برچسب : ابن-عربی

اعیان ثابته بستر تحقق برزخیت خیال | ۹:۱۲,۱۳۹۸/۷/۷|

برزخیت را در تفکر ابن عربی می توان به عنوان کبنایی ترین وصف وجود شناختی برای خیال در نظر گرفت به گونه ای که دیگر احکام هستی شناختی خیال به نوعی به این اصل بنیادین برمی گردند. از آنجا که خیال در این بینش به عنوان ساحت و حضرتی از حضرات وجود مطرح می شود جای این سوال هست که از نقطه نظر هستس شناختی، وصف برزخیت به چه نحو در حقیقت خیال ظهور کرده و منشاء آن در کجاست؟

راز گمنام ماندن صوفی تنها / تاثیر پذیری ابن‌عربی و آدونیس از ساختار زبانی نِفَّری | ۱۴:۳۵,۱۳۹۸/۶/۲۰|

محمد بن عبدالجبار بن حسن نِفَّری یکی از چهره‌های رازآلود در تاریخ عرفان تمدن اسلامی است. او به روایتی در نیمه نخست قرن چهارم هجری در روستای نِفّر در عراق کنونی می‌زیسته است. نِفَّری به دلیل آنکه قائم به خود بود و مستقل از فرق صوفیه، هیچگاه شهرت چندانی کسب نکرد تا اینکه دو قرن پس از او شیخ اکبر محی الدین یادی می‌کند.

تأویل از دیدگاه ابن عربی / علی اشرف امامی | ۱۱:۳۷,۱۳۹۸/۴/۲۲|

در دو حوزه ادبیات و الهیات، به این نکته باید توجه کرد که ادبیات و دین عنصر مشترکی دارند به نام زبان. تی اس الیوت در مقالۀ «ادبیات و دین» خود معیار عظمت ادبیات را در خارج از ادبیات، یعنی در الهیات می داند، زیرا به اعتقاد وی ایمان مسیحی برتر از ادبیات است، لذا در ارزیابی ادبیات مداخلۀ ایمان ضروری است.

انسان کامل از دیدگاه ابن‌عربی و پیشینۀ آن / مرتضی شجاری | ۸:۵۰,۱۳۹۸/۴/۱۱|

مفهوم «انسان کامل» یکی از مفاهیم مهم در عرفان و فلسفه اسلامی است. ابن‌عربی اعتقاد دارد: «انسان کامل کامل‌ترین مجلایی است که حق در او ظهور کرده، خلقت با او آغاز شده و بدو ختم می‌گردد، قطب و مرکز دایره وجود است، عالم بر مدار او می‌چرخد و همه کائنات از او فیض می‌گیرند.» در این مقاله با اشاره به اندیشه‌های پیشینیان در این‌باره، تبیین ابن‌عربی از انسان کامل تحلیل می‌شود.

وجه تشبیهی جمال و تنزیهی جلال / حسن بلخاری قهی | ۸:۲۵,۱۳۹۸/۳/۲۷|

در شرح رأی ابن‌عربی توسط مرحوم میرزا ابوالحسن جلوه الف) می‌دانیم که حضرت استاد آقا میرزا ابوالحسن اصفهانی، مشهور و مشتهر به میرزا ابوالحسن جلوه، خود مستقیماً متن جدیدی را تألیف و تصنیف نکرد و آنچه تحت عنوان آثار و تألیفات ایشان در تاریخ حکمت و فلسفه ایران مضبوط است، در اصل، حواشی و تقریرات دروس ایشان و جمع‌آوری‌شده توسط برخی شاگردان خاص او به‌ویژه سیدعباس موسوی شاهرودی است.۱ ‏

عطار و ابن‌عربی / دکتر حسن بلخاری - بخش دوم و پایانی | ۹:۴۱,۱۳۹۸/۱/۲۶|

اگر مبنای اشتراک امثال عطار و ابن‌عربی را اشتراک در موضوعات مورد بحث و فحصشان قرار دهیم، البته بررسی تطبیقی آرای این هر دو بزرگ وجود دارد؛ اما بحث در سطحی عمیق‌تر بررسی تأثیر و تأثر این دو بر هم است که اگر از نظر تاریخی یا فکری این تأثیر و تأثّر نفی شود، آنگاه یکی از مهمترین محورهای ایجاد نسبت میان این دو رجوع به شروحی است که بر آرای یکی از آنها با استناد به متون دیگری زده شده است.

فصوص‌الحکم؛ وصیت‌نامه فکری و عقیدتی ابن‌عربی | ۱۳:۴۵,۱۳۹۷/۱۰/۱۶|

به مناسبت درگذشت «محی الدين بن عربی» نويسنده، انديشمند و عارف بزرگ اسلام در 28 ربیع‌الثانی، خبرگزاری کتاب ایران در گزارشی، مهم‌ترین اثر این دانشمند برجسته یعنی فصوص‌الحکم را مورد بررسی قرار داده است.

مقام «حیرت» در اندیشه حافظ و ابن عربی / حسن بلخاری | ۸:۳۲,۱۳۹۷/۷/۲۲|

گفت حافظ آشنایان در مقام حیرتند دور نبود گر نشیند خسته و مسکین غریب در مقدمه نخستین دیوان حافظ، محتمل جمع آوری شده توسط محمد گلندام یا به تعبیر سودی یکی از احباب (دوستان) او، نویسنده حافظ را چنین معرفی میکند:

اندیشه های آخرت شناسانه ابن عربی | ۸:۴۸,۱۳۹۶/۱۲/۲۳|

این مقاله، به بیان اندیشه های ناب عرفانی «محییالدین ابن عربی» عارف نامی قرن ششم و هفتم، در مورد ماهیت آخرت و بهشت و دوزخ میپردازد. از نگاه ابن عربی، رابطة دنیا و آخرت، رابطة ظاهر به باطن است؛ فلسفه وجودی آخرت، ظهور حقیقت و باطن جهان هستی و هماهنگی و تشبّه به خداست و قیامت روز ظهور حق به وحدت حقیقی و روز تجلّی ذات و صفات و اسماء ربوبی است.

تاریخ ایران باستان بروایت ابن عبری / محمدجواد مشکور | ۱۲:۳۴,۱۳۹۶/۱۲/۱۴|

مقدمه: گریگوریوس ابوالفرج بن اهرون معروف به ابن عربی در سال 1226 میلادی 623 ه.ش در شهر ملطیه متولد شد پدر وی اصلا یهودی بود و به کیش نصرانی در آمده بود وی در تربیت و پرورش پسرش گریگوریوس کوشش بسیار کرد.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما