حوزه و دانشگاه


پدیدارشناسی استعلایی و سیاست / حمید ملك‌زاده | ۱۰:۱۴,۱۳۹۸/۶/۱۱|

دانشگاه چیست و كار دانشگاهی بر چه چیزی دلالت دارد؟ این یكی از پرسش‌های بنیادینی است كه هنوز پاسخ روشنی درباره آن نداریم. بنیادین بودن پرسش درباره چیستی دانشگاه و كار دانشگاهی، به ‌خاطر نقشی كه پاسخ‌های احتمالی ما به آن، در جهت‌گیری‌های درون دانشگاه و تنظیم مناسبات دانشگاه با محیط پیرامون خود ایفا می‌كند، است.

رابطه کارکردی «نهاد دانشگاه» و «نظام اجتماعی» / دکتر منوچهر ذاکر | ۹:۵۸,۱۳۹۸/۶/۱۱|

بنابر نظریه کارکردگرایی، در منظومه‌ای متشکل از بخش‌های مختلف جامعه که با یکدیگر در تعامل کارکردی قرار دارند، کسر کارکردی یک بخش جامعه به‌دلیل تأمین نشدن تقاضاهای بخش دیگر و بحران زوج سیستمی میان دو بخش جامعه، می‌تواند منجر به بحران مشروعیت کل منظومه شود.

مسئولیت اخلاقی اهالی دانشگاه در قبال جامعه / دکتر موسی اکرمی | ۹:۵۴,۱۳۹۸/۶/۱۱|

فارغ از تعهدات اخلاقی که اهالی دانشگاه به فضای آکادمیک‌شان دارند، تعهداتی در قبال جامعه نیز بر عهده‌شان است و بر این اساس، می‌توان برای آنان دو نقش قائل شد؛ نخست «نقش شهروندی» و سپس «نقش دانشگاهی». نخبگان سیاسی-اجتماعی و آکادمیسین‌های ما ابتدا شهروند این جامعه هستند و سپس یک دانشگاهی. از این رو، از آنان انتظار می‌رود که «مسئولیت شهروندی» خود را در قبال جامعه ایفا کنند.

رسالت فراموش‌شده / دکتر محمدباقر تاج‌الدین | ۹:۴۴,۱۳۹۸/۶/۱۱|

دانشگاهیان کشور در سالیان و دهه‌های اخیر گویی تبدیل به مقاله‌نویسانی شده‌اند که بتوانند از این طریق رتبه‌ها و پایه‌های دانشگاهی را یکی پس از دیگری فتح کنند و به قله‌های رفیع دانش دست یابند. گفتن ندارد که در پیش گرفتن چنین رویه‌ای توسط دانشگاهیان کشور مصداق دقیق «علم برای علم» است و چندان در پی به‌خدمت گرفتن علم و دانش برای حل‌وفصل مشکلات جامعه نخواهد بود. البته همه دانشگاهیان کشور مصداق چنین حکمی نیستند و در میان آنان هستند کسانی که علم و دانش را در خدمت نقادی و همچنین ارائه راه‌حل برای برون‌رفت از مشکلات می‌دانند

نقش کلیدی دانشگاه‌ها در تبیین علمی مفاهیم همزیستی مسالمت‌آمیز | ۱۱:۳۴,۱۳۹۸/۴/۵|

دکتر باقری در نخستین کنفرانس بین‌المللی "ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام در تحقق همزیستی مسالمت آمیز" که در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، به اهمیت برگزاری این کنفرانس اشاره کرد و گفت: همزیستی مسالمت آمیز در حقوق بین‌الملل واژه‌ای بسیار آشنا است که در دهه‌های اخیر مطرح می‌شود. در روایت قرآن و روایت آموزه‌های اسلام نیز مفاهیم متعددی در این زمینه دیده می‌شود که این مفاهیم بیانگر اهمیت موضوع مسالمت آمیز است.

نگین یاوری: تاریخ اندیشه در تمدن اسلامی را دشمنان اسلام نوشته‌اند | ۱۲:۲۵,۱۳۹۸/۳/۲۹|

نشست نقد و بررسی کتاب «اندرز به سلطان» اثر نگین یاوری عصر روز سه شنبه ۲۸ خرداد، با سخنرانی حاتم قادری، استاد دانشگاه تربیت مدرس، نگین یاوری، نویسنده کتاب، مسعود جعفری، عضو فرهنگستان زبان فارسی و محمد دهقانی، مترجم کتاب، در دفتر نشر تاریخ ایران برگزار شد. «اندرز به سلطان» در زمستان سال گذشته (۱۳۹۷) با شمارگان هزار نسخه، ۲۳۶ صفحه و بهای ۵۰ هزار تومان توسط نشر تاریخ ایران منتشر شده است. نویسنده در این کتاب می‌کوشد تا به بررسی بخش‌های گوناگون و متعارض در تفکر سیاسی از قرن چهارم هجری تا امروز بپردازد.

واعظ پایتخت / احمد مسجدجامعی | ۸:۲۰,۱۳۹۸/۳/۲۷|

در بین محققان معاصر کمتر کسی مانند شیخ عزیزاله عطاردی خبوشانی در باب تاریخ و فرهنگ و رجال خراسان تحقیق و تفحص کرده است. این تحقیقات او بسیار وسیع بود و برای شناخت بهتر خراسان کتابخانه‌های جهانی و فهرست نسخ خطی را سطر به سطر کاویده بود تا سهم خراسان را در فرهنگ ایران و جهان بنمایاند.

بیژن عبدالکریمی: دانشگاه در ایران اسیر روزمرگی است | ۸:۵۲,۱۳۹۸/۱/۲۱|

دکتر بیژن عبدالکریمی ، استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی،از جمله دغدغه مندان دانشگاه در ایران است، او در گفت و گویی با ایرنا به بررسی وضعیت امروز دانشگاه در کشور پرداخته است که در ادامه می آید:

جدال دانشکده‌ها/ بررسی مسائل دانشگاه در ایران از دیدگاه ایمانوئل کانت | ۸:۴۵,۱۳۹۸/۱/۲۱|

یکی از نهادهایی که دغدغه فلسفه و پایش و ارزیابی سیاست‌‌گذاری‌‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌‌ها را برعهده دارد گروه‌‌ها و دفاتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی در دانشگاه‌‌های ایران هستند.

از سامانه جدید کتابخانه‌های دانشگاه تهران- آذرسا رونمایی شد | ۱۰:۳۷,۱۳۹۷/۱۲/۲۰|

روز یکشنبه، ۱۹ اسفندماه با حضور مدیران و مسئولین دانشگاه تهران و در محل در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این دانشگاه از سامانه جدید کتابخانه‌های دانشگاه تهران-آذرسا رو نمایی شد.

دانشگاه آرمانی‌شده: ضرورت دگرگونی معیارهای قدمایی فرهیختگی / محمدرضا کلاهی | ۱۰:۴۴,۱۳۹۷/۱۲/۱۳|

نگاه حاکم بر مطالعات دانشگاه در ایران نگاهی ساختی-کارکردی است. در این رویکرد، جامعه کلیتی واحد، یک‌دست و یک‌پارچه است: مجموعه‌ای از اجزا که در فضایی بی‌زمان و بی‌مکان در پیوندهای چندگانه و متقابل، نیازهای یکدیگر را برآورده می‌کنند و کلیتی زمینه‌زدوده، ساکن و آرمانی به نام «جامعه» می‌سازند. دانشگاه نیز یکی از این اجزا است که باید نیازهای علمی را برآورده کند، باید متخصصان لازم برای برآوردن نیازهای مختلف جامعه، ازجمله صنعت، اقتصاد و دستگاه بوروکراسی را پرورش دهد. دانشگاه محل پرورش متخصص و در سطحی عمیق‌تر، محل تولید و توزیع علم است؛ علمی که در نهایت در خدمت همان نیازهای تخصصی قرار دارد.

۱۵ بهمن، روز تأسیس و استقلال دانشگاه فرخنده باد / محمد ترکمان | ۹:۵,۱۳۹۷/۱۱/۱۶|

با تلاش‌ فرهنگیان ایران‌دوست و آزاده و دانشمند و تکاپوهاى دکتر على‌اکبر سیاسى ـ رئیس وقت دانشگاه تهران ـ در بهمن سال ۱۳۲۱ و پیشنهاد زنده‌یاد دکتر مصدق در مجلس چهاردهم مبنى بر استقلال مالى دانشگاه و تصویب آن در سوم بهمن ۱۳۲۳و در نهایت امضاى لوایح استقلال دانشگاه و ابلاغ آن توسط دکترمصدق در تاریخ ۲۷ دى ۱۳۳۱، استقلال دانشگاه قانونى و عملى گردید. پس از امضا و ابلاغ قانون استقلال مالى دانشگاه، رئیس دانشگاه تهران (دکتر سیاسى) به اتفاق شوراى دانشگاه و تعدادى از استادان در خانه دکترمصدق حضور یافته و از پشتیبانى‌هاى رئیس دولت از دانشگاه سپاسگزارى نمودند.

اولین دانشگاه / بررسی نقش دانشگاه تهران در تحولات سیاسی | ۸:۵۲,۱۳۹۷/۱۱/۱۴|

ایران در گذار به دنیای جدید نیاز به نهادهای نوینی در همه عرصه‌ها داشت. شکل‌گیری برخی از این نهادها بدون پیشینه فرهنگی و تاریخی و با اتکا به آموزه‌ها و دستاوردهای غربی رخ داد و برخی دیگر بازنمایی و بازسازی داشته‌های تاریخی و فرهنگی بودند. روز پانزدهم بهمن ۱۳۱۳ سنگ‌بنای دانشگاه تهران، اولین نهاد آموزش عالی در ایران گذاشته شد. نهادی که ترکیبی بود از ریشه‌های سنتی و فرهنگی و مؤلفه‌های فرهنگی و تمدنی جدید.

نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ دانشگاه در ایران» برگزار شد | ۱۰:۲۰,۱۳۹۷/۱۱/۹|

نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ دانشگاه در ایران» نوشته مقصود فراستخواه با حضور ناصر تکمیل همایون، شروین وکیلی و مولف کتاب عصر روز دوشنبه 8 بهمن‌ماه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

مصائب آزاداندیشی در دانشگاه‌ها / دکتر علی مرشدی‌زاد | ۹:۲۶,۱۳۹۷/۱۱/۳|

وجه عینی و تحقق بیرونی «آزاداندیشی» همان «آزادی بیان» است؛ اینکه انسان‌ها بتوانند براحتی دیدگاه‌ها و نظرات خود را به زبان آورند هرچند که مطلوب دستگاه‌های سیاسی و سیاستمداران نباشد. به تعبیری دیگر، آزاداندیشی در دانشگاه‌ها به این معناست که در یک فضای سیاسی و علمی افراد بتوانند همدیگر را تحمل کنند.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما