برچسب : هانری-کربن

چرا اسلام ایرانی؟ / گفتگو با دکتر انشاء‌الله رحمتی | ۷:۲۹,۱۳۹۸/۱۲/۴|

هانری کربن (۱۹۰۳ـ ۱۹۷۸) فیلسوف و ایران‌شناس فرانسوی طی بیست سال پایانی عمرش، بخشی از سال را در ایران ساکن بود و در دانشگاه تهران تدریس و با مرحوم علامه طباطبایی و دیگر اندیشمندان مسلمان ایرانی گفتگو و در آثار فلسفی و عرفانی اسلام تعمق و تصحیح و تألیف می‌کرد و به همین جهت او را یکی از احیا‌کنندگان جریان فلسفه‌ اسلامی در دوران معاصر به شمار آورده‌اند و افزون بر این همدلی بسیاری نیز با فرهنگ و تمدن ایرانی و شیعی داشت، به گونه‌ای که ایران را کانون معنویت و تاریخ ادیان می‌دانست.

دم مسیحایی امام در الهیات شیعه / الکساندر واسیلینف | ۱۲:۳,۱۳۹۸/۱۱/۲۸|

بحث در مورد رابطه زمان و تاریخ به شکل وثیقی با مسأله مهم پدیدارشناسانه حضور و شهود اولیه مربوط است. این پدیدارشناسی، دیدگاه کربن را در مورد عالم شکل می‌دهد. بر اساس نظر کربن، نمی‌توان به تحلیل زمان و مکان از آن حیث که وجود مستقلی دارند پرداخت، بلکه باید آن‌ها را از طریق تحقیق در نحوه حضور و شهود، تحلیل کرد که از همین طریق نیز ظاهر شده‌اند.

هانری کربن پلی فرهنگی میان ایران و فرانسه است | ۱۰:۴۱,۱۳۹۸/۱۱/۱۲|

جلسه نقد و بررسی فیلم مستند مستشرق که درباره‌هانری کربن، فیلسوف فرانسوی، توسط مسعود طاهری ساخته شده عصر روز هشتم بهمن ۱۳۹۸ در تالار حکمت کتابخانه ملی ایران با حضور دکتر انشاءالله رحمتی، دکتر احسان شریعتی، دکتر رضا کوهکن و کارگردان فیلم برگزار شد.

شرق از نگاه مستشرق | ۱۳:۳۸,۱۳۹۸/۱۱/۷|

«هانری کربن» (Henry Corbin) را شرق‌شناس شهیر فرانسوی با فلسفه ایران آشنا کرد و او را شیفته حکمت اشراقِ شیخ شهاب‌الدین سهروردی کرد. او نخستین بار در ۱۴ سپتامبر ۱۹۴۵ به تهران آمد و تا وقوع انقلاب اسلامی کم‌وبیش این سفرها ادامه داشت، چنانکه افزون بر کرسی شیعه‌شناسی دانشگاه سوربن، وقتی به ایران می‌آمد، در انجمن شاهنشاهی حکمت و فلسفه ایران هم تدریس می‌کرد که ریاستش را سیدحسین نصر برعهده داشت و جالب آنکه درست در روزی وفات یافت که امام خمینی وارد نوفل لوشاتو فرانسه شد.

از حکایت حماسی تا حکایت عرفانی / شارل هانری دوفوشه کور | ۱۰:۵۷,۱۳۹۸/۱۰/۲۵|

قصد دارم دربارۀ ارتباط منحصر به فرد هانری کربن با ادبیات درخشان ایران بگویم. وی با تسلط کامل به زبان فارسی قدیم و نیز زبان عربی،‌ موفق به ترجمه‌های دقیق و زیبایی شده است. از آنجا که او از هواداران راستین عرفان بود، به خود اجازۀ اظهار نظر در این مقوله را داد. با توجه به اینکه اشاره به سرایندگان شعر عرفانی در آثار هانری کربن کمتر به چشم می‌خورد، جالب است ببینیم که مناسبت این اشارات چه بوده است.

مسافر اقلیم اسلام ایرانی / احسان تاجیک | ۱۱:۲۳,۱۳۹۸/۸/۲۵|

شاید بتوان هانری کربن را اندیشمند پژوهندة فرهنگ ، حکمت و سنّت اسلام و ایران دانست ، که با تاثیر پذیری از فرهنگ ایران و اسلام به نظریه " اسلام ایرانی "رسید. اسلام ایرانی در نظر کربن بر ذهن و ضمیر ایرانیان متجلی شده و از عمق و ژرفای خاصی برخوردار بوده و این نگاه تاویلی به عنوان تفکر و جهان‌بینی کربن ریشه در نگاه فلسفی و عرفانی دارد .

سنت و سنت‌گرایی / انشاءالله رحمتی - بخش اول | ۹:۲۱,۱۳۹۸/۶/۱۲|

هانری کربن (۱۹۰۳ـ ۱۹۷۸)، فیلسوف فرانسوی، در کنار اندیشمندان سنت‌گرا، مانند رنه‌گنون، فریتیوف ‌شوان، سیدحسین نصر و… نقش برجسته‌ای در معرفی وجوه فلسفی و معنوی اسلام، در دنیای معاصر، هم در غرب و هم در شرق، ایفا کرده ‌است. البته تأثیر آنان به‌ویژه تأثیر سنت‌گرایان، هرگز به معرفی وجوه فلسفی و معنوی اسلام محدود نشده است.

حلقه تأویل / انشاءالله رحمتی - بخش دوم و پایانی | ۹:۷,۱۳۹۷/۱۱/۹|

در تبیین مطلب باید گفت متون مقدس فقط ناظر به وجود ما در دنیا نیستند. این متون زندگی بشر را پیش از دنیا، و پس از دنیا در نظر می‌گیرند و بنابراین این حقایق بیان شده در آنها ناظر به این هر سه ساحت است، و برای آنکه بتوان درکی از همه آن حقایق داشت، باید بتوان لااقل بخش وسیعی از عبارات آن متون را که ناظر به دو ساحت پیش از دنیا و پس از دنیاست و به زبان رمز و تمثیل بیان شده است تأویل کرد.

ردپای گمشده تفکر ایرانشهری و اندیشیدنی برای بازگشت به هویت ایرانی | ۱۲:۳۳,۱۳۹۷/۴/۳۰|

هانری کربن برای دوستداران اندیشه در ایران نامی شناخته شده است. او فیلسوف، ایران‌شناس، اسلام‌شناس، و شیعه‌شناس فرانسوی بوده‌ و بخشی از عمر خود را در ایران و خاورمیانه سپری کرد. کربن اولین مترجم آثار مارتین هایدگر به زبان فرانسه و همچنین معرفی‌کننده فلسفه اشراق سهروردی و حکمت متعالیه ملاصدرا به اروپاییان بوده‌ است.

تخیل خلاقانه و باطنی گرایی | ۱۰:۵,۱۳۹۷/۲/۱۵|

مصطفی ملكیان طی سخنانی با اشاره به هانری كربن، فیلسوف و مستشرق فرانسوی گفت: اكنون شیفتگی سابق را به كربن ندارم اگرچه مباحث بسیاری از او یاد گرفته‌ام اما تلاش می‌كنم تا اكنون نگاه نقادانه‌ای به افكار كربن داشته‌ باشم. او باطن‌گرای بسیار جدی است و تلاش كرده در تمام عمر خود به زبان ساده به‌دنبال یافتن معنویت و عمق در هستی باشد، مساله كربن این بوده و برای كاهش درد و رنج به سوی باطنی‌گرایی روی آورده است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما