برچسب : مصطفی-محقق-داماد

حجت الاسلام بروجردی:جهل مقدس حاصل برخورد گزینشی با آموزه های دینی است | ۱۲:۴۸,۱۳۹۸/۶/۲۶|

شب روشنگری دینی، به همراه رونمایی از دو اثر جدید آیت الله محقق داماد، در بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار (کانون زبان فارسی) عصر یکشنبه 24 شهریور برگزار شد.

سیدمصطفی محقق داماد:جهل اعتقادی بدترین نوع جهل بشری است | ۱۲:۴۵,۱۳۹۸/۶/۲۶|

شب روشنگری دینی، عصر یکشنبه ۲۴ شهریور در بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار(کانون زبان فارسی) برگزار شد. در این نشست از دو اثر آیت الله سید مصطفی محقق داماد با عنوان «فاجعه جهل مقدس» و «در دادگاه جهل مقدس» رونمایی شد.

تجلیل از رشادت علمی روشنگر دینی، دکتر سیدمصطفی محقق داماد | ۱۱:۳۵,۱۳۹۸/۶/۲۵|

مراسم رونمایی از دو اثر جدید دکتر سید مصطفی محقق داماد با عنوان فاجعه جهل مقدس و در دادگاه جهل مقدس در محل بنیاد موقوفات افشار عصر روز گذشته برگزار شد. دکتر محقق داماد، رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم، از جمله اندیشمندان معاصر است که سعی کرده نسبت به تحولات جدید، نگاه دینی خود را ارائه کند. در این مراسم که با عنوان شب روشنگری دینی برگزار شد سخنرانان سعی کردند به تبیین دیدگاه‌های دکتر محقق داماد بپردازند.

شب روشنگری دینی برگزار می شود | ۹:۲۳,۱۳۹۸/۶/۱۶|

شب روشنگری دینی و رونمایی از دو اثر منتشر نشده آیت الله سید مصطفی محقق داماد یکشنبه ۲۴ شهریورماه در کانون زبان فارسی برگزار می شود. به همت مرکز نشر علوم اسلامی و مجله بخارا و انتشارات سخن، شب روشنگری دینی و رونمایی از دو اثر منتشر نشده آیت الله سید مصطفی محقق داماد یکشنبه ۲۴ شهریورماه از ساعت ۱۷ در بنیاد موقوفات دکتر محود افشار (کانون زبان فارسی) برگزار می‌شود.

محقق داماد: خوانش‌های اشتباه از دین، فعالان محیط زیست را گمراه کرد | ۱۰:۱۶,۱۳۹۸/۴/۳|

آیت الله مصطفی محقق داماد در نشست «الهیات و محیط زیست» که 28 خرداد در مؤسسه فرهنگی اکو برگزار شد، «بحران محیط زیست» را عبارتی جدید دانست و گفت: این واژه با اوج گرفتن مدرنیته آغاز شده و امروز به اوج خود رسیده است. انسان در قدیم خود را بخشی از جهان بی کران می‌دید و برای جهان خدایی قائل و موحد بود، می‌گفت من جزئی از جهان هستم و همه عناصر طبیعت هم زیرمجموعه آن هستند، انسان امروز خود را در مقابل و حتی جای خدا گذاشته است.

معرفت وعمل صالح ؛ نردبان عروج / آیت‌الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد | ۱۱:۲۶,۱۳۹۸/۳/۸|

در مباحث الهیات، آسانترین بخش در بخش خداشناسی موضوع اثبات صانع است که به تعبیر حکما امریست که فطرت سلیم آنرا درک می‌کند.قرآن مجید هم آنرا مسلم دانسته وبه نحو استفهام انکاری فرموده است افی الله شک فاطرالسموات الارض (ابراهیم ر۱۰ ). قرآن آنچه جزء تعلیمات انبیاء قرار داده دو چیز است؛ یکی توحید یعنی نفی شرک و یکتایی خداوند است و دیگری نقش خدا در جهان است. مشکلترین بخش، در اصول اعتقادات، مبحث نبوت است. اولاً اصل لزوم به پیامبر وسپس اثبات نبوت شخص مدعی یعنی نبوت خاصه.

آیت الله محقق‌داماد: پیشرفت دانش‌های اسلامی با دیالوگ‌ امکانپذیر است | ۷:۱۸,۱۳۹۸/۲/۱۰|

همایش «نسبت فلسفه و تمدن در جهان اسلام» در سالن صدرالمتالهین دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان برگزار شد. آیت‌الله سید مصطفی محقق‌داماد، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این همایش بیان کرد: من معتقد به وجود فلسفه اسلامی هستم، کما اینکه معتقد به تمدنی به نام تمدن اسلامی هستم.

آیت‎الله محقق‌داماد: خدا، جدای از جهان نیست | ۱۳:۳۲,۱۳۹۷/۹/۱۷|

رییس گروه علم فرهنگستان علوم ایران گفت: نظر قرآن مجید به طبیعت و به جهان که نگاه اختصاصی اسلامی است، اینگونه است که خدا جدای از جهان نیست. آیت‎الله مصطفی محقق‌داماد، رییس گروه علم فرهنگستان علوم ایران در سخنرانی خود در هفتمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و کره‌جنوبی گفت: نظری که قرآن مجید به طبیعت و به جهان دارد، نگاه اختصاصی اسلامی است. اینگونه که خدا جدای از جهان نیست.

اباحه / سید مصطفی محقق داماد | ۱۳:۹,۱۳۹۷/۸/۲۰|

اِباحه، اباحه از ریشۀ بَوح و بُؤوح به معنی اجازه دادن (فراهیدی، ازهری) و در شریعت اسلام از احكام پنجگانه است و در مورد فعلی گفته می‌شود كه براتیان و ترك آن پاداش و كیفری بار نیست. اباحه در عبادات مصداق ندارد (شهید اول، 1/31) چون فعل ترك در عبادات به قصد قربت و طاعت و به منظور كسب ثواب و اجتناب از معصیت است و در این قلمرو تنها از واجب و مستحب و حرام و مكروه، گفت‌وگو می‌شود، ولی در احكام و عقود و ایقاعات مصداق دارد. به نظر حكیم، اباحه آن است كه شارع مكلفین را در انجام دادن كاری یا ترك آن، بدون ترجیح یكی بر دیگری مخیر كرده باشد (ص 65).

رسانه‌های مورد استفاده اهل بیت (ع) برای احیای عاشورا / آیت‌الله‌ سیدمصطفی محقق داماد | ۸:۶,۱۳۹۷/۸/۷|

مطالعه تاریخ عاشورا نشان می‌دهد که خاندان پیامبر(ع) پس از این حادثه سعی کردند برای حفظ خون سید الشهداء(ع) و فراموش نشدن آن از رسانه‌ها‌ و تریبون‌های مختلفی که برای آنان ممکن می‌گردد، استفاده کنند. به یقین امکان بهره‌گیری از رسانه‌های تبلیغاتی دردست قدرت برای اهل بیت وجود نداشت. رسانه ی نمازهای جمعه و منابر رسمی هم دردست قدرت بود و هرگز اجازه نمی‌دادند که در رثای عاشورا چیزی گفته شود.‏

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما