برچسب : قدرت

اصالت وجود، تقدم حکمت بر قدرت / اصغر عین الله زاده صمدی | ۱۰:۸,۱۳۹۹/۴/۴|

امتناع جعل ماهیت موجودات ممکن، از جمله دلایلی است که برای اثبات نظریه«اصالت وجود» اقامه شده است. جعل ماهیت به دلیل عدم امکان جعل احکام ضروری، ممتنع دانسته شده است. امتناع جعل احکام ضروری حکایت از توجه به حکمت در قبال قدرت دارد. اگر حکمت را بر قدرت مقدم بداریم، می توانیم به امتناع جعل احکام ضروری حکم نمائیم.

بازتولید مناسبات قدرت در دانشگاه | ۱۵:۰,۱۳۹۷/۴/۲۷|

در طول نیم‌ قرن اخیر، به‌خصوص پس از رخداد مه 68، دانشگاه همیشه در متن مبارزات و در برابر قدرت‌های مسلط قرار داشت. در بیشتر آرشیوها دانشجویان در کنار کارگران و سایر اقلیت‌های اجتماعی دیده می‌شوند اما ساختارهای قدرت درون خود دانشگاه چگونه عمل می‌کنند. پیر بوردیو، جامعه‌شناس و انسان‌شناس بزرگ فرانسوی، در کتاب «انسان دانشگاهی» به واکاوی این مسئله می‌پردازد.

قدرت، اخلاق و دانشگاه / بهزاد رون | ۱۴:۵۳,۱۳۹۶/۴/۲۱|

فوکو تلقی ما از قدرت و سیاست را از حوزۀ سخت‌افزاری دولت‌ها به فضایی عظیم‌تر و پیچیده‌تر هدایت کرد؛ او با قطعه‌قطعه کردن تاریخ، نگاه ما را به مفهوم قدرت به‌عنوان یک امر دولتی و پلیسی به تلقی ظریف‌تر و پیچیده‌تر از قدرت سوق داد که در همه جا و بدون آنکه حس و درک مناسبی از آن داشته باشیم به شکلی همیشگی و نامحسوس بر ما اعمال می‌شود

قدرت یعنی حضور همگان / جواد كاشی | ۸:۳۵,۱۳۹۵/۱۲/۱۵|

اغلب فیلسوفان دیگر مغرب زمین مثل پوپر، سارتر و... كسانی هستند كه در سنت‌های فكری مشخصی جای دارند. اما آرنت، جزو فیلسوفانی است كه حقیقتا معلوم نیست به چه سنتی تعلق دارد و از این نظر ویژه و منحصر به فرد است.

اراده معطوف به قدرت / فردریش نیچه - مترجم: میترا رکنی | ۹:۴۶,۱۳۹۵/۸/۱۸|

در مورد نیچه بطور کلی و این کتاب بطور خاص صحبت و عدم توافق بسیار است. والتر کافمن، مترجم کتاب خواست قدرت به زبان انگلیسی، معتقد است که تفسیر غالب در مورد این کتاب به عنوان دستاورد سیستماتیک نظرات نهایی نیچه، توسط خواهر او، الیزابت فورستر-نیچه، ارائه گشت. به دنبال این تفسیر در سالهای دهه سی آلفرد بوملر ، که عضو حزب نازی بود، کتاب خواست قدرت را به عنوان شاهکار نیچه معرفی کرد.

قدرت، خطابه، منبر: پژوهشی درباره رابطه خطابه و منبر با قدرت سیاسی در دوران خلافت عباسیان | ۱۰:۴۶,۱۳۹۳/۱۰/۲۴|

این کتاب علاوه بر توصیف وضعیت خطابه و منبر در دوره خلافت عباسی (132-656هـ.ق) به تبیین رابطه خطابه و قدرت و منبر و سیاست در این عصر پرداخته و کارکردهایی را که خطابه و منبر برای نظام خلافت عباسی داشت، مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما