برچسب : رسول-جعفریان

تاریخ و الهیات اسلامی / سیدمصطفی محقق‌داماد | ۱۰:۹,۱۳۹۹/۴/۹|

1- در لحظه نگارش این سطور حدود 1450 سال از آغاز بعثت رسول گرامی اسلام (ص) یعنی آغاز اسلام می‌گذرد و در این مدت تاریخ زندگی وحیات اجتماعی اسلامی با حوادث تلخ و شیرین روبه‌رو بوده است. در كنار آن حوادث و رخدادها، جای انكار نیست كه تمدنی بسیار بزرگ و كهن تشكیل یافته است؛ تمدنی كه موفق شد نظام‌های حقوقی، فلسفی و اخلاقی را بنیان نهد و حاوی رشته‌های مختلفی از علوم و فنون، فلسفه و الهیات در كنار شخصیت‌ها و چهره‌های درخشان شود كه هر یك از آنها نه تنها عضوی از تمدن اسلامی هستند كه نقش فرهنگ‌سازی و سهیم بودن در تمدن‌سازی بشری را ایفا می‌سازند.

خوشتر ز كتابخانه جایی نبود / هانی مظفری | ۱۰:۴,۱۳۹۹/۴/۹|

رسول جعفریان از آن دسته افرادی است كه این بیت شعر در همه كارهایش دیده می‌شود. علاقه و اشتیاق او به كتاب بر كسی پوشیده نیست و جدا از تالیفات بسیار در حوزه كتاب یا مقالات، نقش و عملكرد او در كتابخانه‌هایی كه مسوولیت داشته نشان از این امر است. كتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران در قم یكی از این موارد است كه به‌نوبه خود به تدریج دارد تبدیل به یك گنجینه می‌شود.

گفت‌وگو با رسول جعفریان درباره 4 دهه تاریخ‌نگاری و كتابداری | ۱۰:۱,۱۳۹۹/۴/۹|

رسول جعفریان متولد 9 تیر 1343 خوراسگان اصفهان، از انقلابیان مسلمانی است كه در سال 1357 به دلیل گرایش‌های مذهبی خانوادگی جذب نیروهای مسلمان شد و از همان اوان انقلاب به قم رفت و در مدارس مذهبی مشغول به تحصیل شد. اما آنچه او را از سایر هم لباس‌هایش متمایز می‌ساخت، علاقه و گرایشش به تاریخ بود، معرفتی كه در میان علوم سنتی حوزوی، جایگاه واضح و متمایزی نداشت.

مبارزه با عقل در اعتقادیه های اصحاب حدیث در قرن سوم و چهارم / رسول جعفریان | ۱۲:۴۳,۱۳۹۹/۳/۱۹|

این متن، گزارشی از مجلد اول کتاب شرح اصول اعتقاد اهل السنة و الجماعه، از طبری لالکائی (م 418) است، معتقداتی که متعلق به اصحاب الحدیث بوده و طی قرن های سوم و چهارم به تدریج شکل گرفته و در رساله ها و کتابهای اعتقادیه ارائه شده است. این آثار و از جمله همین کتاب، منبع مهمی برای شناخت تاریخ تفکر و اندیشه میان مسلمانان است، منابعی که دست کم میان ما، کمتر به آنها توجه شده است.

تکفیر و پیامدهای آن از آغاز تا پایان خلافت امام علی (ع) / رسول جعفریان | ۱۳:۵۹,۱۳۹۹/۲/۱۳|

بحث تکفیر، از مشکلات فکری و عملی است که مسلمانان از روز اول تا به امروز درگیر آن بوده اند. این بحث را، همزمان می شود کلامی و تاریخی بحث کرد. نگاه فرق و مذاهبی هم به آن می توان داشت که بین این دو نگاه کلامی و تاریخی است. در این نوشته، نگاه تاریخی غالب است، و سعی شده در نخستین دوره، ضمن بررسی زاویه نگاه قرآن و حدیث، بیشتر به آنچه در تاریخ اتفاق افتاده و به تدریج بحث تکفیر را پیش برده، پرداخته شود.

نگرش سنتی به پزشکی / رسول جعفریان | ۱۳:۳۳,۱۳۹۹/۲/۱۰|

تأملی در دیدگاه‌های قاضی عبدالجبار معتزلی تصویری که جریانی خاص از تفاوت فلسفه و علم غربی و شرقی در عصر جدید ارائه می‌دهد، و برای نمونه یکی را زمینی و دیگری را آسمانی می‌داند، موارد نقض فراوان تاریخی دارد. مقصودم به طور خاص، تفکری است که دکتر نصر یکی از نمایندگان آن بوده و هست و ذیل طویلی در ایران دارد.

مبلغ پر كار اسلام / رسول جعفریان | ۱۱:۵۸,۱۳۹۸/۱۲/۱۰|

بدون تردید آقای سیدهادی خسروشاهی، یكی از پركارترین نویسندگان مذهبی- سیاسی دهه 40 و 50 است كه كتاب‌های فراوانی در زمینه‌های مختلف اسلامی و فرهنگی پیش از انقلاب منتشر كرده است. علاوه بر آن او از سال‌ها قبل با مطبوعات دینی مختلف همكاری داشته و مقالاتی در بیشتر آنها و تقریبا به‌ طور مرتب در مكتب اسلام به چاپ رسانده است.

نهضت بازشناسی هویت شیعه با فهرست نویسی آثار امامیه / رسول جعفریان | ۱۱:۳۰,۱۳۹۸/۱۲/۱۰|

این نوشته یادی است از شکل گیری نهضت فهرست نگاری آثار امامیه با محوریت «الذریعه»، نهضتی که به هدف بازشناسی هویت شیعه امامی در اوائل قرن چهاردهم هجری صورت گرفت. شیخ آقابزرگ طهرانی به همراه جمعی این نهضت را بر اساس سنت فهرست نویسی در میان مسلمانان و با هدف نشان دادن جایگاه شیعه در میراث مکتوب اسلامی پدید آوردند. این گزارش برای سخنرانی در شب شیخ آقابزرگ طهرانی در دایره المعارف بزرگ اسلامی (شنبه 26/11/1398) تهیه و همانجا ارائه گردید.

روایت رسول جعفریان از باید‌ها و نباید‌های کتاب سال | ۱۱:۵۷,۱۳۹۸/۱۱/۱۹|

رسول جعفریان، عضو هیات علمی جایزه کتاب سال در آستانه برگزاری اختتامیه سی‌و‌هفتمین دوره این رویداد با انتشار یادداشت «دو نکته درباره جایزه سال» به جریان داوری آثار واکنش نشان داده و روش‌های فعلی را سنتی دانشته است.

شهرآشوب ها و شهرآشوب وحید قزوینی / رسول جعفریان | ۱۱:۲۵,۱۳۹۸/۱۱/۱۵|

گونه ای از ادب منظوم پارسی را «شهرآشوب می نامند»، منظومه هایی که محتوای آنها غالبانه در شکل یک عاشقانه، کارش پرداختن به مشاغل و اصناف و تعریف آنها و مدح و ذم اهل حِرَف بوده و شاعر می کوشد آگاهی هایی درباره هر یک از مشاغل به زبان عاشقانه ارائه کند. وقتی نوجوانی خوبروی در شهر ظاهر می شود، آشوبی بر پا می کند. حافظ گوید: دوش می آمد و رخساره برافروخته بود / تا کجا باز دل غمزده ای سوخته بود / رسم عاشق کشی و شیوه ی شهرآشوبی / جامه ای بود که بر قامت او دوخته بود!

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما