موسیقی نواحی بیانگر هویت مردم مناطق مختلف ایران است

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه ویژه این دفتر به موسیقی نواحی را از اولویت ها خواند و گفت: موسیقی نواحی ریشه وپایه موسیقی دستگاهی و بیانگر هویت مردم مناطق مختلف ایران است.

 

 مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه ویژه این دفتر به موسیقی نواحی را از اولویت ها خواند و گفت: موسیقی نواحی ریشه وپایه موسیقی دستگاهی و بیانگر هویت مردم مناطق مختلف ایران است.
فرزاد طالبی  تاکید کرد: باید این هدایت و حمایت انجام شود و مساله حمایت از موسیقی نواحی وظیفه ذاتی دفتر موسیقی به شمار می رود.
وی اظهار امیدواری کرد که این سیاست و روند ادامه یابد تا نتایج و دستاوردهای آن نیز بیشتر دیده شود.
طالبی افزود: یکی از نتایجی که در جشنواره موسیقی فجر 95 به وضوح دیدیم این بود که سیاست در پیش گرفته شده، ثابت کرد که موسیقی نواحی تنها متکی به پیشکسوت ها نیست و اکنون انواع گروه های جوان در حوزه موسیقی ایجاد شده که اجراهای بسیار جذابی هم برای مردم دارند.
وی در پاسخ به اینکه کدامیک از مناطق و استان های کشور، (شمال، جنوب، شرق یا غرب) کشور در زمینه موسیقی نواحی فعالتر هستند؟ گفت: همه آن مکاتبی که در حوزه موسیقی وجود دارد و در سال 95 که من رصد کردم ، فعال بودند و همه آنها از گذشته فعالتر شده اند ؛ ضمن اینکه همه کانون های موسیقی ما در مقایسه با گذشته بسیار فعالتر شده اند.

 

** رشد آلبوم های موسیقی نواحی در سال گذشته چشمگیر بود
طالبی، اجراهای بسیار زیاد گروه های موسیقی نواحی کشور را دستاورد مهم این گروه ها دانست و گفت: در سال 95 آلبوم های موسیقی بسیاری در حوزه موسیقی نواحی داشتیم و رشد آلبوم های موسیقی نواحی در سال گذشته بسیار چشمگیر بود که در آمار و ارقامی که هر سه ماه یک بار به وسیله دفتر موسیقی اعلام می شود می توان آن را رصد کرد و دید.
مدیرکل دفتر موسیقی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه تقویت گروه های موسیقی نواحی تا چه اندازه می تواند نیازهای موسیقیایی جامعه و کشور را تامین و برآورده کند؟ گفت: ما امیدواریم موسیقی نواحی حداقل در جایگاه خود و به میزانی که این گونه موسیقی می تواند مخاطب جذب کند، این اتفاق بیفتد.

 

** موسیقی نواحی نیازمند حمایت است
طالبی با بیان اینکه جشنواره موسیقی فجر در سال 95 بخش مهمی از اجراهای خود را به موسیقی نواحی اختصاص داد و این اتفاق برای اولین بار بود، گفت: موسیقی نواحی ما نیازمند حمایت است.
وی افزود: این حجم زیاد اجراها که فقط مربوط به موسیقی نواحی بود در جشنواره فجر واقعا بی سابقه بود و این نشان دهنده نگاه جدید به موضوع موسیقی نواحی است که از یکی دو سال اخیر شروع شده است.
طالبی یادآور شد: در سال 95 نهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی را بعد از سالها تعطیلی دوباره راه اندازی کردیم که در کرمان اتفاق افتاد؛ به اضافه اینکه هفته موسیقی نواحی را هم در برج آزادی تهران داشتیم.

منبع: ایرنا