برچسب : شیخ-اشراق

نقدی بر تبارشناسی اشراقیان | ۹:۴۷,۱۳۹۸/۷/۷|

شیخ اشراق در کتاب المشارع والمطارحات، خود را وامدار میراث معنوی و حکمی کهنی می داند که از خمیره مقدسه (ازلی) نشأت گرفته و در قالب دو شاخه شرقی (ایرانی) با محوریت ذوق و شهود و شاخه غربی (یونانی) با غلبه بحث و برهان تداوم یافته و سرانجام در حکمت ممزوجه حکمای مشرقی تجلی یافته و به او رسیده است.

بحث سرچشمه های حکمت ایرانی در حکمة الاشراق همچنان باز است | ۱۳:۳۷,۱۳۹۸/۵/۱۲|

حسن بلخاری قهی، رئیس انجن آثار و مفاخر فرهنگی عصر روز گذشته ۸ مردادماه در مراسم افتتاحیه همایش ملی «حکمت اشراقی در پرتو آراء و آثار شهاب‌الدین سهروردی» که به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و همکاری کمیسیون ملی یونسکو – ایران و دانشگاه آزاد اسلامی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد

سهروردی جسم را جوهر واحدی می داند/ اختلاف مکتب مشاء و مکتب اشراق | ۱۳:۳۴,۱۳۹۸/۵/۱۲|

سید صدرالدین طاهری استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، روز گذشته ۸ مردادماه در همایش ملی «حکمت اشراقی در پرتو آراء و آثار شهاب‌الدین سهروردی (شیخ اشراق)» که به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و همکاری کمیسیون ملی یونسکو – ایران و دانشگاه آزاد اسلامی در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، به ارائه مقاله خود با عنوان گزارش و بررسی انتقادی نظر سهروردی درباره جوهر جسمانی پرداخت.

سهروردی در تفسیر عرفانی اسطوره ها بی نظیر است | ۱۳:۳۳,۱۳۹۸/۵/۱۲|

بهمن نامور مطلق عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی عصر روز گذشته ۸ مردادماه در مراسم افتتاحیه همایش ملی «حکمت اشراقی در پرتو آراء و آثار شهاب‌الدین سهروردی» که به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و همکاری کمیسیون ملی یونسکو – ایران و دانشگاه آزاد اسلامی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد

کثرت منابع اندیشه سهروردی به تفکر التقاطی منجر نمی شود | ۱۳:۳۱,۱۳۹۸/۵/۱۲|

احد فرامرز قراملکی استاد دانشگاه تهران عصر روز گذشته ۸ مردادماه در همایش ملی «حکمت اشراقی در پرتو آراء و آثار شهاب‌الدین سهروردی» که به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و همکاری کمیسیون ملی یونسکو – ایران و دانشگاه آزاد اسلامی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، به ارائه مقاله خود با عنوان سهروردی و پارادایم منطق ارسطویی ـ سینوی پرداخت

سهروردی در میانه منطق وحی و منطق ارسطویی ایستاده است | ۱۳:۳۰,۱۳۹۸/۵/۱۲|

بابک عالیخانی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عصر روز گذشته ۸ مردادماه در همایش ملی «حکمت اشراقی در پرتو آراء و آثار شهاب‌الدین سهروردی» که به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و همکاری کمیسیون ملی یونسکو – ایران و دانشگاه آزاد اسلامی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، به ارائه مقاله خود با عنوان نکاتی در باب منطق اشراقی پرداخت

سهروردی علم توحیدی ایران باستان را احیا کرده است | ۱۳:۲۸,۱۳۹۸/۵/۱۲|

رضا کوهکن، دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عصر روز گذشته ۸ مردادماه در همایش ملی «حکمت اشراقی در پرتو آراء و آثار شهاب‌الدین سهروردی» که به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و همکاری کمیسیون ملی یونسکو – ایران و دانشگاه آزاد اسلامی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، به ارائه مقاله خود با عنوان دقایقی در باب پروژه احیاء در نزد سهروردی پرداخت

سهروردی معتقد بود حکمت یونان و ایران یکی بوده است | ۱۳:۲۶,۱۳۹۸/۵/۱۲|

غلامرضا جمشیدنژاداول، پژوهشگر تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی در همایش ملی «حکمت اشراقی در پرتو آراء و آثار شهاب ‌الدین سهروردی» که به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و همکاری کمیسیون ملی یونسکو در ایران و دانشگاه آزاد اسلامی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، به ارائه مقاله خود با عنوان نور و ظلمت در حکمة الاشراق سهروردی با توجه به شرح قطب الدین شیرازی پرداخت

سهروردی جمع بین حکمت بحثی و ذوقی بود | ۱۲:۴,۱۳۹۸/۵/۱۲|

علامرضا اعوانی سه شنبه شب در همایش ملی «حکمت اشراق در پرتو آراء و آثار شیخ اشراق» در مرکز انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در تهران گفت: علم جدید علم عرضی است که در آن مبحثی به نام فرسته شناسی جایگاهی ندارد. حکمت اشراقی اما حکمتی طولی است که در آن فرشته تعریف می شود. سهروردی وجود فرشته را از طریق همین طبیعیات در حکمت طولی خود اثبات می‌کند.

سهروردی متاثر از حکمت ایران باستان است | ۱۲:۳,۱۳۹۸/۵/۱۲|

مهدی محقق سه شنبه شب در همایش ملی «حکمت اشراق در پرتو آراء و آثار شیخ اشراق» در مرکز انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در تهران برگزار شد به ایراد نکات خود در شرح اندیشه‌های شیخ اشراق پرداخت و گفت: شیخ اشراق همان کسی است که کتاب نفیس حکمت الاشراق را نوشته و موسس مکتب اشراقی در فلسفه اسلامی است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما