برچسب : زهره-زرشناس

زهره زرشناس: فرهنگ سغدی از ابزار اصلی برای مطالعۀ بسیاری از زبانهای ایرانی است | ۸:۴۲,۱۳۹۹/۶/۲۰|

به نام آنکه جان را فکرت آموخت چراغ دل به نور دانش آفروخت سه شنبه 7 مرداد ماه 1399 خورشیدی پروفسور بدرالزمان قریب را در نهایت بهت و ناباوری از دست دادیم. اینک او رفته است و دیگر هیچ اشکی، هیچ آهی، هیچ دریغا و مرثیه ای جای خالی استاد را در متن جامعۀ دانشگاهی پر نخواهد کرد.

زهره زرشناس: ایران‌شناسان به تاریخ ایران دلبسته بودند و نگاه استعمارگرانه نداشتند | ۱۳:۵۴,۱۳۹۹/۱/۱۹|

ایران‌شناسی در جهان تاریخی بس دراز دارد، از روزی که پای جهانگردان به ایران باز شد، ایران‌شناسی نیز پا گرفت. از روزگار صفوی به این سو که ثباتی سیاسی و رونق اقتصادی در ایران پدید آمد، توجه فرنگیان به ایران افزون‌تر از گذشته شد و فرنگیانِ رهسپار شده به ایران، گزارش سفرهایشان را در قالب سفرنامه، یادداشت منتشر می‌کردند. پس از زمانی چند خاورشناسی به‌ویژه ایران‌شناسی در قالب باستان‌شناسی، اسطوره‌شناسی و رشته‌هایی از این دست، از رشته‌های دانشگاه‌های گوناکون جهان شد که ازهمین رهگذر خاورشناسان و ایران‌شناسان بسیاری در این دانشگاه‌ها پرورش یافتند.

ادبیات ایران پیش از اسلام / دکتر زهره زرشناس - بخش دوم و پایانی | ۱۰:۱۰,۱۳۹۸/۱۱/۲|

پارتی، زبان رسمی ایران در دورۀ فرمانروایی سلسلۀ اشکانی (میانه سده سوم ق‌م ـ ربع‌اول سده سوم میلادی)، یکی از زبان‌های ایرانی میانه است. از صورت باستانی این زبان اثری به دست نیامده است؛ اما از دوره میانه آن نوشته‌هایی بر روی سنگ، چرم، سفال، فلز، سکه، مهر و جز آنها به خط کتبیه‌ای پارتی و نوشته‌هایی از مانویان به خط مانوی در دست است.

ادبیات ایران پیش از اسلام / زهره زرشناس - بخش اول | ۱۱:۱,۱۳۹۸/۱۰/۲۵|

منظور از «ادبیات ایران پیش از اسلام»، مجموعه فعالیت‌های ادبی ایرانیان باستان به دو صورت شفاهی و مکتوب و به تمامی زبان‌های ایرانی است. بخشی از آنها دولتی است، مانند سنگ‌نوشته‌های شاهان و نوشته‌های روی سکه‌ها و بخشی دیگر، مبتنی بر داستان‌های ملی، افسانه‌ها و بعضی از آداب و رسوم اجتماعی است و پیکره اصلی ادبیات شفاهی غیردینی پیش از اسلام را تشکیل می‌دهد. اما بیشتر آثاری که از این دوران به صورت مکتوب بر جای مانده، با دستگاه‌های دینی زردشتی، بودایی، مانوی و مسیحی مرتبط است و بدنه اصلی ادبیات دینی ایران پیش از اسلام را می‌سازد.

فرهنگ سغدی قصه‌های زیادی را به جهان‌های پیرامونی انتقال داده است | ۱۳:۵۲,۱۳۹۷/۱۱/۲۷|

«شبی با قصه‌های سغدی»، «افسانه‌های پهلوانی عامه»، «سرزمین افسانه‌های زرین»و «قصه‌های پریان و خود آگاهی فرهنگی در ایران معاصر» با حضور جمعی از اندیشمندان در نشست علمی شب افسانه بررسی شد.

نگاهی به گفتمان ایران‌شناسی در ایران / زهره زرشناس | ۱۲:۲۱,۱۳۹۷/۷/۲۹|

مردم مغرب‌زمین از دیرباز با شرق به‌معنای اعم‌ و ایران به معنای اخص، از طریق نوشته‌های سیاحان، فیلسوفان و اندیشه‌گران روزگار کهن (هرودوتHerodotus ۴۸۴-۴۲۰ BC ، گزنفون Xenophon ۴۳۰-۳۵۵ BC و استرابونStrabon ۵۸ BC- ۲۵ AD ) و دیگران آشنایی داشته‌اند. این شناخت در سده‌های میانه و پس از ظهور اسلام نیز کمابیش تداوم داشته است.

احمد کتابی: زرشناس متخصص تراز اول زبان سُغدی در جهان است | ۱۳:۴۷,۱۳۹۷/۲/۱۰|

پانزدهمین برنامه از سلسله نشست‌های عصر کتاب با موضوع بزرگداشت زهره زرشناس، زبان‌شناس، ایران‌شناس و باستان‌شناس با حضور حمید تنکابنی (رئیس مرکز اسناد فرهنگی آسیا و مدیر مسئول مجله علمی- پژوهشی مطالعات فرهنگ و هنر آسیا)، نیکنام حسینی‌پور (مدیر عامل موسسه خانه کتاب)، احمد کتابی (عضو هیات علمی و استاد تمام پژوهشکده علوم اجتماعی)، فرزانه گشتاسب (دانشیار پژوهشکده زبان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی)، مصطفی عاصی(رئیس پژوهشکده زبان‌شناسی) و جمعی از اساتید و فرهیختگان، روز یکشنبه ۹ اردیبهشت، ساعت ۱۷ در سرای کتاب خانه کتاب برگزار شد.

نام دژی در شاهنامه / زهره زرشناس | ۱۳:۲۹,۱۳۹۶/۲/۲۵|

در شاهنامه آنجا که سخن از پادشاهی هرمزد، پسر ولیعهد نوشیروان، به میان است، پس از پیروزی بهرام چوبینه بر ساوه شاه، هنگامی که هرمزد وی را به رزم پرموده، پسر ساوه شاه، گسیل می دارد، از دژی متعلق به پرموده نام برده می شود که وی گنج خویش را در آن می نهد

پیامدهای فرهنگی و اجتماعی فتح اصفهان به دست اعراب | ۹:۳۵,۱۳۹۵/۱۲/۴|

فتح ایران به دست اعراب مسلمان یکی از رخدادهای عظیم تاریخی به شمار می آید که پیامدهای گسترده ای به دنبال داشت. علاوه بر تحولاتی که در کل ایران به طور یکپارچه رخ نمود دگرگونی هایی هم در سطوح محلی و منطقه ای پدید آمد.

بازجستن ضراب خانه های ساسانیان در فارس / زهره زرشناس - مریم انصاری | ۱۲:۵۲,۱۳۹۵/۱۱/۲۰|

استان پارس، در جنوب ایران، به لحاظ نقش خاستگاهی، مرکزیت دینی، سیاسی و موقعیت اقتصادی و تجاری، مهم ترین ایالت شاهنشاهی ساسانیان (226 - 651 م) محسوب می شد. تولیدات انبوه این ایالت، همچون پارچه های کتانی و ابریشمی یا فرش و مروارید که تا چین و سایر نواحی دوردست نیز صادر می شد و موقعیت جغرافیایی آن، در پس کرانۀ خلیج فارس، آن جا را به مکان مهمی برای حمل و نقل و تجارت زمینی و دریایی تبدیل کرده بود.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما