برچسب : ابوریحان-بیرونی

هزاره ابوریحان بیرونی سال آينده برگزار می‌شود | ۱۴:۱۹,۱۳۹۷/۱۲/۱۹|

نشست علمی_خبری «هزاره ابوریحان بیرونی» به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی؛ با حضور علی‌اکبر ولایتی (رئیس هیات موسس و هیات امنا دانشگاه آزاد)، حسن بلخاری‌قهی (رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی)، مهدی محقق (رئیس هیات مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی) و جمعی از خبرنگاران رسانه‌ها در تالار آینه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد

داهی کبیر، ابوریحان بیرونی / دکتر حسن بلخاری | ۹:۴۶,۱۳۹۷/۱۲/۱۹|

الف) دوم رجب ۱۴۴۰ق، دقیقاً مصادف با هزارمین سالروز فوت یکی از بزرگترین و بی‌نظیرترین دانشمندان ایرانی است. به تعبیر و روایت بسیاری از مورخان، روز وفات او دوم رجب ۴۴۰ق بوده است؛ بنابراین دقیقاً هزار سال از وفات این نادرة دوران عصرخویش می‌گذرد. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور دکتر ولایتی و دکتر محقق و این حقیر طی نشستی علمی ـ خبری در تالار آینه انجمن، اعلام ‌خواهد نمود در سال آیندة شمسی تحقیقات و تتبعاتی را با عنوان «هزاره ابوریحان بیرونی» آغاز خواهد کرد.

ولایتی: ابوریحان بیرونی یکی از پنج چهره جامع تمدن اسلام است | ۱۳:۲۹,۱۳۹۷/۸/۷|

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ابوریحان بیرونی با نگارش 'تحقیق ما للهند' نخستین کتاب جامعه ‌شناسی را در تاریخ تمدن اسلام نگاشته و بدون تردید یکی از پنج چهره جامع تمدن اسلام است. علی اکبر ولایتی در جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسبت یکهزارمین سالگرد درگذشت ابوریحان بیرونی دانشمند ایرانی عنوان کرد: قرن چهارم و پنجم هجری درخشان ‌ترین دوران تمدن اسلام است که ابوریحان بیرونی و ابن سینا در این دوره زندگی می‌کردند.

تحقیق ماللهند / پرویز اذكایی | ۹:۱۲,۱۳۹۷/۷/۱۰|

در دوران معاصر به واسطه گسترش ارتباطات و امكان تعامل فرهنگی، شناخت ما از سرزمین هند و فرهنگ و تمدن آن افزایش یافته است. اما بدون تردید، هر كس كه در این وادی بی‌پایان گام بنهد، نمی‌تواند بر تحقیقات سترگ و جاودانه حكیم و دانشمند فرزانه و پژوهشگر یگانه ایرانی یعنی ابوریحان محمد بن احمد بیرونی (427-352 خورشیدی) چشم بربندد.

کشف اشتراکات فرهنگ اسلامی و هندو از جمله کارهای بیرونی است | ۱۳:۲۵,۱۳۹۷/۶/۱۴|

«حسن بلخاری» رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سخنانی با عنوان « هند، ایران و ابوریحان» به مناسبت سیزدهم شهریور روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی گفت: ابوریحان بیرونی، یکی از ‌دانشمندان بزرگ تمدن اسلامی ، متولد ۱۲ ذی‌الحجة سال ۳۶۲ق/ ۹۷۳‌م در شهر خوارزم و متوفی چهارم رجب ۴۴۰‌ق در غزنه، در کتاب بسیار ارزشمند تحقیق ماللهند من مقولة مقبولة فی العقل أو مرذوله (که به کتاب تاریخ‌الهند نیز شهرت دارد) اولین تحقیق جامع دربارة اعتقادات و جهان‌بینی هندیان را انجام داده است.

غلامرضا اعوانی:ابوریحان در غرب ناشناخته مانده است | ۱۳:۲۴,۱۳۹۷/۶/۱۴|

هم‌اندیشی بررسی آراء و اندیشه‌های ابوریحان بیرونی با حضور علما، استادان، فرهیختگان و دوستداران علم و دانش روز سه‌شنبه ۱۳ شهریورماه ۹۷ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

ابوریحان بیرونی غایت حکومت را عدالت‌گستری می‌داند | ۱۳:۲۰,۱۳۹۷/۶/۱۴|

سید محمد موسوی، استاد دانشگاه پیام نور در مورد اندیشه سیاسی ابوریحان بیرونی گفت: برای شناخت اندیشه سیاسی هر اندیشمندی باید ابتدا دوران سیاسی و اجتماعی زمانه او را شناخت. در دوره حیات ابوریحان بیرونی(۳۶۲ ـ ۴۴۰ هـ) شاهد ظهور و سقوط دولتهای متعدد اسلامی در ایران هستیم که آنها را می توان به دو دسته سنخ شناسی کرد: دسته اول، دولتهای آریایی تبار سامانیان و خوارزمشاهیان در مشرق ایران زمین که در نهایت به دست سلطان محمود غزنوی منقرض شدند.

تبلور 143 کتاب ارزشمند در ذهنی خلاق | ۱۰:۵۹,۱۳۹۷/۶/۱۴|

ابوریحان شخصیتی كم‌نظیر و ماندگار است كه جهان از قرن 19 به بعد او را شناخت. ابوریحان در طول سال‌های زندگی خود، حدود 143 كتاب نوشت. وی به بیشتر علوم زمان خود احاطه داشت و در همه زمینه‌ها كار كرده است. ابوریحان نخستین كسی بود كه به كرویت زمین اعتقاد داشت. وی بیش از شش قرن زودتر از فرانسيس بيكن انگليسی روش تبیین علمی بر اساس استقراء را به‌كار بست و آن‌را معرفی كرد. روز 13 شهریور در تقویم ایرانیان به پاسداشت همت والای این دانشمند بزرگ در عرصه علم و دانش به‌نام ابوریحان بیرونی نامگذاری شده است.

هند، ایران و ابوریحان / دکتر حسن بلخاری | ۹:۵۱,۱۳۹۷/۶/۱۳|

ابوریحان بیرونی یکی از ‌دانشمندان بزرگ تمدن اسلامی (۱۲ ذی‌الحجه ۳۶۲قر ۹۷۳‌م، خوارزم ـ ۴رجب ۴۴۰‌ق، غزنه) در کتاب بسیار ارزشمند «تحقیق ماللهند من مقوله مقبوله فی العقل أو مرذوله» که به کتاب «تاریخ ‌الهند» نیز شهرت دارد، اولین تحقیق جامع درباره اعتقادات و جهان‌بینی هندیان را انجام داده است.

تعصب چشم‌های بینا را کور و گوش‌های شنوا را کر می‌کند | ۸:۵۱,۱۳۹۷/۵/۲۷|

علم سده‌های میانه را عمدتاً با عنوان «علم ارسطویی» می‌خوانند و دانشمندان آن عصر را به پیروی بی‌کم و کاست از محتوای آثار ارسطو می‌شناسند. این اظهار نظر دقیقی نیست و حتی آنها که به‌واقع دنباله‌رو سنت ارسطویی به حساب می‌آمدند و «مشایی» نامیده می‌شدند نیز در همه چیز دنباله‌رو چشم و گوش بسته‌ای نبودند.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما