برچسب : انسان-کامل

انسان کامل از دیدگاه ابن‌عربی و پیشینۀ آن / مرتضی شجاری | ۸:۵۰,۱۳۹۸/۴/۱۱|

مفهوم «انسان کامل» یکی از مفاهیم مهم در عرفان و فلسفه اسلامی است. ابن‌عربی اعتقاد دارد: «انسان کامل کامل‌ترین مجلایی است که حق در او ظهور کرده، خلقت با او آغاز شده و بدو ختم می‌گردد، قطب و مرکز دایره وجود است، عالم بر مدار او می‌چرخد و همه کائنات از او فیض می‌گیرند.» در این مقاله با اشاره به اندیشه‌های پیشینیان در این‌باره، تبیین ابن‌عربی از انسان کامل تحلیل می‌شود.

ریشه‌یابی تاریخی «سوختن» انسان کامل در فرهنگ صوفیانه | ۱۱:۱۱,۱۳۹۷/۶/۲۵|

در اواخر سده سوم هجری، متون عرفان و تصوف اسلامی شاهد آفرینشِ بن‌مایه مشهوری به نام «شمع و پروانه» با مضمون «سوختن» و «ایثار» بود که به تدریج در دیوان شعرای صوفی به کار رفت و در فرهنگ و ادبیات ایران تا دوره‌ی معاصر، گسترش کم‌نظیری یافت و کلیشه شد. نظریه‌هایی درخصوص منشأ مضمون «سوختن» ارائه شده است

انسان کامل در عرفان اسلامی و مقایسه آن با هرمزدبغ در آیین مانوی | ۱۵:۵۵,۱۳۹۶/۱۰/۱۶|

آیین مانوی آیینی است گنوسی که جزء فرقه های عرفانی به شمار می رود. اصل اساسی این آیین، هبوط روح از عالم اعلا که جایگاه حقیقی اوست و گرفتاری آن در عالم ماده است، وظیفۀ انسان در این دنیا رهاسازی روح گرفتار در بند ماده است.

شناخت و تبیین انسان کامل در حوزه عرفان عملی (بر اساس آرای عزیز الدین نسفی، سنایی و عطار) | ۱۱:۳۱,۱۳۹۶/۹/۲۰|

انسان کامل بودن لذتی است که کام هر انسان طالب به معرفت حقیقی را شیرین می کند، شور و عشق خداوندی را در دلش شعله ور می نماید و او را واصل به بی نهایت یا همان (خدا گونه شدن) می کند. از دیدگاه عرفان اسلامی که اساس آن بر آرمان گرایی و نوعی ایده آلیسم مبتنی است انسان کاملی که سالکان طریق حقیقت او را به عنوان نمونه و سرمشق و راهنما و راه شناس خود در سیر و سلوک می جویند و دست یابی به دامان رهبری و پایگاه معنوی اش را آرزو می کنند

انسان کامل از تجلی تا حلول/ رقیه شنبه ای | ۱۳:۴۶,۱۳۹۶/۳/۶|

انسان، علت غایی عالم افرینش است. هر چند به صورت ظاهر در مرحله آخر افرینش قرار گرفته است ولی به حسب معنی، نخستین خلقت است، زیرا مقصود از افرینش، ظهور صفات و افعال الهی است و انسان مظهر این ظهور است.

انسان؛ فصل مشترک | ۱۰:۲۷,۱۳۹۵/۴/۵|

22 هنرمند مجموعه‌ای موضوعی از نقاشی را در گالری ایوان به تماشا گذاشته‌اند که علاوه بر نگاه زیبایی شناسی، روایتی جامعه شناختی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد.

انسان کامل – فرزانه / مائده پناهی آراللو* | ۱۰:۴۸,۱۳۹۵/۳/۱۹|

مقایسه ای میان حكمت اشراق و مكتب تاتوئیسم انسان کامل - فرزانه در حکمت اشراق و مکتب تائوئیسم، از مفاهیم بنیادینی است که ریشه در بحث فیض و صدور دارد. یعنی نورالانوار و تائو از نظر سهروردی و لائوتزو، رکن اساسی عالم و مبداء تجلّی موجودات هستند که از خود انواری را صادر کرده، موجودات را از فیض خود بهره مند می کنند.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما