برچسب : نسخه-خطی

معرفی و بررسی منظومه حماسه‌ای تاریخی نویافته تاریخ شاه‌عباس یکم | ۱۳:۲۰,۱۳۹۷/۵/۲۴|

نسخه‌های خطّی، در مجموعۀ میراث مکتوب ایران، از جای‌گاهی ویژه برخوردارند. بخش اعظم تحوّل اندیشه‌ای پیشینیان ما از طریق این نسخه‌ها بدست ما رسیده است. اهمیّت شناسایی، احیا و انتشار نسخ خطی به‌عنوان منابع مهم تاریخی، ادبی، فرهنگی و نیاز به منابع جدید تحقیقاتی برکسی پوشیده نیست.

معرّفیِ اجمالیِ یازده نسخۀ خطّیِ مصوّر ِ «شاهنامه» در کتاب‌خانۀ رامپور رضا | ۱۱:۱۴,۱۳۹۷/۵/۲۲|

در کتاب‌خانۀ رامپور رضا، هندوستان یازده نسخۀ مصوّرِ «شاهنامه» نگهداری می‌شود: - نسخه اوّل، تاریخِ کتابتِ قدیم‌ترین نسخه 840 هجری، کاتب محمود بن محمّد یوسف التستری معروف به محمّد کاغذی، دارایِ 52 تصویر، مزیّن به لوح‌هایِ طلایی و رنگی، جدول‌دار.

ورود سیب زمینی به ایران تحولی اساسی در کشاورزی سنتی دوره قاجاریه | ۱۰:۵۳,۱۳۹۶/۲/۲۰|

سیب زمینی به عنوان یک غذای تازه در سبد انسانها، از حدود قرن شانزدهم میلادی در اروپا مطرح شد. این غذای مقوی که ریشه کاشت آن در بولیوی و پرو تعیین شده است، به وسیله کاشفین اسپانیایی به اروپا برده شد و از آنجا به دیگر نقاط جهان از جمله ایران انتقال داده شد.

تحقیقات روی نسخه خطی دستنویس ترکی و فارسی نوشته هندوشاه آغاز شد | ۱۲:۲۲,۱۳۹۵/۱۰/۱۱|

تحقیقات روی نسخه دست‌نویس لغت‌نامه فارسی-ترکی «اس-سلاح و العجمیه» متعلق به هندوشاه ابن سنجر نخجوانی، عالم مشهور آذربایجان در قرن ۱۳ آغاز شد.

معرفی اجمالی دو نسخه خطی / احمد مهدوی دامغانی | ۸:۳۲,۱۳۹۵/۷/۱۹|

نسخه بسیار نفیسی از «شرح اشارات امام فخر» مورخه به سال ششصد و هفتاد ونه است که در کتابخانه مدرسه نظامیه بغداد تحریر شده است و بسیار تمیز و منقح می باشد. این نسخه در 209 ورق بر روی کاغذ کاهی رنگ نسبة ضخیم نوشته شده است و مشتمل بر هر دو جزء منطق و فلسفه است. جزء اول که بخش منطق است در 68 ورق نخستین، و 141 ورق دیگر بخش فلسفه است که جزء دوم نسخه است.

نسخه خطی منبع معرفتی است / حمید عطایی‌نظری | ۸:۵۰,۱۳۹۵/۵/۳۰|

روشن است که امروزه رشته‌ای دانشگاهی یا آکادمیک به نام «نسخه‌شناسی و کتابشناسی فلسفی» نداریم و چنین تخصصی تنها به‌عنوان یکی از تخصص‌های مقدماتی لازم برای پژوهشگران حوزه فلسفه شناخته‌می‌شود. در واقع هر محققی که در باب فلسفه به پژوهش می‌پردازد باید کتاب‌شناسی خبره نیز باشد و تا حد توان هم از منابع و مآخذ فلسفی آگاه باشد؛ یعنی بداند فیلسوفان مسلمان هر یک صاحب چه آثاری هستند و چه میراثی از خود بر جاگذاشته‌اند و هم به قدر ضرور از نسخه‌های خطی آثار فلسفی اطلاع داشته باشد.

نسخه خطّی مظهر فكر و هنر ایرانی / ایرج افشار | ۱۲:۲۷,۱۳۹۴/۱۰/۲۶|

ثبت و ضبط فكر در دوران دراز تمدن بشری به سه قسم عملی شده است : كتابت دستی بر صفحه‌های گلی و سنگی و چوبی و كاغذی و . . . . ، چاپ آثار با وسائل فنی و صنعتی ، حبس و نقل اقوال بر صفحه و نوار و موج. در تاریخ تمدن ایران ، به معنای تاریخی قلمرو آن ، سابقه نسخه‌نویسی خطی پردامنه است و این نوع كار در میان آثار باستانی دیگر ارزشی خاص و اعتباری مخصوص دارد.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما