برچسب : اصغر-دادبه

استدلال و شهود؛ دوبالِ شاهنامه در بازسازی هویت‌ ایرانی | ۱۳:۱,۱۳۹۸/۱۱/۲۹|

نشست «هویت ایرانی در شاهنامه فردوسی»، عصر یکشنبه بیست‌وهفتم بهمن در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد که در این جلسه، اصغر دادبه برای حاضران صحبت کرد.

دکتر دادبه: ترویج زبان فارسی، اشاعه صلح است | ۱۰:۰,۱۳۹۸/۱۱/۲|

دکتر اصغر دادبه، در نشست «صلح و ترویج ادبیات فارسی» با اشاره به این موضوع که صلح و دوستی در ادبیات ما امری برجسته است و برخی بزرگان ما، از جمله فردوسی ، سعدی و نظامی، به‌طور خاص درآثارشان به این موضوع پرداخته‌‌اند، گفت: در سراسر ادبیات ما صلح، اصالت دارد.‌

چرا شمس آن‌ همه طعن و طنز را نثار فخر رازی می‌کند؟ | ۱۳:۲۸,۱۳۹۸/۱۰/۲۴|

چهاردهمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره شمس تبریزی به رابطه‌ی شمس تبریزی و فخر رازی اختصاص داشت که با سخنرانی دکتر اصغر دادبه چهارشنبه یازدهم دی در مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار شد.

از نادره‌های روزگار ما / اصغر دادبه | ۹:۴۷,۱۳۹۸/۹/۲۶|

در كشور ما مترجمان بسیاری آمدند و رفتند و برخی بر جایند كه آثار بسیاری را از زبان‌های مختلف به فارسی برگرداندند، آثاری كه بنا به ارزش و توانایی مترجم در انتقال كلمات و مفاهیم جای خود را در عرصه فرهنگ و ادب باز كردند. مجدالدین كیوانی، اگرچه محققی معتبر و دانشمند است اما شاید بیشتر به عنوان یك مترجم شناخته شود هر چند مترجمان نیز متر و عیار دارند و از نظر من فردی مترجم است كه محقق نیز باشد یعنی علاوه بر ترجمه ،دستی در تحقیق و پژوهش نیز داشته باشد. برخی محققان و مترجمان از سال‌های جوانی پا به عرصه تحقیق و پژوهش گذاشتند و...

«جلد 24 دایره‌المعارف بزرگ اسلامی» سندی ارزشمند از روزهای دشوار | ۸:۸,۱۳۹۸/۹/۹|

دبا: با کوشش همکاران ما در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی جلد 24 دائرةالمعارف بزرگ اسلامی چاپ و منتشر شد. به همین مناسبت روز سه شنبه 5 آذر ماه 1398 مراسمی، جهت تقدیر و تشکر از تمامی کسانی که مرکز را در این راه یاری کردند برگزار شد. در این مراسم آقایان کاظم موسوی بجنوردی، سید فتح الله مجتبایی، سید مصطفی محقق داماد و اصغر دادبه سخنرانی کردند.

تمجید از سعدی در مضمون‌پردازی بر اساس خیال معشوق | ۱۳:۴۳,۱۳۹۸/۷/۲۳|

هفتادمین نشست از سلسله نشست‌های «بر خوان سعدی» توسط انجمن فرهنگ و ادب شیراز و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس و مرکز سعدی‌شناسی در «سرای سخن» سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس برگزار شد.

خواجوی کرمانی / اصغر دادبه | ۷:۳۸,۱۳۹۸/۶/۱۲|

خواجویِ کِرْمانی، کمال‌الدین ابوالعطا محمود بن علی بن محمود، مشهور به خواجوی کرمانی یا خواجوی مرشدی کرمانی (ذیحجۀ 689-750 یا 753 / دسامبر 1290- 1349 یا 1352)، شاعر پارسی‌گوی غزل‌سرا، قصیده‌سرا و داستان‌پرداز. الف ـ زندگی: خواجو در کرمان متولد شد و در شیراز درگذشت. وی نام و نسبش را در مقدمه‌های رسائل منثور خود (نک‍ : شمع ... ، گ 12 الف)، و روز و ماه و سال تولد خویش را در مثنوی «گل و نوروز» (خمسه، 707) بیان کرده است. خواجو از بزرگ‌زادگان کرمان بود (دولتشاه، 277) و به خاندان خواجگان کرمان تعلق داشت که خانواده‌هایی متعین بودند.

غزلهای میر کرمانی / دکتر اصغر دادبه | ۱۰:۱۰,۱۳۹۸/۶/۹|

در پی حمله مغول به خراسان بزرگ و ویرانی خراسان که مرکز دانش و ادب بود، در وهله نخست، هند و روم (بیرون ایران جغرافیایی آن روزگار) و قلاع اسماعیلی قُهستان (حوالی بیرجند امروز) به عنوان جزایری فرهنگی، حافظ فرهنگ ایران شدند. در وهله دوم، به‌تدریج شخصیت‌های فرهنگی به شیراز رفتند و شیراز به طور خاص و فارس به طور عام، مرکز فرهنگی ایران شد.

ادراک / اصغر دادبه‌ | ۱۴:۴۱,۱۳۹۷/۹/۵|

اِدْراک، اصطلاحی فلسفی به معنی پذیرش صورت شیء از سوی نفس، یا ذهن. ادراک در لغت به معنی الحاق و وصول است و در زبان فارسی به معنی دریافتن، فهمیدن، رسیدن میوه به پختگی و رسیدن کودک به بلوغ (زوزنی، 2/56؛ دهار، 2/915؛ تهانوی، 1/484). عبدالرزاق لاهیجی از هم معنایی واژه‌های شناختن، دانستن و دریافتن در زبان فارسی با کلمه‌های معرفت، علم و ادراک در زبان عربی در برخی از کاربردها، و از نزدیکی معانی آنها به یکدیگر در برخی از کاربردهای دیگر سخن می‌گوید (ص 53-55). شاید به دلیل همین قرابت در مفهوم بوده است که گاه ادراک و علم به یک معنی تلقی شده‌اند (نک‍ : ه‍ د، علم).

خیال / اصغر دادبه | ۱۶:۱۶,۱۳۹۷/۶/۱۸|

خیال، در لغت به معنی گمان، وهم و پندار، شبح، سایه و نیز به معنی صورتی که در آب، آینه و خواب دیده شود (صفی‌پوری، ذیل خیل؛ لغت‌نامه ... ). خیال از دو دیدگاه تفسیر می‌شود: از دیدگاه جهان‌شناختی، و از دیدگاه معرفت‌شناختی: الف ـ خیال از دیدگاه جهان‌شناختی: خیال از دیدگاه جهان‌شناسانه یا به تعبیر قدما، از منظر قوس نزول دو تفسیر و دو معنا دارد: معنای اشراقی و معنای عرفانی: 1. معنای اشراقی: عبارت است از عالم خیال که از آن به عالم خیال منفصل، عالم مثال، عالم برزخ و عالم صور یا مُثُل معلّقه نیز تعبیر می‌شود (نک‍‌ : سهروردی، «حکمة‌ ... »، 230، 232، 234؛ نیز نک‍ : عبدالرزاق، 36؛ تهانوی، 1/322).

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما