برچسب : سهروردی

سهروردی حکمت ایرانی را احیا کرد | ۱۰:۲۰,۱۳۹۸/۳/۲۷|

بیست و سومین همایش بزرگداشت ملاصدرا با عنوان «حکمت ایرانی و حکمت متعالیه» از سوی بنیاد حکمت اسلامی صدرا در مجموعه فرهنگی آدینه برگزار شد.

بررسی برخی بن‌مایه‌های اساطیری حکمت ایران باستان در هفت‌پیکر نظامی و چند داستان سهروردی | ۱۳:۲۶,۱۳۹۷/۴/۱۰|

نظامی و سهروردی هر دو زنده‌کنندگان حکمت ایران باستان هستند؛ یکی در شعر و آن دیگری در نثر. هر یک از این دو حکیم به گونه‌ای بسیار به هم شباهت دارند و اساطیر و نمادهای دین زرتشت را در آثارشان پابرجا نگه ‌داشته‌اند.

حکمت اشراقی | ۱۰:۳۸,۱۳۹۶/۱۲/۱۵|

تلاش برای پی بردن به حقیقت نفس و نتایج حاصله از آن ها همواره مورد توجه فیلسوفان بوده و به عنوان یکی از دغدغه های تفکر فلسفی آن ها به شمار می رود. این مقاله در صدد پاسخ گویی به این سوال است که نفس چه نقشی و جایگاهی در نظام نوری شیخ اشراق دارد آن چه در این مقاله مشخص می شود این است که شیخ اشراق بر خلاف حکمای مشائی (اسلامی – یونانی) علم النفس را به مباحث الهیات نزدیک می سازد و از حوزۀ معرفت شناسانه به این مسئله نگاه می کند و سخن او در نیروهای نفس نیست بلکه ارائه طریق در چگونگی نجات نفس از زندان تن و رهایی انسان از ظلمات جهان مادی است.

آیین سیاسی در فلسفه اشراق / دکتر حسین ضیائی تربتی | ۹:۲۳,۱۳۹۶/۱۱/۴|

شهاب‌الدین یحیی‌بن حبش‌بن امیرک ابوالفتح در سال ۵۴۹‌ق در سهرورد ـ از توابع زنجان ـ به دنیا آمد و در سال ۵۸۷ به دستور سلطان صلاح‌الدین ایوبی کشته شد. گفته‌اند که صلاح‌الدین نامه‌ای به پسرش ـ ملک ظاهر غازی، حاکم حلب ـ می‌نگارد و در آن دستور قتل سهروردی را به او می‌دهد.

سهروردی و استمرار تبار تفکر | ۸:۴۳,۱۳۹۶/۱۱/۳|

تفکر در معنای واقعی و حقیقی خود، با عقل‌گرایی محض و ذهن‌گرایی صرف، تفاوت بنیادی دارد؛ تفکر، شامل انواع اندیشیدن‌ها و فکرکردن‌ها و نگریستن‌ها و تلقی‌ها و تحلیل‌ها است، این موضوع یک واقعیت تاریخی و انسانی در طول حیات بشر و سیر جوامع و زندگانی بوده است؛ بنابراین، تفکر، عقل‌گرایی به معنی ذهن‌گرایی و استدلال منطقی و قیاس برهانی صرف نیست؛ بلکه اعم و اشمل از عقل‌گرایی محض است، وجود و واقعیت اندیشه‌های گوناگون و نگرش‌های متفاوت خود گویای این واقعیت است. اگرچه عقل‌گرایی نیز به نوبه خود دارای دوران‌ها و انحاء گوناگون بوده است [بزرگنمايي قلم] [کوچکنمايي قلم] [بازگشت] http://ebtekarnews.com/?newsid=100287 محمد

عدم ضرورت «قضیّه ضروریّه بتّاته سهروردی» | ۱۳:۴۱,۱۳۹۶/۹/۲۱|

سهروردی در منطق حکمة الاشراق در یک نوآوری تمام جهات را به ضرورت برمی گرداند. وی جهات سه گانه ضرورت، امتناع، و امکان را جزء محمول قرار داده و بر آن است که در این صورت جهت در همه ی قضایا ضرورت می شود.

بررسی مراتب شهود در معرفت شناسی اشراقی / طاهره کمالیزاده | ۱۲:۶,۱۳۹۶/۵/۱۷|

از نور به عنوان موضوع فلسفه اشراق تفاسیر مختلفی ارائه شده است، امّا بنا بر تفسیر منطبق با نظر سهرودی، نور رمز و نمادی است از آگاهی و خودآگاهی. لذا علم مدار فلسفه سهروردی است. مسئله بنیادی مقاله حاضر بررسی مشاهده یا شهود در مسئله محوری حکمت اشراق، یعنی علم اشراقی، است

دیالکتیک عقل و شهود | ۷:۴۲,۱۳۹۶/۵/۱۰|

سهروردی در فلسفه اشراقی خود و در قیاس با فلسفه مشا علاوه بر آنکه از عقل بهره می‌گیرد عنصر شهود را هم در کنار تفکر استدلالی به عنوان یکی از منابع معرفت در نظر گرفته و پاسخ بسیاری از مسائل را به کمک شهود به دست ‌آورده است. همین موضوع باعث شده جایگاه عقل در هندسه معرفتی سهروردی و نسبت آن با شهود آوردگاه نظرهای مختلفی از سوی اندیشمندان و پژوهشگران فلسفه اسلامی قرار گیرد.

عقل در دیدگاه شیخ اشراق/ سهروردی و گسست از سنت یونانی | ۱۲:۲۴,۱۳۹۶/۵/۸|

صاحب نظران معتقدند اندیشه سهروردی، گسستی جدی از سنت یونانی و ارسطویی دارد و باید شیخ اشراق را در درون حکمت ایرانی و متأثر از تفکر قرآنی و حدیثی بدانیم.

فرهنگ، مولد فلسفه اسلامی است | ۱۱:۳۳,۱۳۹۶/۵/۸|

میراث فلسفه اشراق سهروردی در گفت وگو با حسن سید عرب

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما