برچسب : داود-فیرحی

دستاوردها و مخاطرات انقلاب مشروطه در گفتاری از داود فیرحی | ۱۰:۵۹,۱۳۹۹/۵/۱۵|

با مشروطه، موثرترین و بزرگ‌ترین رویداد در طول تاریخ هزار و چهارصد ساله ما از زمان ورود اسلام به ایران رخ داد و روشن است كه علمای دینی و در راس ایشان فقها، به عنوان حاملان اصلی اندیشه سیاسی قدمایی، باید نسبت به این رویداد واكنش نشان می‌دادند. طبیعی است كه عكس‌العمل ایشان در مواجهه با مشروطیت تكثر و تنوع داشت.

تبارشناسی حزب در فقه | ۱۰:۵۴,۱۳۹۷/۱۰/۲۶|

روز سه ‏شنبه ۱۸ آذرماه ۱۳۹۷ نشر نی میزبان نشست نقد و بررسی کتاب «فقه و حکمرانی حزبی» اثر داود فیرحی بود. این کتاب که از سوی همین نشر منتشر شده با حضور نویسنده و دکتر احمد نقیب‏ زاده نقد و بررسی شد.

فیرحی: مهمترین سخن قانعی‌راد ناهمزمانی دانش در جامعه ایران بود | ۹:۳۱,۱۳۹۷/۳/۳۰|

داوود فیرحی، استاد دانشگاه تهران در مراسم ترحیم سید محمدامین قانعی‌راد با بیان اینکه مهمترین سخن وی ناهمزمانی دانش در جامعه ایران است، گفت: جامعه‌ای داریم که با دانش‌ها بیگانه شده و دانش‌هایی داریم که با جامعه بی‌ارتباط است. این «بی قراری اجتماعی» مسئله‌ای است که احتیاج به درمان دارد. هرچند جسم قانعی‌راد از بین ما سفر کرده اما پرسش‌های او در گوشه گوشه ذهن ما باقی مانده و خواهد ماند.

حقوق مخالفان در سیره سیاسی حضرت علی(ع) | ۸:۲۴,۱۳۹۷/۳/۱۹|

حضرت علی(ع) معتقد بودند هر شهروندی حق دارد با سیاست‌های دولت خود مخالفت کند و شهروند «مخالف» حقوقی دارد که باید رعایت شود. تحمل مخالف یکی از ویژگی‌های شاخص امام علی(ع) به‌شمار می‌‌‌رود.

داوود فیرحی: آئینه‌وند برای تغییر پارادایم تاریخ‌پژوهی تلاش کرد | ۱۰:۲۸,۱۳۹۷/۲/۲۳|

دکتر داوود فیرحی شخصیت دکتر صادق‌ آئینه‌وند را نمونه‌ای از یک تاریخ‌پژوه منصف توصیف کرد که بر علمی بودن روندها در عین ریشه‌داشتن در سنتها بسیار تاکید داشت. این استاد دانشگاه که در مراسم سومین سالگرد درگذشت دکتر صادق آئینه‌وند، چهره ماندگار در رشته تاریخ اسلام و رئیس فقید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به عنوان سخنران اصلی سخن می‌گفت، به موضوع «آئینه‌وند و اخلاق تاریخ‌پژوهی» پرداخت و با اشاره به روابط عاطفی خود با مرحوم آئینه‌وند به عنوان یکی از وجوه شخصیت او، به وجه دیگر این چهره یعنی وجه علمی او شاره کرد

گــذر‌از‌تــاریخ‌نگـاری كلاسیك / داود فیرحی | ۸:۴۹,۱۳۹۷/۲/۲۲|

یكی از بهترین تجربه‌های من از آشنایی با اندیشه‌های دكتر آیینه‌وند، تغییر پارادایم تاریخ پژوهشی بود. در حوزه‌های علمیه تاریخ به طور سنتی روایی بود و می‌گفتند كه كسی از كسی و آن هم از كسی اینگونه نقل كرده است. یعنی بیشترین تاریخ در تاریخ‌نگاری، بخش رجالی آن بود، یعنی به راوی تاریخ اهمیت می‌دادند و اعتماد به راوی روایت را محكم می‌كرد. اگر در جایی تاریخ ترقی می‌كرد، به نوعی درایه هم می‌رسیدند، یعنی به محتوای روایت هم می‌پرداختند.

در میانه دهلیز نص و تجدد | ۸:۴۷,۱۳۹۶/۶/۲۷|

حجت‌الاسلام داود فیرحی در سال 1343 در روستای تیکمداش استان زنجان به دنیا آمد و دوره متوسطه را در مدرسه شبانه گذراند و همزمان در حوزه علمیه هم مشغول به تحصیل بود. شهید بهشتی الگوی او بود و زندگینامه خود‌نوشتی که در ابتدای کتاب پنج گفتار بهشتی نوشته شده بود، منبع الهام فیرحی برای ادامه زندگی شد.

صلح پیشگیرانه نهایت پیشرفت است | ۹:۳۸,۱۳۹۶/۵/۳۰|

رویای صلح جاودانه جهانی كانت با توجه به شرایطی كه در آن به سر می‌بریم، چندان واقع نگرانه به نظر نمی‌رسد، در گوشه و كنار جهان به ویژه منطقه خاورمیانه جنگ به انحای گوناگون در جریان است و از این‌رو ضرورت دارد اگر نمی‌شود نجنگید، دست‌كم با اخلاقیات جنگ آشنا شویم. این موضوع نشستی بود كه عصر دیروز در سالن پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با همكاری انجمن علوم سیاسی برگزار شد و در آن سعید حجاریان، داود فیرحی و جواد حیدری هر یك به وجهی از اخلاقیات جنگ و صلح پرداختند.

داودفیرحی: اسلامی‌شدن علوم‌سیاسی به افزایش تعداد درس و عنوان آن نیست | ۱۳:۲۲,۱۳۹۶/۵/۱۷|

برای بحث درباره رشته علوم سیاسی در ایران یکی از بهترین گزینه ها داود فیرحی است، استاد دانشگاه تهران که در تمامی 30 سال گذشته در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران حضور داشته و علاوه بر تدریس علوم سیاسی در دانشگاه ملبس به لباس روحانیت نیز هست. فیرحی در گفت و گوی پیش رو با «آسمان آبی» زوایا، مشکلات، مسائل و خفایای طرح شورای تحول علوم انسانی مبنی بر تغییر سر فصل های رشته علوم سیاسی را به بحث نشسته است، گفت و گویی که می تواند منشاء بحث های بسیاری درباره ویراست 96 طرح تحول رشته علوم سیاسی باشد:

فقه و حکمرانی حزبی | ۸:۰,۱۳۹۵/۱۲/۸|

در طول سال‌های اخیر آثار متعددی از داود فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران منتشر شده است. کتاب‌هایی که هر یک را می‌توان پازلی از پروژه مطالعاتی و تحقیقاتی او دانست که پیرامون فقه سیاسی انجام می‌شود. فیرحی که اولین کتاب خود را با عنوان «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام» و در قالب پایان‌نامه دکتری خود منتشر کرده بود، الگویی از تحلیل گفتمانی را پی گرفت که نص دینی را همواره در مرکز دایره‌ فرهنگ سیاسی مسلمانان قرار می‌دهد

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما