برچسب : حکمت-مشرقی

حسن بلخاری: نسبت حکمت ایران‌ باستان با حکمت سینوی از طریق واسطه‌ها عیان می‌شود | ۱۱:۴۲,۱۳۹۷/۱۰/۱۱|

همایش «ابن سینا و حکمت مشرقی» روز، دهم دی‌ماه، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد. حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در این همایش با موضوع «تأثیرات حکمت ایرانی در حوزه موسیقی بر آراء ابن سینا» به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: بنده معتقد به تمیز و جدایی فرهنگ ایرانی به قبل و بعد از اسلام نیستم و نه تنها دین زرتشت یک دین الهی بود، بلکه حکمت ما توسط مسلمان‌ها به نحو دیگری بازتولید شد و هرچقدر در قلمرو کشف و احیا و پرده‌برداری از این اتصال میان حکمت ایرانی و اسلامی قدم برداریم، کم است.

حسین کلباسی‌اشتری: بوعلی‌سینا را از لحاظ تاریخی و پدیدارشناسی نشناخته‌ایم | ۱۱:۳۹,۱۳۹۷/۱۰/۱۱|

همایش «ابن سینا و حکمت مشرقی» روز، دهم دی‌ماه، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد. حسین کلباسی‌اشتری، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در این همایش با موضوع «ظهور عقل مشرقی در حکمت سینوی» به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: در جایی که حکمت ایرانی و مشرقی مطرح می‌شود، صفت ایرانی و مشرقی را به معنای جغرافیایی مطرح نمی‌کنیم. تعبیری که امثال کربن دارند، این است که ایران در اینجا ایران فرهنگی است، نه جغرافیایی و مشرق در اینجا جغرافیایی نیست بلکه وجودی است.

آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای: ابن‌سینا و حفظ میراث حکمت باستانی ایرانی و اشراقی | ۱۱:۳۷,۱۳۹۷/۱۰/۱۱|

همایش «ابن‌سینا و حکمت مشرقی» روز، دهم دی‌ماه، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد. آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد صدرا، در این همایش با موضوع «ابن‌سینا و حکمت باستانی ایرانی» به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: موضوع جلسه پرداختن به بخشی از تاریخ و زندگی حکیم بزرگ ابن‌سیناست و بنده در آن بخشی که این حکیم بزرگ با حکمت باستانی ایران ارتباط داشت و با آن زیست و آن را معرفی کرد صحبت خواهم کرد.

کریم مجتهدی:متفکران غربی ابن سینا را منجی فرهنگی می‌دانستند | ۱۱:۳۴,۱۳۹۷/۱۰/۱۱|

کریم مجتهدی، چهره ماندگار فلسفه در این نشست با موضوع «تاثیر ابن سینا بر فلسفه غرب» گفت: پیامبر اسلام در سال ۵۷۱ میلادی متولد شده‌اند و وفات ایشان نیز ۶۳۲ است که تاریخ مهمی برای ما است. مسلمانان بعدا از سال ۶۳۳ تا سال ۶۴۰، عراق و ایران و سوریه را فتح می‌کنند. در ۷۱۱ میلادی مسلمانان به اسپانیا رسیدند و قسمتی نیز از شرق را فتح کردند. در سال ۷۶۲ بغداد دارالخلافه شد. در سال ۱۰۵۵ ترکان سلجوقی روی کار آمدند و در سال ۱۰۹۶ یعنی آخر قرن یازدهم، جنگ‌های صلیبی شروع شد. یعنی حدودا از شروع جنگ‌های صلیبی اختلاف مسلمانان و غربیان شروع شد.

غلامرضا اعوانی: ابن‌سینا؛ تسخیرکننده ملک معنا | ۱۱:۳۲,۱۳۹۷/۱۰/۱۱|

همایش «ابن سینا و حکمت مشرقی» روز، دهم دی‌ماه، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد. غلامرضا اعوانی، چهره ماندگار فلسفه در این همایش با موضوع «ابن سینا، فیلسوفی که باید از نو شناخت» به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: علت اینکه باید ابن‌سینا را از نو شناخت این است که بسیاری از ابعاد فکری او ناشناخته مانده است که بنده به برخی از آنها اشاره می‌کنم. به دوره حکمت مشرقیه اشاره نمی‌کنم که حتی در دوران پیش از مشرقی و در اروپا و اسلام بسیار مؤثر بوده است. ابن‌سینا مسائلی را طرح کرده است که برای اولین بار فلاسفه بعدی آن را ادامه داده‌اند که شامل مسائلی از قبیل مابعدالطبیعه و ... بوده است.

غلامحسین ابراهیمی‌دینانی: مشائی دانستن ابن‌سینا ظلم است | ۱۱:۲۷,۱۳۹۷/۱۰/۱۱|

غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، چهره ماندگار فلسفه، در این همایش به «ابن‌سینا و حکمت مشرقی» پرداخت و بیان کرد: در این مورد صحبت کردن بسیار سخت است. اندیشمندان بزرگ آینه‌هایی هستند که انسان‌ها خود را در آن می‌بینند. بزرگترین آینه تاریخ جهان اسلام ابن‌سیناست و شایسته است که مردم در این آینه خود را ببینند.

قاسم پورحسن: رهایی از رکود عقلانی با فهم ابن‌سینا و سنت عقلانی | ۱۱:۷,۱۳۹۷/۱۰/۱۱|

دومین همایش «ابن‌سینا و حکمت مشرقی» با موضوع «بازخوانی تأثیر حکمت ایرانی بر فلسفه ابن‌سینا» روز، ۱۰ دی‌ماه، از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ در سالن همایش‌های بنیاد ایرانشناسی واقع در خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران‌شناسی برگزار ‌شد. به همین منظور برای اطلاع از جزئیات این همایش و اهمیتی که در پرداختن به ابن‌سینا وجود دارد با قاسم پورحسن، دبیر علمی این همایش، به گفت‌وگو پرداختیم.

ابن سینا / سید محمد خامنه ای | ۸:۲۶,۱۳۹۷/۷/۲|

شناخت فلسفه و حتی زندگی هر حکیم دانشمند بدون تعمق در زندگی و اوضاع و احوال زمانهیی که در آن میزیسته میسر نیست. این امر درباره فلاسفۀ بزرگی که ابداعات آنها فصلی جدید در تاریخ فلسفه گشوده است، ضروریتر مینماید.

حکمت مشرقی ابن سینا و حکمت اشراقی سهروردی | ۱۳:۳۶,۱۳۹۶/۶/۱|

می دانیم که نسبت میان حکمت مشاء و حکمت اشراق، یکی از بحث های مهم فلسفۀ اسلامی است. بنابراین در این نوشتار ابتدا به تعریف دو حکمت مذکور پرداخته و سپس آثاری که حاوی حکمت مشرقی در میان تألیفات ابن سیناست و نیز توضیحاتی راجع به رساله های تمثیلی سهروردی آورده می شود.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما