برچسب : اندیشه-سیاسی

پولیتیکِ اسپینوزیسم- ترکیب و ارتباط / آلبرتو توسکانو | ۷:۴۲,۱۳۹۸/۱۰/۷|

مواجهۀ «علمی» من با فلسفۀ اسپینوزا همواره در جامۀ نگاه به خود اسپینوزا در کنار دیگر متفکران (برای مثال شلینگ، دلوز، آلتوسر) اتفاق افتاده است. در اینجا می‎خواهم نقش‌ها و کسوت‎های متفاوتی را مورد بررسی قرار دهم که اندیشۀ اسپینوزا در طول ۳۵ سال یا بیشتر تحت تأثیر فلسفۀ اروپایی به خود گرفته است. قصد دارم درکی مقدماتی از برخی روش‎هایی ارائه دهم که اندیشۀ اسپینوزا و بالأخص اندیشۀ سیاسی او در چند دهۀ اخیر به‌واسطۀ آن‌ها جانی تازه گرفته و دوباره فعلیت یافته است. با تعریف ژیل دلوز از عمل فلسفی به‌منزلۀ خلق مفاهیم تا حدود زیادی موافقم و بر همین اساس قصد دارم بر دو مفهوم تلفیق و ارتباط که در خوانش‎های جدید از آثار اسپینوزا بسیار بااهمیت جلوه کرده است تمرکز کنم.

احیای شهریار/ احسان تاجیک | ۱۳:۵۹,۱۳۹۸/۹/۱۶|

ماکیاوللی مهم ترین نظریه پرداز و موسس دولت قانونی است ، که قانون را یگانه مرجع تمام معتقدات اخلاقی یک ملت می داند ، و این ارزش های اخلاقی در باور ماکیاوللی در تعارض با اخلاق دینی مسیحیت قرون وسطی دارد ، چرا که ماکیاوللی دولت را مجموعه مستقل از اعتقادات مذهبی ، اخلاق و آموزه های مسیحیت می دانست و قانون را به عنوان اصل برخاسته از اخلاق در جامعه که توسط دولت اجرا می شود

فلسفه علیه سیاست / مهدی شکری - مترجم: مینا قاجارگر | ۱۰:۵۵,۱۳۹۸/۹/۴|

در این پژوهش می‌کوشیم دو نکته را در نظریۀ سیاسی اشتراوس بررسی کنیم. نکتۀ نخست رابطۀ میان سیاست و فلسفه است و نکتۀ دوم رویکرد تحلیلی به تأکید اشتراوس بر فلسفۀ رمزی.[۱] استدلال ما در اینجا آن است که بی‌اخلاقی‌ای[۲] که اشتراوس از آن برای احتجاج برضد فلسفه و جدا کردن عقلانیت از سیاست بهره می‌جوید، نهایتاً موجب انتقاد به رویکرد خود او خواهد شد. استدلال او به‌نحو اجتناب‌ناپذیری محکوم به خودویرانگری است. سپس می‌کوشیم رویکرد رمزی او را از دیدگاهی سیاسی فهم کنیم.

دوازدهمین شماره فصلنامه اندیشه سیاسی در اسلام منتشر شد | ۱۰:۴۹,۱۳۹۶/۱۲/۸|

پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دوازدهمین شماره فصلنامه اندیشه سیاسی در اسلام را منتشر کرد.

گذری به سیر اندیشه سیاسی ایرانیان و نظام آرمانی آنها / حسین الهی | ۹:۳۲,۱۳۹۶/۹/۲۶|

بدون تفکر و اندیشه جامعه دوام و قوام پیدا نمی کند، دولت و امپراتوری [شاهنشاهی] به وجود نمی آید و اگر این تفکر و اندیشه و عملکردش مبتنی بر خردورزی و داشتن برنامه برخاسته از خواسته های جامعه نباشد، استمرار پیدا نمی کند. ایرانیان باستان در محیط جغرافیایی خود، از چنان اندیشه توام با خرد برخوردار بوده اند که تمام جوانب زندگی انسان را در روشنایی می گرفت

اندیشۀ سیاسی چیست و به چه دردی می‌خورد؟ / سید جواد طباطبایی | ۱۱:۲۲,۱۳۹۶/۱/۲۳|

دهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران با موضوع «وضعیت فکر سیاسی در ایران معاصر» پنجشنبه پنجم اسفندماه ۱۳۹۵ با حضور اساتید و پژوهشگران برجسته حوزه اندیشه سیاسی و سایر حوزه‌های مرتبط، در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

تکیه به‌ستون‌هایی داده‌ایم که آنها را نمی‌شناسیم / سید جواد طباطبایی | ۷:۳۱,۱۳۹۵/۱۲/۹|

در سال‌های 1330 که دانشکده حقوق و علوم‌سیاسی دانشگاه تهران ظاهراً به‌عنوان نخستین نهاد اندیشه سیاسی شناخته می‌شد، دروس ارائه شده در دانشگاه پاریس تدریس می‌شد؛ از جمله این دروس، اندیشه سیاسی (Ideas) بود که به «اندیشه‌ها» ترجمه شد و وزارت علوم آن زمان درسی به نام «اندیشه‌ها» ایجاد کرد.

دلالت های سیاسی اندیشه‌ی سنائی / عباس منوچهری - یدالله هنری | ۹:۰,۱۳۹۵/۱۱/۲۷|

مؤلفه شاخص و بنیادینِ اندیشه سیاسی و وجه تمایز آن از سایر شاخه های دانش بشری، دلالت های هنجاری است.

مبانی مابعدالطبیعی اندیشه سیاسی فارابی / طاهره کمالی زاده | ۸:۴۳,۱۳۹۵/۱۱/۲۴|

فارابی از بزرگترین نمایندگان فلسفه سیاسی و شاخص ترین چهره سیاسی دوره اسلامی است. پژوهشگران فلسفه سیاسی، سیاست مدنی در تفکر معلم ثانی را جزیی از نظام عام فلسفه او می دانند.

قطع رابطه با واقعیت / روح‌الله اسلامی | ۸:۲۹,۱۳۹۵/۵/۲۶|

اندیشه سیاسی معاصر ایران به دو بخش ذهن‌گرایان و عین‌گرایان تقسیم می‌شود. ذهن‌گرایی شامل روش‌های پدیدارشناسی‌، تفهمی‌، هرمنوتیک‌، سنت‌گرا و ... می‌شود و اندیشمندان آن هم پژوهشگرانی همچون داریوش شایگان، سید‌حسین نصر ، رضا داوری‌اردکانی و داریوش آشوری هستند. ویژگی اصلی این گروه آرمان‌گرایی است. در واقع تفکرات آنها با واقعیت ارتباطی ندارد.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما