برچسب : حسن-انصاری

برگی از خردورزی تشیع / حسن انصاری | ۱۴:۱۵,۱۳۹۸/۶/۲۰|

چند نكته درباره زیدیه و میراث ایرانی/ یمنی آنان اشاره: در میان معارف و دانش‎های موسوم به «علوم انسانی» اعم از فلسفه، جامعه‎شناسی، اقتصاد، سیاست، روانشناسی و ... تاریخ بیش از بقیه در معرض سوءتفاهم، سوءبرداشت، تحریف، گزینش و خوانش غلط قرار می‎گیرد، خواه این قرائت‎های غیرعلمی و غیرانتقادی تعمدا و با انگیزه‎های آگاهانه صورت بگیرد و خواه از سر ناآشنایی یا به منابع تاریخی یا ناآگاهی نسبت به رویكردهای عالمانه و نظری دقیق اتفاق بیفتد.

آيا دوران صفوی دوران ظهور و بروز اخباری گری بود؟ / حسن انصاری | ۱۰:۴۰,۱۳۹۸/۵/۲۲|

اين ادعا را زياد می شنويم که دوران صفوی و به ويژه نيمه دوم آن عصر ظهور اخباری گری است. اين ادعایی خطا بيش نيست. عصر صفوی دوران ظهور و قدرت گرفتن مجتهدان بود. اين را نه فقط به دليل حضور محقق کرکی و اولاد و شاگردانش در ايران و يا حضور شاگردان شهيد دوم و در مناصب حکومتی بايد گفت بلکه حتی اين گزاره در مورد نيمه دوم عصر صفوی هم صادق است.

مقاله‌ای که کلاس آموزشی درباره «تراجم‌نگاری» است | ۱۱:۶,۱۳۹۸/۴/۱۹|

حسن انصاری، عضو هيات علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون و عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، در کانال تلگرامی خود به نقد کیفیت محتوای آثار اروپایی ترجمه شده در موضوع اسلام و ایران پرداخت.

کتابی مهم از هشام بن الحکم که مورد غفلت قرار گرفته / حسن انصاری | ۸:۴,۱۳۹۸/۴/۱۹|

متن «الرد علی الزنادقه» هشام بن الحکم چنانکه قبلا هم آقای حسين مدرسی احتمال داده است به نظر بايد همان متن دو تکه‌ای باشد که در احتجاج طبرسي در پنجاه صفحه نقل شده و گرچه بخش اعظم آن در نسخه‌های کنونی احتجاج به نقل هشام نيست اما در بحار اين نقل از احتجاج با روايت از هشام نقل شده ( نک: احتجاج، ۲ / ۱۹۷ تا ۲۰۰؛ ۲/ ۲۱۲ تا ۲۵۰؛ مقايسه کنيد: بحار، ۴/۳۲۰).

کتاب های انتقادی درباره اسلام/ حسن انصاری | ۱۱:۲,۱۳۹۸/۴/۱۰|

بعید می دانم کسی اهل اینترنت و کتاب باشد و تاکنون دهها سایت حاوی کتاب های قابل دانلود درباره اسلام و تشیع با مضامین انتقادی را ندیده باشد. بسیاری از این کتاب ها را که برخی کتاب های «ضاله» می خوانندشان و برخی کتاب های «ممنوعه» و برخی دیگر آنها را کاشف «حقیقت» می یابند یک ویژگی مشترک دارند: این قبیل کتاب ها اگر هر نوع ارزشی را بتوان برای برخی از آنها قائل شد مثلاً شجاعت در بیان و یا جنبه های ادبی و فلان و بهمان اما تقریباً همگی‌شان این ویژگی مشترک را دارند که کتاب هایی اند که کمتر می توان در آنها چیز درخوری پیدا کرد.

چرا بايد از دائرة المعارف بزرگ اسلامی حمايت کنيم؟ / حسن انصاری | ۷:۴۸,۱۳۹۸/۴/۹|

برای معرفی ايران به دنیا و نشان دادن مساهمت ايرانيان در فرهنگ و تمدن جهانی و اسلامی ما به تداوم انتشار دو دانشنامه فارسی، يکی دائرة المعارف بزرگ اسلامی و ديگری دانشنامه جهان اسلام نياز داريم. دائرة المعارف بزرگ اسلامی در چند سال اخير به دليل مشکلات مالی نتوانسته همانند سابق فعاليت کند. کمک به اين مرکز برای ارتقای سطح علمی و پژوهشی کشور بسيار مهم است.

تفسیر اهل بیت و تفسیر عیاشی/ حسن انصاری | ۸:۴۱,۱۳۹۸/۴/۴|

از تفاسیر کهن اهل بیت (ع) یکی تفسیر ابوالجارود متن مهمی بوده و دیگری تفسیر ابو حمزه ثمالی. هر دو این تفاسیر بعدها در منابع سنی، امامی و زیدی نقل شده. از جابر حعفی هم روایات تفسیری در منابع بعدی نقل شده. روشن است که هر چه به این راویان در تفسیر نسبت داده شده را نمی توان کاملا از آنها دانست اما به هرحال این نشان می دهد که از همان زمان امام باقر (ع) تفسیر قرآن مورد اهتمام ائمه شیعه قرار داشته.

کتاب جانشینی محمد(ص) مادلونگ مورد غفلت قرار گرفته است / حسن انصاری | ۱۱:۱۴,۱۳۹۸/۳/۱۸|

حسن انصاری پژوهشگر مؤسسه مطالعات پیشرفته پرینستون و عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در یادداشتی به نقد و بررسی کتاب جانشینی محمد (ص) پرداخته است:

زیدیه و منابع مکتوب امامیّه / حسن انصاری قمی | ۹:۱۸,۱۳۹۷/۱۰/۲۵|

مناسبات میان دو گرایش عمدۀ شیعه، یعنی امامیه و زیدیه، از همان آغاز شکل گیری این دو گرایش وجود داشته است. گرچه در کوفه رجال شیعه در گرایش های مختلفی دسته بندی می شدند، اما در قرن دوم هجری با وجود نزاع های حاد میان زیدیه و امامیه، شاهد یک داد و ستد فرهنگی میان این دو فرقه هستیم که به ویژه در حدیث شیعی خود را نشان می دهد. پس از آغاز غیبت صغرای امام عصر (ص) زمینۀ اجتماعی برای نزدیکی دو فرقه و یا دست کم، کم رنگ شدن نزاع عا میان آنان ایجاد شد؛ چرا که در غیبت امام غایب، طبعاً حساسیت امامیه نسبت به دعاوی امامت از سوی رهبران زیدی کم تر شد..

درباره تقیه در فقه شیعی / حسن انصاری | ۸:۴۹,۱۳۹۷/۱۰/۱۵|

درباره تقیه و ابعاد آن هنوز تحقیق جامعی صورت نگرفته منتهی یک نکته معمولا در این زمینه مورد غفلت قرار می گیرد و آن اینکه می بایست برای درک ابعاد تقیه در فقه شیعی در سده های دوم و سوم یعنی تا قبل از سال ۲۶۰ ق و آغاز دوران غیبت به مناسبات فقهای سنی و دولت و به ویژه سهم خلیفگان در فرایند تدوین فقه اسلامی توجه داشت.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما