برچسب : حضرت-ابراهیم(ع)

ابراهیم خلیل الله (ع) / صادق سجادی | ۱۲:۱۶,۱۳۹۸/۵/۲۰|

اِبْراهیمِ خَلیل (ع)، دومین پیامبر اولوالعزم، نیای بزرگ عرب از طریق پسرش اسماعیل، و بنی اسرائیل از طریق پسر دیگرش اسحاق . شكلهای گوناگون این نام در منابع دینی و غیردینی، با افزایش، ادغام، یا جابجایی حروف و هجاها می‌تواند حاكی از شهرت و رواج آن در منطقۀ هلال خصیب باشد. شكل ابرام (Abrām ) در نخستین موضعی كه عهد عتیق به آن اشاره كرده (پید، 11: 26)، همچون نامهای یعقوب و یوسف در سده‌های 20 و 19 ق م، در میان آموریها و سایر اقوام منطقه دیده شده است (البرایت، 3؛ سوسه، 233). نیز شكلهای ا ـ با ـ را ـ ما . (A-ba-ra-ma) ؛ ا ـ بام ـ را ـ ما . (A-bam-ra-ma) ؛ اب ـ را ـ مو. (Ab-ra-mu) ؛

شهسوار ایمان | ۱۰:۵۰,۱۳۹۸/۵/۲۰|

«و خداوند ابراهیم را امتحان كرد و به او گفت اسحاق، تنها پسرت را كه دوستش می‌داری برگیر و به وادی موریه برو و در آنجا او را بر فراز كوهی كه به تو نشان خواهم داد به قربانی بسوزان.»

درود بر ابراهیم | ۱۰:۳۷,۱۳۹۸/۵/۲۰|

«و اینگونه ملكوت آسمان‌ها و زمین را به ابراهیم نمایاندیم تا از جمله یقین‌كنندگان باشد (75) پس چون شب بر او پرده افكند ستاره‎ای دید گفت این پروردگار من است و آنگاه چون غروب كرد گفت غروب‎كنندگان را دوست ندارم (76) و چون ماه را در حال طلوع دید گفت این پروردگار من است آنگاه چون ناپدید ش

فلسفه قربانی کردن، جدا شدن از وابستگی هاست/ ابتلائات حضرت ابراهیم | ۱۰:۲۳,۱۳۹۵/۶/۲۳|

قدیمی ترین عبادتی که سراغ داریم مسئله قربانی است، سابقه قربانی از حج بیشتر است. انسان با قربانی کردن، آنچه خود دارد را با خدا تقسیم می کند.

شرط ورود به محضر معشوق / آیت‌الله حاج شیخ حسین عرب | ۹:۵,۱۳۹۵/۶/۲۰|

در عرف کنونی، واژه و مفهوم «توسعه» و «انسان توسعه‌یافته» را بیشتر در توسعه اجتماعی و اقتصادی و گاهی هم فرهنگی به کار می‌گیرند. اما در فرهنگ و اندیشه وحیانی ادیان، بویژه در جهان‌بینی الهی قرآن، مفهوم «توسعه» بسی وسیع‌تر و گسترده‌تر از چیزی است که ممکن است اکنون از این لفظ و مفهوم تبادر شود. در جهان‌بینی الهی قرآن «انسان توسعه‌یافته» به انسانی گفته می‌شود که خود را به حقیقتی بدل کرده باشد که برتر از تمام عوالم وجود است. البته آدمیان در بهره‌گیری از فرصت‌ها و نیز متاع بی‌بدیل عمر در راستای توسعه دادن وجودی و تحصیل کمالات انسانی و زدودن زنگارها و انانیت‌ها، تفاوتی شگرف دارند.

سیمای ابراهیم بت شکن در آینه مثنوی / عبدالرضا سیف | ۱۲:۵۶,۱۳۹۵/۲/۱۵|

سیمای ابراهیم در مثنوی علاوه بر مقام نبوت ‘ سیمای عارف کاملی است که در مبارزه با بت نفس ‘ الگوی سالکان و مریدان بحر صفا گشته است . مولوی در داستان ابراهیم با توجه کامل به اشارات و دقایق قرآنی ‘ به ذکر سرگذشت شیخ کاملی می پردازد که در میدان نظر و عمل سربلند و پیروز ‘ مراحل فنای فی الله را پشت سر می گذارد و با اطمینان کامل به مرحله شهود بقا نایل گردیده و به مقام خلیل اللهی می رسد . ابراهیم از نگاه مولانا بیانگر سیر تخلی و تحلی و تجلی عارف است .

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما