خرید سفرنامه‌ ارزشمند هلندی مربوط به قرن 19

اداره کل فراهم آوری منابع کتابی و پیایندها به تازگی کتاب ارزشمند سفرنامه‌ هلندی مربوط به قرن 19 میلادی را خریداری کرده است.


 

اداره کل فراهم آوری منابع کتابی و پیایندها به تازگی کتاب ارزشمند سفرنامه‌ هلندی مربوط به قرن 19 میلادی را خریداری کرده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کتاب «سفر به ایران درمعیت سفیر کبیر روسیه در سال 1817»  كه اخیرا توسط اداره کل فراهم‌آوری منابع کتابی و پیایندها خريداري شده ، شرح سفر مورتیز فون کوتز بوئه، فرزند نویسنده بزرگ آلمان، آگوست فون کوتز بوئه به همراهی سفیر کبیر روسیه، همزمان با پادشاهی فتحعلی شاه قاجار و ولیعهدی عباس میرزا به ایران است. این کتاب چاپ سربی و دارای تصاویری رنگی و سیاه و سفید است که به ارزش این اثر اضافه می‌کند.
فون کوتز بوئه و هیات همراه در تاریخ هفتم ماه مه 1817 از ایروان، نخجوان، جلفا، تبریز، منطقه ترکمانچای و زنجان عبورکردند.
یکی از مهمترین وقایع این سفرنامه، جلسه مناظره بین فون کوتز بوئه و میرزا عبدالوهاب وزیر، ملقب به معتمد الدوله (متخلص به نشاط) در موضوع علم نجوم و منجمی است. شرح آداب و رسوم ایرانی، توصیف خرابه قلعه دختر بران (قافلانکوه) و قصر سلطانیه، کاروانسرای سرچم، مسجد سلطانیه و مقبره حسین کاشی بازار تبریز و باغ اوجان و باغ عباس میرزا در تبریز، چگونگی پوشاک زنان و مردان ایران، جواهرات سلطنتی، معماری و خانه سازی طبقات اجتماعی و وسائل و تجهیزات نظامی از دیگر مطالب این سفرنامه است.


منبع: بساتین