برچسب : دانشگاه

نظام معانی دانشگاه ایرانی؟! / احسان تاجیک | ۱۵:۴۹,۱۳۹۸/۷/۳۰|

اگر حضور دانشگاه در جامعه مفهوم عمیق معرفتی داشته باشد ، مهمترین ویژگی ارزشی این نظم جدید ، برخاسته از تولید علم و دانش ، رشد بینش و خردورزی محض در نسبت میان دانشجو و استاد خواهد بود که میان عوام بیسواد یا کم سواد و نخبگان علمی و دانشمندان ممتاز می توان تمیزگذاری و ارزش گذاری علمی معرفتی قائل شد.

دانشگاه در انقطاع از سنت | ۹:۲۴,۱۳۹۸/۷/۲۹|

فلسفه دانشگاه یا تامل فلسفی درباره دانشگاه چندی است كه در میان روشنفكران، دانشگاهیان، محققان و پژوهشگران ایرانی از حوزه‌های مختلف فلسفه، علوم اجتماعی، علوم سیاسی و حتی علوم پایه رونق گرفته است. در این زمینه البته باید تلاش‌های پژوهشكده مطالعات فرهنگی و اجتماعی را ارج نهاد كه در چند سال اخیر به گردآوری، نگارش، ترجمه و نشر آثار فراوانی در این حوزه همت گماشته و عمده تاملات صاحب‌نظران ایرانی در زمینه آموزش عالی را گردآوری و منتشر كرده است.

پدیدارشناسی استعلایی و سیاست / حمید ملك‌زاده | ۱۰:۱۴,۱۳۹۸/۶/۱۱|

دانشگاه چیست و كار دانشگاهی بر چه چیزی دلالت دارد؟ این یكی از پرسش‌های بنیادینی است كه هنوز پاسخ روشنی درباره آن نداریم. بنیادین بودن پرسش درباره چیستی دانشگاه و كار دانشگاهی، به ‌خاطر نقشی كه پاسخ‌های احتمالی ما به آن، در جهت‌گیری‌های درون دانشگاه و تنظیم مناسبات دانشگاه با محیط پیرامون خود ایفا می‌كند، است.

رابطه کارکردی «نهاد دانشگاه» و «نظام اجتماعی» / دکتر منوچهر ذاکر | ۹:۵۸,۱۳۹۸/۶/۱۱|

بنابر نظریه کارکردگرایی، در منظومه‌ای متشکل از بخش‌های مختلف جامعه که با یکدیگر در تعامل کارکردی قرار دارند، کسر کارکردی یک بخش جامعه به‌دلیل تأمین نشدن تقاضاهای بخش دیگر و بحران زوج سیستمی میان دو بخش جامعه، می‌تواند منجر به بحران مشروعیت کل منظومه شود.

مسئولیت اخلاقی اهالی دانشگاه در قبال جامعه / دکتر موسی اکرمی | ۹:۵۴,۱۳۹۸/۶/۱۱|

فارغ از تعهدات اخلاقی که اهالی دانشگاه به فضای آکادمیک‌شان دارند، تعهداتی در قبال جامعه نیز بر عهده‌شان است و بر این اساس، می‌توان برای آنان دو نقش قائل شد؛ نخست «نقش شهروندی» و سپس «نقش دانشگاهی». نخبگان سیاسی-اجتماعی و آکادمیسین‌های ما ابتدا شهروند این جامعه هستند و سپس یک دانشگاهی. از این رو، از آنان انتظار می‌رود که «مسئولیت شهروندی» خود را در قبال جامعه ایفا کنند.

رسالت فراموش‌شده / دکتر محمدباقر تاج‌الدین | ۹:۴۴,۱۳۹۸/۶/۱۱|

دانشگاهیان کشور در سالیان و دهه‌های اخیر گویی تبدیل به مقاله‌نویسانی شده‌اند که بتوانند از این طریق رتبه‌ها و پایه‌های دانشگاهی را یکی پس از دیگری فتح کنند و به قله‌های رفیع دانش دست یابند. گفتن ندارد که در پیش گرفتن چنین رویه‌ای توسط دانشگاهیان کشور مصداق دقیق «علم برای علم» است و چندان در پی به‌خدمت گرفتن علم و دانش برای حل‌وفصل مشکلات جامعه نخواهد بود. البته همه دانشگاهیان کشور مصداق چنین حکمی نیستند و در میان آنان هستند کسانی که علم و دانش را در خدمت نقادی و همچنین ارائه راه‌حل برای برون‌رفت از مشکلات می‌دانند

نقد دانشگاهی و نظریه / مشیت علایی | ۱۱:۱۰,۱۳۹۸/۲/۲۹|

اگر راست باشد که قدمت، حق ایجاد می‌کند، حق آب‌وخاکی که شعر مطالبه می‌کند، در قیاس با دیگر ژانرهای ادبی، قاعدتاً باید به‌مراتب بیشتر باشد و البته این نکته در مورد ادبیات فارسی، در غیاب محض ادبیات نمایشی و حضور نه چندان پررنگ ادبیات داستانی، به طریق اولی صادق است و حتی ادبیات غرب هم به‌رغم برخورداری از پشتوانۀ غنی و دیرینۀ ادبیات نمایشی، از این قاعده مستثنا نیست؛ چراکه همۀ آن آثار و عموم رساله‌های فلسفی و علمی اصالتاً منظوم یا دست‌کم شاعرانه بوده‌اند

بیژن عبدالکریمی: دانشگاه در ایران اسیر روزمرگی است | ۸:۵۲,۱۳۹۸/۱/۲۱|

دکتر بیژن عبدالکریمی ، استاد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی،از جمله دغدغه مندان دانشگاه در ایران است، او در گفت و گویی با ایرنا به بررسی وضعیت امروز دانشگاه در کشور پرداخته است که در ادامه می آید:

جدال دانشکده‌ها/ بررسی مسائل دانشگاه در ایران از دیدگاه ایمانوئل کانت | ۸:۴۵,۱۳۹۸/۱/۲۱|

یکی از نهادهایی که دغدغه فلسفه و پایش و ارزیابی سیاست‌‌گذاری‌‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌‌ها را برعهده دارد گروه‌‌ها و دفاتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی در دانشگاه‌‌های ایران هستند.

دانشگاه آرمانی‌شده: ضرورت دگرگونی معیارهای قدمایی فرهیختگی / محمدرضا کلاهی | ۱۰:۴۴,۱۳۹۷/۱۲/۱۳|

نگاه حاکم بر مطالعات دانشگاه در ایران نگاهی ساختی-کارکردی است. در این رویکرد، جامعه کلیتی واحد، یک‌دست و یک‌پارچه است: مجموعه‌ای از اجزا که در فضایی بی‌زمان و بی‌مکان در پیوندهای چندگانه و متقابل، نیازهای یکدیگر را برآورده می‌کنند و کلیتی زمینه‌زدوده، ساکن و آرمانی به نام «جامعه» می‌سازند. دانشگاه نیز یکی از این اجزا است که باید نیازهای علمی را برآورده کند، باید متخصصان لازم برای برآوردن نیازهای مختلف جامعه، ازجمله صنعت، اقتصاد و دستگاه بوروکراسی را پرورش دهد. دانشگاه محل پرورش متخصص و در سطحی عمیق‌تر، محل تولید و توزیع علم است؛ علمی که در نهایت در خدمت همان نیازهای تخصصی قرار دارد.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما