«قدیم نویسان معاصر»؛ گواه تغییر و تکامل هنر خوشنویسی
|۱۰:۳۶,۱۳۹۸/۴/۱۸| بازدید : 59 بار

جریان «قدیم نویسان معاصر» به عنوان جریانی نوین در خوشنویسی ایران است که ثابت کرد این هنر در دایره تکرار محدود نیست و پویایی ذاتی هنر را هرچند با کند در خود دارد.

کاوه تیموری جامعه شناس و پژوهشگر هنر که قرار است در نشستی تخصصی با عنوان «قدیم نویسان معاصر؛ جریانی نوین در خوشنویسی ایران» به تبیین این جریان هنری بپردازد خوشنویسی را پدیده‌ای اجتماعی و در عین حال هنری می‌داند و بر خلاف بسیاری، معتقد است که این هنر نیز همانند سایر رشته‌های هنری از نوعی پویایی برخوردار است و قدیم نویسان معاصر از جمله پویش‌های گواه این مدعاست.

تیموری گفت: برخی از منتقدین هنرهای تجسمی معتقدند که خوشنویسی در دایره‌ای محدود خود را تکرار می‌کند و این به آن مفهوم است که جای خلاقیت، ابداع و نوآوری در این هنر خالی است درحالی هنر خوشنویسی به عنوان یک پدیده اجتماعی- هنری به صورت ذاتی پویایی را درون خود دارد ولی نکته مهم روند آهسته و پیوسته این تغییرات و تکامل است و نمی‌توان انتظار پویایی آنی را داشت.

مؤلف کتاب قلم اندازهای عاشقانه با اشاره به جریان «قدیم نویسان معاصر» گفت: این پویش هنری که از اوایل دهه ۶۰ تا به امروز به مدت ۴۰ سال از فعالیت آن می‌گذرد، ثابت کرد که خوشنویسی دایره محدود و تکرار نیست و در یک شیب آرام توانست نگرش و نگاه نوینی در هنر خوش نویسی معاصر بوجود آورد.

این پژوهشگر خوشنویسی در تشریح مفهوم «قدیمی نویسان معاصر» گفت: قدیم و معاصر دو واژه با تضاد در معنی است و مفهوم برداشت‌های نوین از آثار قدما اساس فکری این جریان تازه را تشکیل می‌دهد.

این مدرس دانشگاه افزود: در دوران صفویه و قاجار مکاتب مهمی چون «میرعماد» و جریان‌های تحول آفرینی همچون، «میرزا غلامرضا» و «میرحسین» و دیگران شکل گرفتند که همواره منبع الهام خوشنویسان معاصر برای نوآوری بودند.

وی اظهار کرد: تعدادی از خوشنویسان قوی دست که تعداد آنها به انگشت‌های یک دست نمی‌رسد در اواخر دهه ۴۰ و ۵۰ ظهور کردند و گرایش تازه ای در خوشنویسی ایران به نام «بازگشت به قدما» در کنار مکتب قالب عصر به نام «مکتب کلهر» بوجود آمد.

وی با اشاره به سایه سنگین جریان کلهر در خوشنویسی سنتی دهه ۶۰ ایران گفت: این جریان آنقدر گسترده بود که هر گونه تغییر و نوآوری به مفهوم شنا کردن در خلاف جریان رودخانه به حساب می‌آمد و هنرمندانی همچون رضا مافی، محمد احصایی، عباس اخوین، جلیل رسولی و دیگران با شکل دادن جریانی به نام «بازگشت به قدما» مسیر جدیدی را در خوشنویسی ایران گشودند.

نویسنده کتاب رازهای خط و نقاشی گفت: شاهد این بودیم که پیروان مکتب کلهر نیز در پویش هنری قدیم نویسان معاصر به آموزه‌های خوشنویسی قدما روی آورده و نوعی مهاجرت هنری را شکل دادند و با تلقیق یافته‌های معاصر و قدما آثاری دلنشینی با ظرفیت‌های زیبایی شناختی و بصری در خوشنویسی رقم زدند.

این جامعه شناس هنر افزود: مفهوم سازی در شرایط امروز خوشنویسی ایران یکی از نیازها و ضرورت‌های موجود است و باید تلاش کنیم تا بتوانیم در این حوزه نظریه‌های بومی تولید کنیم تا نسل آینده بتواند بر پایه‌های فکری خودساخته از آن بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: برای تببین هنر خوش نویسی ایرانی تکیه به ترجمه‌های متون خارجی کفایت نمی‌کند و ما نیازمند تحلیل‌های خودجوش و درون زا از پژوهشگران خوشنویسی ایرانی هستیم.

نشست تخصصی این جریان با سخنرانی کاوه تیموری روز سه شنبه ۱۸ تیر ساعت ۱۵ تا ۱۷ در موزه خوشنویسی برگزار می‌شود.

کاوه تیموری دانش آموخته جامعه شناسی از دانشگاه تهران است و در سال‌های اخیر بیشترین علایق وی فضاهای اجتماعی بوده است.

وی که در سال ۱۳۶۴ از انجمن خوشنویسان فارغ‌التحصیل شده و ۳۲ سال سابقه تعلم و تعلیم خوشنویسی دارد، در حال حاضر در کنار تدریس و تولید هنری سردبیر مجله رشد آموزش هنر در وزارت آموزش و پرورش نیز است و تا کنون از وی نزدیک به ۱۳۰ عنوان مقالات و نوشته‌های اجتماعی، هنری و فرهنگی به چاپ رسیده است که حاصل آن ۹ عنوان کتاب در قلمرو خوشنویسی است. از جمله آنها می‌توان به قلم اندازهای عاشقانه، راز خط، راز نقاشی خط در آثار جلیل رسولی، رازهای خط و نقاشی خط در آثار رضا مافی، احوال و آثار خوشنویس کویر، هنر خوشنویسی در مدرسه و نیز کتابت ۱۰۰ صفحه‌ای معراج سبز، و ۶ اثر در حوزه اجتماعی اشاره کرد.

 

خلاقیت، اولویت موزه خوشنویسی است

هومن یوسف‌دهی مدیر موزه خوشنویسی ایران در گفت‌وگو با ایرنا گفت: خلاقیت در عرصه خوشنویسی از ضرورت‌های موجود است و ما در موزه با انجام نشست‌های علمی در حوزه خوشنویسی تلاش می‌کنیم نقاط ضعف در آثار خوشنویسی معاصر را شناسایی کنیم و با آسیب شناسی های دقیق بتوانیم راهکارهای صحیح و مؤثر را در اولویت قرار دهیم.

وی با تاکید بر نوآوری در خوشنویسی گفت: موزه خوشنویسی ایران با توجه به راه اندازی فضای سخنرانی در کنار کتابخانه ای بزرگ همواره دغدغه توجه به فضاهای علمی را داشته است و در همین راستا هدف ما از برگزاری این نشست‌ها ارتقای سطح خوشنویسی در کشور است و همچنین تغییر، اصلاح و کمال بخشیدن به نگاه هنرمندان جوان از اهداف ما بوده است.

یوسف‌دهی با تشریح گستردگی دربرگیری خوشنویسی در کشور گفت: در حال حاضر خوشنویسی از فضاهای بصری شهری گرفته تا آثار مکتوب، نقش بسیار پررنگی را در جامعه دارد و همین امر سبب شده است که مخاطب با این آثار ارتباط برقرار کند و باید از این فرصت در راستای جذب و تحول این هنر بهره برد.

چهارمین نشست تخصصی "قدیم نویسان معاصر" سه شنبه ۱۸ تیر ساعت ۱۵ تا ۱۷ در موزه خوشنویسی به نشانی خیابان انقلاب، خیابان شریعتی، نرسیده به خیابان حقوقی، بن بست فولادوند، پلاک ۸ برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

برچسب ها :


اخبار مرتبط :

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ثبت گزارش

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما