برچسب : عشق

«عشق و جایگاه آن در زیست‌ جهان ایرانی» در گفت‌وگو با مقصود فراستخواه | ۱۰:۴۴,۱۳۹۸/۹/۴|

«گالوپ در گزارش 2019، درباره احساسات و عواطف در کشورهای مختلف، پیمایش‌هایی را انجام داده است، در یکی از گزارش‌های خود(GALLUP GLOBAL EMOTIONS 2019) به این امر پرداخته که مردم در کشورهای مختلف چقدر تجربه‌های احساسی لذت‌بخش و مثبت و چقدر تجربه‌های عاطفی منفی داشته‌اند. آمار این مؤسسه نشان می‌دهد که ایران جزو 10 کشوری است که پاسخگویانش بیشترین تجربه‌های منفی عاطفی را ابراز داشته‌اند؛ یعنی بعد از چاد و نیجریه و سیرا لئون و عراق، ایران قرار دارد و این بسیار نگران‌کننده است.

گر نبودی عشق / سید علی محمد سجادی | ۱۰:۳۶,۱۳۹۶/۱۱/۳۰|

سرود و خوش سرود که: «گر نبودی عشق هستی کی بدی» نه تنها دستمایه عارفان و شاعران و بیدلان که زیربنای هستی عشق است و یکی از سرسپردگان غمزه غمازه او که خود سلسله جنبان دگر دلباختگان است و خواهد بود مولاناست.

شادی در غزلیّات شمس تبریزی با تکیه بر عوامل عرفانی | ۸:۵۸,۱۳۹۶/۹/۸|

با وجود آنکه مولوی پرورده ی دوران آشوب زده ای چون دوران مغول است، تحت تأثیر تعالیم پدرش، بهاء ولد، و استادش، محقق ترمذی، و به ویژه شمس تبریزی، با سلوک در تصوّف بسطی و عرفان عاشقانه، شادی و طرب را درون خود جاری ساخت و در غزلیّات شمس بازتاب داد.

عشق از دیدگاه مولانا جلال الدین محمد بلخی / شیرین بیانی | ۷:۵۸,۱۳۹۶/۷/۱|

مرا حق از می عشق آفریدست همان عشقم، اگر مرگم بساید (دیوان شمس) نظریات عرفانی، فلسفی مولانا در مجموع، بر یک اصل استوار است و آن «وحدت وجود» است. ارکان این اصل عبارت است از: هستی و نیستی، عشق، جمع و تفریق، تضاد، انسان کامل.

عشق به‌مثابۀ دوستی کامل / سایمون می، ترجمه محمدحسن ترابی | ۹:۲۴,۱۳۹۶/۵/۲۲|

ارسطو (۳۸۴-۳۲۲ قبل از میلاد) عشق را برای این جهان احیا می‌کند: برای طبیعت، زمان، و شخصیت انسان. ارسطو عشق را پیوندی بین افراد برای شکوفایی۱ آنها می‌داند، نه آن‌گونه که در سمپوزیوم افلاطون می‌خوانیم، شیوه‌ای برای نگاه به فراتر از فرد و به واقعیت بی‌انتهای زیبایی محض.

تقابل عقل و عشق از دیدگاه عطار / شهین اوجاق علیزاده | ۱۱:۵۷,۱۳۹۶/۲/۲۷|

سخن از تقابل میان عاطفه ازلی بی زوال شورآفرین عشق است و بارقه نخستین خلقت یعنی عقل. دو مقوله ای که همواره تعارض آن دو از مهم ترین مسایل مورد بحث در طول تاریخ عرفانی ادب فارسی بوده است. موضوعی که پژوهش ها و نقدهای بسیاری در پی داشته است.

نگاهی به مقوله زن،عشق و ازدواج در شاهنامه/ مریم سیوندی پور | ۱۱:۴۹,۱۳۹۵/۱۱/۲۳|

شاهنامه، نماینده بزرگی وبزرگی‌هاست. مجموعه ای است با پیوندواحد و وحدت تمام وهمه اجزای آن هم در این خصوصیت سهیم اند. “فردوسی” سراینده چیره دست کتاب، بر این راز، به خوبی آگاه است وقدرت به هم پیوستن این همه عظمت را دارد، بی ­آن که در دست، لغزش و درچشم، خیرگی ودر اندیشه، سستی احساس کند.

انسان, عشق, شهادت / سید یحیی یثربی | ۸:۴۳,۱۳۹۵/۸/۸|

گاهی انسان چنان بزرگ می شود، که خدا را هم در گنجایش بزرگواری خود قرار می دهد. مگر نه این است که حضرت حق در عرش،کرسی،زمین و زمان نمی گنجد،اما در دل انسان می گنجد. انسان،از صورت تا معنا، از خلق تا حق،از صفر تا بی نهایت،و از هیچ تا همه چیز را در امکان دارد. کائنات، یک قبیله بیشتر ندارند؛ و آن انسان است. فرمان حضرت حق به قدوسیان-گه برگزیدگان آفرینش بودند- تا آدم را سجده آرند، تشریعی بود که از تکوین، آب می خورد؛ زیرا که ظهور آدم، آیینه کائنات را جلا می داد و کالبد هستی را جان می بخشید.

سلسله نشست های «عشق، دوستی و معنا» برگزار می شود | ۹:۵۵,۱۳۹۵/۷/۱۷|

سلسله نشست های «عشق، دوستی و معنا» با تدریس امیرعباس علی زمانی عضو گروه فلسفه دین دانشگاه تهران برگزار می شود.

نظریه «عشق» در متون کهن عرفانی / بهمن نزهت | ۱۴:۵,۱۳۹۵/۷/۶|

در تاریخ عرفان و تصوف اسلامی، واژه عشق در طرح تقریباً منسجم و نظام یافته ای سیر و تطور متعالی و رو به کمال داشته است. در سراسر این تحول و تطور، ما شاهد تبیین و تشریح روان شناختی و فلسفی ماهیتِ عشق هستیم که مبتنی بر شهود و مکاشفات درونی صوفیه و سرشار از اندیشه های غنی و احساسات و عواطف شورانگیز عرفانی است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما