برچسب : عبدالحسین-خسروپناه

حکمت متعالیه چقدر می‌تواند پاسخگوی مسائل امروز ما باشد؟ | ۹:۴,۱۳۹۷/۲/۳۱|

هر دانش بشری در بستر تاریخ، سیرتکاملی پیدا می‌کند؛ چرا که بشر پیوسته با پرسش‌ها و مسائل جدیدی مواجه می‌شود؛ برای مثال، مسأله اصالت وجود و اعتباریات ماهیت آنگونه که در عصر ملاصدرا برجسته بود، در عصر ابن‌سینا، فارابی و شیخ‌اشراق موضوعیت نداشته است یا مثلاً ملاصدرا برای نخستین بار مبحث حرکت را که تا پیش از آن جزو طبیعیات بود، وارد الهیات می‌کند و نگاهی الهیاتی از حرکت ارائه می‌دهد و نهایتاً در پس این نگاه، حرکت جوهری را اثبات و با اثبات آن، به برهانی برای اثبات وجود خدا می‌رسد.

زبان دین با زبان علم طبیعی متفاوت است - بخش دوم | ۸:۸,۱۳۹۶/۱۱/۲۳|

کرسی مناظره «علم طبیعی دینی، امکان یا امتناع» با حضور مهدی گلشنی، دکتری فیزیک با گرایش ذرات بنیادی از دانشگاه فلوریدا و موسس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، پنجشنبه پنجم بهمن ماه در سالن اجتماعات دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد. بخش اول این مناظره روز پنجشنبه 19 بهمن ماه در همین صفحه منتشر شده بود. اکنون بخش دوم این نشست علمی پیش روی شماست.

علم طبیعی دینی؛ امکان یا امتناع؟ | ۷:۵۴,۱۳۹۶/۱۱/۲۱|

کرسی مناظره «علم طبیعی دینی، امکان یا امتناع» با حضور مهدی گلشنی، دکتری فیزیک با گرایش ذرات بنیادی از دانشگاه فلوریدا و موسس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، پنجشنبه پنجم بهمن ماه در سالن اجتماعات دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد. در ادامه مشروح بخش اول این مناظره از منظرتان می‌گذرد.

وحدت حوزه و دانشگاه یا تعامل علم و دین؟ | ۸:۳۴,۱۳۹۶/۱۰/۳|

حجت‌الاسلام خسروپناه در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی درخصوص تعامل علم و دین به‌عنوان بستر تحقق وحدت حوزه و دانشگاه به سخنرانی پرداخت. او در این سخنرانی با رد یکی‌شدن حوزه و دانشگاه تعبیر تعامل را عنوان شایسته‌تری دانست و بر همین اساس به بحثی پیرامون نحوه تعامل دین اسلام با علوم در سه حوزه طبیعی، مهندسی و انسانی پرداخت و دیدگاه خود را در این‌باره مطرح کرد. او با تقسیم‌بندی علم به سه دسته علوم طبیعی و مهندسی و انسانی به بحث در رابطه با تعامل اسلام با این سه دسته و چگونگی بستر‌سازی وحدت حوزه و دانشگاه پرداخت.

اندیشه و زیست «علی شریعتی» در گفت‌وگو با دکتر خسروپناه | ۱۰:۲۹,۱۳۹۶/۹/۴|

دوم آذر هشتاد و چهارمین سالگرد ولادت علی شریعتی است. شخصیتی که از زمان حیاتش بحث‌هایی جدی در میان موافقان و مخالفانش شکل گرفت. برخی مخالفانش مثل مجاهدین خلق بعدها به موافقان او تبدیل شدند و برخی موافقانش اکنون از منتقدان اصلی او به شمار می‌روند.

زیباکلام: علوم انسانی خریداری ندارد/ گلشنی: زمینه را آماده کنیم | ۱۳:۲۲,۱۳۹۶/۸/۷|

سومین برنامه گستره شریعت، با حضورحجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، صادق زیباکلام، مهدی گلشنی و با اجرای قاسم پورحسن با موضوع «علوم انسانی و ایران» پخش شد.

در دیدار با دوگین چه‌گذشت؟در گفت‌وگو با عبدالحسین خسروپناه | ۹:۲۵,۱۳۹۶/۷/۱۸|

کنفرانس «انقلاب و تحول در اندیشه‌ها و تاریخ اسلامی» با همکاری بنیاد مطالعات اسلامی روسیه و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و با شرکت جمعی از اساتید و پژوهشگران ایران و روسیه و برخی کشورهای دیگر در مسکو برگزار شد. غلامرضا اعوانی، عبدالحسین خسروپناه و سیدجواد میری در این کنفرانس حضور داشتند. در کنار این کنفرانس حجت‌الاسلام خسروپناه، رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران عصر روز جمعه گذشته در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو با پروفسور دوگین اندیشمند روسی دیدار و گفت‌وگو کرد. الکساندر دوگین، فیلسوف روسی 55 ساله و نویسنده کتاب «تئوری چهارم سیاست» با ایدئولوگ «اورآسیاگرایی» از تاثیرگذاران در سیاست خارجی پوتین به شمار می‌رود و به نوعی دیپلماسی اندیشه‌ای روسیه را پیگیری می‌کند.

خسروپناه: بندگی عاقلانه؛ تعبد حکیمانه | ۱۲:۳۷,۱۳۹۶/۶/۱۱|

پیوند وثیقی میان شناخت انسان و شناخت خدا وجود دارد و انسان باید در کنار «معرفت نفس» به «معرفت رب» هم بپردازد. معبر تعبد حکیمانه و بندگی عقلانی، شناخت انسان و شناخت خدا است و این نقطه است که «قربان» و «عرفه» را به هم گره می‌زند.

حجت‌الاسلام خسروپناه: مهمترین دستاورد حکمت اشراق نظریه عشق است | ۹:۱۸,۱۳۹۶/۵/۱۰|

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: برای جلوگیری از انحطاط اخلاقی و اجتماعی مهمترین دستاورد حکمت اشراق نظریه عشق است که می‌گوید نورالنوار زیباترین نور است و عشق و جمال با هم آمیخته شده است.

گفت وگو با عبدالحسین خسروپناه؛ ریشه تمدن اسلامی، حکمت است | ۱۳:۲,۱۳۹۶/۳/۲۹|

رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: اولین و ابتدائی ترین گام در مسیر نیل به تمدن نوین اسلامی؛ دست یابی به اراده و همت جمعی انسانها، به خصوص در میان نخبگان و اندیشمندان است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما