برچسب : حسن-بلخاری

هنر و اخلاق / حسن بلخاری | ۹:۴۲,۱۳۹۹/۱/۱۸|

بدون تردید نسبت وسیع و وثیقی میان «هنر» و «اخلاق» وجود دارد و به یک عبارت کمتر متفکری در حوزة هنر و زیبایی‌شناسی می‌توان یافت که نسبت به این معنا بی‌اعتنا باشد. شکی نیست اخلاق به‌ عنوان یکی از عناصر ذاتی فرهنگ، هماره مطرح است و به ‌عبارتی ادراک فرهنگ بدون تأمل و توجه به عنصر اخلاقی آن محال است. همچنین نسبت میان «اخلاق» و «انسان» به همان اندازه اهمیت و اصالت دارد که نسبت میان «فرهنگ» و «انسان». به دیگر سخن اگر تصور فرهنگ بدون انسان محال است، به همان میزان تصور اخلاق بدون انسان نیز محال است.

مفهوم شناسی زیبایی از منظر غزالی / حسن بلخاری - بخش دوم و پایانی | ۱۲:۵۳,۱۳۹۸/۱۱/۶|

جمله فضایل و نیکویی‌هایی است که در اخلاق ظاهر می‌شود و زیبایی ظاهر همان عواملی است که حس ظاهر را برمی‌انگیزاند: «پس اکنون جمال در سیرت‌ها موجود است، و اگر سیرتى خوب، بى علم و بصیرت صورت کرده شود، آن دوستى واجب نکند، پس محبوب مصدر سیرت خوب است. و آن اخلاق ستوده است و فضایل شریفه است.

در باب علم جغرافیا یا صوره‌الارض و اهمیت آن / حسن بلخاری | ۹:۴۲,۱۳۹۸/۱۱/۲|

الف)اخوان‌الصفا در «الرسائل» خود که به تعبیر هانری کربن، اثری شگرف بر حکما و فلاسفه بعد از خود گذاشت، رساله چهارم از رسائل خود را با عنوان «الرساله الرابعه من القسم الریاضی فی الجغرافیا» نامگذاری کرده‌اند. یعنی اولاً علم جغرافیا را از اقسام علوم ریاضی دانسته و ثانیاً برای آن، جایگاه ویژه و مستقلی قائل شده‌اند. اخوان در همان ابتدا جغرافیا را به «صوره‌الارض» و «الاقالیم» ترجمه کرده‌اند

مفهوم‌شناسی زیبایی از منظر غزالی / دکتر حسن بلخاری – بخش اول | ۸:۲۹,۱۳۹۸/۱۱/۱|

«هنر» و «زیبایی» دغدغه مستقل حکمای مسلمان نیست؛ فلذا کمتر تألیف و تصنیفی می‌توان یافت که پیرامون فلسفه هنر و زیبایی‌شناسی حکمای بزرگ مسلمان به رشته تحریر درآمده باشد. در مورد غزالی و تأملات جدی او پیرامون مهمترین مسائل مربوط به جهان‌بینی اسلامی که در آثار متعددش گنجانیده شده است، نیز این فقر وجود دارد گرچه در باره موضوع این نوشتار، ریچارد اتینگهاوزن مقاله کوتاهی با عنوان ‏‎«Al-Ghazzali on Beauty»‎‏ در هنر و اندیشه که به مناسبت هفتاد سالگی کوماراسوآمی در سال ۱۹۴۷ منتشر گردید، نوشته شده است (صص۱۶۰ـ ۱۶۵).۱

بهمن و حکمت اشراق / حسن بلخاری - بخش دوم و پایانی | ۱۰:۳۰,۱۳۹۸/۱۰/۱۰|

در خرده‌اوستا که یکی از بخشهای اصلی پنج‌گانه اوستاست، دو بخش با عنوان «سی روزه کوچک» و «سی روزه بزرگ» وجود دارد. در بخش اول، هر روز به نام ایزدی نامگذاری می‌شود. روز اول از آن هرمزد است که چنین می‌آید:

بهمن و حکمت اشراق / حسن بلخاری - بخش اول | ۱۰:۳۳,۱۳۹۸/۱۰/۹|

«اول ما خلق الله العقل» که در بسیاری متون اسلامی ذکر گردیده و مورد استناد و تأکید حکمای بزرگی چون شیخ ‌اشراق و ملاصدرا (در شرح اصول کافی) قرار گرفته، روایت مشهوری در متن احادیث اسلامی است و از آن روشن‌تر: «إن الله عز و جل خلق العقل و هو أول خلق من الروحانیین»۱(کلینی، ۱۳۷۹: ۱ر۲۱).

رویکرد قطب‌الدین شیرازی به تاریخ طب در تمدن اسلامی / دکترحسن بلخاری | ۷:۱۵,۱۳۹۸/۹/۹|

قطب‌الدین محمود بن مسعود شیرازی را باید آخرین حلقه از سلسله حکمای جامع تاریخ فلسفه اسلامی دانست، پس از او البته حکمای بزرگی چون صدرالمتألهین شیرازی و میرداماد در عرصة اندیشه و حکمت اسلامی ظاهر شدند اما هیچ‌کدام‌ در ریاضیات، نجوم، هندسه، موسیقی و پزشکی تبحری نداشتند آن‌چنان که قطب‌الدین در نجوم دستیار خواجه‌ نصیرالدین طوسی در ساخت رصدخانه مراغه بود

در باب ضرورت ترجمۀ معنا، نه لفظ / دکتر حسن بلخاری قهی | ۹:۳۰,۱۳۹۸/۷/۲۹|

الف) آیا متن مقدس قابل ترجمه به زبانی دیگر است؟ آیا می‌توان معانی خاصی را که در متن یک دین و در قالب الفاظ جای گرفته‌اند از قالب خویش به درآورد و در قالبی دیگر جای داد؟ و اگر چنین کردیم معنا به همان حقیقت ذاتیه خود انتقال می‌یابد یا در متن، این جابه‌جایی دچار نقص یا نقض می‌شود؟

سرگذشت‌هایی که سرنوشت‌ها را می‌سازند | ۷:۳۷,۱۳۹۸/۷/۸|

هر جامعه‌ای دربردارنده مفاخری است که بواسطه آنها «کسب منزلت» می‌کند. اما اهمیت این مفاخر برای یک جامعه تنها به این جنبه محدود نمی‌شود بلکه افراد یک جامعه نیز پیوسته با تعریف نسبت خود با این مفاخر هویت‌یابی می‌کنند. اما پرسش اصلی این است که چه کسانی می‌توانند مایه فخر یک جامعه شوند؟ به تعبیری، ویژگی مفاخر چیست؟

فقه و زهد و حکمت / دکتر حسن بلخاری | ۱۱:۲۸,۱۳۹۸/۷/۲|

مرحوم آیت‌الله‌ رحیم ارباب، از شاگردان طراز اول مرحوم جهانگیرخان قشقایی، گفته است: «اولین روزی که در درس ایشان حاضر شدم، خان این عبارت را خواندند: «یَعلمُ عَجیجَ الوحُوش فی الفَلوات، و معاصی العباد فی الخلوات، و اختلاف النّینان فی البحار الغامرات»، (خداوند آواز وحوش را در بیابان‌ها، و گناهان بندگان را در نهان‌ها، و آمد و شد ماهیان را در دریاهاى ژرف، و تلاطم امواج آب را با وزش تندبادها می‌داند) این عبارت از نهج‌البلاغه را خواندند و رفتند توی علم باری، و جزئیات درسشان حکمت بود.»

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما