برچسب : حسن-بلخاری

بیرونی و یوگاسوترا / حسن بلخاری | ۱۳:۳۷,۱۳۹۹/۶/۱۵|

یوگا (یا همان یوغ فارسی) یکی از مکاتب یا فلسفه‌های شش‌‌گانه هندی معروف به دارشاناست، آن هم دارشانا‌های (Astik) و نه (nastik) و تفاوت این دو در این است که دارشاناهای «اَستیک»، ودا باور بوده و کتب مقدس چهارگانة ریگ‌ودا، یجورودا، سامه‌ودا واتهاروا ودا را قبول دارند. برخلاف دارشاناهای ناستیک (شامل بودیزم، جینیزم و چارواکا) که وداهای چهارگانه را قبول ندارند.

رازی، فلسفه و پزشکی / ‏دکتر حسن بلخاری | ۱۲:۳۵,۱۳۹۹/۶/۱۰|

الف) اگر با نهضت ترجمه، بسیاری از آثار یونانی، ایرانی و هندی به عربی ترجمه نمی‌شد (من‌جمله آثار پزشکی) تمدن اسلامی، استعداد و امکانات تدوین و تولیدعلم پزشکی را در متن و بستر خویش داشت یا خیر؟ این سؤال مهمی است و البته پاسخ به آن نیز ساده و آسان نیست، زیرا از یک سو جریان رسمی پزشکی در تمدن اسلامی که با بزرگانی چون محمدبن‌زکریای رازی و کتاب عظیمش «الحاوی» آغاز و با کتاب قانون ابن‌سینا تکمیل و با «تحفه سعدیه» قطب‌الدین شیرازی به سیر خود ادامه می‌دهد

ابن سینا، اثولوجیا و زیبایی / حسن بلخاری - بخش دوم و پایانی | ۹:۳۸,۱۳۹۹/۶/۲|

اگر شئ یا انسانی را زیبا دیدیم، این زیبایی ناشی از ماده یا هیولای آن نیست، بلکه از صورت حقیقیة عقلیه‌ای است که در مراتب نزولی از ساحت اصلی خود تنزل کرده و به این ماده (یا تعبیر فلسفی آن هیولا) رسیده است. معنای فوق مبنای ورود به یکی از بنیادی‌ترین مباحث نوافلاطونیان در باب زیبایی است: «زیبایی درون، افضل و احسن از زیبایی برون است»

ابن سینا، اثولوجیا و زیبایی / حسن بلخاری - بخش اول | ۱۰:۵۰,۱۳۹۹/۶/۱|

شرح اثولوجیایی که در اصل تقریرات درسی فلوطین بود و به دست شاگرد محبوبش فرفوریوس صوری مبدل به اثولوجیا یا تاسوعات (Enneades) و به عبارتی انئادها یا نُه‌گانه‌ها شد، شرحی شگفت‌انگیز در تاریخ حکمت اسلامی است. شگفت از این رو که ابن‌ناعمة حمصی کتابی را با عنوان أثولوجیا أرسطاطالیس‏ منسوب به ارسطو در جهان اسلام ترجمه کرد و پس از این ترجمه و با چنین عنوانی بود که از قرن سوم هجری تا به سالهای معاصر، اثولوجیا از آثار ارسطو قلمداد گردید.

شیخ اشراق و هورخش / حسن بلخاری | ۱۰:۲۲,۱۳۹۹/۵/۸|

الف) جایگاه هورخش در نظام نوری نکته اول: سهروردی در حکمه‌الاشراق عوالم را منحصر در چهار عالم دانسته: «انوار قاهره، انوار مدبره، برزخیان و صور معلقه ظلمانیه و مستنیره فیها.»۱ جهان برازخ (شامل کواکب و عناصر بسیط و مرکبات مادی) می‌شود و صور معلقه ظلمانیه و مستنیره همان عالم مثال است.

حکمت اشراقی در شرق / حسن بلخاری | ۱۰:۵۳,۱۳۹۹/۴/۲۹|

حکمت ایران باستان را حکمت نوری می‌نامند و این عنوان، رایج‌ترین و در عین حال مقبول‌ترین صفت‌ حکمت‌ ایرانیان‌ باستان است. این معنا نه صرفا از تعابیر وسیع مورد استفاده شیخ اشراق، که با تأمل در متون به جا مانده از ایران باستان، به‌ویژه در اوستا و ملحقات آن حاصل می‌شود.

نظر شمس تبریز درباره احمد و محمد غزالی | ۱۲:۲۶,۱۳۹۹/۴/۱۷|

حسن بلخاری در «غزالی‌ها از منظر شمس» گفت: شمس تبریز گرچه مقام محمد غزالی را بلند می‌دانسته اما معیار برای او احمد غزالی بوده است. بیست‌وسومین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ شمس تبریزی با عنوان «غزالی‌ها از منظر شمس» روز چهارشنبه ۱۱ تیر با سخنرانی حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار و به‌طور زنده در فضای مجازی پخش شد.

مکان و نماد / حسن بلخاری | ۱۰:۶,۱۳۹۹/۴/۱۷|

1ـ مؤلفان محترم کتاب «فلسفه جغرافیای سیاسی»۱ در ششمین فصل از اثر خود، به بیان قلمروهای موضوعی جغرافیای سیاسی پرداخته و مؤلفه‌های متعددی را با عنوان موضوعات جغرافیای سیاسی این حوزة خاص از جغرافیا مطرح نموده‌اند؛ مؤلفه‌هایی بسیار انسانی، فلسفی، هنری و معمارانه. این مبحث کلی از یک سو بیان مفاهیم بنیادی در جغرافیای سیاسی و از دیگرسو تشریح شاخه‌های تخصصی جغرافیای سیاسی است و می‌دانیم هر جا سخن از مفاهیم بنیادی رود، حضور فلسفه و مباحث انسان‌‌شناختی قطعا انکارناپذیر است.

معراج هنر/ حسن بلخاری - بخش اول | ۹:۵۸,۱۳۹۹/۴/۴|

معراج‌نامه‌ها در ادبیات فارسی الف) معراج‌نامه‌ها یکی از بخشهای مهم تاریخ ادبیات ایران محسوب می‌‌شود. توجه و تأمل شعرا و ادبای ایران به واقعه معراج در آغاز دواوین خود که بر اساس سنتی مرسوم و نانوشته با سپاس حق‌تعالی و مدح و نعت حضرت رسول اکرم(ص) همراه بود، نشان از اهمیت این واقعه و گرایش فوق‌العاده عرفا و شعرای ایرانی و مسلمان دارد، به‌ویژه آنکه فضای خاص مثالی و انتزاعی آن بیش از هر واقعه دیگری (از واقعیات زندگی پیامبر اکرم(ص)) با ذهن خیال‌انگیز و مثال‌پرداز شاعران و عارفان مطابق و هماهنگ بود.

نسبت فقه و فلسفه / حسن بلخاری | ۱۰:۶,۱۳۹۹/۳/۱۸|

بزرگ‌ترین فیلسوف ایرانی قرن نوزدهم الف) توشیهیکو ایزوتسو که از متفکران نامدار قرن بیستم است، ملاهادی سبزواری را به رأی و نظر همگان، بزرگ‌ترین فیلسوف ایرانی در قرن نوزدهم میلادی می‌داند؛ کسی که در میان استادان و بزرگان عارف آن عصر مقام نخست را داشت.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما