برچسب : قاسم-پورحسن

قاسم پورحسن: دین و عقل در تعارض همدیگر نیستند | ۱۲:۸,۱۳۹۸/۱۰/۱۴|

قاسم پورحسن عضو هسئت علمی دانشگاه شهید بهشتی از انتشار کتاب «الحروف» فارابی با مقدمه و شرح‌هایی از خود خبر داد و گفت: کتاب «الحروف» فارابی در سه باب به همراه مقدمه‌ای به‌نام بازخوانی فلسفی از من ارائه می‌شود. عمدتا فهمی که از این اثر فارابی وجود داشته و دارد مبتنی بر بحث‌های منطقی و حروف یعنی تنظیم مقولات بوده و اصلا الحروف فارابی پاسخی به یک مناقشه درباره مسئله حکمت و شریعت در دنیای اسلام بود که در سال ۳۲۰ تدوین شده و کتابی فوق‌العاده با اهمیت است.

قاسم پورحسن: رهایی از رکود عقلانی با فهم ابن‌سینا و سنت عقلانی | ۱۱:۷,۱۳۹۷/۱۰/۱۱|

دومین همایش «ابن‌سینا و حکمت مشرقی» با موضوع «بازخوانی تأثیر حکمت ایرانی بر فلسفه ابن‌سینا» روز، ۱۰ دی‌ماه، از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ در سالن همایش‌های بنیاد ایرانشناسی واقع در خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران‌شناسی برگزار ‌شد. به همین منظور برای اطلاع از جزئیات این همایش و اهمیتی که در پرداختن به ابن‌سینا وجود دارد با قاسم پورحسن، دبیر علمی این همایش، به گفت‌وگو پرداختیم.

پورحسن: معضل جامعه ما دینداری و بی‌دینی نیست، عقلانیت و اخلاق است | ۱۳:۲,۱۳۹۷/۷/۳۰|

قاسم پورحسن در دومین روز همایش «پرسش از امر دینی در عصر حاضر» گفت: مسئله بنده این است که اگر بتوانیم به گوهر دین دست یابیم معضل ما را حل می‌کند. اما سؤال اینجاست که معضل چیست؟ اولین باری که ماخر در کتاب درباره دین یا در باب دین به کانت جواب داده بود خیلی از توجهات را برانگیخت. جواب ماخر این بود که دین کاملاً متفاوت از ذهن فلسفی شما است و این گونه باید به آن توجه کرد. دین گزاره ریاضی یا علمی نیست، دین وابستگی وجودی شما به یک امر است. اگر این را درنیابید هر تقسیم‌بندی از عقل داشته باشید دچار مشکل می‌شوید. جیمز هم در اراده معطوف به باور همین پاسخ‌ها را داد.

مقالات را یا برای مدارج علمی می‌خواهیم یا برای خرسندی دولت مستقر | ۷:۵۲,۱۳۹۶/۱۲/۵|

موضوع بر سر چیستی دانشگاه‌ها همچنان محل بحث اساتید دانشگاه‌ها و نظریه‌پردازان است. «ماهیت دانشگاه چیست؟ کدام مفهوم از استقلال دانشگاه‌ها مطلوب است؟‌ تاثیر دانشگاه‌های نسل جدید در جامعه چه خواهد بود؟» اینها سوالاتی است که توجه جامعه دانشگاهی را به خود معطوف کرده است. همین هفته گذشته بود که دکتر مهدی گلشنی از سقوط دانشگاه‌ها سخن گفت. این سخنان در مجامع دانشگاهی بازتاب‌های گسترده‌ای یافت.

پورحسن: فهم طباطبایی از امت درست نیست | ۱۰:۴۵,۱۳۹۶/۷/۲۴|

به عنوان ایران شهر» بهانه‌ برگزاری نشست «اندیشه ایرانشهری: توانایی‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها، تهدیدها» از دیدگاه اساتید جامعه‌شناسی و فلسفه شد.

ما در ایران چه نیازی به ابن‌خلدون داریم؟ در گفت‌وگو با قاسم پورحسن | ۸:۵۴,۱۳۹۶/۵/۲۲|

چندی است ابن‌خلدون مورد توجه بیش از پیش متفکران ایرانی قرار گرفته است. برخی برای تشریح انحطاط تمدن اسلامی به او توجه نشان داده‌اند و برخی دیگر برای تولید دانش پشتیبان تمدن‌سازی او را مورد مداقه علمی قرار داده‌اند.

گرفتار توهم تفكر شده‌ایم | ۷:۶,۱۳۹۵/۱۲/۴|

نشست نقد و بررسی ایده پایان تئولوژی با حضور داوری اردكانی، پورحسن غلامرضا كاشی، قانعی‌راد، عبدالكریمی، رحمانیان و شجاعی

قاسم پورحسن نقد نیرومندی بر اندیشه‌های فلسفی‌ نداریم/ جای نقد، انکار می‌کنیم | ۱۱:۱۰,۱۳۹۵/۷/۴|

استاد فلسفه دانشگاه علامه با بیان اینکه جنس نقدی که اکنون وجود دارد اصلا نقد نیست بلکه انکار است، گفت: متأسفانه ما جرأت نمی‌کنیم که اندیشه بزرگان خود را نقد کنیم.

کرامت انسانی در اندیشه متفکرین اسلامی/ جستجوی انسان در حیات معقول | ۱۰:۴۴,۱۳۹۵/۵/۲۰|

قاسم پور حسن، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است: تفاوت بنیادین متفکران اسلامی مانند علامه طباطبایی و علامه جعفری و شهید مطهری، با متفکران غربی در باب «انسان» است.

انحراف مفهوم «بازگشت به خویشتن» در اندیشه سلفی | ۱۱:۱۷,۱۳۹۴/۱۰/۶|

«بازگشت به خویشتن» از جمله مفاهیم اصیل و با سابقه در اندیشه معاصر اسلامی است که توسط اندیشه سلفی به انحراف رفته است. اندیشه تکفیری که در نوع خاصی از گذشته گرایی تعریف می شود، امروز به یکی از مهمترین تهدیدهای منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است، در حالی که آنها از گسترش قلمرو اسلام و هدایت نوع بشر سخن می گویند. خشونت عریان بر علیه مردم عادی، به عنوان عمده ترین تاکتیک گروه های وابسته به اندیشه تکفیری، در یک چارچوب نظری توجیه می شود که از مفاهیم اندیشه معاصر اسلامی تشکیل شده است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما