برچسب : غلامحسین-ابراهیمی-دینانی

ابراهیمی دینانی: اولین کسانی که از نور گفتند ایرانیان بودند | ۱۰:۲۸,۱۳۹۸/۳/۲۷|

غلامحسین ابراهیمی دینانی در این همایش در سخنانی با موضوع میراث حکمت ایرانی گفت: جامعه ای که تاریخ ندارد آن را نمی شناسد بی هویت است. تاریخ آغاز دارد. آغاز تاریخ را اندیشمندان امروز می کوشند در زمان پیدا کنند. آغاز تاریخ در خودِ تاریخ نیست. اگر آغاز نبود، حال و آینده ای هم نبود. آغاز، حقیقت است و همیشه با حال و آینده است و ترک نمی شود چون آغاز است که حالِ آینده را می سازد، پس حقیقت است

ابراهیمی دینانی: خاصیت عشق فراق است | ۱۵:۳۱,۱۳۹۸/۲/۷|

غلامحسین ابراهیمی دینانی، عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران و چهره ماندگار فلسفه در برنامه معرفت که از شبکه چهار سیما پخش می‌شود، در تفسیر اشعاری از مولوی اظهار داشت: بهترین تعریف برای زیبایی، تناسب اندام است. زیبایی تناسب است، حالا تناسب به چه معناست و چرا تناسب زیباست؟ اینجاست که باید از عالم ظاهر به عالم معنی رفت. زیبایی یک امر معنوی است که در همه جا ظاهر می‌شود.

ابراهیمی دینانی: نشانه وجود خداوند در عالم انسان کامل است | ۱۴:۳۸,۱۳۹۷/۱۲/۱۹|

غلامحسین ابراهیمی دینانی، عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران و چهره ماندگار فلسفه در برنامه «معرفت» که از شبکه ۴ سیما پخش می‌شود، در تفسیر مقالات شمس تبریزی اظهار داشت: حروف الفبا ۲۸ حرف است. «الف» مستقیم است و از امتداد مستقیم نقطه، «الف» به وجود می‌آید؛ وساطت و ترکیب، معنی و تلفظ. خود «الف» از معنی آمده است، اگر «الف» نبود، حروف نبود و اگر نقطه نبود، «الف» چگونه به وجود می‌آمد؟

غلامحسین ابراهیمی‌دینانی: محیط به اسرار نبودن دلیل توکل است | ۱۱:۳۶,۱۳۹۷/۱۲/۱۲|

غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، چهره ماندگار و استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران در برنامه تلویزیونی معرفت که شب گذشته از شبکه چهارم سیما پخش شد به شرح مقاله سی‌و‌هفتم از مقالات شمس درباره ابراهیم ادهم پرداخت.

ابراهیمی دینانی: قرآن جایگاه معرفت را قلب می‌داند | ۱۴:۵۱,۱۳۹۷/۱۱/۲۳|

غلامحسین ابراهیمی دینانی، عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران و چهره ماندگار فلسفه در برنامه معرفت که از شبکه چهار سیما پخش می شود، در تفسیر مقالات شمس تبریزی اظهارداشت: ابدیت یعنی بی پایان و بی پایان وراء ندارد. ابدیت یعنی نرسیدن، حالا ابدیت که پایان ندارد ماورائش کجاست، اگر ابدیت ماوراء دارد، ازلیت هم باید ماوراء داشته باشد. کسی نمی تواند به آغاز ازلیت هم برسد چون غیرمتناهی است.

ابراهیمی دینانی: اندیشه، دروازه ورود به جهان معنویت است | ۱۳:۵۱,۱۳۹۷/۱۱/۷|

غلامحسین ابراهیمی دینانی، عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران و چهره ماندگار فلسفه در برنامه «معرفت» که از شبکه ۴ سیما پخش می‌شود، در تفسیر مقالات شمس تبریزی اظهار داشت: این عالم و آنچه در آن است، در برابر عظمت ابدی و ازلی حق تبارک و تعالی، هیچ است. در اینکه خداوند واجب‌الوجود است، تردیدی نیست.

درباره غلامحسين ابراهيمى دينانى يك تيغ دو دم! | ۱۰:۴۲,۱۳۹۷/۱۱/۱|

غلامحسین ابراهیمی دینانی فیلسوف ایرانی است. عمده شهرت وی به علت پژوهش در حکمت اشراق و سهروردی و احیای آن در سال‌های اخیر است...

علوم طبیعی همه نیازهای انسان را برطرف نمی‌کند | ۱۳:۲۰,۱۳۹۷/۱۰/۳۰|

غلامحسین ابراهیمی دینانی، عضو انجمن حکمت و فلسفه ایران و چهره ماندگار فلسفه در برنامه معرفت که از شبکه چهار سیما پخش می شود در تفسیر مقالات شمس تبریزی اظهار داشت: هر انسانی یک جسم و جانی دارد. جسم یک آثاری دارد و جان هم یک آثاری. جسم در مکان و زمان است، وزن هم دارد، اما جان جهنده است. فکر و ذهن از آثار جان هستند و می توانند به هر کجایی که می خواهند بروند.

انسان با کشف لایه‌های باطنی خود قرآن را تأویل می‌کند | ۱۲:۲,۱۳۹۷/۱۰/۲۳|

غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، چهره ماندگار فلسفه، در برنامه معرفت که شب گذشته، ۲۱ دی‌ماه، از شبکه چهارم سیما پخش شد، به طرح بحث در زمینه چیستی زبان قرآن پرداخت و بیان کرد: قرآن به این سؤال که زبان آن چیست پاسخ داده و فرموده است «وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ؛ و ما هیچ رسولی در میان قومی نفرستادیم مگر به زبان آن قوم». لذا رسول خدا(ص) به لسان قوم صحبت کرده است.

غلامحسین ابراهیمی‌دینانی: بطن داشتن قرآن به دلیل وجود لایه‌لایه انسان است | ۱۲:۱,۱۳۹۷/۱۰/۱۵|

غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، چهره ماندگار غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، چهره ماندگار فلسفه در برنامه معرفت که شب گذشته، چهاردهم دی‌ماه، از تلویزیون پخش شد به بحث در زمینه اهمیت و جایگاه قرآن پرداخت. وی بیان کرد: جایگاه قرآن یعنی جایگاه کلام خدا و چیزی هم بالاتر از کلام خدا وجود ندارد. لذا جایگاه قرآن بسیار رفیع است. کلام به خودی خود بسیار مهم است و کلام خدا که مافوقی برای آن متصور نیست به طریق اولی جایگاه رفیعی دارد. اما آیه به آیه، مفردات، جملات و اشارات قرآن را فهمید. در قرآن عبارات، اشارات، لطایف و حقایق وجود دارد که هر کدام با یکدیگر متفاوت است.فلسفه در برنامه معرفت که شب گذشته، چهاردهم دی‌ماه، از تلویزیون پخش شد به بحث در زمینه اهمیت و جایگاه قرآن پرداخت. وی بیان کرد: جایگاه قرآن یعنی جایگاه کلام خدا و چیزی هم بالاتر از کلام خدا وجود ندارد. لذا جایگاه قرآن بسیار رفیع است. کلام به خودی خود بسیار مهم است و کلام خدا که مافوقی برای آن متصور نیست به طریق اولی جایگاه رفیعی دارد. اما آیه به آیه، مفردات، جملات و اشارات قرآن را فهمید. در قرآن عبارات، اشارات، لطایف و حقایق وجود دارد که هر کدام با یکدیگر متفاوت است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما