برچسب : محمدرضا-اصلانی

گفت‌وگو با محمدرضا اصلانی درباره جهان شعری و گوشه‌گیری بیژن الهی | ۸:۳۹,۱۳۹۸/۵/۱|

از چاپ نخستین شعر بیژن الهی در مجله طرفه به سال 43 شمسی تا چاپ نخستین كتاب از شعرهای او پنجاه سال طول كشید. نیم سده‌ای كه عمر شاعر به شهادت چهار سال آخرش قد نداد. هم از این رو چند نسل از شعر فارسی بی‌آنكه درنگی راهگشا به جهان شعری الهی داشته باشد، بیشتر بر سلوك شخصی و خاطراتی كه دوستانش از او دارند، ناظر است.

محمدرضا اصلانی: خلاقیت هنری یک امر آیینی است | ۱۱:۴۷,۱۳۹۷/۸/۱۵|

نوشدن پیوسته، هم ویژگی آیین و هم ویژگی هنر است. اصلاً سنت به معنای سنت‌گذاری است، نه سنت‌نگاری. به همین دلیل شما در آیین باید سر بسپری. این‌طور نیست که هنگام آن بروی و به کار روزمره بپردازی و مثلاً ناهارت را بخوری. اصلاً نمی‌توانی چنین کاری بکنی. آیین و هنر هرگز تکراری نیستند و برای هر کسی یک تجربه مطلق لحظه‌ای‌اند.

فرود نغمه های ماندگار «نواحی» به گوشه فراموشی | ۹:۴۰,۱۳۹۶/۴/۱۹|

مناسبات را به حدی رسانده‌ایم که باید با احتیاط در مورد موسیقی نواحی صحبت کنیم فکوهی: سیاست فرهنگی ایران باید به سمت گشایش و کنار گذاشتن مطلق ممنوعیت برود. درمحیط‌های گلخانه‌ای فرهنگ به‌وجود نمی‌آید؛ برای رشد فرهنگ باید آن را گسترش بدهیم و چاره این کار از نگاه من از بین بردن ممنوعیت‌ها و انحصار‌است. اگر بخواهد دولت مدرن و توسعه یافته باشد نباید تصدی فرهنگ را در دست داشته باشد.

کارنامه حافظه جمعی مرور شد | ۷:۵۷,۱۳۹۵/۳/۱۹|

دیوارهای موزه هنرهای معاصر، رنگ خاطرات ٣٠ سال فرهنگ دیدار کودکان را به خود گرفته. محمدرضا اصلانی و ابراهیم حقیقی با بررسی شرایطی که منجر به خلق این تصویرسازی‌ها و آثاری شده، از تأثیر آن بر حافظه جمعی گفتند.

آیین‌نگاری، حاصل تشرف در آیین است / محمدرضا اصلانی | ۱۲:۱۵,۱۳۹۴/۳/۵|

آیین‌ها و مناسک، راهی هستند برای تشرف. با تشرف و مشرف شدن در واقع می‌خواهیم یک مرحله را طی کنیم و به مرحلۀ جدیدی برسیم. این آیین می‌تواند نماز باشد، روزه باشد و یا آیین‌ها و مناسک عزاداری امام حسین(ع) و یا آیین‌های عبور از کودکی به بلوغ و رسیدن به مرحلۀ ازدواج، یا آیین‌های تولید(از کاشت تا برداشت). نقطۀ مشترک تمام این‌ها مفهوم تشرف و ورود است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما