تهران برای دومین ‌بار نگارخانه می‌شود
|۹:۱۷,۱۳۹۵/۲/۲۷| بازدید : 512 بار

 

«نگارخانه‌ای به وسعت یك شهر» با نمایش آثار هنرمندان خارجی و ایرانی در شهر تهران

علی مطلب‌زاده: در این یكی دو روز باز هم بیلبوردهایی در سطح شهر تهران خودنمایی می‌كنند كه روی آنها یك اثر نقاشی به همراه اطلاعات مختصری در مورد آن اثر به چشم می‌خورد؛ بیلبوردهایی كه یادآور رویداد مشابهی در سال پیش هستند كه سازمان زیباسازی شهرداری تهران همزمان با اعلام شروع طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یك شهر» در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه سال گذشته در سطح تهران اجرا كرد. اما آغاز این طرح و پیشنهاد برگزاری چنین رویدادی به بیست‌وپنج سال پیش برمی‌گردد كه كامران كاتوزیان نخستین بیلبوردهای شهری را در تهران نصب می‌كند. آن زمان ابراهیم حقیقی به همراه عده‌ای دیگر به سازمان زیباسازی شهرداری تهران پیشنهاد می‌دهند تا بخشی از درآمد حاصل از فروش و اجاره بیلبوردها را صرف نمایش آثار هنری كنند. این اتفاق تا اردیبهشت‌ماه سال ١٣٩٤ هرگز رخ نداد. سازمان زیباسازی شهرداری تهران موظف است در طول سال حدود دو تا سه درصد از زمان تبلیغات بیلبورد‌هایش را به كار فرهنگی و ‏تبلیغ محصولات فرهنگی اختصاص دهد و حالا این سازمان با چنین ایده‌ای دو سال است كه ترجیح داده تا این پراكندگی تبلیغات فرهنگی را در قالب طرحی با عنوان «نگارخانه‌ای به وسعت یك شهر» به صورت یك رویداد فرهنگی- هنری برگزار كند. در سال گذشته سازمان زیباسازی شهرداری تهران تصمیم گرفت برای نخستین‌بار این طرح را عملی كند و بنابراین چند هفته‌ای تعدادی از بیلبوردهای شهر تهران را به نمایش آثاری از نقاشان معروف خارجی و تعدادی از نقاشی‌های ایرانی اختصاص داد. نخستین دوره «نگارخانه‌ای به وسعت یك شهر» در روزهای برگزاری‌اش از دهم تا بیستم اردیبهشت‌ماه سال گذشته با واكنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد و كار تا جایی پیش رفت كه انتقادهای زیادی از شیوه انتخاب آثار چاپ شده یا كیفیت چاپ این آثار و البته عدم كارشناسی در انتخاب مكان این بیلبوردها كه عمدتا در اتوبان‌های شهر تهران نصب شده بود و حتی اعتراض به شتابزدگی بی‌مورد در اجرای این طرح را به همراه داشت. همین موارد موجب شد تا سازمان زیباسازی تصمیم بگیرد برای برگزاری دومین دوره این طرح وقت بیشتری بگذارد و صحبت از برگزاری دومین دوره آن را به بعد از جلسات كارشناسی‌ و آسیب‌شناسی نخستین دوره «نگارخانه‌ای به وسعت یك شهر» موكول كند كه در بهمن و اسفند سال گذشته به همین منظور برگزار شد. حالا در خبرها اعلام شده كه قرار است دومین دوره این طرح در سطح شهر تهران برگزار شود. رویدادی كه به گفته عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران به خاطر همزمانی‌اش با برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن كریم و نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران با كمی تاخیر از یكم تا دهم خردادماه امسال برگزار می‌شود. علیزاده با اشاره به اینكه آثار هنری شاخص ایرانی و خارجی كه عموما در موزه‌ها نگهداری می‌شوند برای استفاده در دومین دوره «نگارخانه‌ای به وسعت یك شهر» انتخاب شده‌اند در مورد آثار ایرانی این دوره هم توضیح داده است: «در این دوره آثار هنرمندان شاخص مدرن از كمال‌الملك به بعد را انتخاب كردیم و بیشتر آثار هنرمندانی به نمایش درخواهد آمد كه در قید حیات نیستند.» او مجموعه آثار انتخاب ایرانی و خارجی در این رویداد هنری را حدود ٨۰۰ اثر عنوان كرده و درباره تعداد سازه‌های تبلیغاتی كه در سطح شهر این رویداد را پوشش خواهند داد هم از اختصاص ۲ هزار سازه تبلیغاتی اعم از عرشه پل، بیلبورد و دیگر سازه‌های تبلیغاتی برای «نگارخانه‌ای به وسعت شهر» خبر داده است.  مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران همچنین درباره تفاوت این دوره با دوره نخست هم توضیحاتی ارایه كرده است: «در این دوره زمان بیشتری برای طراحی، چاپ و نصب در اختیار داشتیم در حالی كه در دوره قبل در یك زمان ۲۰ روزه این رویداد را برپا كردیم. این زمان این امكان را در اختیار ما قرار داد تا ضعف‌های دوره قبل را برطرف كنیم. در گروه مشاورین ما نمایندگانی از موزه هنرهای معاصر تهران و موزه ملك حضور داشتند و در نهایت این نوید را می‌دهیم كه به لحاظ انتخاب آثار و اجرای آن شاهد یك اتفاق خوب در سطح شهر باشیم.» همچنین قرار است در بخشی از این رویداد در كنار آثار هنرمندان بزرگ داخلی و خارجی با توجه به همزمانی با اعیاد شعبانیه و هفته فرهنگی خرمشهر تعدادی از آثار مرتبط با اعیاد شعبانیه و آزادسازی خرمشهر هم به نمایش درآیند. طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یك شهر» یكی از برنامه‌هایی است كه سازمان زیباسازی شهرداری تهران در طول یكی دو سال گذشته آنها را برای افزایش سواد بصری شهروندان تهرانی در كنار برنامه‌های دیگری همچون دوسالانه مجسمه‌های شهری یا رویداد هنری بهارستان كه نخستین دوره آن نوروز امسال برگزار شد در نظر گرفته است. این اتفاقات در حالی است كه رویكردهای مشابه این سازمان در تبلیغات شهری‌اش همواره با واكنش‌های مختلف و بعضا اعتراضاتی در فضای مجازی روبه‌رو شده است. تازه‌ترین نمونه این تبلیغات شهری كه در طول این یكی دو هفته با اعتراض شهروندان تهرانی روبه‌رو شده بیلبوردهایی است كه همزمان با تشكیل كمپین شهروند كوشا در سطح تهران نصب شده؛ اعتراضاتی كه به نظر می‌رسد از طرف مسوولان سیاستگذاری و اجرایی چنین طرح‌هایی زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد. طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یك شهر» هم یكی از این نمونه‌هاست. این‌بار سازمان زیباسازی تهران ترجیح داده دست‌كم چندروزی زودتر از موعد مقرر به استقبال برگزاری دومین دوره آن برود و با نصب بیلبوردهایی از آثار هنرمندان ایرانی واكنش‌های شهروندان و هنرمندان تهرانی را به اجرای دومین دوره این طرح هم بسنجد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط :

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
ارسال نظر
نظرات کاربران
میزان اهمیت
ایمیل
توضیحات
ثبت گزارش

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما