برچسب : حسین-کلباسی-اشتری

حسین کلباسی: سنت فکری و فلسفی ایرانیان مورد تحسین ارسطو بوده است | ۱۰:۲۴,۱۳۹۸/۳/۲۷|

حسین کلباسی اشتری، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی روز ۲۲ خرداد در بیست و سومین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا با موضوع «حکمت ایرانی و حکمت متعالیه» به ارائه مقاله خود با عنوان حکمت ایرانی در گزارشهای یونانی پرداخت و گفت: در اغلب اسناد و گزارشهایی که دربارة فرهنگ، تاریخ و سنن ایرانیان کهن نگاشته شده عمدتًا بازگویی ابعاد جهان شناختی و کیهان شناختی پارسیان خالی است.

حسین کلباسی‌اشتری: بوعلی‌سینا را از لحاظ تاریخی و پدیدارشناسی نشناخته‌ایم | ۱۱:۳۹,۱۳۹۷/۱۰/۱۱|

همایش «ابن سینا و حکمت مشرقی» روز، دهم دی‌ماه، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد. حسین کلباسی‌اشتری، استاد گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در این همایش با موضوع «ظهور عقل مشرقی در حکمت سینوی» به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: در جایی که حکمت ایرانی و مشرقی مطرح می‌شود، صفت ایرانی و مشرقی را به معنای جغرافیایی مطرح نمی‌کنیم. تعبیری که امثال کربن دارند، این است که ایران در اینجا ایران فرهنگی است، نه جغرافیایی و مشرق در اینجا جغرافیایی نیست بلکه وجودی است.

کلباسی اشتری: موضع فیلسوفان مسلمان نسبت به مقوله زبان مغفول واقع شده است | ۱۳:۲۷,۱۳۹۶/۴/۲۰|

کلباسی اشتری، استاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: موضع فیلسوفان مسلمان نسبت به مقوله زمان مغفول واقع شده است.

دین و خدا در فلسفۀ نقادی کانت / حسین کلباسی اشتری | ۱۰:۲۹,۱۳۹۵/۱۱/۱۱|

چهارچوب نظری فلسفه نقادی کانت ریشه در تحولات قرن هجدهم و دوره موسوم به روشن گری و منورالفکری اروپا دارد؛ رهیافت های دین پژوهی، از جمله باور به خداوند یا علت اولی، نزد او نیز متأثر از همان فضاست.

بررسی امکان مفهوم ماند در فیزیک ارسطویی / حسین کلباسی اشتری - فرزانه قدمیاری | ۱۰:۵۶,۱۳۹۵/۱۱/۶|

واکاوی مفهوم ماند به عنوان قانون اول حرکت در فیزیک کلاسیک که تبیین حرکت بر اساس آن استوار شده و همچنین دو بستر فیزیک ارسطویی و فیزیک کلاسیک به عنوان دو جریان فکری مهم که صدها سال نظریات غالب بوده اند، اهمیت ویژه ای به عنوان این مقاله می دهد.

حقیقت موت، انواع و مراتب آن از دیدگاه علامه طباطبایی | ۹:۳۳,۱۳۹۵/۱۱/۳|

پدیدۀ «موت» مقوله ای است که به غیر از دانش های تجربی ، از دیدگاه فلسفی، کلامی و عرفانی به طورعمیق مطالعه می شود و به لحاظ جایگاه بحث، پیوند استواری نیز با ابواب علم النفس عقلی و حقیقت روح و مراتب آن در حکمت و عرفان دارد.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما