حوزه و دانشگاه


سوءاستفاده‌ی استادان راهنما از اقتدارِ دانشگاهی / مهدی سمائی | ۱۲:۳۸,۱۳۹۶/۱۰/۲۷|

به حرف‌های اغلب استادانِ دانشگاه که گوش بسپرید، انبوهی از نقدها را بر نهادهای اجتماعی می‌شنوید. کم‌تر چیزی‌ست که از نقد در امان بماند. احتمالا بسیاری از نقدها هم کارکردِ قدرت عمومی را نشانه می‌گیرد. هریک از استادان، دستکم در رشته‌های علوم انسانی، می‌تواند فهرستی طولانی از انواع تبعیض‌ها، بی‌عدالتی‌ها، و موارد سوءاستفاده از قدرت را برایتان روایت کند.

تاکید وزیر علوم بر ایجاد نگاه ملی در آموزش عالی | ۱۱:۱۹,۱۳۹۶/۱۰/۲۰|

وزیر علوم در جلسه 310 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر بر ایجاد نگاه ملی در آموزش عالی تاکید کرد. در این جلسه که به بحث و بررسی پیرامون رتبه‌بندی دانشگاه‌های غیردولتی اختصاص داشت؛ گزارش تهیه‌شده توسط معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شد.

روزگار پریشان سپهر دانایی / مصطفی ملکیان | ۸:۴۶,۱۳۹۶/۱۰/۱۸|

از دانشگاه انتظار می‌رود که برای سه گروه کارکرد داشته باشد؛ «جامعه»، «مدیران و مسئولان» و «استادان و دانشجویان». اگر دانشگاه نتواند در این سه جایگاه وضعیت را بهبود ببخشد، از کارکرد خود فاصله گرفته است. معتقدم، 14 عامل در ایران دانشگاه را از کارکرد خود دور کرده است:

تک صدایی بودن دانشگاه‌ها مانع گسترش آزاد اندیشی در جامعه | ۱۵:۲۶,۱۳۹۶/۱۰/۱۷|

"کرسی‌های آزاد اندیشی" از مواردی است که همه مسئولان نظام به ویژه مقام معظم رهبری بر اهمیت و ضرورت برگزاری آن در دانشگاه‌ها تاکید دارند. دانشگاه‌ها نیز بعد از مطرح شدن این موضوع تلاش‌های زیادی داشتند تا از تک صدایی شدن جلوگیری کرده و فضا برای فعالیت‌ دانشجویان با عقاید و نگرش های مختلف را فراهم کنند، این در حالی است که با گذشت 15 سال اتفاقات روزهای اخیر نشان می‌دهد هنوز تأثیر واضح این کرسی‌ها بر جامعه هویدا نشده و جای سؤال دارد که چرا کرسی‌های آزاداندیشی هنوز به آن اندازه‌ای که بر آنها تاکید شده فعال و تاثیرگذار نیستند؟

فساد در پایان‌نامه‌ها | ۱۱:۳۳,۱۳۹۶/۱۰/۴|

داوود حسینی، مدرس دانشگاه درباره کتاب «فساد آکادمیک» گفت: این کتاب به موضوع تحلیل روایت کنشگران دانشگاهی درباره فساد می‌پردازد و می‌توان گفت این نخستین اثری است که با تحلیل روایت به فساد آکادمیک پرداخته است.

مقدم :محصولات شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی باید در دانشگاه‌ها عرضه شود | ۱۰:۳۴,۱۳۹۶/۱۰/۳|

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو ممتاز گروه اقتصاد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی گفت: محصولات این شورا باید بتواند در دانشگاه‌ها حضور پیدا کند و استادان رشته‌های مختلف علوم انسانی از حاصل زحمات این مجموعه عظیم منتفع شوند.

پژوهش یا حاشیه‌‌نویسی بر کار دیگران؟/ دکتر مهدی گلشنی | ۹:۱۲,۱۳۹۶/۹/۲۵|

به مناسبت هفته پژوهش اگر قصد کنیم که وضعیت رساله‌های دکترا را به‌عنوان یک پژوهش تمام و کمال که با راهنمایی، مشاوره و داوری چند استاد متخصص انجام می‌گیرد و زمان، هزینه و فعالیت گسترده‌ای را می‌طلبد، مورد ارزیابی قرار دهیم و بسنجیم که این پژوهش‌های دانشگاهی چه دردی از جامعه علمی و فکری ما دوا می‌کنند و با چنین وقت و انرژی و هزینه‌ای که از نظام آموزش عالی ما صرف آنها می‌شود آیا برای جامعه هم بهره و کاربردی دارند، در مقام پاسخ به این پرسش‌ها باید گفت: رساله دکترا باید واجد حداقل یکی از دو شرط زیر باشد: نخست، طرحی در جهت رفع نیازهای فکری و عملی جامعه خودمان (در وهله اول) و جامعه بشری (در مراحل بعد) باشد.

علل پنجگانه جدایی حوزه و دانشگاه | ۱۲:۱۷,۱۳۹۶/۹/۲۱|

سلیمان خاکبان گفت: رنسانس و سرمایه داری و عوامل درونی مثل حکومت، روشنفکران و روحانیت، علل پنجگانه‌ی جدایی حوزه و دانشگاه هستند.

سنگینی دانشگاه روی شانه‌های دانشجو | ۹:۴۴,۱۳۹۶/۹/۲۰|

بارها اصطلاح «متخصص بی‌سواد» را شنیده‌ایم و چه بسا به دیگران هم لقب داده‌ایم. در حالی که این، عبارتی پارادوکسیکال است؛ کسی که در دانش و رشته خود به سطح تخصص رسیده باشد چطور می‌تواند «بی‌سواد» خطاب شود؟

ناصر فکوهی: دانشگاه‌های ما خودکشی آرام می‌کنند | ۸:۵۱,۱۳۹۶/۹/۸|

فکوهی در نشست نقد و بررسی کتاب «دانشگاهی که بود» گفت: دانشگاه ما در یک حرکت تدریجی روبه‌نابودی و خودکشی آرام است و این نظام با انواع داروهای مسکن مانند مقالات I.S.I شرکت در کنگره‌های بین‌المللی، افزایش بدون توجیه دانشجو و ... خود را تسکین می‌دهد.

ترویج فرهنگ پژوهش در سطح استان‌ها | ۸:۱۱,۱۳۹۶/۹/۵|

سال 79 بود که وزارت علوم، به‌منظور ترویج فرهنگ پژوهش، چهارمین هفته آذرماه را به نام هفته پژوهش نام‌گذاری کرد. به همین منظور ستاد برگزاری هفته پژوهش و فناوری وزارت علوم، همه ساله برنامه‌های متعددی را با همکاری سازمان‌ها، نهادها، دانشگاه‌ها و موسسات مرتبط با پژوهش و فناوری برگزار می‌کند. شناسایی توانمندی‌های پژوهش و فناوری مراکز تحقیقاتی، شناسایی و معرفی پژوهشگران برتر، فراهم کردن فضای همکاری بین پژوهشگران و نهادینه کردن پژوهش در سطح جامعه، ترویج و گسترش فرهنگ پژوهش، ارتقای منزلت و جایگاه پژوهش و فناوری در ذهن مردم و دانشگاهیان، تشویق و تقویت‌انگیزه در میان پژوهشگران و فناوران و فراهم‌سازی زمینه ارتباط میان صنعت و حوزه پژوهش تنها بخشی از اهداف برگزاری هفته پژوهش است.

تنش‌زدایی از دانشگاه و علوم انسانی | ۹:۲۱,۱۳۹۶/۸/۲۰|

علم دینی یکی از مساله‌های اساسی پیش‌روی دانشمندان و اندیشمندان کشور است که تاکنون تنها 20 نظریه از سوی موافقان به‌عنوان راه مطلوب حصول آن عرضه شده است. طبیعتا این حجم از نظریه‌پردازی نشان‌دهنده اهمیت فراوان بحث برای فضای علم در کشور است. خسرو باقری یکی از متفکرانی است که در این زمینه قلم پرکاری داشته و تاکنون سه کتاب «هویت علم دینی» «مناظره‌هایی درباره علم دینی» و به‌تازگی اثر «یک رویا و دو بستر، تنش‌زدایی از دانشگاه و علوم انسانی» را منتشر کرده است.

رشته نقاشی ایرانی ایجاد شد | ۱۰:۳۳,۱۳۹۶/۸/۱۷|

رئیس کارگروه هنر و معماری شورای تحول علوم انسانی از ایجاد رشته نقاشی ایرانی در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خبر داد.

علوم انسانی‌اسلامی: امکان، امتناع و آسیب‌ها | ۸:۲۹,۱۳۹۶/۸/۱۶|

برگزاری کنگره و اعطای جایزه علوم انسانی‌اسلامی به موازات پخش چند جلسه گفت‌وگو و مناظره تلویزیونی پیرامون آن، مجددا این موضوع را به یکی از مباحث جدی و داغ عرصه علم و محیط‌های دانشگاهی و پژوهشی در کشور تبدیل کرد. بحث‌های این حوزه بیشتر حول سه محور امکان و امتناع، اهمیت و ضرورت و درنهایت کیفیت و چگونگی طرح می‌شود که چون هنوز در باب محور اول یعنی امکان یا عدم وجود علم انسانی‌اسلامی توافق چندانی بین اصحاب این حوزه شکل نیافته، محورهای بعدی مراتب پایین‌تری از اهمیت قرار گرفته اگرچه فراموش نشده است.

نبض ناکوک علم در گفت‌وگو با دکتر غلامرضا ذاکرصالحی | ۹:۲۳,۱۳۹۶/۸/۱۵|

«رتبه‌بندی دانشگاه‌ها» این روزها از دغدغه‌های جدی سیاستگذاران فرهنگی و اهالی دانشگاه‌ها است که می‌کوشند تا با نزدیک کردن خود به استانداردهای «نظام رتبه‌بندی»، به نوعی کسب هویت کنند. اما براستی چقدر این نوع از نظام ارزیابی می‌تواند بازنمایی درستی از عملکرد علمی دانشگاه‌ها به‌دست دهد؟ برای به‌دست آوردن این پاسخ با دکتر غلامرضا ذاکرصالحی، عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، به گفت‌وگو نشستیم.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما