برچسب : صوفیان

شیخ ابوسعید میهنی از متقدمان صوفیان ایرانی | ۱۰:۲۸,۱۳۹۸/۵/۲۲|

ادموند بوزوورث – مترجم: علی پیرنیا در سدۀ چهارم / دهم، تصوف وارد مرحلۀ تازه ای شده بود و تشکیل حلقه های خصوصی انس در محضر پیران یا مشایخ، که پیشوایان روحانی به حساب می آمدند، رونقی داشت. «مریدان» و «شاگردان» در جستجوی کسب فیض از «مرشدها»یی بودند که مراحل عارفانه را طی کرده بودند. بسیاری از این گروه ها یا حلقه ها مرکز ثابتی نداشتند، مریدان همه جا از پی پیران طریقت می رفتند که دائم در راه بودند.

ریشه‌یابی تاریخی «سوختن» انسان کامل در فرهنگ صوفیانه | ۱۱:۱۱,۱۳۹۷/۶/۲۵|

در اواخر سده سوم هجری، متون عرفان و تصوف اسلامی شاهد آفرینشِ بن‌مایه مشهوری به نام «شمع و پروانه» با مضمون «سوختن» و «ایثار» بود که به تدریج در دیوان شعرای صوفی به کار رفت و در فرهنگ و ادبیات ایران تا دوره‌ی معاصر، گسترش کم‌نظیری یافت و کلیشه شد. نظریه‌هایی درخصوص منشأ مضمون «سوختن» ارائه شده است

کرامات صوفیه / سید نعمت الله تقوی بهبهانی | ۱۰:۱۳,۱۳۹۶/۱۰/۹|

پیشوایان مکاتب دینی گاه برای اثبات درستی گفتار و دعاوی خود کارهای خارق العاده یی از خود نشان می دادند تا ارتباط خود را با عالمملکوت عملاً نشان دهند. معجزات پیامبران که به قصد تحدّی با منکران بود از این گونه است. در تصوف و عرفان خرق عادت های فراوانی از مشایخ صوفیه نقل شده است. در این نوشتار به تحلیل این دعاوی می پردازیم و انگیزه ی صوفیان را از طرح مسأله ی کرامات صوفیانه بررسی می کنیم.

پرستش زیبایی در آیین مانوی وعرفان جمالی / هانری کربن | ۸:۵۳,۱۳۹۵/۴/۳۰|

مانویت، آیین مانی، پیامبر ایرانی است. این آیین در قرن سوم پس از میلاد در بین النهرین ظهور یافت. زیبایی و تئوری های مربوط به آن در این آیین در قالب های متفاوتی همچون نقاشی، خوشنویسی، موسیقی، کتاب نگاری، شعر و سرود تجلی یافته است. زیبایی شناسی در هنر مانوی ابزاری برای رستگاری روح و رسیدن به بهشت نور است. این نوشته ترجمه و تلخیص از مقاله هانری كربن با عنوان «آیین مانوی و مذهب زیبایی» می باشد، كه نخستین بار در كتاب Herne، شماره ویژه هانری كربن، منتشر گردید و سپس در كتاب «امام غایب» با كوشش كریستیان ژامبه و با مقدمه ای از او، چاپ مجدد گردید.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما