برچسب : مهدی-گلشنی

تنها فیزیک و فلسفه به شما می‌گوید که منشأ حیات چیست | ۱۲:۹,۱۳۹۸/۳/۲۵|

اولین همایش ملی منشأ حیات دیدگاه‌های علمی و فلسفی با حضور رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم‌، مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابوالفضل درویزه پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه گیلان روز چهارشنبه بیست و دوم خردادماه سال جاری در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

بررسی وضعیت اولین دپارتمانِ فلسفه علم در ایران در گفت وگو با دکتر مهدی گلشنی | ۹:۵۰,۱۳۹۷/۹/۶|

ارتباط میان فلسفه و علوم دقیقه، لزوم توجه به علوم انسانی در دانشگاه‌های صنعتی و مهندسی، توجه به خودباوری و رهایی از خودباختگی علمی‌ـ فرهنگی، روند نزولی دانشگاه‌ها در توجه به ارزش‌های علمی و پایین آمدن کیفیت مدیریت علمی نسبت به گذشته و لزوم توجه به هویت ملی و میراث فرهنگی، مباحثی هستند که در سالهای اخیر بارها استاد گلشنی تذکر داده است.

مهدی گلشنی: همه رشته ها باید علوم انسانی بیاموزند | ۱۳:۴۹,۱۳۹۷/۸/۲۱|

مهدی گلشنی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در نشستی که روز گذشته به مناسبت روز علم در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه علم معاصر نیازمند یک نگرش جامع تر است، تصریح کرد: این موضوعی است که در علم از آن غفلت شده است که متاسفانه در این جهت تحولاتی که در غرب رخ داده انعکاس زیادی در دانشکده های علوم تجربی ما نداشته است.

فاصله سیاستگذاران از نخبگان چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟ | ۹:۱۰,۱۳۹۷/۵/۲۷|

اهالی فکر و نخبگان بواسطه دانش و آگاهی که دارند، می‌توانند برای کارگزاران در گذر از بحران‌ها بسیار مثمر ثمر باشند هرچند که اغلب به‌دلیل رویکرد انتقادی که نسبت به ساختارها دارند، کمتر از سوی بدنه سیاسی به مشارکت فراخوانده می‌شوند.

گلشنی از آسیب‌های مقاله‌محوری و اظهارات نسنجیده درباره علم در دانشگاه‌ها می‌گوید | ۷:۳۳,۱۳۹۶/۱۲/۱۶|

مهدی گلشنی، فیزیکدان و نظریه‌پرداز دانشگاه شریف است که پژوهشگر فلسفه علم، مترجم زبان انگلیسی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران را نیز در کارنامه دارد. او متولد سال 1317 در اصفهان و از برگزیدگان همایش چهره‌های ماندگار در عرصه فیزیک و برنده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران است. او تحصیلات مقدماتی را در اصفهان گذراند و بعد از عزیمت به تهران، در سال ۱۳۳۹ موفق به اخذ دانشنامه لیسانس از دانشگاه تهران در رشته فیزیک شد.

خروش استاد همیشه آرام | ۷:۵۰,۱۳۹۶/۱۱/۲۸|

«اداره دانشگاه» از جمله کلیدواژه‌هایی است که طی یک دهه اخیر مورد توجه صاحب‌نظران و نظریه‌پردازان قرار گرفته است. در این بین «بومی‌سازی» و «اسلامی‌سازی» مراکز آموزش عالی با توجه به انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از چشم‌اندازهای اصلی اداره دانشگاه است. این مساله آنجایی قابل‌طرح در فضای آکادمی و علمی است که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هر جامعه، معرف بالاترین سطح از تفکر و علم آن جامعه محسوب می‌شوند و اصول جهان‌بینی و نظام اعتقادی و ارزشی جامعه را در خود متجلی می‌سازند. اینجاست که تربیت متفکران دانشگاهی در جهت‌بخشیدن به این حرکت اهمیت دارد. دکتر مهدی گلشنی یکی از چهره‌های علمی و صاحب «ایده» در حوزه اداره دانشگاه است.

زبان دین با زبان علم طبیعی متفاوت است - بخش دوم | ۸:۸,۱۳۹۶/۱۱/۲۳|

کرسی مناظره «علم طبیعی دینی، امکان یا امتناع» با حضور مهدی گلشنی، دکتری فیزیک با گرایش ذرات بنیادی از دانشگاه فلوریدا و موسس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، پنجشنبه پنجم بهمن ماه در سالن اجتماعات دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد. بخش اول این مناظره روز پنجشنبه 19 بهمن ماه در همین صفحه منتشر شده بود. اکنون بخش دوم این نشست علمی پیش روی شماست.

علم طبیعی دینی؛ امکان یا امتناع؟ | ۷:۵۴,۱۳۹۶/۱۱/۲۱|

کرسی مناظره «علم طبیعی دینی، امکان یا امتناع» با حضور مهدی گلشنی، دکتری فیزیک با گرایش ذرات بنیادی از دانشگاه فلوریدا و موسس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، پنجشنبه پنجم بهمن ماه در سالن اجتماعات دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد. در ادامه مشروح بخش اول این مناظره از منظرتان می‌گذرد.

اگر دانشگاه اسلامی می‌خواهیم، باید دانش اسلامی هم داشته باشیم | ۱۰:۲۲,۱۳۹۶/۱۰/۲|

مهدی گلشنی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آئین گرامیداشت روز حوره و دانشگاه در سازمان سمت، گفت: حوزویان می‌توانند نقش مهمی در اصلاح فرهنگ دانشگاه‌ها ایفا کنند. کار فرهنگی در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها ضروری است که متاسفانه انجام نمی‌شود.

پژوهش یا حاشیه‌‌نویسی بر کار دیگران؟/ دکتر مهدی گلشنی | ۹:۱۲,۱۳۹۶/۹/۲۵|

به مناسبت هفته پژوهش اگر قصد کنیم که وضعیت رساله‌های دکترا را به‌عنوان یک پژوهش تمام و کمال که با راهنمایی، مشاوره و داوری چند استاد متخصص انجام می‌گیرد و زمان، هزینه و فعالیت گسترده‌ای را می‌طلبد، مورد ارزیابی قرار دهیم و بسنجیم که این پژوهش‌های دانشگاهی چه دردی از جامعه علمی و فکری ما دوا می‌کنند و با چنین وقت و انرژی و هزینه‌ای که از نظام آموزش عالی ما صرف آنها می‌شود آیا برای جامعه هم بهره و کاربردی دارند، در مقام پاسخ به این پرسش‌ها باید گفت: رساله دکترا باید واجد حداقل یکی از دو شرط زیر باشد: نخست، طرحی در جهت رفع نیازهای فکری و عملی جامعه خودمان (در وهله اول) و جامعه بشری (در مراحل بعد) باشد.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما