برچسب : اصلاحات

فساد و ناكارآمدی مانع اصلاحات / مظفر شاهدی | ۸:۴۶,۱۳۹۷/۴/۴|

برای ایرانیان، دوره سلطنت قاجارها به‌نوعی نقطه اتصال ایران از جهان سنتی و قدیم به‌دنیای مدرن و جدید محسوب می‌شود. اگر سال ١٢١٠ق/ ١١٧٤ش/ ١٧٩٦م را آغاز سلطنت قاجارها بر ایران در نظر بگیریم، كه آقامحمدخان با غلبه بر رقبا و مدعیان، سلطه تقریبا تمام و كمالی بر كشور پیدا كرد؛ و سال ١٣٤٥ق/ ١٣٠٤ش/ ١٩٢٥م را هم پایان كار قاجاریه بدانیم كه مجلس دوره پنجم شورای ملی به‌انقراض سلسله قاجاریه رای داده و موجبات انتقال سلطنت ایران به‌سلسله پهلوی را فراهم آورد، هفت پادشاه سلسله قاجاریه حدود ١٣١ سالِ شمسی و ١٣٥ سال قمری در ایران سلطنت كردند.

زنان افغان زیرچادر اصلاحات | ۹:۳۱,۱۳۹۷/۲/۴|

ابتدای قرن بیستم میلادی برابر با چهاردهم قمری در برخی از کشورهای اسلامی، در واکنش به عقب‌ماندگی آن نواحی مجموعه اصلاحاتی آغاز شد که نوسازی شاه امان‌الله‌ خان (1960- 1892میلادی) در افغانستان از نافرجام‌ترین آنها بود. امان‌الله‌ خان پس‌ از آغاز سلطنت در 28 فوریه 1919 تا برکناری از قدرت در 14ژانویه 1929 به اجرای برخی اصلاحات در زمینه‌های گوناگونِ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مصمم شد

بررسی پیدایی و رشد نظام نوین اداری در بستر اصلاحات عصر ناصری | ۱۷:۳۳,۱۳۹۶/۶/۱۲|

اصلاحات در ایران با اقدامات عباس میرزا ولیعهد بعد از شکست ایران در جنگ های ایران و روس آغاز شد واین اصلاحات زیر بنای اصلاحات بعدی به شمار آمد. مصلحانی همچون امیرکبیر و دیگران آن را ادامه دادند .

رأس همه اصلاحات اصلاح فرهنگ است/ دکتر مهراب صادق‌نیا | ۹:۱۶,۱۳۹۶/۳/۱۰|

بی‌تردید امام خمینی(ره) را باید تأثیرگذارترین چهره‌ فرهنگی ایران دانست. نقشی که او در دگرگونی فرهنگی ایران داشته است، با نقش هیچ‌کس قابل مقایسه نیست. او در این عرصه منحصر به‌فرد است. دیدگاه‌های او را صرفاً نمی‌توان از موضع یک روحانی و مرجع تقلید شیعه بررسی کرد؛ او شناختی عمیق از اهمیت فرهنگ و اعتقادات ایرانی‌ها داشت و از نقش مذهب در این جامعه بخوبی آگاه بود؛ به همین دلیل انقلابی که او رهبری کرد، یک انقلاب ارزشی و دگرگونی فرهنگی بود.

راه آهن در ایران عصر قاجار / داریوش رحمانیان ، سارا یارمهدوی | ۱۳:۴۶,۱۳۹۴/۱۲/۱۱|

فکر احداث راه آهن در ایران از اوایل دوره ناصری به این سو مطرح بود و به تدریج رشد و گسترش یافت.هم مهندسان، شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی به شکل های گوناگون در سده 19 این فکر را مطرح کردند و طرح هایی در این زمینه ارائه دادند و هم دولت های روس و انگلیس و بعدها آلمان در آن دوره هر یک به طریقی به مسئله راه آهن ایران توجه یافتند و با طرح های آن درگیر شدند.از دیگر سو، پاره ای از مصلحان و نوگرایان و ترقی خواهان ایرانی بر اهمیت راه آهن دست گذاشتند و برخی حتی راه نجات ایران را در آن دیدند و فکر احداث راه آهن را به مسأله ای مهم در اندیشه و عمل و برنامه های اصلاحی ایرانیان روزگار قاجار تبدیل کردند

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما