برچسب : حسن-بلخاری

معراج هنر/ حسن بلخاری - بخش اول | ۹:۵۸,۱۳۹۹/۴/۴|

معراج‌نامه‌ها در ادبیات فارسی الف) معراج‌نامه‌ها یکی از بخشهای مهم تاریخ ادبیات ایران محسوب می‌‌شود. توجه و تأمل شعرا و ادبای ایران به واقعه معراج در آغاز دواوین خود که بر اساس سنتی مرسوم و نانوشته با سپاس حق‌تعالی و مدح و نعت حضرت رسول اکرم(ص) همراه بود، نشان از اهمیت این واقعه و گرایش فوق‌العاده عرفا و شعرای ایرانی و مسلمان دارد، به‌ویژه آنکه فضای خاص مثالی و انتزاعی آن بیش از هر واقعه دیگری (از واقعیات زندگی پیامبر اکرم(ص)) با ذهن خیال‌انگیز و مثال‌پرداز شاعران و عارفان مطابق و هماهنگ بود.

نسبت فقه و فلسفه / حسن بلخاری | ۱۰:۶,۱۳۹۹/۳/۱۸|

بزرگ‌ترین فیلسوف ایرانی قرن نوزدهم الف) توشیهیکو ایزوتسو که از متفکران نامدار قرن بیستم است، ملاهادی سبزواری را به رأی و نظر همگان، بزرگ‌ترین فیلسوف ایرانی در قرن نوزدهم میلادی می‌داند؛ کسی که در میان استادان و بزرگان عارف آن عصر مقام نخست را داشت.

ضرورت توجه به تأملات فلسفی فلاسفه در باب هنر | ۱۳:۴۲,۱۳۹۹/۳/۱۲|

حسن بلخاری در بیست و چهارمین همایش از سلسله همايش‌های سالانه بزرگداشت حكيم ملاصدرا ضرورت توجه به تأملات فلسفی فلاسفه در باب هنر را تشریح کرد. به همت بنیاد حکمت صدرا، بیست و چهارمین همایش از سلسله همايش‌های سالانه بزرگداشت حكيم ملاصدرا با موضوع محوری «فلسفه و هنر» 11 خردادماه در قالب همایش مجازی با حضور جمعی از استادان برجسته فلسفه کشور برگزار شد.

خیام و بوعلی / حسن بلخاری | ۱۰:۵۳,۱۳۹۹/۲/۳۰|

یکی از مهمترین و قابل تأمل‌ترین نکات زندگی سراسر ایهام و ابهام غیاث‌الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیامی مشهور به عمر خیام نیشابوری (۴۴۰ـ ۵۲۶ق) نسبت او با ابوعلی سینا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین عقلهای فلسفی در جهان اسلام و بلکه جهان است. تبیین این رابطه بر بنیاد مستدل‌ترین دلایل عقلی و تاریخی تا حدود زیادی می‌تواند در زدودن ابهامات از حیات و اندیشه‌های خیام به‌ویژه در باب ارزیابی برخی اشعار منسوب به وی مؤثر باشد.

فردوسی و فلسفه / حسن بلخاری | ۹:۲۶,۱۳۹۹/۲/۲۸|

الف) بیان فردوسی در باب فلسفه و فیلسوفان مضطرب است؛ یعنی در ابواب مختلف شاهنامه رأی او در باب فلسفه و فلاسفه، متفاوت و در مواردی نقیض هم است. برای مثال در «جنگ رستم با اکوان دیو»، انسان بی‌خرد، فلسفی و دیومنش خوانده می‌شود و برعکس، خردمند کسی را گویند که عکس آنچه فلسفی می‌گوید، عمل کند؛ همچون رستم که عکس آنچه اکوان دیو گفته بود، رفتار کرد

بشر در دنیای پساکرونا باید در بازنگری به دین، نگاهی عالمانه و منصفانه به خدمت بگیرد | ۱۵:۱۶,۱۳۹۹/۲/۱۵|

سخنرانی زنده با موضوع «دین و دینداری در جهان پس از کرونا» یکشنبه 14 اردیبهشت ماه در صفحه اینستاگرام انجمن اندیشه و قلم با حضور حسن بلخاری، استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی انجام شد.

حكمت سعدی در گفت‌وگو با حسن بلخاری، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر فلسفه و هنر | ۱۴:۴۹,۱۳۹۹/۲/۶|

در روزگار كنونی به دلایل گوناگون از جمله تخصصی شدن رشته‌های علوم انسانی، گسست رابطه بی‌واسطه ما از سنت و آشنایی با آن از رهگذار آموزش‌های جدید و... از بسیاری از وجوه اساسی و بنیادین بزرگان اندیشه و تفكر ما با برچسب‌های معناداری چون «شاعر» و «ادیب» غفلت می‌شود. سعدی علیه‌الرحمه، یكی از این متفكران بزرگ ایرانی است كه در زمانه حاضر عمدتا به عنوان «شاعری شیرین سخن و ادیبی چیره‌دست و سخنوری هنرمند» شناخته می‌شود.

سعدی و عارف ربانی / حسن بلخاری - بخش دوم و پایانی | ۱۰:۷,۱۳۹۹/۲/۳|

اگر صوفی در پی رهاندن خویش است، عارف چون شمع، خود را به سوز و درد و بلا می‌افکند که دست ره‌ماندگان گیرد و هیچ کس نمی‌تواند چنین کند مگر اینکه مستند به معنای «ربانی» اولا و بالذات منتسب به رب باشد و ثانیا قصد و توان، و مهمتر مشروعیت تربیت عام داشته باشد؛ چون ربانی به یک معنا مربی است و به یک معنا منتسب به رب یا پروردگار. ربانی عامل تربیت است و تربیت بن‌مایه‌ای چون معرفت دارد.

سعدی و عارف ربانی / حسن بلخاری - بخش اول | ۱۱:۳۵,۱۳۹۹/۲/۲|

این سخن در باب یکی از مهمترین مباحث سعدی، یعنی شرح مفهوم «عارف ربانی» است در آن قصیده مشهور سعدی: عالم و عابد و صوفی همه طفلان رهند مرد اگر هست، به جز عارف ربانی نیست ابتدا و به عنوان مقدمه نکاتی عرض کنم:

هنر و اخلاق / حسن بلخاری | ۹:۴۲,۱۳۹۹/۱/۱۸|

بدون تردید نسبت وسیع و وثیقی میان «هنر» و «اخلاق» وجود دارد و به یک عبارت کمتر متفکری در حوزة هنر و زیبایی‌شناسی می‌توان یافت که نسبت به این معنا بی‌اعتنا باشد. شکی نیست اخلاق به‌ عنوان یکی از عناصر ذاتی فرهنگ، هماره مطرح است و به ‌عبارتی ادراک فرهنگ بدون تأمل و توجه به عنصر اخلاقی آن محال است. همچنین نسبت میان «اخلاق» و «انسان» به همان اندازه اهمیت و اصالت دارد که نسبت میان «فرهنگ» و «انسان». به دیگر سخن اگر تصور فرهنگ بدون انسان محال است، به همان میزان تصور اخلاق بدون انسان نیز محال است.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما