برچسب : غزالی

غزالی و فلسفه اسلامی / رضا داوری اردکانی | ۱۰:۴۴,۱۳۹۸/۶/۳۰|

ظاهراً جایگاه غزالی در تاریخ فلسفۀ اسلامی معلوم است. بسیاری کسان، گمان می کنند که او با فلسفه مخالفت کرده و آن را از سیر و پیشرفت باز داشته است. در اینکه کتاب تهافت الفلاسفة، متضمن مطالب کلامی ضد فلسفه و احکام فقهی مشعر بر انتساب آراء فلاسفه به کفر و بدعت است، تردید نمی توان کرد.

تأملاتی پیرامون دلایل مخالفت غزالی با فلسفه یا فلاسفه | ۸:۵۷,۱۳۹۶/۱۲/۲۳|

پیرامون مخالفت غزالی با فلسفه یا فلاسفه، هم از طرف خود غزالی و موافقانش و هم از طرف مخالفان او، انگیزه های مختلفی بیان شده است. غزالی و موافقان او، آنگونه وانمود میکنند که او صرفاً با انگیزة دینی و شرعی و برای رضای حق، به مخالفت و در نهایت تکفیر فلاسفه اقدام کرده است؛ هر چند برخی مخالفان بر این انگیزه صحه گذاشته اند، لیکن مورد وفاق همه نیست و مخالفان معتقدن

خواص پیامبری / محمد عفیفی - ترجمه موسی ملایری | ۱۲:۲۲,۱۳۹۶/۱۰/۴|

یکی از زوایای درخشان فلسفه ابن‌سینا تلاش ستودنی او برای ارائۀ تبیینی فلسفی از وحی و نبوت است. اگرچه آغازگر این ماجرا فارابی بود؛ اما ابن‌سینا سهم برجسته‌ای در گسترش و تعمیق آن داشته است.

سعادت عظمی از منظر غزالی / عین الله خادمی | ۱۲:۳۳,۱۳۹۶/۶/۱۲|

مسئلۀ اصلی این پژوهش این است که از منظر غزالی ملاک های اصلی سعادت عظمی چیست؟ روش تحقیق آن توصیفی تحلیلی است. غزالی در مکتوبات مختلف خویش ملاک های متعددی برای وصول به سعادت عظمی و تحقق آن بیان می کند

ساحت ارادی نفس در نظر غزالی / زهرا پورسینا | ۱۲:۴۲,۱۳۹۶/۵/۱۸|

در مقاله پیش رو دیدگاه غزالی در خصوص ساحت ارادی نفس مورد بررسی قرار می گیرد. غزالی ساحت ارادی انسان را در دو سطح حیوانی و انسانی مورد توجّه قرار می دهد. به کارگیری تعابیری چون قوّه عامله، عقل عملی، قدرت، و اراده از سوی او در اطلاق به ساحت ارادی نفس انسانی مسئله مهم حیث معرفتی یا تحریکی داشتن عقل عملی را پیش می کشد که بررسی موضوع نشان دهنده اعتقاد غزالی به تعلّق عقل عملی به ساحت معرفتی و تأکید بر نقش تحریکی آن در انجام افعال است.

غزالی و یک نبیرۀ ناخوانده به نام سکولاریسم / اسماعیل نوشاد | ۱۱:۱۶,۱۳۹۶/۱/۲۳|

بحثی در باب تاثیر ابن رشدیان در به وجودآمدن سکولاریسم این یادداشت کوتاه به‌ هیچ‌ عنوان قصد ندارد ادعا کند که سکولاریسم نتیجۀ ناخودآگاه کارهای فکری غزالی و ابن‌رشد است، مطمئناً در دوران رنسانس عوامل عدیده‌ای مانند اقتصاد بورژوازی، اومانیسم فرهنگی و هنری عصر رنسانس، پیش‌گامان علوم تجربی جدید مانند گالیله، نهضت پروتستانتیسم و... نقش داشته‌اند

بازگشت غزالی به تدریس در عصر سنجر / عباس احمدوند | ۱۱:۰,۱۳۹۵/۱۲/۲۱|

امام محمد غزالی از شخصیت های برجسته علمی درتاریخ اسلام که افکار وآثار او علاوه بر تأثیر در علم و سیاست زمانه خویش، بر سده های پس از خود نیز موثر واقع شد و حیات فکری او داوری های گوناگونی را درطول تاریخ به خود دید.

نوقان در تاریخ /دکتر محمدحسن ابریشمی | ۹:۲۳,۱۳۹۵/۱۲/۸|

غزالی در آثار خود از طوس یاد کرده اما از«نوقان» سخنی نگفته است. از باب نمونه در نامه پند‌آموز به سلطان سلجوقی (ظاهراً به غیاث احمدبن‌محمد سلجوقی، حکومت ۴۹۸-۵۱۱‌ هجری)،۸ اشاره‌ای به خشکسالی طوس در پریشانی اهالی دارد: «ایزد تعالی ملک اسلام را از مملکت دنیا برخوردار کناد… که یک ساعت عدل برابر صد سال عبادت است.

تمدن اسلامی؛قبل و بعد از غزالی | ۸:۲۶,۱۳۹۵/۱۰/۱۸|

روح‌الله اسلامی، عضو هیات‌علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی در سومین جلسه از درس‌گفتار اندیشه ایرانشهری در افق مکتب خراسان که 15 دی‌ 1395 در پژوهشکده ثامن برگزار شد، گفت: «امام محمد غزالی در جهان اسلام آنقدر مهم است که می‌توان تمدن اسلامی را به دو دوره قبل و بعد از غزالی تقسیم کرد.»

فقر غزالی شناسی در ایران / حسن انصاری | ۹:۳,۱۳۹۵/۹/۷|

غزالی یکی از معدود عالمان تمدن اسلامی است که آثار و تفکرش مرزهای جهان اسلام را در نوردید و حتی در مغرب زمین تعدادی از آثارش از سده های میانه و قبل از عصر جدید مورد توجه قرار گرفت.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما