برچسب : جهان-اسلام

شرحی بر تاریخچه مصرف قهوه در جهان اسلام در نمایشگاه مالزی | ۹:۱۹,۱۳۹۸/۴/۳۱|

موزه هنرهای اسلامی مالزی در کوالالامپور با برپایی نمایشگاهی تحت عنوان «داستان قهوه»، روایتگر راه یافتن این نوشیدنی پرطرفدار به تاریخ جهان اسلام است.

آیت الله محقق‌داماد: پیشرفت دانش‌های اسلامی با دیالوگ‌ امکانپذیر است | ۷:۱۸,۱۳۹۸/۲/۱۰|

همایش «نسبت فلسفه و تمدن در جهان اسلام» در سالن صدرالمتالهین دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان برگزار شد. آیت‌الله سید مصطفی محقق‌داماد، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این همایش بیان کرد: من معتقد به وجود فلسفه اسلامی هستم، کما اینکه معتقد به تمدنی به نام تمدن اسلامی هستم.

خوشنویسی پل ارتباطی ما با جهان اسلام است | ۸:۴۰,۱۳۹۷/۷/۷|

پنجمین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران با حضور سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی؛ معاون امور هنری، عبدالمحمد زاهدی؛ استاندار قزوین، هادی مظفری؛ مدیرکل هنرهای تجسمی، اکبر اسکندری نژاد؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و هنرمندان خوشنویس عصر پنجشنبه پنجم مهر ماه به میزبانی شهر قزوین و با معرفی برگزیدگان، به‌کار خود پایان داد.

دیدگاه‌های سه‌گانۀ علم در جهان اسلام / ابراهیم کالین - ترجمۀ: محمدرضا قائمی‌نیک | ۱۰:۵۷,۱۳۹۷/۴/۱۷|

نویسندۀ مقاله، ابراهیم کالین که مدرکِ دکتری خودش را از دانشگاه جورج واشنگتن امریکا دریافت کرده، فارغ از منصب سیاسی‌ای که در وزارت خارجۀ ترکیه بر عهده دارد، از هواداران دیدگاه سید حسن نصر محسوب می‌شود.

جایگاه فلسفه در تحولات سیاسی جهان اسلام تا پایان قرن ششم هجری | ۱۳:۲۸,۱۳۹۶/۱۰/۱۳|

گرایش مسلمانان به فلسفه باعث رونق این علم شد و فلسفه توانست با راهیابی به رأس هرم اجتماعی تحولاتی را در بُعد سیاسی رقم بزند. هدف از این پژوهش بررسی چیستی فلسفه سیاسی در عالم اسلام است. از جمله وجوه گرایش مسلمین به فلسفه یکی مبارزات سیاسی بود و یکی مسئولیتی که نسبت به دین احساس می شد.

تاریخ در مسیر شدن | ۹:۴۴,۱۳۹۶/۸/۱۳|

بدون‌شک می‌توان گفت که مهم‌ترین سوال دو قرن اخیر جوامع اسلامی پرسش از نسبت خود با غرب است. این پرسش موجب بروز جناح‌بندی‌های گوناگونی در جهان اسلام شده است. برای نمونه سلفی‌ها با لحاظ کردن نوعی نگاه منفی و بدعت‌گونه به دستاوردهای غرب، نظریه بازگشت به عصر نبی‌مکرم اسلام را داده‌اند. در مقابل روشنفکران سکولار با مطلوب دانستن تمام غرب خواستار غربی شدن جوامع غیرغربی از نوک پا تا فرق سر شده‌اند. جلوه رقیق‌تر این نظریه را می‌توان در روشنفکران مسلمان مشاهده کرد.

تأملی بر «داعش و آینده عقلانیت در جهان اسلام» / دکتر مقصود فراستخواه | ۹:۱۳,۱۳۹۶/۵/۱۶|

داعش به زبان آینده‌پژوهی «امری نوپدید و شگفتی‌ساز» است؛ به این معنا که در عین اینکه کمترین احتمال را برای بروزش می‌دادیم، بیشترین تأثیر را بر دنیای ما گذاشته است. از این رو، به نظر می‌رسد با فهم پدیده داعش، بتوان نااطمینانی‌های زندگی را بهتر مدیریت کرد و کمتر به آینده‌هایی که از آن درکی نداشته و برای آن آمادگی نداشته‌ایم، پرتاب شویم.

اسلام، جهان اسلامی معاصر وبحران محیط‌زیست / دکتر سیدحسین نصر – بخش پنجم و پایانی | ۸:۴۲,۱۳۹۶/۵/۱۶|

دوره‌های آموزشی درباره محیط‌زیست و تأکید بر موضوعات مربوط به محیط‌زیست نباید به مؤسسات آموزشی مدرن محدود شود، بلکه باید شامل مدارس سنتی نیز بشود که رهبران مذهبی آینده جامعه در آنها آموزش می‌بینند.

اسلام، جهان اسلامی معاصر وبحران محیط‌ زیست /دکتر سیدحسین نصر– بخش چهارم | ۹:۱۴,۱۳۹۶/۵/۱۵|

کتب حدیث مشحون از روایات مربوط به عالم طبیعت و رویکرد انسان‌ها به آن است، از جمله مخالفت شدید با تضییع آن و اسرافکاری، و تخریب بیهوده طبیعت که تنها به دلیل خودخواهی و حرص و طمع صورت می‌گیرد. احادیث بر پاکیزگی آب و دیگر منابعی تأکید دارند که حیات متکی به آنهاست. پیامبر(ص) فرمود: «درختکاری کار پربرکتی است حتی اگر یک روز به پایان جهان مانده باشد.»

اسلام، جهان اسلامی معاصر و بحران محیط‌زیست / دکتر سیدحسین نصر –بخش سوم | ۸:۴,۱۳۹۶/۵/۱۰|

طی قرنها اسلام سنت عظیم علمی‌ای ایجاد کرد که به عالم طبیعت پرداخته است و همزمان در درون عالم اسلام کارکرد داشته است. سنت علمی حرفهای زیادی در جهت تدوین زبان جدیدی برای بیان دیدگاه‌های اسلام در باب رابطه انسان‌ها و محیط‌زیست دارد.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما