برچسب : هانا-آرنت

آزادی فراتر از ایدئولوژی / احسان تاجیک | ۱۱:۴۷,۱۳۹۸/۱۰/۹|

هانا آرنت از نظریه پردازان سیاسی بزرگ قرن بیستم به حساب می‌آید که پژوهش‌هایش در حوزه اندیشه و نظریه ای سیاسی مانند قدرت و توتالیتاریسم قابل بررسی و شناخت است. آرنت تعبیر زیبایی از باب جهان دارد: «میهن مرگ‌ناپذیر انسان‌های میرنده‌ای است که ما هستیم». در این جهان گذشته انسان تبدیل شده به انبار سیاهکاری‌های بشر و آینده انسان به قلمرو ممکنات بدل شده است.

مارتین هایدگر و هانا آرنت چگونه به سنت و تجدد می‏ اندیشند؟ | ۱۰:۰,۱۳۹۷/۱۲/۲۲|

تاریخ اندیشه، والاترین شکل تجلی تاریخ به شمار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. نسبت «سنت» و «تجدد» نیز یکی از بحث‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اصیل و اصلی تاریخ به طور کلی و تاریخ اندیشه به طور خاص است. سنت یادآور دوران «قدیم» و تجدد، مولفه قوام بخش عصر «جدید» است.

نظر و عمل در سپهر حکومت قانون / میثم قهرمان | ۱۴:۴۰,۱۳۹۷/۱۰/۱|

هانا آرنت (۱۹۰۶-۱۹۷۵) یکی از اثرگذارترین فیلسوفان سیاسی قرن بیستم بود. از آنجایی که در خانواده‌ای یهودی-آلمانی متولد شده بود، در سال ۱۹۳۳ مجبور به ترک آلمان و زندگی در پاریس تا هشت سال پس از آن شد. آرنت در سال ۱۹۴۱ به ایالات متحده مهاجرت کرد و به زودی به عضویت یک حلقه روشنفکری فعال در نیویورک درآمد. او تا زمان مرگش چندین مقام آکادمیک در دانشگاه‌های گوناگون آمریکا در اختیار داشت.

فیلسوف آزادی و آزادی فلسفی | ۹:۳,۱۳۹۶/۹/۱۳|

در مطالعه تاریخ و به ویژه تاریخ فلسفه، گاه هر چه تلاش شود نمی‌توان از یک نام، یک اثر، یک دیدگاه یا یک نوع تلقی از هستی به سادگی عبور کرد. بسیار پیش می‌آید که پای محقق در بازخوانی یک روایت خاص یا بررسی اثری خاص گیر می‌کند و سال‌ها در همان روایت یا اثر باقی می‌ماند.

قدرت یعنی حضور همگان / جواد كاشی | ۸:۳۵,۱۳۹۵/۱۲/۱۵|

اغلب فیلسوفان دیگر مغرب زمین مثل پوپر، سارتر و... كسانی هستند كه در سنت‌های فكری مشخصی جای دارند. اما آرنت، جزو فیلسوفانی است كه حقیقتا معلوم نیست به چه سنتی تعلق دارد و از این نظر ویژه و منحصر به فرد است.

اندیشیدن با هانا آرنت / آتوسا احمدپناهی | ۸:۱۶,۱۳۹۵/۱۲/۱۱|

انسان امروز از انفراد می‌گریزد؛ گریز از خود به هر بهایی. از مدوسای منجمدشده در چشم‌هایش می‌گریزد كه او را به دیالوگی خاموش با خود و از نگریستن بی‌عمل به خود وامی‌دارد؛ انسان امروز از اندیشیدن می‌گریزد.

دین و روشنفکران / هانا آرنت - مترجم: محمدسعید حنایی کاشانی | ۹:۵۱,۱۳۹۵/۸/۱۵|

این اعتقاد که « همه وقایع علل خود را دارند » خاص « دیدگاه طبیعت گرایانه » نیست: طبیعت گرایی می کوشد اثبات کند که همه وقایع علل طبیعی دارند اما خود اصل علیت را مسلم می شمرد. این سخن چیزی بیش از بازی با کلمات است، چون علیت در همه بحث های کلامی با خداشناختی گذشته نقشی مهم ایفا کرده است. برهان های خداشناختی قرون وسطی، «دراثبات» وجود خدا، غالبا مبتنی بر اصل علیت بود

شورانگیزی عشق فلسفی | ۷:۴۱,۱۳۹۵/۷/۲۵|

شاید در یک بررسی ساده و سرانگشتی در تاریخ فلسفه و به‌طور خاص‌تر در حوزه فلسفه سیاسی نتوانیم از زنان فیلسوف زیادی نام ببریم. در این حوزه اما هر اندازه هم که حساب و کتاب کنیم و با اندکی اغراق از نام‌هایی چون سیمون دوبووار - فیلسوف اگزیستانسیالیست فرانسوی - و روزا لوکزامبورگ - لیدر سوسیالیست و کمونیست آلمانی - بگذریم، شاید بتوانیم نشان ستاره درخشان این سپهر را بر سینه هانا آرنت بزنیم. فیلسوف شهیر آلمانی از جنبه‌های مختلفی همواره مورد نظر قرار گرفته است

خوانشی از هانا آرنت برای محیط زیست / امین بزرگیان | ۱۱:۳,۱۳۹۵/۶/۱۴|

فلسفه‌ی محیط زیست در شکل مدرن‌اش از اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ گسترش پیدا کرد. افزایش محصولات نگران‌کننده برای حیات و رشد حس بحرانی‌شدن محیط زیست و در مجموع این ترس که جنگ سرد و تبعات‌اش همچون گسترش انرژی اتمی در حال تخریب زندگی است، فلسفه را نیز به سخن آورد. در سال ۱۹۶۲، راشل کارسون با انتشار کتابی پرفروش به نام بهار خاموش که در واقع گزارشی بود از انبوه خطرهای مواد آفت‌کش و شیمیایی برای تولید هرچه بیشتر محصولات کشاورزی، تأثیر زیادی بر افکار عمومی گذاشت.

هانا آرنت و مسئله خشونت | ۹:۲۵,۱۳۹۵/۵/۲۶|

یکی از نویسندگان ایرانی در مقاله‌ای با نام «تخیل آری، توهم نه» با اشاره به آرای اندیشمندانی همچون سیمون وی، آیریس مرداک و هانا آرنت، به تفاوت‌های میان دو مفهوم توهم و تخیل پرداخته و آفات و ضررهای اخلاقی گسترده‌شدن توهمات را در زندگی انسان بیان می‌کند. اولی را بزرگترین دشمن و مانع اخلاقی‌زیستن، و دومی را بزرگترین یار زندگی اخلاقی می‌داند

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما