش‌آموزان مدارس سمپاد یا غیردولتی خاص و نمونه دولتی بودند. موضوعی که این روزها موجب واکنش کارشناسان تعلیم و تربیت هم شده است و آنها اعلام کردند شکاف طبقاتی آموزش به قدری افزایش یافته است که حالا مدارس خاص و رشته‌های خوب دانشگاهی از آن طبقات مرفه جامعه شده است.

فراستخواه: قلمرو دانشگاه مستعمره شده است | ۱۳:۲۱,۱۳۹۸/۸/۱۶|

نخستین پنل از همایش ملی «مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری» با موضوع دفاع از دانشگاه و با حضور مقصود فراستخواه، حسین ابراهیم‌آبادی، نسرین نورشاهی، رضا صمیم و وحید احمدی، صبح روز سه‌شنبه 14 آبان در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.

دکتر گلشنی: نظام سهمیه‌بندی در دانشگاه‌ها باید تغییر کند | ۹:۴۲,۱۳۹۸/۸/۱۲|

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: اکنون که دیگر مسأله جنگ مطرح نیست، به نظرم باید سهمیه‌ها تقلیل پیدا کنند و دانشجویانی که حقشان است و برای درس خواندن زحمت کشیده‌اند، وارد گود شوند. یک زمانی شرایط متفاوت بود، ولی الان آن شرایط نیست، بنابراین باید وضعیت دانش‌آموزان و دانشجویان شایسته رعایت شود.

نظام معانی دانشگاه ایرانی؟! / احسان تاجیک | ۱۵:۴۹,۱۳۹۸/۷/۳۰|

اگر حضور دانشگاه در جامعه مفهوم عمیق معرفتی داشته باشد ، مهمترین ویژگی ارزشی این نظم جدید ، برخاسته از تولید علم و دانش ، رشد بینش و خردورزی محض در نسبت میان دانشجو و استاد خواهد بود که میان عوام بیسواد یا کم سواد و نخبگان علمی و دانشمندان ممتاز می توان تمیزگذاری و ارزش گذاری علمی معرفتی قائل شد.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما