برچسب : فلسفه-تحلیلی

تقابل فلسفۀ تحلیلی و فلسفۀ قاره‌ای / عبدالرزاق حسامی‌فر - بخش اول | ۱۰:۵,۱۳۹۸/۲/۳۰|

فلسفۀ معاصر را به‌طور عمده به دو بخش تحلیلی و قاره‌ای تقسیم می‌کنند. در فلسفۀ تحلیلی به‌واسطۀ نزاعی که بر سر سهم فیلسوفان هر کشور در شکل‌گیری این سنت فکری وجود دارد، سه گونه تلقی از آن وجود دارد: تلقی انگلیسی-اتریشی، انگلیسی-آلمانی و انگلیسی-آمریکایی. توجه فیلسوفان تحلیلی بیشتر معطوف به مسائل مربوط به منطق، زبان، نظریۀ معرفت و معرفت‌شناسی دانش‌های مختلف از جمله فلسفۀ علم، فلسفۀ اخلاق، فلسفۀ سیاست و فلسفۀ دین است، درحالی‌که فلسفۀ قاره‌ای به مسائل خاصی از قبیل پدیدارشناسی، اگزیستانس انسانی، تفسیر متن، نقد مدرنیته و فلسفۀ تاریخ بیشتر توجه دارد.

فراز و فرود فلسفه تحلیلی در ایران | ۱۲:۳۱,۱۳۹۵/۳/۸|

متن پیش رو گزارشی از فراز و فرود مواجهه با فلسفه تحلیلی در ایران است که با معرفی آثاری در این خصوص به بررسی نگاه های مختلف در مورد فلسفه تحلیلی می پردازد.

رابطه ميان فلسفه و الهيات در دوران پسامدرن / محمد لگنهاوزن ترجمه غلامحسين توكلى | ۱۱:۴,۱۳۹۵/۳/۵|

آن زمانها كه در يك دبيرستان كاتوليك در كوينز نيويورك، محصل بودم، گمان مى‏بردم كه فلسفه هر چند مادر علوم، اما خود خدمتكار الهيات است. محاوره ميان فلسفه و الهيات ظاهرا گاهى شكل دستورهاى بانويى (الهيات) به خدمتكار فاضل و مطيعش را به خود گرفته است. اما اگر هم چنين باشد به آن زمانهاى دور مربوط است. بيشتر فلاسفه و بسيارى از متالهان، حداقل از عصر روشنگرى به بعد در انديشه اروپا، با اين راى كه فلسفه بايد در خدمت الهيات باشد مخالفت كرده‏اند، اما نتيجه، به جاى آن كه رهايى فلسفه باشد، اين بوده كه فلسفه در خدمت فرزندان خود يعنى علوم طبيعى و انسانى قرار گيرد.

«فلسفه تحلیلی چیست؟» نقد می‌شود | ۱۲:۴,۱۳۹۵/۱/۳۰|

کتاب «فلسفه تحلیلی چیست؟» نوشته «هانس یوهان گلوک» با ترجمه یاسر خوشنویس به همت انتشارات ترجمان نقد و بررسی می‌شود. «فلسفه تحلیلی چیست؟» نقد می‌شود

کتاب «فلسفه تحلیلی چیست؟» نقد وبررسی می شود | ۱۲:۰,۱۳۹۵/۱/۲۹|

کتاب «فلسفه تحلیلی چیست؟» نوشته هانس یوهان گلوک با ترجمه یاسر خوشنویس به همت انتشارات ترجمان نقد و بررسی می شود.

بزرگمهر و ترجمه متون فلسفی/ احمد راسخی لنگرودی - بخش ‌اول | ۸:۵۴,۱۳۹۴/۱۱/۶|

منوچهر بزرگمهر، پرچمدار فلسفه تحلیلی در ایران و از پیشروانِ نهضت ترجمه متون فلسفی آشنایی ایرانیان با اندیشه‌های جدید غرب و بنیان‌های دنیای جدید به اواسط دوران قاجار بازمی‌گردد؛ اما این آشنایی زمانی شکلی رسمی به خود گرفت و بیش از پیش دامن گسترد که دانش‌آموختگان فرهنگ جدید بعد از مشروطه وارد میدان شدند و با عرضه آثار خود بنیان‌های فکری و فلسفی غرب را شناساندند. محمدعلی فروغی (۱۳۲۱ـ ۱۲۵۴) ملقب به «ذکاء‌الملک»، ادیب، سیاستمدار و از روشنفکران نامدار ایرانی و به عنوان پیشاهنگ معرفی فلسفه جدید غرب و پیشقراول تحول سبک در زبان فلسفه، در دهه دوم قرن حاضر با انتشار یکی از اصلی‌ترین متون فلسفه مدرن و بنیان تاریخ‌نویسی فلسفه جدید یعنی کتاب «سیر حکمت در اروپا»۱و نیز ترجمه فارسی کتاب روشنگر «گفتار در روش» اثر رنه دکارت (۱۶۵۰ـ ۱۵۹۶) نقش آغازین و مؤثری را در این ماجرا داشته است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما