برچسب : حسن-انصاری

سخنرانی "حسن انصاری" در شب هاى رمضان مركز دائرة المعارف بزرگ اسلامى | ۱۰:۲۵,۱۳۹۹/۲/۱۷|

مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی به مناسبت ماه مبارک رمضان، سلسله سخنرانی های مجازی با موضوعات مختلف فرهنگی در صفحه اینستاگرام خود، برگزار می کند. به همین منظور، دکترحسن انصارى، امروز چهارشنبه (17 اردیبهشت) از ساعت 21:30 به ایراد سخن می پردازد.

سنت های حدیثی و فکری نصیریه: از خصیبی تا طبرانی / حسن انصاری | ۱۰:۵۴,۱۳۹۹/۱/۲۰|

در سالهای اخیر پژوهشها درباره نصیریه فزونی گرفته است. بخشی از این مسئله به دلیل آن است که به طور فزاینده ای کتابهای آنان که تا پیش از این از دسترس خارج بود، و لو عموماً به صورت غیر انتقادی به چاپ می رسند. بدین ترتیب شناخت ما از عقاید نصیریان و منابع اندیشه آنان در سالهای اخیر به شدت افزایش یافته است.

يک کشف مهم در تاريخ‌نگاری علم کلام / حسن انصاری | ۱۲:۵۹,۱۳۹۸/۱۱/۷|

کتاب تثبيت الامامة که سامی مکارم در سال ۲۰۱۳ و از سوی مؤسسۀ اسماعيلی لندن چاپ کرد بی ترديد اثری از منصور خليفه فاطمي (خلافت: ۳۳۴ تا ۳۴۱ ق) نيست. ناشر البته کتاب را منسوب به منصور فاطمی منتشر کرده و دربارۀ اين انتساب قطعيتی ابراز نکرده اما برای کسی که با ادبيات بحث‌های کلامی در زمينۀ امامت از ديدگاه شيعه آشنا باشد و تحول تاريخی آن را بداند ترديدی وجود ندارد که اين کتاب نه تنها نمی‌تواند از منصور فاطمی باشد بلکه حتی نمی‌تواند تأليفی از دوران او باشد.

دربارۀ مفقود شدن بخشی از کتاب‌های اماميه / حسن انصاری | ۱۲:۱۵,۱۳۹۸/۱۰/۲۱|

من قبلا دربارۀ اين موضوع نوشته‌ام و دلائل و زمينه‌های آن را کم و بيش کاويده‌ام. پرسش اين است: در حالی که بسياری از متن‌های حديثی و فقهی و تفسيری و کلامی دو سه سده نخست قمری از اهل سنت و غير شيعيان امروز موجود است، چرا آثار اماميه از بين رفته است؟ يکی از مهمترين دلائل آن وضعيت شيعه به عنوان جامعه‌ای در اقليت و تحت ستم در بسياری از ادوار تاريخ اسلام است. فراموش نکنيم که با کتابخانه‌های شيعی در بغداد و ری در سده‌های چهارم و پنجم چه رفت.

گفت‌وگوبا حسن انصاری درباره چالش‌‌های فهرست‌نویسی | ۱۵:۴۰,۱۳۹۸/۹/۲۰|

حسن انصاری را بیشتر با پژوهش‌هایش در زمینه متون شیعی می‌شناسیم. او عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات عالی پرینستون و عضو شورای عالی علمی مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی است. همکاری انصاری با مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی سبب شد تا او با شیوه‌های تحقیق تاریخی و شناخت منابع کهن آشنا شود و پژوهش‌های خود را در قالب تالیف و کتابشناسی ارائه دهد. انصاری بیشتر عقاید و اندیشه‌هایش را در صفحه «بررسی‌های تاریخی» وبگاه حلقه کاتبان عرضه کرده است.

مخالفت فقهای امامیه با فلسفه افسانه است/ حسن انصاری | ۱۲:۲۱,۱۳۹۸/۷/۱۶|

حسن انصاری، عضو هيات علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون و نویسنده کتاب‌هایی چون «بررسی‌های تاریخی در حوزه اسلام و تشیع»، «گنج پنهان، شرح احوال و آثار علامه مرحوم سیدعبدالعزیز طباطبائی یزدی» و... در کانال تلگرامی خود، طی یادداشتی به ادعای نوتفکیکیان در عصر جدید مبنی بر مخالفت جمهور فقهای امامیه در طول تاریخ با خواندن و آموزش فلسفه پاسخ گفته است.

خاندان های روحانيت شيعه / حسن انصاری | ۱۱:۳۱,۱۳۹۸/۷/۱۵|

به مناسبت پژوهشی که سال هاست بدان مشغولم يعنی تاريخ روحانيت شيعه يکی از موضوعاتی که انجام می دهم بررسی تاريخچه خاندان های روحانيت شيعه است. در ميان اهل سنت هم در طول تاريخ ما چندين خاندان مهم پر سابقه در فتوا و قضاء و دانش در ايران و همچنين در شامات و مصر داشته ايم (مانند آل منده، آل صاعد، آل خجند، آل برهان، آل جماعه، خاندان مقدسی های صالحيه و ...).

برگی از خردورزی تشیع / حسن انصاری | ۱۴:۱۵,۱۳۹۸/۶/۲۰|

چند نكته درباره زیدیه و میراث ایرانی/ یمنی آنان اشاره: در میان معارف و دانش‎های موسوم به «علوم انسانی» اعم از فلسفه، جامعه‎شناسی، اقتصاد، سیاست، روانشناسی و ... تاریخ بیش از بقیه در معرض سوءتفاهم، سوءبرداشت، تحریف، گزینش و خوانش غلط قرار می‎گیرد، خواه این قرائت‎های غیرعلمی و غیرانتقادی تعمدا و با انگیزه‎های آگاهانه صورت بگیرد و خواه از سر ناآشنایی یا به منابع تاریخی یا ناآگاهی نسبت به رویكردهای عالمانه و نظری دقیق اتفاق بیفتد.

آيا دوران صفوی دوران ظهور و بروز اخباری گری بود؟ / حسن انصاری | ۱۰:۴۰,۱۳۹۸/۵/۲۲|

اين ادعا را زياد می شنويم که دوران صفوی و به ويژه نيمه دوم آن عصر ظهور اخباری گری است. اين ادعایی خطا بيش نيست. عصر صفوی دوران ظهور و قدرت گرفتن مجتهدان بود. اين را نه فقط به دليل حضور محقق کرکی و اولاد و شاگردانش در ايران و يا حضور شاگردان شهيد دوم و در مناصب حکومتی بايد گفت بلکه حتی اين گزاره در مورد نيمه دوم عصر صفوی هم صادق است.

مقاله‌ای که کلاس آموزشی درباره «تراجم‌نگاری» است | ۱۱:۶,۱۳۹۸/۴/۱۹|

حسن انصاری، عضو هيات علمی مؤسسه مطالعات عالی پرينستون و عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، در کانال تلگرامی خود به نقد کیفیت محتوای آثار اروپایی ترجمه شده در موضوع اسلام و ایران پرداخت.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما