برچسب : آیت-الله-محقق-داماد

آیت‌الله محقق داماد: منطق دیگر پذیری امام موسی صدر باید در آموزش و پرورش ترویج شود | ۹:۵۷,۱۳۹۷/۱۲/۱|

همایش «مدرسه تربیتی امام موسی صدر و دلالت‌های آن در زمان حاضر»، روز گذشته با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در سالن همایش مدرسه دارالفنون برگزار شد.

آیت الله محقق داماد: تکیه بر مشترکات به ایجاد همبستگی ادیان کمک می‌کند | ۱۱:۴۹,۱۳۹۷/۱۰/۲۵|

رئیس مطالعات اسلام فرهنگستان علوم گفت:باید بر مشترکات دینی تاکید کنیم چون اینگونه به همبستگی و اتحاد می‌رسیم. این که بخواهیم جوامع را به دو گروه مومن و کافر تقسیم کنیم، صحیح نیست چرا که این جرقه جنگ را برای همیشه در بین ادیان زنده نگه می‌دارد. ما باید با تاکید بر مشترکات این مساله را به صورت ریشه‌ای حل کنیم.

حقیقت مرگ در اندیشه ملاصدرا | ۱۶:۸,۱۳۹۷/۱۰/۱۸|

آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد در جلسه تفسیر قرآن در حکمت متعالیه که روز گذشته در موسسه حکمت و فلسفه ایران برگزار شد به تبیین نظریه ملاصدرا درباره مسئله معاد جسمانی پرداخت و اظهار کرد: اگر از من بپرسند محور اصلی نظریه ملاصدرا در بحث معاد جسمانی چیست من عرض می‌کنم یک مطلب است و اگر کسی این مطلبی را خوب بفهمد و قبول کند همه چیز را قبول کرده است؛ اما اگر بفهمد و قبول نکند، فهمیده و قبول نکرده. متأسفانه بعضی قبل از فهمیدم قبول نمی‌کنند و این یک اخلاق رذیله‌ای است. می‌دانید که در مسئله معاد چند نظر مطرح است: برخی به کلی منکر معاد هستند.

نقش اصل عدالت در اجتهاد شیعی و توسعة حقوق بشر / آیت‌الله دکتر مصطفی محقق داماد - بخش دوم و پایانی | ۱۲:۵۷,۱۳۹۷/۱۰/۱۲|

متکلمان اشعری در برابر معتزله موضع مخالف گرفتند. آنان هر دو جهت نظریة معتزله را برخلاف آموزه‌های دینی یافتند. می‌گفتند قبول واقعیت اوصاف اخلاقی به معنای محدودکردن قدرت خداوند در انجام هر آنچه می‌خواهدـ که مفاد چندین آیه از قرآن کریم است۸ـ تلقی شد و از این روی کنار نهاده شد. با رد عینیت اوصاف اخلاقی و ارجاع آنها به امر و نهی (اراده) الهی، دیگر مجالی برای معرفت عقلایی در اخلاق باقی نماند و از این روی، متکلمان اشعری نظریة شرعی بودن معرفت اخلاقی را پیش کشیدند.

نقش اصل عدالت در اجتهاد شیعی و توسعۀ حقوق بشر / آیت‌الله دکتر مصطفی محقق داماد - بخش نخست | ۱۰:۱۷,۱۳۹۷/۱۰/۱۱|

پذیرش اصل عدالت از نقاط ممتاز کلام و فقه شیعی و از اصول مذهب تشیع است. این اصل از اصول پیش فقهی است و نه یکی از قواعد فقهی و نه از قواعد اصولی. قاعدۀ فقهی احکامی کلی است که مسائل فرعی متعددی را شامل می‌گردد. قواعد فقهی درون فقهی هستند و می‌توانند با یکدیگر همتایی و تعارض کنند و فقیه در مقام تعارض به دنبال حل و فصل و تعادل و ترجیح باشد، برای مثال: قاعدۀ تسلط مردم به اموالشان می‌تواند با قاعدۀ لاضرر و لاضرار در تعارض قرار گیرد و فقیه به فکر چاره افتد. قاعدۀ اصولی نیز قاعده‌ای است که مربوط به موازین کلی روش استنباط است؛ اما اصل عدالت از هیچ یک از دو نوع نیست؛ نه جزء روش استنباط است و نه از قواعد کلی فقهی.

محقق داماد: تفسیر شمس عاری از موضع‌گیری و تفرقه است | ۱۶:۱۴,۱۳۹۷/۹/۲۵|

رییس گروه علوم فرهنگستان علوم اسلامی با بیان این‌که تفسیر شمس اثری ارزنده و بهترین اثر در تفسیر فارسی اصیل است، گفت: این تفسیر عاری از موضع‌گیری و ایجاد تفرقه و عناد است.

محقق داماد: دموكراسی را هم روحانیت آورد | ۱۱:۳۹,۱۳۹۷/۸/۲۷|

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، نخستین ویژه‌برنامه‌«پنج شب، پنج کتاب، پنج شخصیت» را عصر روز گذشته برگزار کرد.در این شب، از کتاب جدید سیدمصطفی محقق داماد با عنوان «مکتبِ اجتهادیِ آخوند خراسانی» رونمایی شد. در این برنامه، اکبر ثبوت، رحیم نوبهار، داوود فیرحی و علی ططری سخنرانی کردند.

آیت‌الله محقق‌داماد: الهیات؛ پیچیده‌ترین دانش بشری است | ۱۳:۴,۱۳۹۷/۸/۲۲|

همایش یادمان علامه طباطبایی با موضوع تشیع و مختصات فرهنگ شیعی صبح امروز، ۲۱ آبان‌ماه در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. در ابتدای این همایش آیت‌الله سیدمصطفی محقق‌داماد به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: سخنم را با ذکر یک خاطره آموزنده از علامه طباطبایی آغاز می‌کنم و از این طریق وارد بحث اصلی خود می‌شوم.

اباحه / سید مصطفی محقق داماد | ۱۳:۹,۱۳۹۷/۸/۲۰|

اِباحه، اباحه از ریشۀ بَوح و بُؤوح به معنی اجازه دادن (فراهیدی، ازهری) و در شریعت اسلام از احكام پنجگانه است و در مورد فعلی گفته می‌شود كه براتیان و ترك آن پاداش و كیفری بار نیست. اباحه در عبادات مصداق ندارد (شهید اول، 1/31) چون فعل ترك در عبادات به قصد قربت و طاعت و به منظور كسب ثواب و اجتناب از معصیت است و در این قلمرو تنها از واجب و مستحب و حرام و مكروه، گفت‌وگو می‌شود، ولی در احكام و عقود و ایقاعات مصداق دارد. به نظر حكیم، اباحه آن است كه شارع مكلفین را در انجام دادن كاری یا ترك آن، بدون ترجیح یكی بر دیگری مخیر كرده باشد (ص 65).

نقش دستگاه‌های تبلیغاتی در واقعه کربلا/ آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد – بخش اول | ۹:۳۶,۱۳۹۷/۸/۶|

عاشورا سال ۶۱ هجری اتفاق افتاده ورحلت رسول الله ۱۱ هجری است. بنابراین حدود پنجاه سال از رحلت رهبر عالم بشریت رسول اکرم(صلی‌الله علیه و آله) گذشته بود و هنوز فریاد آن بزرگ رهبر الهى، در گوش‎ها طنین‎انداز بود که: «الحسن و الحسین اماما امتى بعد ابیهما و سیدا شباب اهل الجنه و امهما سیدة نساء العالمین و ابوهما سیدالوصیین.»۲ و هنوز کسانى مانند «جابربن عبدالله انصارى، «ابوسعید خدرى»، حیات دارندکه روایات و احادیث زیادی از پیامبر در فضائل حضرت مولا نقل کرده‌ند.» سهل بن سعد ساعدى، «زیدبن ارقم(م.۶۸)» و «انس بن مالک(۹۳ق.)» زنده‌اند و حدیث «الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنه» را درباره آن دو امام از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) شنیده بودند.۳

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما