روند حفاظت از عظیم‌ترین بنای خشتی جهان ادامه می‌یابد؟

ارگ بم عظیم‌ترین بنای خشتی جهان نیازمند اختصاص اعتبارات ویژه برای ادامه روند حفاظت برای باقی ماندن در فهرست میراث جهانی یونسکو است. سی‌ونهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو تیر ماه امسال در مرکز کنفرانس‌های بین‌المللی شهر بُن آلمان چندی پیش با ثبت ۲۴ اثر در فهرست میراث جهانی در حالی به پایان رسید که با ثبت محوطه باستانی شوش و منظر فرهنگی می‌مند در فهرست میراث جهانی یونسکو تعداد آثار جهانی ایران درمجموع به ۱۹ رسید.

ارگ بم عظیم‌ترین بنای خشتی جهان نیازمند اختصاص اعتبارات ویژه برای ادامه روند حفاظت برای باقی ماندن در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

 سی‌ونهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو تیر ماه امسال در مرکز کنفرانس‌های بین‌المللی شهر بُن آلمان چندی پیش با ثبت ۲۴ اثر در فهرست میراث جهانی در حالی به پایان رسید که با ثبت محوطه باستانی شوش و منظر فرهنگی می‌مند در فهرست میراث جهانی یونسکو تعداد آثار جهانی ایران درمجموع به ۱۹ رسید.

سی‌ونهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو، اما با تذکراتی در زمینه حفاظت از میراث فرهنگی ایران نیز همراه بود از جمله در خصوص ارگ بم عظیم‌ترین بنای خشتی جهان که محتوای آن تاکید بر ادامه روند حفاظت از این بنای شاخص معماری برای باقی ماندن در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

سازمان میراث فرهنگی کشور و مسئولان پایگاه میراث جهانی بم که گزارش‌هایی را مبنی بر نحوه مرمت و نگهداری این بنا طی سال‌های گذ شته به این مجمع ارائه کرده بود ضمن تایید روند کنونی اقدامات در بم از سوی یونسکو اما با تاکید این نهاد را بر ادامه این روند روبه رو شد. چنان که بر اساس اعلام یونسکو باید به‌تدریج و در درازمدت شهرک امیرالمؤمنین برچیده شود، این اقدام نیز با اختصاص زمین‌های معوض و جابجایی ساکنان شهرک انجام می‌شود، در واقع باید به‌تدریج در یک برنامهٔ مدیریتی درازمدت و توسط ایران، ‌ این شهرک برچیده شود.

 

روند بازسازی و حفاظت ارگ بم

عملیات بازسازی ارگ بم بعد از زلزله با کمک‌هایی از داخل وخارج کشور شروع شد. اما از آغاز مرمت، زمان مشخصی برای پایان آن در نظر گرفته نشده است.

بخش‌های مختلفی از این ارگ بوسیله کار‌شناسان خارجی بازسازی و به روی گردشگران بازگشایی شده است اما بر اساس گزارش‌ها هم اکنون کار‌شناسان خارجی در این ارگ حضور ندارند و کار بازسازی فقط بوسیله کار‌شناسان و متخصصان داخلی در حال انجام است. طبق اظهارات، بخشی از حصار خارجی ارگ، با همکاری متخصصان ایتالیایی و در داخل شهر خشتی هم، متخصصان آلمانی با این مجموعه همکاری دارند.

هنرآنلاین