برچسب : شیخ-اشراق

بازتاب اندیشه امشاسپندان در نظریه ارباب انواع شیخ اشراق | ۱۱:۴۹,۱۳۹۹/۵/۲۹|

این پژوهش با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوا میزان آثار و نشانه‌های مستقیم و غیرمستقیم پنج امشاسپند را در مجموعة مصنفات شیخ اشراق بررسی میکند. پس از استقراء ویژگیهای عمومی و اختصاصی امشاسپندان با رجوع به منابع و متون مزدایی مانند اوستا، بندهش و سایر متون علمی و تحلیلی، به جستجوی این ویژگیها در آثار سهروردی پرداخته، همة مواردی را که ضمن آنها بصراحت از این امشاسپندان نامی بمیان آمده و نیز تمامی مواردی که ویژگیهای عمومی و اختصاصی امشاسپندان را دربردارند استخراج و شمارش کردیم

حكیم مشرقی یا فیلسوف مغربی | ۱۱:۱,۱۳۹۹/۵/۱۳|

در آستانه بزرگداشت شهاب‌الدین سهروردی، نشست هفتگی شهر كتاب روز سه‌شنبه هفتم مرداد ماه به معرفی دو كتاب «تبارنامه اشراقیان» كه برگزیده دوره پنجم جایزه دكتر مجتبایی بوده و «ساختار منطقی فلسفه‌های اشراقی» اختصاص داشت و با حضور زهرا زارع، سیده زهرا مبلغ و علی‌اصغر محمدخانی برگزار شد.

تاثیر مهم شیخ اشراق بر حکمای بعد از خود | ۱۴:۳۰,۱۳۹۹/۵/۱۱|

نشست مجازی روز بزرگداشت «شیخ شهاب الدین سهروردی» چهارشنبه ۸ مرداد ماه ۹۹ با حضور و سخنرانی حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و ‏مفاخر فرهنگی، مهدی محقق رئیس هیئت‌ مدیره انجمن، احمد تمیم داری استاد دانشگاه علامه طباطبایی و حسن سید عرب عضو ‏هیئت‌علمی دانشنامه جهان اسلام برگزار شد

شیخ اشراق؛ مهجور در سرزمین مادری | ۱۴:۱۳,۱۳۹۹/۵/۸|

هشتم مردادماه روز بزرگداشت شیخ اشراق، شهاب‌الدین یحیی سهروردی (۵۴۹ـ۵۸۷قر۱۱۵۴ـ۱۱۹۱م) مهم‌ترین فیلسوف مسلمان بین دوره ابن‌سینا و ابن‌رشد است در حقیقت مکتب اشراقی در جهان فلسفه اسلامی با سهروردی شناخته می‌شود.

دفاع جانانه شیخ اشراق از فلسفه و حکماء / نجفقلی حبیبی | ۱۴:۱۱,۱۳۹۹/۵/۸|

بحث بر سر دفاع سهروردی است از فیلسوفان؛ اما درابتدا به لحاظ تاریخی باید به چند نفر از بزرگان عرصه فلسفه و علم توجه داشته باشیم: اول ابن سینا است که تقریبا 58 سال عمر کرده است، تولد او در 370 و وفاتش در 428 هجری است. یکی شیخ اشراق است که فقط 38 سال عمر کرده و تولد او در 549 و وفات او در 587 هجری است که این روزها سالروز تولد سهروردی است و دیگری غزالی است که به شدت به فیلسوفان حمله کرده و کلا 55 سال عمر کرده است.

جوهره انتقادی اندیشه سهروردی / فرزاد نعمتی | ۱۰:۴۴,۱۳۹۹/۵/۸|

شیخ اشراق، شهاب‌الدین یحیی بن حبش سهروردی (۵۸۷ ـ ۵۴۹ ه.ق) اهل سهرورد زنجان از نامدارترین متفكران ایرانی است كه می‌توان به ‌درستی او را از بزرگ‌ترین اندیشمندان دنیای اسلام نیز دانست. دكتر مجدالدین كیوانی در مقدمه‌ای كه بر ترجمه‌اش از كتاب «سهروردی و مكتب اشراق» نوشته است درباره عظمت جایگاه شیخ اشراق چنین می‌نگارد:«نبوغ، عمق و وسعت فكر، استقلال اندیشه، خلاقیت و نوآوری، قدرت تركیب افكار و آرای مختلف، نگرش جهانشمول، نیروی بیان و ذوق و تسلط در زبان‌های عربی و فارسی شیخ اشراق را در تاریخ تفكر جایگاه ویژه و ممتازی بخشیده كه از بسیاری جهات قابل قیاس با جایگاه دیگران نیست.»

گفت ‌وگو با غلامحسین ابراهیمی دینانی در روز بزرگداشت شیخ اشراق | ۱۰:۴۰,۱۳۹۹/۵/۸|

«آن شهاب را آشكارا كافر می‎گفتند آن سگان. گفتم: حاشا شهاب كافر چون باشد؟ چون نورانی است» (مقالات شمس تبریزی، تصحیح محمد‌علی موحد، ص 275) شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرك ابوالفتوح سهروردی، ملقب به شیخ مقتول یا شیخ اشراق، اهل روستایی نزدیك به زنجان است. شهرزوری تاریخ تولد او را 545 یا 550 هجری قمری ذكركرده.

اشراقی سهرورد / نجفقلی حبیبی | ۱۰:۳۴,۱۳۹۹/۵/۸|

ما ایرانیان در تاریخ فلسفه اسلامی سه فیلسوف سرشناس بزرگ داریم: ابن‌سینا، سهروردی، ملاصدرا. البته حق این بود كه فارابی نیز منظور می‌شد. متاسفانه در طول تاریخ این اتفاق نیفتاده است، گرچه همه فارابی را بزرگ می‌دانند و حتی خود سهروردی در نقل مطلب از فارابی از او به‌ منزله كسی یاد می‌كند كه گزافه‌گویی نمی‌كند و هرآنچه می‌گوید دقیق و متقن است.

شیخ اشراق و هورخش / حسن بلخاری | ۱۰:۲۲,۱۳۹۹/۵/۸|

الف) جایگاه هورخش در نظام نوری نکته اول: سهروردی در حکمه‌الاشراق عوالم را منحصر در چهار عالم دانسته: «انوار قاهره، انوار مدبره، برزخیان و صور معلقه ظلمانیه و مستنیره فیها.»۱ جهان برازخ (شامل کواکب و عناصر بسیط و مرکبات مادی) می‌شود و صور معلقه ظلمانیه و مستنیره همان عالم مثال است.

تأثیرپذیری شیخ اشراق از حکمت خسروانی / مجتبی جلیلی مقدم | ۱۱:۴۰,۱۳۹۹/۳/۲۶|

شیخ اشراق در نقطۀ تقاطع اندیشه ها و افکار جای دارد و بینش بلندش او را بر آن داشت تا حقایقی را که در آن مکتب های فکری قرار داشت در منظومۀ فکری خویش هضم کند. در این میان، حکمت خسروانی و ایران باستان، که بعد از ورود اسلام به ایران هنوز پابرجا بود، جایگاه ویژه ای داشته و اندیشۀ شیخ اشراق را تحت تأثیر خود قرار داده است، به گونه ای که او این حکمت را یکی از نمادها و ظهورات حقیقت خالده می داند، و از این رو آن را یکی از منابع اصلی خویش در تأسیس حکمت اشراق قرار می دهد.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما