مروری بر تاریخچه و آموزه‌های ادیان چالش‌انگیز نوظهور
|۹:۱,۱۳۹۶/۲/۲۷| بازدید : 134 بار


 
کتاب «ادیان چالش‌انگیز نوظهور» اثر مشترک جیمز آر.لوئیس و یسپر اویور پترسون با ترجمه زهره سعیدی از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

 چالش درباره ادیان جدید، موضوع اجتماعی پیچیده‌ای است که بحث‌های احساسی و بعضا سطح پایین به‌وجود آورده است. دهه تعارضات اجتماعی، تاثیرگذاریش را بر اصطلاح «فرقه» گذاشته است، به نحوی که مطابق نگاه عموم جامعه، نشان‌دهنده گروهی دینی است که اشتباه، خطرناک و یا حتی منفی است. شدت این چالش، به دو قطبی شدن ناظران چنین گروه‌هایی منجر شده و به موقعیت‌هایی افراط‌آمیز تبدیل شده است که یافتن مبنایی میانه را که از طریق آن بتوان به موضوع نزدیک شد، دشوار ساخته است.
 
تدوین کتاب «ادیان چالش‌انگیز نوظهور» به شکل مجموعه مقالاتی در حوزه جنبش‌های دینی جدید است و در چهار بخش «گروه‌های مسیحی»، «گروه‌های آسیایی»، «گروه‌های اسرارآمیز» و «سایر گروه‌ها» دسته‌بندی شده که در این جلد، دو بخش نخست آن در قالب 10 فصل تنظیم شده است.
 
در این کتاب علاوه بر آشنایی با پایه‌گذار، نحوه شکل‌گیری، آموزه‌ها و تحولات تاریخی فرقه‌ها، تحلیل‌های روشمند درباره این گروه‌ها ارائه شده است.
 
بخش نخست کتاب با عنوان «گروه‌ها در سنت مسیحی» در قالب چهار فصل به طرح مقالات «خانواده‌ای برای قرن بیست و یکم» نوشته جیمز دی.چنسلر، «مکاشفه روح و کلیسای اتحادی» به قلم جیمز ای بورلی، «بازسازی واقعیت: نظریه‌های توطئه درباره جانستون» نوشته ربکا مور و «توضیح نظامی شدن در واکو: شالوده و هم گرایی روایت‌های جنگ» به قلم استوارت ای.رایت، اختصاص دارد.
 
«گروه‌های آسیایی و ملهم از آسیا» موضوع بخش دوم کتاب است که در 6 فصل به مقالات «شکل‌گیری خانواده و تغییر در جنبش هِرکریشنا» اثر ای.بورک رچفورد،‌ «هنگامی که رهبران از بین می‌روند: بررسی تعارض و رکود در جنبش اوشو راجنیش» به قلم مارین اس. گلدمن، «سوکا گاکای: در جستجوی خط فکر اصلی» نوشته رابرت کیسالا، «درآمدی انتقادی بر اوم شین‌ریکیو و حادثه اوم» اثر مارتین رپ، «فالون گونک: جنبش دینی جدید دوره پسا مائو» به قلم دیوید انبی و «جستاری در باب مذهب اومیست» نوشته پیر لوجی زاکاتلی، پرداخته است.
 
در صفحه 204 کتاب و در بخشی از مقاله «شکل‌گیری خانواده و تغییر در جنبش هِرکریشنا» می‌خوانیم: «جنبش هِرکریشنای منتسب به بهکتی ودانته سوآمی را می‌توان تا بنگال قرن شانزدهم دنبال کرد. می‌توان به موازات آئین هندو، ریشه‌های جنبش بیداری کریشنا را که بهکتی ودانته معلم آن بود در جنبش کریشنا بهکتی فداکارانه نیز یافت، جنبشی که بنیانگذارش شری چایتانیا ماهاپرابهو بود (1486-1533). چیتانیا موعظه می‌کرد که همه انسان‌ها، فارغ از طبقه‌ای که به آن تعلق دارند، می‌توانند از طریق خدمت کردن به کریشنا (خداوند)، به درک معنوی برسند.

در این فرایند ترنم ذکر هِرکریشنا اساسی است: هِرکریشنا، هِرکریشنا، کریشنا کریشنا، هِر هِر، هِر راما، هِر راما، راما راما، هِر هِر. آنهایی که از سوی بهکتی ودانته سوآمی پذیرفته می‌شدند، خود را ملزم می‌کردند تا روزانه شانزده دور از این ذکر را با تسبیح تکرار کنند و از خوردن گوشت، رابطه جنسی نامشروع (رابطه جز برای تولید مثل)، مصرف مسکرات (نظیر سیگار، الکل و مواد مخدر) و قمار خودداری کنند. آنها همچنین خود را ملزم می‌کردند تا تفسیر گوروی خود از چند تن مقدس ودایی را در فرودگاه‌ها و سایر اماکن عمومی توزیع کنند. مورد اخیر موجب حمایت مالی و گسترش جهانی امریکایی‌های آیسکونی،  طی دهه 1970 شد.»
 
کتاب «ادیان چالش‌انگیز نوظهور» در 429 صفحه با شمارگان 100 نسخه به بهای 40 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

منبع:

برچسب ها :


اخبار مرتبط :

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ثبت گزارش

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما