برچسب : شاهنامه

آیا رستم، سهراب را شناخته بود؟ / ابوالفضل خطیبی | ۱۲:۵۴,۱۳۹۸/۷/۲|

از گذشته‌‌های دور تا به امروز، نقالان همواره داستان «رستم و سهراب» را بازگو كرده‌‌اند و مردم را به پای سخن خود كشانده‌‌اند. گفته‌‌اند كه در روستاها، مردم پول یا كالایی به نقال می‌‌دادند تا از كشتن سهراب چشم‌‌پوشی كند؛ یا هنگامی كه نقال به بخش «سهراب‌‌كشان» می‌‌رسید، برخی كه شنونده‌‌ی او بودند، بیرون می‌‌رفتند تا رویداد دردناك كشته شدن سهراب را نشنوند.

زال، نماد مدارا با دگران / علیرضا قراباغی | ۹:۲۶,۱۳۹۸/۶/۲۷|

شاید بتوان زال را مرز میان دو بخش اسطوره‌ای و پهلوانی شاهنامه دانست. شخصیت‌های شاهنامه، جنبه‌های گوناگون ویژگی‌های فرهنگی فردی و اجتماعی ما را نشان می‌دهند ولی زال، چیز دیگری است! با‌ زاده شدن او، از یك‌ سو پهلوانان به‌ جای پادشاهان اساطیری به میدان شاهنامه می‌آیند و از سوی دیگر عشق در شاهكار فردوسی پدیدار می‌شود. ولی خردمند طوس با داستان زال مفهوم ارزشمندتری را كه در فرهنگ ایران زمین وجود دارد، بیان می‌كند. همان مفهومی كه امروز بیشتر در تركیب واژه‌هایی مانند رواداری، مدارا، دگراندیشی و سبك زندگی به‌ كار می‌بریم.

جامع‌ترین طومارِ نقّالیِ شاهنامه / سجّاد آیدِنلو | ۱۱:۴۲,۱۳۹۸/۶/۱۰|

مرحوم مرشد عبّاس زریری اصفهانی (زادۀ 1288 ه.ش در اصفهان- درگذشتۀ 1350 ه.ش در همان شهر) یکی از چیره‌دست‌ترین نقّالان معاصر بود که سی‌وهفت سالِ پیوسته هر روز عصر در کافه گلستانِ خیابانِ چهارباغ اصفهان با شور و مهارت تمام نقّالی می‌کرد.

افتخار دیگران به مفاخر ادبی ما | ۹:۱۷,۱۳۹۸/۵/۲۲|

شاهنامه ‌فردوسی، یكی از آثار ماندگار در ادبیات كلاسیك ایران كه هم‌اكنون وجهه‌ای بین‌المللی دارد، در بسیاری از كشورهای جهان به عنوان معتبرترین اثر ادبیات پهلوانی مشرق‌زمین شناخته‌می‌شود. نكته جالب توجه اینكه بخش ‌قابل‌ملاحظه‌ای از كشورهای شرقی فارسی‌زبان بیش از كشور مادری فردوسی، در حفظ و نگهداری از این میراث بزرگ فعالند.

«شاهنامه» چرا ماند و چرا باید بماند؟ | ۱۳:۳۳,۱۳۹۸/۴/۴|

نغمه دادور، استاد زبان و ادبیات فارسی از رازهای ماندگاری «شاهنامه» می‌گوید و به دلایلی اشاره می‌کند که تکلیف حفظ این اثر ملی را برای آیندگان واجب می‌کند.

نمادهای اهورایی و اهریمنی در شاهنامه فردوسی رویاروی یکدیگرند | ۱۱:۴۷,۱۳۹۸/۳/۲۸|

«نیکی و بدی در شاهنامه» نوشته عباس یاوری است. در این کتاب نویسنده به شناسایی نمادهای اهورایی و اهریمنی در شاهنامه فردوسی پرداخته است و با بیان آشکار و ساده به نیک و بد بودن آن‌ها اشاره شده است. معنا و مفاهیم آورده شده، گویای آموزه و پندهای تاریخی در فرایند تشکیل جوامع و زندگی نژادهای بشری است که از سرشت پاک و ریشه‌ انسان‌های آگاه و آزاده در برابر طوفان‌های ستم و بیداد، چون کوهی سربرافراشته و با شجاعت و پاکی روح و جان خویش به یاری حق و حقیقت و نیکی‌ها به پا خاسته‌اند.

شاهرخ مسکوب و داستانهای شاهنامه | ۱۶:۲۶,۱۳۹۸/۳/۲۵|

بازنشر جلسه نقد و بررسی دو کتاب از شاهرخ مسکوب در مجله «کتاب امروز»/ میزگردی با حضور مهرداد بهار، ناصر پاکدامن، امیرحسین جهانبگلو، داریوش شایگان، محمدرضا شفیعی کدکنی و شاهرخ مسکوب

جای خالی «شاهنامه» در برنامه درسی مدارس و دانشگاه‌ها | ۱۱:۸,۱۳۹۸/۳/۲۲|

نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب (دوشنبه 20 خردادماه) به دیدار عزت‌الله فولادوند، مترجم صاحب نام آثار فلسفی رفت. در این دیدار مسائلی درباره وضعیت کتاب، ترجمه و زبان فارسی مطرح شد.

از تصرف هند تا شهرت «شاهنامه» | ۱۱:۱۸,۱۳۹۸/۲/۳۱|

محمدجعفر یاحقی با اشاره به نویسندگانی که با اقتباس از «شاهنامه» فردوسی آثاری را به تقلید از آن یا درباره آن خلق کرده‌اند، از نحوه تاثیر انگلیسی‌ها در شهرت جهانی این اثر می‌گوید.

شاهنامه: چنین یادگاری شد اندر جهان / بهار مختاریان | ۱۰:۱۷,۱۳۹۸/۲/۳۰|

فردوسی در مقدمه ی شاهنامه در توصیف چگونگی شکل گیری شاهنامه از گردآوری داستان هایی نزد موبدانی سالخورد سخن می گوید تا آنچه را به یاد داشتند بازگو کنند و با بازگویی یاد و خاطره هایی از پدران خود داستانی تازه در عصر و زمانش ثبت کنند تا یادگار ماندگار شود:

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما