آثار نایاب صادق هدایت رونمایی شد

مراسم صد و چهاردهمین سالروز تولد صادق هدایت با معرفی برگزیدگان جایزه داستان نویسی هدایت و رونمایی از كتاب «آثار نایاب صادق هدایت» برگزار شد.

 

ندا آل طیب: مراسم صد و چهاردهمین سالروز تولد صادق هدایت با معرفی برگزیدگان جایزه داستان نویسی هدایت و رونمایی از كتاب «آثار نایاب صادق هدایت» برگزار شد.

جمعی از جوانان و دوستداران صادق هدایت عصر روز جمعه ٢٨ بهمن ماه در مراسمی خصوصی كه در نشر «هنوز» برگزار شد، گرد هم آمدند تا در صد و چهاردهمین سالروز تولد صادق هدایت شركت كنند.

این مراسم شامل دو بخش بود؛ در آغاز برگزیدگان پانزدهمین جایزه داستان‌نویسی صادق هدایت معرفی شدند.

هرچند این مراسم دوستانه سخنرانی نداشت اما جهانگیر هدایت، برادرزاده صادق هدایت و رییس بنیاد هدایت آمار و اطلاعاتی درباره آثار رسیده به جایزه داستان نویسی هدایت ارایه كرد. به گفته او، در این دوره از جایزه ٢٦٥٠ داستان رسید.

هدایت ابراز خشنودی كرد كه در این مراسم نویسندگانی از كشورهای گوناگون شركت كرده‌اند و جالب است كه برگزیده اول «پویا منشی زاده» نیز مقیم كشور هلند است كه به خاطر نوشتن داستان «پل معلق» نخستین جایزه را دریافت كرد.

علاوه بر او، سه نفر به عنوان نفرات دوم معرفى شدند؛ حمیده شفیعى با داستان «تیك‌هاى تنها»، سحر رفیع با داستان «آن‌ها» و مرتضى فرجى با داستان «خاكستر برف» برگزیدگان دوم بودند.

بعد از معرفی برگزیدگان، كتاب «آثار نایاب صادق هدایت» كه از سوی نشر «چشمه» منتشر شده است، رونمایی شد.

این كتاب شامل داستان‌هایی است كه هیچ یك تا به حال منتشر نشده‌اند. چراكه خالق «بوف كور» گاهی ترجیح می‌داده نامش را بر برخی از آثارش درج نكند. ضمن اینكه او گاه ممنوع‌القلم بوده و نمی‌توانسته آثارش را به نام خودش منتشر كند اما سال‌ها بعد برادرزاده او این آثار را گردآوری می‌كند كه نتیجه آن انتشار كتاب «آثار نایاب صادق هدایت» است كه در مراسم روز جمعه رونمایی شد. در این مراسم دوستانه هنرمندانی همچون لوریس چكناواریان و خسرو سینایی نیز حضور داشتند. سینایی پیش از این مستند «گفت‌وگو با سایه» را درباره صادق هدایت ساخته است.

چندی پیش نیز كتاب «در كوچه پس كوچه‌های پاریس» كه دربردارنده خاطرات پاریسی صادق هدایت است، در كتابفروشی بوكلند رونمایی شد. در ماه‌های اخیر برخی دیگر از آثار هدایت تجدید‌چاپ شده‌اند؛ كتاب‌هایی مانند «فرهنگ عامیانه مردم ایران»، «انسان و حیوان» و آلبوم كارت‌پستال‌های صادق هدایت.

١١٤ سال از روزی كه هدایت قلی خان و زیورالملوك صاحب پسری به نام صادق هدایت شدند، می‌گذرد، پسری كه بعدها نامدارترین نویسنده معاصر ایران شد. هرچند همواره درباره او سخن‌سرایی‌های زیادی شده اما زندگی كوتاه و پرفراز و نشیب این نویسنده، مترجم و روشنفكر همواره برای مخاطبان پر رمز و راز بوده است و همیشه هستند كسانی كه دوست دارند از هر روزنی سرك بكشند تا شاید از اسرار زندگی این هنرمند سردربیاورند.

صادق هدایت كه در چهل و نهمین بهار زندگی‌اش، مرگی خودخواسته را انتخاب كرده بود، در شرح حال خود نگاشته بود: «من همان قدر از شرح حال خودم رم می‌كنم كه در مقابل تبلیغات امریكایی‌مآبانه. آیا دانستن تاریخ تولدم به درد كسی می‌خورد؟ اگر برای استخراج زایچه‌ام است، این مطلب فقط باید طرف توجه خودم باشد. گرچه از شما چه پنهان، بارها از منجمین مشورت كرده‌ام، اما پیش‌بینی آنها هیچ‌وقت حقیقت نداشته. اگر برای علاقه خوانندگان است؛ باید اول مراجعه به آرای عمومی آنها كرد چون اگر خودم پیش‌دستی بكنم مثل این است كه برای جزییات احمقانه زندگیم قدر و قیمتی قایل شده باشم. به‌علاوه، خیلی از جزییات است كه همیشه انسان سعی می‌كند از دریچه چشم دیگران خودش را قضاوت بكند و ازاین جهت مراجعه به عقیده خود آنها مناسب‌تر خواهد بود مثلا اندازه اندامم را خیاطی كه برایم لباس دوخته بهتر می‌داند و پینه‌دوز سر گذر هم بهتر می‌داند كه كفش من از كدام طرف ساییده می‌شود. این توضیحات همیشه مرا به یاد بازار چارپایان می‌اندازد كه یابوی پیری را در معرض فروش می‌گذارند و برای جلب مشتری به صدای بلند جزییاتی از سن و خصایل و عیوبش نقل می‌كنند.»

منبع: روزنامه اعتماد